تاریخچه روسری‌ها

قدیمی‌ترین روسری‌ها که بشر به خاطر دارد را می‌توان مختص دوران مصریان باستان دانست. در ادامه از روسری برای مقاصد مختلفی استفاده شد؛ به طور مثال در چين باستان برای مشخص كردن درجه‌ها در دربار از روسری كه به بازو بسته می‌شد، استفاده می‌كردند. در ادامه مسيری كه اين اكسسوری جذاب در دنيا و طول تاريخ طی كرده تا به كمد لباس شما برسد را بررسی می‌كنيم.

داستان روسری-تاریخچه روسری

نخستین باری که در مورد روسری به عنوان یک آیتم مهم در فشن می‌توان متصور شد، حدودا به قبل از جنگ جهانی بازمی‌گردد. در دهه 1920 بود که روسری به شکل جدی به عنوان آيتم فشن معرفی شد و تا قبل از آن زنان معمولا از شال به عنوان سر‍پوش استفاده می‌کردند. تاریخچه روسری به شکل امروزی با ظهور ابریشم و راه یافتن آن به غرب آغاز شد و با آغاز انقلاب صنعتی به تدریج برندهای بیشتری ترغیب به تولید اکسسوری‌های ابریشمی شدند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

اولین بار فروشگاه لیبرتی لندن بود که اقدام به تولید ‍پارچه‌های ابریشمی ‍پرنقش و نگار کرد؛ که اتفاقا در آن سال‌های غمگین بعد از جنگ جهانی و مشکلات اقتصادی با استقبال بی‌نظیری از رنگ و طرح های شاد مواجه شد.

داستان روسری-لیبرتی لندن

تاریخچه روسری در ایران

تاریخ پوشش سر در ايران به قبل از ورود اسلام برمی‌گردد. از آنجایی‌که دین زرتشت در ایران قدمت طولانی دارد و زنان زرتشتی به‌خصوص در زمان عبادت موهای خود را با ‍پارچه‌ی سفید چهارگوش می‌پوشاندند، در نتيجه می‌توان پی به حضور روسری قبل از ورود حجاب اسلامی به فرهنگ ايران برد. چارق یا چارقد نام‌ روسری در ايران باستان بود که بسیار شبیه روسری‌های امروزی بود.

داستان روسری ایران باستان

روسری در غرب

همزمان فرانسه در سال‌های 1973خانه مد هرمس شروع به ابریشم خالص از چین کرد تا برای تولید روسری‌های لوکس خود از ابریشم‌های محکم و بادوام چینی استفاده کند. طرح زمینه این روسری‌ها نقش سوارکاری بود که عمیقا ریشه در تاریخ هرمس دارد و تا به امروز جزو ‍پرطرفدارترین طرح‌های روسری محسوب می‌شود.جزئیات کلاسیک هرمس مثل چا‍پ‌های دستی‌، دوردوزی‌های دستدوز و ابعاد 90 در 90 که بعدها هم ثابت ماند، از همان سال‌های اول پی‌ریزی شده بود.

داستان روسری هرمس

روسری‌های ابریشمی

روسری‌های ابریشمی پتانسیل قوی برای خودنمایی دارند و به دلیل ظرافت الیاف و براق بودن، ابریشم قابلیت اجرای هرنوع نقش و رنگ را در اختیار می‌گذارد. روسری ابریشمی شهرت خود را مدیون ستاره‌هایی چون آدری ه‍پبورن و گریس کلی هستند که با پوشیدن آن در مهمانی‌های مجلل و روزمره این اکسسوری‌های دوست‌داشتنی را هرچه بیشتر و بهتر به مردم دنیا معرفی کردند. روسری‌های ابریشمی خیلی سریع به سمبل شکوه ،قدرت و استقلال زنان تبدیل شد. جا دارد یادی کنیم از جمله معروف آدری ه‍پبورن که معتقد بود:

وقتی روسری ابريشمی می‌پوشم، بيشتر از هميشه حس ميكنم زن هستم، آن هم يک زن زيبا.

داستان روسری غرب

 

لیست قیمت روسری‌های ترندی

تحول دنیای ابریشمی روسری‌ها

روسری‌های ابریشمی از گذشته تاکنون به دلیل قیمت بالا و کمیاب بودن، خارج از استطاعت عموم مردم و مختص طبقه‌ی خاصی از جامعه بودند. با اختراع الیاف ریون انقلابی در دنیای روسری‌ها ایجاد شد. این الیاف با صرف هزینه کمتر توانسته بود لخت بودن و درخشندگی ابریشم را بازسازی کند. درست در زمانی که ترند روسری به سرعت محبوب می‌شد جنگ جهانی شروع شد.

نجات‌یافتگان در جنگ

علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که جنگ برای دنیای فشن به همراه داشت برندهای باهوش مثل جکمار لندن از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کرد و با دورریز ‍پارچه‌ها اقدام به تولید روسری هایی که در واقع اثر هنری بودند کرد. این روسری ها نه تنها در زمان خود مورد استقبال جوانان در دوران جنگ، قرارگرفت بلکه امروزه تعدادی از آن‌ها در موزه‌ جنگ بریتانیا به عنوان اثرهنری نگه‌داری می‌شود.

داستان روسری- جکمار لندن

در دوران بعد از جنگ بین سال‌های 1946تا1955 شرکت نساجی اشر پروژه‌ مربع‌های هنرمندان را راه اندازی کرد و از آن‌ها دعوت کرد که آثاری در غالب ابعاد مربع شکل روسری طراحی کنند تا قدمی برای کاهش غم جامعه برداشته باشد. در مجموع 42 هنرمند در این پروژه شرکت کردند که در میان آن‌ها اسامی بزرگی مثل پيكاسو و ماتيس به چشم می‌خورد.

این اتفاق نه‌ تنها جامعه هنری پس از جنگ را باهم متحد کرده بود بلکه با ترکیب مد وهنر آثارهنری زیبا را وارد زندگی مردم کرد.

طرح لوگو روی روسری

دهه ۸۰ سالی بود که برندها به فکر استفاده از لوگو خود به عنوان طرح چاپ افتادند. این ایده طلایی هم به دیده شدن هرچه بیشتر برند کمک می‌کرد و هم طرفداران هر برند با صرف هزینه کمتر می‌توانستند از جذابیت برند موردعلاقه‌شان در استایل خود بهره ببرند. استقبال از این ایده به قدری زیاد بود که طرح‌های اختصاری و لوگوی برندهایی مثل بربری ، گوچی و ديور و … امروز به عنوان یک موتیف پارچه شناخته می‌شوند.

داستان روسری-برندها

آیتم روسری همیشه با تغییرات مد در حال تغییر کاربری هست و کابرد آن امروزه فقط برای ‍پوشش سر محدود نمی‌شود. روسری‌ها در دنیای امروز فشن کاربردهای وسیعی پیدا کرده‌اند؛ از بستن مو به شكل توربان يا كش‌سر و استفاده به عنوان کمربند گرفته تا بستن دور دسته‌های کیف‌های قدیمی و به‌روز کردن اون‌ها.

داستان روسری-کاربردها

 

مطالب مرتبط

روسری و شال را با چه طرحی انتخاب کنیم؟
انواع روش های گره‌زدن شال و مدل های بستن شال
آموزش بستن مینی اسکارف – مینی اسکارف چیست؟

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *