بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست ؟

به‌احتمال زیاد شما هم بارها اسم بلک فرایدی یا جمعه سیاه به گوشتان خورده است. روزی پر از هیاهو و جنب‌وجوش که خیلی‌ها منتظر آمدنش هستند تا کالاهای موردنیازشان را با تخفیف خریداری کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با تاریخ دقیق این روز در ایران و هرآنچه لازم است درباره این روز هیجان انگیز بدانید،‌ آشنا کنیم تا شما هم بتوانید از تخفیف‌های فوق‌العاده این روز بهره مند شوید.

بلک فرایدی و تخفیف بلک فرایدی چیست ؟

بلک فرایدی چیست

به آخرین جمعه ماه نوامبر و روز بعد از شکرگزاری، بلک فرایدی می‌گویند. روزی که تمام فروشگاه‌های ایالت متحده از نیمه‌شب شروع به کار می‌کنند و محصولات خود را با تخفیف‌های زیادی به فروش می‌رسانند. از طرف دیگر مردم نیز جلوی مغازه‌ها صف می‌کشند و برای استفاده از تخفیف‌ها لحظه شماری می‌کنند. این حراج بزرگ درواقع شروع خرید سال نو به‌حساب می‌آید. خیلی از فروشگاه‌ها از ساعات اولیه بامداد و گاهی حتی از نیمه‌شب، درهای خود را به روی خریداران می‌گشایند و کالاهای خود را با تخفیف‌های ویژه به فروش می‌گذارند. این روز یکی از شلوغ ترین روزهای خرید در دنیا محسوب  می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

جالب است بدانید به علت ازدحام، هجوم جمعیت، دعوا بر سر کالاهای تخفیف دار و حتی درگیری بر سر جای پارک، آمار تلفات جانی و صدمات دراین روز بسیار بالا است! به همین خاطر در جمعه سیاه تمام نیروها اعم از پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی به حالت آماده باش به سر می‌برند تا در مواقع ضروری به یاری خریداران برسند!

جمعه سیاه چیست ؟

این رسم به‌مرور به کشورهای دیگر هم رسیده است و امروزه در ایران هم با عنوان جمعه سیاه اجرا می‌شود. در کشور ما این حراج‌ها بیش‌تر در فروشگاه‌های اینترنتی و به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند. مدیسه نیز در این حراج بزرگ نقش دارد و در این روز برای دسته‌بندی‌های مختلف محصولات تخفیف بلک فرایدی در نظر گرفته است.

دوشنبه آنلاین یا سایبری چیست ؟ (Cyber Monday)

سایبر ماندی

به اولین دوشنبه بعد از بلک فرایدی، سایبرماندی می‌گویند. واژه Cyber Monday اولین بار در سال ۲۰۰۵ به‌کار رفت. سایبر ماندی یک مناسبت بین المللی است که در اکثر کشورها از جمله آرژانتین، کانادا، انگلستان، پرتغال، هند، ژاپن، بلژیک، فرانسه و نیوزلند برگزار می‌شود. سایبرماندی یک فرصت بسیار عالی برای افرادی است که از تخفیف های جمعه سیاه جا مانده‌اند. در این روز وب‌سایت ها و فروشگاه‌های اینترنتی با تخفیف و آفرهای عالی از خریداران استقبال می‌کنند.

سایبرماندی مزیت‌‌های بسیار زیادی برای خریداران دارد، برای مثال نیازی به ایستادن در صف‌های طولانی فروشگاه ها، صندوق‌‌ها و یا نگرانی برای پیدا کردن جای پارک نیست. خریداران در آرامش خانه و حتی زمانی که سرکار هستند می‌توانند در میان صد‌ها کالا بچرخند و آیتم موردنظرشان را تهیه کنند. شما هم می‌توانید هم‌زمان با مردم دنیا از تخفیف‌ها و آفرهای ویژه مدیسه این روزها استفاده کنید.

مدیسه به رسم سال‌های گذشته، سورپرایزهای بسیاری برای بلک فرایدی و سایبرماندی شما در نظر گرفته است!

 

مشاهده تخفیف‌های استثنائی در مدیسه

 

نام‌گذاری رویداد بلک‌فرایدی

ازدحام در فروشگاه ها

اولین بار عبارت جمعه سیاه در سال 1869 به کار برده شد. روزی که به رسوایی طلا نیز مشهور است. سقوط قیمت طلا باعث وحشت در بازار بورس و اوراق بهادار آمریکا و درنتیجه باعث ضربه به اقتصاد آمریکا شد. پس از آن، از سال 1952 به بعد این روز بیش‌ترین ترافیک را در سطح شهر و بیش‌ترین مقدار خرید از سمت مردم را داشته است. ازدحام زیاد در این روز باعث به وجود آمدن هرج‌ومرج و شلوغی در شهر شد از این رو پلیس‌ها این روز را جمعه سیاه نامیدند. از طرف دیگر فروشنده‌ها از این روز بیش‌ترین استفاده را کردند و تمام آن روز سود خود را با رنگ مشکی (قانونی در حسابداری) مشخص کردند و آمارها نشان می‌داد که هیچ فروشنده ای در این روز ضرر نکرده است. به‌تدریج برای سود بیش‌تر و ایجاد رقابت بین فروشگاه‌ها تخفیف‌های زیادی روی محصولات گذاشته شد و به‌تدریج این جمعه سیاه، مفهوم و جنبه مثبتی برای مردم پیدا کرد.

درنهایت هم به روزی محبوب تبدیل شد که کالاها بیش‌ترین تخفیف‌ها را به خود می بینند و فروشندگان و خریداران هر دو سود می‌کنند و راضی هستند.

تاریخ بلک فرایدی 2023

پس از پاسخ به سؤال << بلک‌فرایدی چیست >> نوبت به تاریخ آن می‌رسد. همان‌طور که گفتیم، بلک‌فرایدی روز بعد از آخرین پنجشنبه ماه نوامبر و شکرگزاری است. تاریخ آن در سال شمسی 1402، 3 آذر و دقیقا در روز جمعه است.

نقش تکنولوژی در جمعه سیاه

بلک فرایدی آنلاین

امروزه به دلیل مشکلات ازدحام و ترافیک، پیشرفت تکنولوژی و حتی شیوع ویروس کرونا، جمعه سیاه بیش‌تر به سمت فرآیندی آنلاین و اینترنتی رفته است. این شرایط بهترین حالت برای خرید در جمعه سیاه است و مردم می‌توانند به‌راحتی در خانه خود از تخفیف‌ها استفاده و خرید کنند. در این حالت مقایسه قیمت‌ها، انتخاب اجناس و حمل ونقل خریدها هم راحت‌تر از خرید حضوری است و به همین دلایل طرفداران بیش‌تری دارد. پس، هم در بلک فرایدی و هم در سایبر ماندی می‌توانید به‌صورت آنلاین از تخفیف‌ها استفاده و خرید کنید.

چگونه در بلک فرایدی خرید بهتری داشته باشیم؟

راهنمای خرید بلک فرایدی

  • برای بلک‌فرایدی بودجه مشخصی تعیین نمایید تا بتوانید در این روز با بودجه محدود، در مقابل تخفیفات چشم‌گیر و محصولات متنوع بهترین تجربه را کسب کنید. پس بهتر است از چند هفته یا حتی چند ماه قبل، پس انداز مناسبی برای برای تخفیف بلک فرایدی تدارک ببینید.
  • یک لیست خرید با توجه به نیازهایتان آماده کنید که هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید.
  • بعد از گذشت سال‌های سخت کرونا، خرید حضوری شور و هیجان بیشتری دارد. اما بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین، تخفیف‌های بی‌نظیری اعمال می‌کنند که ممکن است در خرید حضوری خود همانند آنها را نبینید.
  • از سایت‌های معتبر که اینماد دارند خرید کنید.

مطالب مرتبط :  سایبر ماندی چه فرقی با بلک فرایدی دارد؟

  • قبل از جمعه سیاه قیمت کالاها را بررسی کنید تا بتوانید در آن روز با آگاهی از تخفیف‌های واقعی بهره ببرید.
  • مراقب کلاهبرداری‌ها باشیدزیرا بعضی فروشنده‌ها سعی می‌کنند از شرایط پیش آمده سو استفاده کنند.برای مثال، چند هفته پیش از جمعه سیاه قیمت محصولات خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهند و به اسم تخفیف، کالاهای خود را به فروش برسانند.
  • قبل از شروع روز جمعه سیاه سایت‌ها را چک کنید، چون برخی سایت‌ها از روز قبل تخفیف‌ها را اعمال می‌کنند.
  • اگر قصد خرید لباس دارید، پیش از آن مقاله راهنمای خرید آنلاین لباس را مطالعه کنید.
  •  در امر خرید مواد خوراکی و لوازم آرایشی بهداشتی تاریخ انقضای محصولات را چک کنید. چرا که این دسته از کالاها، به طور مستقیم با سلامت پوست و بدن شما ارتباط دارند.

از بلک فرایدی تا سایبر ماندی با مدیسه

بلک فرایدی در مدیسه

شما هم می‌توانید همانند سایر مردم دنیا با تخفیف‌هایی ویژه، محصولات موردنیاز خودتان را خریداری کنید. خرید آنلاین هم سلامت و هم راحتی شما را تضمین می‌کند. فروشگاه مدیسه از روز بلک فرایدی تا سایبر ماندی تخفیف‌های بسیار و هیجان‌انگیزی را همراه با سورپرایزهای گوناگون به شما ارائه می‌کند. با ما همراه شوید و از خانه در جمعه سیاه و مسابقه‌های گوناگون شرکت کنید. کافی است تا اخبار این روز را از اینستاگرام مدیسه دنبال کنید.

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *