سوشی

28 خرداد (18 جون) روز جهانی سوشی و فرصتی برای کشف این غذا است. سوشی معروف‌ترین غذای ژاپنی در خارج ازمرز‌های ژاپن و یکی از محبوب‌ترین غذاها در میان ژاپنی‌ها است. در ژاپن هنگام جشن‌ها و مناسبت‌ها حتماً  سوشی سرو می‌شود و در هر رستورانی می‌توان یکی از انواع مختلف آن را سفارش داد. به بهانه روز جهانی سوشی فرصتی فراهم شده است تا در مجله مدیسه با این غذای محبوب شرقی بیشتر آشنا شویم. در قسمت بعدی این مقاله شما را با طرز تهیه این غذا نیز آشنا خواهیم کرد. اگر شما هم از علاقه‌‌مندان سوشی هستید در ادامه با ما همراه باشید.

سوشی

سوشی چیست

سوشی برای ژاپنی‌ها چیزی شبیه پیتزا برای ایتالیایی‌ها است و همان‌گونه که گفته شد، سوشی یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای ژاپنی است. در قرن‌های گذشته، سوشی به ماهی خامی که در سرکه نگهداری می‌شود گفته می‌شد اما امروزه سوشی به‌عنوان غذایی حاوی برنج که با سس سویا و یا سرکه سرو می‌شود، شناخته می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

سوشی

ملاک انتخاب سوشی

چه چیزی باعث می‌شود یک سوشی را عالی بنامیم؟ یکی از تفاوت‌های بارز و تأثیرگذار در طعم سوشی‌، کیفیت ماهی استفاده‌شده در تهیه آن است. طراوت و تازگی ماهی نقش مهمی در لذیذ شدن سوشی دارد تا جایی که برخی از مشهورترین سرآشپزهای سوشی در ژاپن، برای خرید ماهی تازه هر روز روانه بازارهای محلی می‌شوند.

احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که در هنگام انتخاب و مشاهده منو سوشی‌ها در رستوران کمی گیج شده باشید. در ادامه شما را با چند نوع رایج سوشی و مواد تشکیل‌دهنده آن آشنا می‌کنیم تا دفعه بعدی بتوانید به‌راحتی سوشی موردعلاقه خود را سفارش دهید.

ماکیزوشی Makizushi

ماکیزوشی که به نوریماکی نیز شناخته می‌شود همان چیزی است که اغلب با شنیدن نام سوشی به یاد شما می‌آید ویکی از در دسترس‌ترین انواع سوشی محسوب می‌شود. درواقع ماکیزوشی به‌نوعی سوشی گفته می‌شود که در آن برنج، ماهی، سبزیجات و سایر مواد تشکیل‌دهنده با دقت در یک ورق جلبک دریایی به نام نوری پیچیده می‌شود و به قطعات کوچک‌تر برش داده می‌شود. نام نوریماکی از دو کلمه ژاپنی nori که اشاره به ورقه تست شده جلبک دریایی دارد و Maki به معنای غلتیدن تشکیل شده است.

سوشی ماکیزوشی

نیگیری Nigiri

این نوع سوشی رولی از برنج است که با ماهی خام تزئین و سرو می‌شود و بهترین انتخاب برای علاقه‌مندان به غذاهایی دریایی مثل صدف و شاه‌میگو به نظر می‌رسد. سوشی نیگیری همراه با ماهی خام، صدف، تخم‌مرغ و یا سبزیجات سرو می‌شود. ماهی سوشی نیگیری اغلب از نوع قزل‌آلا یا ماهی تون است و لزوماً همیشه به‌صورت خام سرو نمی‌شود.

سوشی نیگیری

گونکان ماکی Gunkan Maki

Gunkan maki نوع معمولی از سوشی است که در دهه 1940 و در یک رستوران اختراع شد. این نوع سوشی از پیچیدن نوار جلبک به دور یک گلوله برنج درست می‌شود. روی این جلبک‌های کوچک فنجانی اغلب با تخم‌مرغ، انواع تخم ماهی و یا آبزیانی چون توتیای دریایی، ماهی مرکب و یا قزل‌آلا تزئین می‌شود.

سوشی Gunkan Maki

 

آشنایی با 10 دستور پخت غذا سریع و ساده

 

ساشیمی Sashimi

ساشیمی ماهی تازه و خامی است که خیلی نازک خرد شده باشد و به‌صورت خام سرو می‌شود. طعم ساشیمی شبیه به نیگیری است و گاهی اوقات با ترشی زنجبیل، سس سویا و یا واسابی سرو می‌شود. ازآنجاکه ساشیمی به‌صورت خام خورده می‌شود، ماهی آن باید تا حد ممکن تازه باشد. برخی از رستوران‌های ژاپنی ماهی را تا لحظه سرو، زنده نگه می‌دارند. تهیه ساشیمی در خانه امکان‌پذیر است، به شرطی که ماهی آن فوق‌العاده تازه باشد و به ظرافت خرد شود.

ساشیمی

در‌نهایت این‌که بهتر است بدانید، طرز تهیه سوشی در رستوران‌های مختلف اغلب متفاوت است. درنتیجه اگر به نوع خاصی از ماهی حساسیت دارید و یا برخی از مواد اولیه سوشی را دوست ‌ندارید، حتماً پیش از سفارش دادن از پیش‌خدمت سؤال کنید.

محبوب‌ترین رول‌های سوشی به شرح زیر است:

bahar-1

 

انواع ظروف پذیرایی و پخت و پز

 

دستور پخت سوشی

در قسمت قبلی در مورد سوشی و انواع آن به‌طور مفصل با شما صحبت کردیم. حال که با این غذای محبوب شرقی آشنا شدید،‌ وقت آن است که با دستور پخت آن نیز آشنا شوید. پخت سوشی خانگی چندان سخت نیست و بسیار ارزان‌تر از رستوران برای شما تمام می‌شود. بعد از مطالعه این مقاله شما نیز می‌توانید در خانه سوشی درست کنید و از طعم آن لذت ببرید.

 

پخت سوشی

مواد لازم برای پخت سوشی:

برنج 2 پیمانه

سرکه: 3 قاشق غذاخوری

شکر 3 قاشق

نمک 1 و 1/2 قاشق چای‌خوری

جلبک نوری 4 ورق

خیار بدون پوست 1 عدد

آووکادو خردشده 1 عدد

گوشت ماهی 250 گرم

جلبک دریایی را می‌توانید از هایپر مارکت ها تهیه کنید. در هنگام خرید با مطالعه مندرجات بسته‌بندی مطمئن شوید که جلبک دریایی مخصوص سوشی را بخرید.

مراحل پخت سوشی

مرحله 1 – آماده کردن برنج

ابتدا 2 لیوان آب در یک قابلمه با اندازه متوسط بریزید و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. هنگامی‌که آب شروع به جوشیدن کرد برنج را در آب بریزید. فراموش نکنید حرارت شعله را کم کنید و اجازه دهید که به مدت 20 دقیقه بجوشد. هر 5 دقیقه یک‌بار آن را هم بزنید. زمانی که برنج پخت و نرم شد آن را با آب سرد آبکش کنید. کینوا نیز می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای برنج باشد!

آماده کردن برنج

مرحله 2 – سرکه سوشی

سرکه برنج، شکر و نمک را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت کم با یکدیگر مخلوط کنید. به‌آرامی آن را هم بزنید تا تا شکر و نمک کاملاً حل شود. زمانی که به‌اندازه کافی غلظت شد، ظرف را از روی شعله بردارید تا کمی خنک شود. بعد از خنک شدن آن را با برنج پخته شده در مرحله قبل مخلوط کنید.

سرکه سوشی

مرحله 3 – رول کردن سوشی

جلبک‌های دریایی را بر روی حصیر بامبو پهن کنید. برنج آماده شده را با کف گیر بر روی جلبک بریزید و سطح آن را کاملاً صاف کنید.

رول کردن سوشی

خیار، آووکادو و ماهی تازه را به قطعات کوچک باریک تقسیم کنید و بسیار نزدیک به یکدیگر روی برنج بچینید.

سوشی

برای پیچیدن رول سوشی کافی است، لبه حصیر بامبو را گرفته و با کمترین قطر ممکن، محکم رول کنید. در انتها به کمک یک چاقوی تیز رول سوشی را به شکل رولت با ضخامت دلخواه برش دهید و به همراه سس سویا سرو کنید.

سوشی

سرویس قابلمه 9 پارچه هارد آنادایزد مدل پادیشا مشکی کارال

سرویس قابلمه

انواع ظروف پذیرایی و پخت و پز

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *