خال پوستی

انواع مختلفی از خال پوستی وجود داشته و همه ما روی پوست خود این نقش‌های ریز و درشت را داریم. داشتن خال امری رایج بوده و بیش‌تر آنان بی ضرر هستند. اما ممکن است در موارد خاصی مثل داشتن خارش، درد و خونریزی، نگران کننده به نظر برسند. ما در این مقاله با چیستی این پدیده‌های پوستی، انواع آنان و روش‌های برداشتن خال‌ها آشنا خواهیم شد، پس با ما همراه باشید.

خال چیست؟

خال‌پوستی زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های پوست به صورت دسته‌ای رشد کنند. به سلول‌های پوستی ملانوسیت گفته می‌شود و این سلول‌ها به پوست ما رنگ می‌دهند. رنگ بیش‌تر خال‌ها معمولا مشکی یا قهوه‌ای بوده و در اثر عوامل مختلفی مثل قرار گرفتن در معرض نور آفتاب یا بارداری، ممکن است تیره‌تر شوند. بعضی از خال‌ها صاف بوده و برخی نیز برجسته هستند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

در هر قسمتی از بدنمان ممکن است خال جدیدی به وجود آید یا از قبل وجود داشته باشد. این‌ خال‌ها ممکن است در بعضی از قسمت‌ها به صورت دسته‌ای وجود داشته باشند و در بعضی از قسمت‌های دیگر به صورت تکی. به طور متوسط می‌توان گفت که هر فرد بزرگسال 10 تا 40 خال داشته و بیش‌تر این خال‌ها قبل از 25 سالگی به وجود آمده‌اند. بعضی از خال‌ها ممکن است در طول زمان محو شوند، در عین حال بعضی نیز ممکن است به تازگی و در طول عمر شما به وجود آیند.

آشنایی با انواع خال

به طور کلی 4 نوع خال‌پوستی وجود دارد که شامل خال‌های مادرزادی، خال‌‌های دیسپلاستیک، خال‌های اکتسابی و غیرمادرزادی و خال‌های اسپیتز می‌شوند. هر یک از انواع مختلف خال‌ها به همراه عکس انواع گوناگون خال در ادامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

خال‌ مادرزادی

نمایی از خال مادرزادی

خال‌های مادرزادی از زمانی که به دنیا می‌آیید روی بدن و صورت شما وجود دارند. از هر 100 نوزادی که به دنیا می‌آید، یک نوزاد با خال متولد می‌شود و این اعداد و ارقام نشان از رایج بودن این پدیده پوستی دارند. این خال‌ها ممکن است کوچک یا بزرگ باشند و در صورت خیلی بزرگ بودن ممکن است خطر ایجاد ملانوم یا خال‌های سرطانی را افزایش دهند.

خال دیسپلاستیک

نمایی از خال دیسپلاستیک

این نوع خال‌پوستی، خالی غیر طبیعی بوده که دارای اندازه بزرگ، لبه‌های ناهموار و سطح ناهموار است. این خال‌ها ممکن است در طول زمان تغییر رنگ داده و بزرگ‌تر شوند. خال دیسپلاستیک یکی از رایج‌ترین خال‌هایی است که می‌تواند به ملانوم یا خال سرطانی تبدیل شود.

خال اکتسابی

نمایی از خال اکتسابی

این نوع خال‌ها بعد از تولد انسان‌ها به وجود می‌آیند. خال‌های اکتسابی خال‌های غیر معمول نبوده و سرطانی محسوب نمی‌شوند. با این حال اگر بیش از 50 خال اکتسابی روی بدن وجود داشته باشد، به خال‌های مشکوک تبدیل شده و ممکن است فرد در معرض خطر بیش‌تری برای ابتلا به ملانوم باشد.

خال‌ پوستی اسپیتز

نمایی از خال اسپیتز

خال‌های اسپیتز معمولا برجسته، صورتی و گنبدی شکل بوده و ما به آن‌ها خال گوشتی می‌گوییم. تشخص خال‌های اسپیتز از ملانوما سخت بوده و متخصص پوستی برای این کار باید بیوپسی انجام دهد. این خال‌ها ممکن است خونریزی کرده یا چرک داشته باشند، در صورت وجود این علائم باید به متخصص پوست مراجعه کرد.

لیست قیمت انواع محصولات مراقبت پوست

 

چه کسانی نیاز به برداشت خال دارند؟

اکثر خال‌ها نیاز به برداشتن ندارند، اما اگر از ظاهر به وجود آمده توسط آن‌ها ناراضی هستید، ممکن است تمایل به برداشت خال داشته باشید. اگر خال پوستی افراد غیر معمول یا از نوع دیسپلاستیک به نظر برسند، ممکن است پزشکان توصیه کنند که به حذف آن‌ها بپردازید. با این کار پزشکان به بررسی این که خال خوش خیم یا بدخیم است خواهند پرداخت.

در صورتی که بخواهید خال‌های مادرزادی یا اکتسابی خود را برای زیبایی بیش‌ترتان بردارید، می‌توانید به متخصص پوست مراجعه کرده و اقدام به حذف آنان کنید. هرگز این کار را در خانه انجام نداده و برای برداشتن آنان از لوازم آرایشی بهداشتی موجود در خانه استفاده نکنید. چهار روش کلی برای برداشت خال‌پوستی بدون جراحی وجود داشته که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند.

روش برش پوست

در این روش خال و حاشیه کوچکی از پوست با استفاده از چاقوی جراحی یا قیچی‌های مخصوص جراحی برداشته می‌شوند. در برش پوست از بی‌حس‌کننده موضعی برای ایجاد درد کم‌تر استفاده شده و در صورتی که خال فرد عمیق باشد، باید از بخیه برای بستن جای زخم استفاده کرد.

روش تراشیدن خال

روش تراشیدن خال شبیه به روش قبلی بوده و در آن پزشک با استفاده از چاقوی جراحی، لایه‌هایی از خال را تا زمانی که از بین برود، می‌تراشد. قبل از انجام این کار، پزشک از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند که شما احساس درد نداشته باشید. معمولا بعد از تراشیدن خال نیاز به بخیه زدن نیست. ممکن است لکه صورتی کوچکی در جایی که قبلا خال وجود داشت، به وجود آید.

برداشتن خال به روش لیزر

برخی از خال‌ها را می‌توان به وسیله لیزر برداشت. این روش برای خال‌های کوچک دارای سطح هموار و غیر سرطانی مناسب خواهد بود. در روش لیزر پزشک متخصص از پرتو نور برای از بین بردن بافت خال استفاده می‌کند. برای برداشتن کامل خال‌پوستی با این روش ممکن است نیاز به دو یا سه جلسه لیزر وجود داشته باشد.

اگر خال‌ها در مکان‌هایی مثل گوش یا نواحی حساس دیگر مثل پوست صورت باشند، برداشت خال با لیزر روشی بسیار مناسب خواهد بود. برای برداشتن تعداد زیادی از خال صورت، این روش یکی از مفیدترین روش‌هاست.

مطالب خواندنی:  ترفندهای درمان لک پوستی در خانه

روش انجماد

بعضی از خال‌های غیرسرطانی که روی پوست وجود داشته و دارای ریشه زیرپوستی نیستند، با روش انجماد از بین خواهند رفت. در این روش پزشک متخصص از نیتروژن مایع برای منجمد کردن خال‌پوستی استفاده خواهد کرد. پس از برداشت خال، ممکن است در جایی که قبلا خال وجود داشت، تاولی کوچک به وجود آید.

چه زمانی برای برداشت خال پوستی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟

برخی از خال‌ها فقط باید توسط پزشک متخصص و باتجربه برداشته شوند. این خال‌ها ممکن سرطانی باشند یا به طور بالقوه ویژگی‌های خال سرطانی داشته باشند. تعداد بسیار زیادی خال روی پوست فرد وجود داشته باشد و خال‌های قدیمی از نظر شکل، رنگ یا اندازه تغییر کرده باشند.

 

منبع : vucare

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *