14 نکته برای مراقبت پوست در سرما

با این که در هر فصلی و همیشه باید از پوست خود مراقبت و به آن رسیدگی کنیم، این لایه‌ی محافظتی از بدن در فصل پاییز و زمستان به مراقبت بیش‌تری نیاز دارد. در فصل‌های سرد سال با کم شدن رطوبت هوا، رطوبت پوست نیز کم می‌شود، ترک می‌خورد و به آن آسیب می‌رسد. در این مقاله 14 نکته برای مراقبت پوست در سرما به شما یادآوری می‌کنیم تا از خطرات آسیب رسیدن به پوستتان جلوگیری کنید.

1. استفاده مداوم از کرم مرطوب کننده و آبرسان

کرم مرطوب کننده برای مراقبت پوست در سرما

برای محافظت از پوست در برابر سرما و خشکی هوا، باید به‌صورت مداوم از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید. به خصوص پس از شستن دست‌ها بلافاصله آن‌ها را مرطوب کنید. از کرمی استفاده کنید که هم آبرسانی مناسب داشته و هم چرب باشد. هرگز به این فکر نکنید که اگر پوست خشکی ندارید، پس نیازی هم به کرم مرطوب کننده ندارید. کاملا برعکس، معمولا پوست‌های چرب به آبرسانی بیش‌تری نیاز دارند. توجه کنید که مرطوب کننده‌ آبرسانی را انتخاب کنید که حاوی سرامید باشد. این ماده به‌صورت طبیعی در پوست وجود دارد ولی برای مراقبت از پوست در سرما نیاز است که مقدار بیش‌تری از آن به پوست شما برسد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

نکته: در حالت کلی، بهتر است برای پوست‌های خشک کرم‌های مرطوب کننده با پایه چربی و برای پوست‌های چرب کرم‌های مرطوب کننده با پایه چربی استفاده کنید.

2. استفاده از دستگاه بخور برای مراقبت پوست در سرما

همان‌طور که گفتیم علت آسیب دیدن پوست، کمبود رطوبت در هوا در فصول سرد سال است. یکی از راه‌های مراقبت از پوست در فصل پاییز و زمستان تهیه یک دستگاه بخور و قرار دادن آن در اتاقی است که بیشتر زمان خود را در آن سپری می‌کنید. علاوه بر این به‌صورت مستقیم نیز می‌توانید حتی بدون دستگاه بخور، پوست خود را رطوبت رسانی کنید.

3. استفاده از ضدآفتاب

شاید تعجب کنید ولی درست است. ضدآفتاب تنها برای استفاده در روزهای آفتابی تابستان نیست و در روزهای ابری، برفی و بارانی هم اشعه‌های مضر خورشید می‌توانند به پوستتان آسیب برسانند. پس حتما قبل از بیرون رفتن از یک ضدآفتاب مناسب استفاده کنید و آن را چند ساعت یک بار تجدید کنید.

4. اهمیت به پوست لب

مراقبت پوست لب در سرما

پوست لب از سایر نقاط حساس‌تر  است و سریع‌تر به تغییرات آب و هوا واکنش نشان می‌دهد. برای مرطوب نگه داشتن پوست لب و جلوگیری از ترک خوردن و پوسته‌پوسته شدن آن از بالم لب یا وازلین استفاده کنید.

5. اهمیت به پوست پا

در پاییز و زمستان، به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت پا در جوراب‌های ضخیم و بوت‌ها، پوست و پاشنه‌ آن ترک می‌خورد و حساس‌تر از قبل می‌شود. به پوست پای خود اهمیت دهید و مدام آن را مرطوب کنید.

6. استفاده از لوسیون بدن

استفاده از لوسیون بدن

از لوسیون‌های بدن که حاوی مواد مرطوب کننده و آبرسان هستند، بعد از حمام استفاده کنید. استفاده از لوسیون‌های مرطوب کننده و آبرسان برای کل بدن، باعث کاهش خشکی پوست و خارش آن می‌شود. توجه کنید که بهترین زمان برای استفاده از لوسیون بدن بعد از حمام، زمانی است که پوست شما هنوز به‌صورت کامل خشک نشده  است و می‌توانید رطوبت را در پوست خود حبس کنید.

قیمت بهترین محصولات مراقبت پوست

 

7. نوشیدن آب

خیلی از افراد فقط در فصل‌های گرم سال به نوشیدن آب اهمیت می‌دهند. در حالی که بدن در فصل‌های سرد نیز به همان اندازه به آب نیاز دارد. برای تأمین رطوبت موردنیاز پوست و مراقبت از پوست در فصل سرما به میزان کافی آب بنوشید.

8. استفاده از لایه بردار روغنی

برای آسیب نرسیدن به پوستی که در این فصل به‌صورت مداوم در معرض خشکی قرار می‌گیرد، پیشنهاد می‌کنیم تا زیاد از لایه‌بردارها استفاده نکنید. در صورت نیاز هم برای مراقبت پوست در سرما هفته‌ای یک‌بار، از لایه‌بردارهای روغنی استفاده کنید.

9. استفاده از کرم دور چشم

استفاده از کرم دور چشم

برخلاف چیزی که شاید فکر کنید، استفاده از این محصول فقط برای سنین بالا نیست. پوست دور چشم غدد چربی ندارد و درنتیجه زودتر خشک و چروک می‌شود. برای مراقبت پوست در پاییز و زمستان با استفاده از کرم دور چشم، پوست اطراف چشم را آبرسانی و مراقبت کنید.

10. شست و شوی پوست با آب ولرم

حمام یا شستن پوست صورت با آب داغ در هوای سرد قطعاً دل‌پذیر خواهد بود. ولی توجه کنید که داغی و گرمای آب باعث از بین رفتن چربی‌های محافظ پوست و درنتیجه آسیب‌پذیر شدن آن می‌شود. پس با آبی ولرم یا کمی گرم حمام کنید و مواظب پوست خود باشید.

11. پوشیدن لباس های راحت

پوشیدن لباس راحت

لباس‌های زمستانی اکثراً پشمی و زبر هستند که باعث شدیدتر شدن خشکی و خارش پوست می‌شوند. فراموش نکنید که برای مراقبت پوست در زمستان زیر لباس پشمی خود یک‌لایه لباس دیگر با الیاف نرم بپوشید تا پوستتان اذیت نشود.

12. داشتن رژیم غذایی مناسب

برای جلوگیری از مشکلات پوستی، استحکام بدن در سرما و رساندن مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز پوست و مو به بدن در رژیم غذایی خود حتما مقدار زیادی ویتامین C، امگا 3 و مواد غذایی پروتئین دار را بگنجانید.

13. مراقبت از پوست دست در سرما

مراقبت از پوست در سرما با پوشیدن دستکش

با توجه به وجود ویروس کرونا و شستن مداوم دست‌ها و استفاده از محصولات الکلی، تاثیر سرما روی پوست دست شما چندین برابر می‌شود. درنتیجه به مراقبت بیش‌تری هم نیاز دارد. برای مراقبت پوست در فصل سرما در صورت امکان در بیرون و در معرض باد از دستکش استفاده کنید. علاوه بر این، همواره همراه خود یک کرم مرطوب کننده داشته باشید و مدام دست‌هایتان را مرطوب کنید. برای جلوگیری از خشکی کوتیکول‌های ناخن نیز از روغن کوتیکول استفاده کنید.

14. پرهیز از شستن زیاد پوست و استفاده از شوینده های ملایم

همان‌طور که گفتیم در فصل‌های سرد و با خشک شدن هوا، پوست هم خشک می‌شود. برای از بین نرفتن چربی‌های طبیعی صورت و خشک نشدن بیش‌ازحد آن، تعداد دفعات شست و شوی صورت و دست را کم‌تر کنید. علاوه بر این برای شستن پوست خود از مواد فاقد صابون و آبرسان استفاده کنید.

مطالب پربازدید:  خشکی پوست در پاییز و روش‌های رفع آن

 

آشنایی با مهمترین نکات مراقبت پوست در سرما

پوست سالم و درخشان از عناصر مهم و اصلی زیبایی است و برای داشتن ظاهری زیبا، باید مقداری از وقت خودمان را برای رسیدگی به پوست صرف کنیم. از طرفی در بعضی از فصل‌ها مانند پاییز و زمستان نیاز است تا کمی وقت و توجه بیش‌تری صرف مراقبت از پوست شود. لازمه‌ مراقبت از پوست هم، داشتن آگاهی راجع به نوع پوست و روش‌های مراقبت از آن است. در مقاله راهنمای روتین پوستی روزانه می‌توانید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست بیاورید. در این مقاله تلاش کردیم به شما آگاهی‌های لازم برای مراقبت پوست در سرما را بدهیم. امیدواریم تا برای شما مفید باشد و همواره پوستی سالم داشته باشید.

 

منبع : nyp

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *