خشکی پوست در پاییز و روش‌های رفع آن

هر فصلی از سال می‌تواند چالش‌های به خصوص خود را برای پوست به دنبال داشته باشد، به همین علت باید با داشتن روتین مراقبت از پوست مخصوص همان فصل، پوست خود را برای تغییرات آب و هوایی مختلف آماده کنیم. پادشاه فصل‌ها، پاییز زیبایی‌های بصری فراوانی دارد ولی قطعا خشکی پوست، از آن مواردی نیست که بخواهیم در این فصل تجربه نماییم.

جهت جلوگیری و رفع خشکی پوست در پاییز، پیش از هر چیز بهتر است با علت و علائم آن آشنا شویم، سپس به دنبال روش‌های برای پیشگیری و درمان باشیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

دلایل خشکی پوست در پاییز چیست؟

دلایل خشکی پوست در پاییز چیست؟

با سردتر شدن هوا، دما و رطوبت به‌ شدت کاهش پیدا کرده و این یعنی نوشیدن آب بیشتر و آبرسانی پوست از موارد ضروری در مراقبت از پوست در پاییز می‌باشد. به‌ غیر از تغییرات آب و هوایی عوامل دیگری نیز روی خشکی پوست در فصل پاییز تاثیرگذار بوده که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

تاثیر تغییرات ناگهانی دما بر بافت پوست

تاثیر تغییرات ناگهانی دما بر بافت پوست

پوست ما به ثبات و یکنواختی علاقه داشته و هرگونه شوک دمایی قادر است به بافت پوست صدمه برساند.

چنانچه مدام بین هوای سرد و خشک بیرون و هوای گرم داخل منزل جابه‌جا می‌شوید، در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دمای آن به صورت ناگهانی تغییر می‌کند یا عادت دارید دستان خود را با آب داغ بشویید و دمای پوست شما نواسانات بسیاری دارد، مطمئن باشید که پوست شما در معرض آسیب قرار داشته و امکان دارد دچار التهاب، حساسیت و خشکی‌های شدید و آزار دهنده پوستی شوید.

شما می‌توانید با داشتن یک روتین پوستی مناسب پاییز از این مشکلات جلوگیری نمایید. هوای سرد و خشک، بخاری و شومینه، بادهای تند، آتش، دوش آب گرم و حمام داغ، نوشیدنی‌های داغ از عوامل تاثیرگذار بر تغییرات دمایی پوست بوده که بر اثر تغییرات دمای محیط ایجاد می‌گردند.

لباس‌های زمستانی زبر

لباس‌های زمستانی زبر

یکی دیگر از دلایل خشکی پوست در پاییز می‌تواند لباس‌های زمخت بوده که جهت در امان ماندن از هوای سرد به آن‌ها پناه می‌برید‌ ولی این لباس‌ها قادرند تا رطوبت پوست را جذب نموده و موجب تحریک پوست و خشک شدن آن شوند. بهتر است لباس‌های گرم با بافتی نرم بپوشید یا از تماس مستقیم لباس‌های زمخت با پوست بدن خود خودداری نمایید.

انواع بیماری‌‌ها

خشکی پوست می‌تواند در اثر عوامل دیگری به غیراز آب و هوا نیز تشدید شود. بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت، داروهای خاص، عوامل ژنتیکی یا کمبود مواد مغذی مثل ویتامین‌های گروه A و B در برنامه غذایی نیز پوست را خشک می‌کند.

علائم خشکی پوست در پاییز

خشکی پوست در پاییز و روش‌های رفع آن

بیرونی‌ترین لایه پوست به نام اپیدرم شناخته شده و زمانی که این لایه در اثر باد سرد صدمه ببیند، خشکی پوست را به همراه خواهد شد. نشانه و عوارض خشکی پوست دست در پاییز می‌تواند خود را به شکل یک یا چند علامت زیر بروز دهد:

  • پوسته پوسته شدن
  • خارش
  • سوزش
  • قرمزی
  • ترک های پوستی
  • زمخت و خشن شدن بخشی از پوست

روش‌های رفع خشکی پوست در پاییز

روش‌های رفع خشکی پوست در پاییز

با در نظر داشتن تغییرات آب و هوایی و دلیل خشکی پوست در پاییز که بالاتر با آن‌ها آشنا شدیم، تعجبی ندارد که پوست ما در این فصل دچار خشکی و حساسیت گردد. جهت پیشگیری و خشکی پوست در پاییز طب سنتی می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

مرطوب کننده قوی‌تری انتخاب کنید

مرطوب کننده قوی‌تری انتخاب کنید

مرطوب کننده مناسب فصل پاییز انتخاب نمایید و همیشه آن را همراه خود داشته باشید. برعکس تابستان که استفاده از مرطوب کننده‌ سبک و فاقد روغن، گزینه مناسبی برای پوست به‌حساب می‌آید، در فصل‌های سردتر بهتر است به‌جای آبرسان‌های سبک یا لوسیون، به دنبال مرطوب کننده‌های سنگین‌تر باشید که دارای اسید چرب سالم و سرامید باشد. بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده یا نرم کننده پس از شستشوی پوست می‌باشد.

جهت درمان خشکی عمیق یا خشکی پوست سکه‌ای بهتر است مواد تشکیل دهنده زیر در مرطوب کننده شما به کار رفته باشد:

البته این مسئله بستگی به میزان چرب بودن پوست شما دارد. سعی کنید جهت متعادل سازی چربی پوست خود، یک مرطوب کننده مناسب از فروشگاه‌های معتبر لوازم آرایشی بهداشتی را انتخاب نمایید.

دوش آب داغ نگیرید

دوش آب داغ نگیرید

شستن بیش از حد دست و صورت یا دوش آب گرم قادر است با از بین بردن چربی طبیعی پوست، موجب خشکی آن و تشدید التهابات پوستی گردد. بهتر است با آب ولرم حمام نمایید، اما چنانچه اصرار به داغ بودن آب دارید، مدت زمان آن باید تا جایی که امکان دارد کوتاه باشد.

همچنین جهت جلوگیری از خشکی پوست صورت و بدن در پاییز بهتر است مدت کوتاهی بعد از دوش گرفتن، از کره بدن یا کرم مرطوب کننده به‌جای لوسیون بدن استفاده نمایید تا رطوبت پوست تامین گردد.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

از دستگاه بخور استفاده کنید

متاسفانه حتی بهترین مرطوب کننده نیز نمی‌تواند خشکی هوا را به صورت کامل جبران کند. کسانی که پوست خشکی دارند، قادرند با استفاده از دستگاه بخور در اتاق‌هایی که بیشترین زمان را آنجا صرف می‌کنند مثل محل خواب، درصد رطوبت هوای محیط اطراف را افزایش داده و از خشکی پوست جلوگیری نمایند.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

نوشیدن آب را فراموش نکنید

بدن ما در فصل‌های سردتر، به آب بیشتری نیاز دارد، چراکه پوست در برابر سرمای هوا، رطوبت ازدست داده و این مسئله از این جهت اهمیت داشته که معمولا در فصول سردتر، کمتر عرق کرده و احساس تشنگی می‌کنیم.

نوشیدن آب 7 فایده اصلی برای پوست دارد، درنتیجه بهتر است در فصل سرد منتظر حس تشنگی نمانید و بطری آب را همیشه با خود به همراه داشته باشید. خوردن میوه و سبزیجات مثل خیار و کاهو نیز می‌تواند به هیدراته باقی ماندن بدن کمک نماید.

از پاک کننده و شوینده حاوی گلیسیرین استفاده کنید

پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های صورت ممکن است به علت ترکیبات قوی خود چربی طبیعی پوست را از بین برده و منجر به خشک شدن پوست ‌شوند، به همین خاطر استفاده از آن‌ها در فصل پاییز و زمستان که رطوبت موجود در هوا کاهش پیدا می‌کند، برای پوست‌های خشک اصلا مناسب نیست.

بهتر است از یک پاک کننده یا فیس واش ملایم دارای گلیسیرین استفاده نمایید تا از خشک شدن بیش از اندازه پوست جلوگیری نماید. افزون بر این، دقت کنید pH شوینده‌ای که استفاده می‌‌کنید، با pH پوست شما سازگار باشد.

لایه برداری پوست را فراموش نکنید

لایه برداری پوست را فراموش نکنید

جهت مراقبت از پوست خشک و حساس در فصل پاییز و همچنین جلوگیری از خشک شدن آن، بهتر است هفته‌ای یک ‌بار از اسکراب پوست استفاده نمایید. لایه برداری پوست چه فایده‌ای دارد؟

این کار به شما کمک کرده تا سلول‌های مرده را از سطح پوست خود پاک نمایید، ولی باید دقت داشته باشید در این کار زیاده‌روی نکنید، چرا که احتمال خشکی پوست را افزایش می‌دهد. استفاده از کرم‌های روغنی صورت و بدن، بعد از لایه برداری یک نکته مهم جهت جلوگیری از آسیب به پوست است.

ضد آفتاب را فراموش نکنید

استفاده از کرم ضد آفتاب فقط مخصوص فصل تابستان نیست و اشعه فرابنفش خورشید در فصل‌های سرد هم خطرناک است.

یکی از آثار مخرب اشعه فرا بنفش، خشکی پوست و کاهش سرعت بازسازی سلول‌های پوست است که با استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست خود می‌توانید از آن جلوگیری نمایید. ضرورت استفاده از ضد آفتاب در پاییز تنها محدود به تشعشعات مضر خورشید نمی‌شود، در مقاله‌ای با عنوان آیا باید در فصل پاییز هم از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟ مفصل درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم.

از ماسک صورت آبرسان استفاده کنید

ماسک صورت آبرسان

ماسک صورت آبرسان در فصل پاییز قادر است تا رطوبت از دست رفته پوست را جبران نماید و همچنین مقاومت آن را افزایش دهد. ماسک‌های دارای گلیسرین و اوره بهترین انتخاب برای فصل‌های سرد می‌باشند، چرا که با ایجاد یک لایه روغنی محافظ روی پوست افزون بر نرم کردن پوست از تبخیر شدن آب موجود در بافت پوست نیز جلوگیری می‌کنند.

از محصولات با ترکیبات ملایم استفاده کنید

از محصولات با ترکیبات ملایم استفاده کنید

محصولات ضد چروک صورت و ضد آکنه و همچنین محصولاتی که حاوی ترکیبات رتینوئیدها، بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید می‌باشند، قادرند تا در ماه‌های خشک و سرد سال مثل پاییز سبب خشکی بیش از اندازه پوست شوند. در نتیجه بهتر است محصولات ملایم‌تر را جایگزین این موارد نمایید. همچنین محصولاتی که بو و رایحه کم‌تری دارند یا فاقد الکل می‌باشند، گزینه بهتری برای پوست به شمار می‌روند.

مطالب پربازدید:  آشنایی با بهترین برند مرطوب کننده برای داشتن پوستی جوان

 

بالم لب بزنید

علاوه بر خشکی پوست در پاییز، خشکی لب نیز در فصل سرما شدیدتر بوده و سبب زبر شدن بافت لب می‌شود. ممکن است این پوسته‌ها در برخی از موارد دردناک و آزار دهنده باشند و ظاهری بد شکل و ناخوشایند به لب‌ها بدهند. بهترین درمان خشکی لب، اسکراب کردن لب‌ها و استفاده از بالم لب نرم‌ کننده دارای حداقل SPF 15 و ویتامین E بوده که از پوست لب در برابر اشعه‌های مضر آفتاب و سرما محافظت می‌نماید.

 

منبع : aad

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *