هالووین چی بپوشیم

جشن هالووین که از زمان‌های بسیار دور از سنت‌های مسیحیان بوده، امروزه به سایر کشورها با ادیان مختلف نیز راه پیدا کرده است. جنبه مفرح و تجاری شدن این جشن نکته‌ای است که بیش از سایر جنبه‌های این جشن به آن دقت می‌شود، در حالی که این رسم در آئین مسیحیت ریشه‌ای مذهبی دارد.

Hollowe`en که مخفف کلمه Hollow`s Evening است، به معنای شب قدیسان یا شب پیش از روز مقدسان شناخته می‌شود. برخی بر این باور هستند که این جشن نیز همانند سایر مراسمات اروپایی‌ها و مسیحیان به جهت برداشت محصول است، ولی باید عنوان کرد که این شب فرح‌بخش و کمی ترسناک به سایر کشورها نیز وارد شده است و آئین آن رعایت می‌شود. 

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

در این مقاله سعی داریم در مورد آداب و رسوم مخصوص هالوین صحبت کنیم و خوراکی‌ها و پوشیدنی‌های این جشن را با هم ببینیم.

استایل دخترانه هالویین

هالووین کی است؟

تاریخ برگزاری جشن هالووین در روز آخر ماه اکتبر است. در سال 1401 نیز تاریخ آن مصادف با 9 آبان هست. در گذشته روز اول ماه نوامبر را مرز بین دنیای مردگان و زنده‌ها می‌دانستند. مردم بر این باور بودند که باید در این روز با اهدا کردن محصولات و قربانی کردن آن‌ها برای مردگان، خود و دنیا را از شر ارواح خبیث نجات دهند. این خرافات امروزه جای خود را به جشن و پایکوبی با لباس و گریم‌های مخصوص داده است.

سه کودک با گریم و لباس مخصوص جشن با میز جلوی آن‌ها که با کدو تنبل و سیب به سبک دکور هالووین آراسته شده است.

تغییرات جشن هالووین

جشن هالووین در گذشته با پرسه ارواح، شوخی‌های ترسناک، پیش‌گویی و … برگزار می‌شد، ولی در اواخر دهه 1800 میلادی مردم به این نتیجه رسیدند که باید جنبه مهیج بودن این جشن را افزایش داد و ‌از کارها و شوخی‌های ترسناک کاست. به همین سبب جنبه خرافاتی این مراسم جای خود را با توجه به شادی، گریم صورت، غذا و خوراکی‌های فصل، لباس‌های مخصوص و … عوض کردند. این موارد بیش از سایر آئین‌های این جشن مورد توجه قرار می‌گیرند.

کودک که با شیرینی‌های مخصوص هالووین صورت خود را پوشش داده‌اند و میزی که با خوراکی‌های مخصوص و کدو تنبل چیدمان شده است.

مطالب جذاب: عجیب ترین روزهای جهانی: از روز جهانی چرت زدن تا توالت

برای جشن هالوین چی بخریم؟

تاریخچه و تاریخ هالووین به ایرلند و اروپا باز می‌گردد، وقتی با قحطی در این سرزمین و کوچ اجباری ساکنین این منطقه به آمریکا این سنت در قاره آمریکا و سپس کل دنیا انتشار یافت. یکی از رسم‌های زیبای این جشن را می‌توان اطعام به نیازمندان عنوان کرد که جایگزین اهدای غذا به ارواح شد. خوردن خوراکی‌هایی همانند کیک، سیب، شکلات و … نیز از دیگر آداب زیبای این شب به شمار می‌روند. در ادامه با دیگر رسم و رسومات این جشن آشنا می‌شویم. 

ماسک

استفاده از ماسک‌های گوناگون و عموما ترسناک در این جشن مرسوم است. ماسک‌هایی که به طور کلی صورت را پوشش می‌دهند یا به صورت قالب‌هایی که نیمی از صورت را می‌پوشانند و شمایلی ترسناک به آن می‌دهند، در هالووین پارتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دختر جوانی با زدن ماسک هالووین به شکل چهره شیطان صورت خود را پوشانده است.

لباس مخصوص هالووین

یکی از ملزومات اصلی برای برپایی این جشن پوشیدن لباس مخصوص هالووین خواهد بود. لباس‌هایی که نماد شیطان، جادوگر، ارواح و … باشند، در این شب کاربرد بیشتری دارند. لباس‌های مورد استفاده در این شب می‌تواند بسیار ساده باشد که در این صورت باید گریم مورد استفاده بیانگر شخصیت و کاراکتر فرد در این جشن باشد.

کدو تنبل

همانطور که پیش‌تر نیز عنوان شد، هالووین را جشنی باستانی و در ارتباط با پایان فصل بهره‌برداری محصولات می‌دانند. سیب نماد خوراکی این جشن است و یکی از مراسمات آن گاز زدن سیب به صورت جمعی خواهد بود، ولی تقریبا تمامی افراد در سراسر دنیا این جشن را با نمادی از کدو تنبل می‌شناسند. استفاده از کدو هالووین که با اشکال خاص و شمع روشنایی‌بخش مجالس هستند، در این جشن رواج بسیاری دارد؛ به گونه‌ای که امروزه چراغ‌هایی به این شکل طراحی و در این مراسم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یک کدو تنبل با دیزاینی ترسناک که با نور شمع داخل آن روشن شده و روی میز قرار گرفته است.

گریم

گریم‌های ترسناک یکی دیگر از آدابی است که باید در جشن هالووین رعایت شود. گریم‌هایی به شکل اشباح، ارواح، شیاطین، جادوگر، خون آشام و … از جمله مواردی است که در این شب طرفداران بسیاری دارد. همچنین طرح‌هایی به شکل عنکبوت در این شب به چشم می‌خورند.

مرد جوان با لباس مردانه مخصوص هالووین و گریمی بخصوص برای جشن هالووین آماده شده‌اند.

شکلات

از اجزای جدا نشدنی جشن هالووین می‌توان شکلات را نام برد. در این شب مقادیر زیادی از انواع شکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته به دلیل پایان برداشت سیب، شکلات‌هایی با پایه سیب، شهد و آجیل در این جشن سرو می‌شد، اما امروزه شکلات‌های متنوعی برای پذیرایی از مهمانان در اختیارشان قرار می‌گیرد.

شکلات‌های خلاقانه جشن هالووین که به شکل کدو تنبل‌های تزئین شده ساخته شده‌اند، در این جشن سرو می‌شوند.

خرید شکلات هالوین

سیب

خوردن سیب نیز یکی دیگر از آداب این جشن به مناسبت پایان فصل برداشت سیب است. مردم با تهیه خوراکی‌هایی با پایه سیب از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. پختن پای سیب یا تهیه شکلات‌هایی با پایه سیب که با کارامل و آجیل تزئین شده‌‌اند، از دیگر خوراکی‌های این شب خواهد بود.

خرید لوازم مخصوص شب هالووین

شاید شما هم دوست داشته باشید برای تفریح هم که شده این مراسم را برگزار کنید و با خرید وسایل هالووین که شامل شکلات، ماسک، لباس هالووین، لوازم گریم و … هستند، بهانه‌ای برای شاد بودن داشته باشید. بسیاری از مردم سراسر دنیا این جشن را در کشور خود به سبک اروپایی‌ها برگزار می‌کنند و خوراکی‌هایی مخصوصی را سرو خواهند کرد.

مردم در گذشته برای این چنین روزی گوشت مصرف نمی‌کردند و با خوراک سبزیجات و سیب زمینی از مهمانان خود پذیرایی به عمل می‌آوردند. امروزه مردم به سبک دلخواه خود این شب را جشن می‌گیرند، ولی به هیچ عنوان از اجزای اصلی این جشن یعنی شکلات و کدو تنبل غافل نخواهند شد.

نظر شما درباره این مراسم چیست؟ شما هم مراسم هالوین را برگزار می‌کنید؟

 

منبع: History

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *