معرفی غذاهای سنتی و تنقلات چهارشنبه سوری

چهارشنبه‌سوری یکی از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین مراسم‌های ایرانی به‌حساب می‌آید که از ترکیب دو کلمه چهارشنبه (یکی از روزهای هفته) و سوری (جشن و سرور) تشکیل شده است. در این روز مردم در نقاط مختلف کشور آتشی به پا می‌کنند، غذا و تنقلات چهارشنبه سوری نوش جان می‌کنند و دلی از عزا درمی‌آورند. البته ناگفته نماند که امروزه به‌اشتباه فعالیت‌های پرخطری مانند استفاده از مواد منفجره هم وجود دارد که هیچ شباهتی به جشن اصلی ندارند و تنها سلامتی افراد را به خطر می‌اندازد. بحث اصلی ما مراسم و آیین اصلی چهارشنبه‌سوری است.

در اکثر جشن‌های معروف در فرهنگ‌های مختلف، غذا و تنقلات نقشی مهم و اساسی دارند. برای مثال در شب یلدا یا شب عید هم غذاهای خاصی پخته و استفاده می‌شوند. در ادامه انواع غذاهای سنتی و تنقلات چهارشنبه سوری را به شما معرفی می‌کنیم تا شما هم با جذابیت‌های این مراسم بیش‌تر آشنا شوید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

مراسم چهارشنبه سوری

آتش

مراسم چهارشنبه سوری از آیین‌های دیرینه و کهن ایرانیان است. در شب آخرین چهارشنبه سال، آتشی برافروخته می‌شود و افراد با زمزمه کردن جمله <<زردی من از تو، سرخی تو از من>> از روی آن می‌پرند. این جمله نمادین است و گذشتگان معتقد بودند که با این کار بیماری آن‌ها به آتش و سرخی و انرژی آتش به آن‌ها منتقل می‌شود. علاوه بر این می‌توان به مراسم‌های مختلف قاشق ‌زنی، فال‌گوش نشینی، کوزه شکنی و خوردن تنقلات چهارشنبه سوری اشاره کرد. دراین‌ بین هم، هر قومی مراسمی مخصوص به خودش را دارد که برخی از آن‌ها همچنان در مناطق مختلف کشور اجرا می‌شوند.

خوراکی های چهارشنبه سوری

تنقلات چهارشنبه سوری

سه‌شنبه‌های آخر سال خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و خوراکی‌ها و غذاهای سنتی مختلفی میل می‌کنند. مراسم چهارشنبه سوری، مراسمی نمادین است و از عقاید مختلف ریشه گرفته شده است. علاوه بر این، غذاها و تنقلات چهارشنبه سوری هم کاملاً نمادین هستند و هر یک داستان خاص خودشان را دارند.

عجیب ترین روزهای جهانی: از روز جهانی چرت زدن تا توالت

آش های مختلف

آش چهارشنبه سوری

درگذشته بیش‌تر مردم در نقاط مختلف ایران، در شب چهارشنبه سوری، آشی به نام ابودردا درست می‌کردند. آن‌ها این آش را برای شفای بیماران پخته و مانند نذری بین مردم پخش می‌کردند. در این آش هفت نوع بنشن یا حبوبات وجود دارد و همانند آش رشته درست می‌شود. علاوه بر این در نقاط و فرهنگ‌های مختلف ایران آش‌های محلی مختلفی پخته می‌شود. مازندرانی‌ها در این شب آش ترش درست می‌کنند که 7 میوه ترش در آن وجود دارد. آش گزنه هم از دیگر آش‌های شمالی‌ها است که عقیده دارند خوردن این آش بیماری‌ها و کسالت‌ها را از بین می‌برد. در اردبیل هم آش میوه درست می‌شود. در برخی نقاط هم آش رشته می‌پزند که رشته درون آن نمادی از به دست گرفتن رشته امور در سال جدید و داشتن سالی پربار است.

پلو چهارشنبه سوری

غذا و تنقلات چهارشنبه سوری

در قدیم و در مراسم چهارشنبه سوری پلو معروفی به نام پلو هفت‌رنگ (شامل 7 نوع پلو مختلف مانند آلبالوپلو، سبزی‌پلو، رشته‌پلو و …) درست می‌شده است. نوع این پلوها بنا بر وضعیت مالی هر خانواده مختلف بوده است. امروزه بیش‌تر، سبزی‌پلو و رشته‌پلو درست می‌شود. در صورتی که تمایل دارید رسوم را به‌صورت کامل به‌جا بیاورید نیازی به درست کردن 7 نوع پلو مختلف ندارید. کافی است تا از هفت رنگ غذای طبیعی مانند زعفران یا هفت خلال مختلف مانند خلال پسته برای تزئین پلو خود استفاده و نوش جان کنید.

نکته: در این مورد هم فرهنگ‌های مختلف غذاهای متنوعی دارند. برای مثال گیلکی‌ها در این شب خورشت ترشه‌تره می‌پزند.

آجیل و تنقلات شب چهارشنبه سوری

آجیل و تنقلات چهارشننبه سوری

در ایام قدیم آجیل هفت مغز را با نام آجیل چهارشنبه‌سوری از دکانی رو به قبله می‌خریدند. آن‌ها این آجیل را برای برآورده شدن حاجاتشان به‌عنوان نذر بین افراد مختلف پخش می‌کردند. این آجیل شامل گردو، کشمش، فندق، توت خشک، بادام، انجیر، نخودچی یا ترکیبات دیگری مانند قیسی، باسلق و خرما زرد بود. نکته مهم این آجیل، وجود ترکیب هفت نوع مغز یا شیرینی مختلف بود. امروزه آجیل، جنبه نذری بودنش را ازدست‌داده و به یکی از تنقلات چهارشنبه سوری تبدیل شده است. لازم به ذکر است که در برخی از فرهنگ‌ها، آجیل و تنقلات چهارشنبه سوری شور نیست، زیرا از نظر آن‌‎ها شوری نمادی از شوربختی است. از دیگر تنقلات چهارشنبه سوری می‌توان به تخمه بدون نمک، گندم برشته، برنجک، آب‌نبات و … اشاره کرد.

.

خرید انواع آجیل، خشکبار و خرما

نکته: عدد هفت که به‌صورت مکرر در غذاها و تنقلات چهارشنبه سوری مشاهده می‌کنید، نمادی از ستاره هفتگانه است و به امید رزق بخشیدن در سفره‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این، آجیل چهارشنبه سوری را برای سلامتی اندام هفتگانه انتخاب کرده بودند که هر یک برای یکی از آن اندام‌ها مفید است.

خرید تنقلات چهارشنبه سوری 1400

چهارشنبه سوری امسال، جشنی ویژه و شبیه به آیین‌های قدیمی داشته باشید. سراغ تفریحات پرخطر نروید و سلامت جسمانی خود را به خطر نیندازید. در عوض جشنی حسابی با تنقلات و غذاهای مختلف بگیرید و به شیوه خودتان جشنتان را برگزار کنید. برای محافظه‌کاری هم از خانه بیرون نروید و آنلاین خرید کنید. برای خرید آنلاین تنقلات چهارشنبه سوری مثل آجیل، میوه، شیرینی و … کافی است تا سری به سوپرمارکت آنلاین مدیسه بزنید. درنهایت هم خریدتان را در آرامش کامل درب منزل تحویل بگیرید.

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *