مراقبت از پوست هنگام ورزش

قطعا از آن دسته از اشخاصی هستید که به زیبایی، سلامتی و تناسب اندام خود، اهمیت داده و از مزایای ورزش منظم آگاهی کامل دارید. در نتیجه ما در این مقاله حرف‌های تکراری نزده ولی از قاعده و قوانین مراقبت از پوست هنگام ورزش مطلع هستید؟ در رابطه با اهمیت پاک ‌کردن آرایش پیش از انجام تمرینات ورزشی اطلاعاتی دارید؟ چرا نباید موقع ورزش آرایش کنیم؟ روش‌ مراقبت از پوست در باشگاه به چه صورت است؟

با محصولات مناسب مراقبت از پوست پس از ورزش آشنایی دارید؟ ممکن است کشتی‌گیر یا شناگر باشید، آیا از نکات مراقبتی مهم مرتبط با این رشته‌ها آگاه هستید؟ ما در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ می‌دهیم. ورزش به پوست شما درخشندگی داده و پایبندی به روتین مراقبت از پوست این درخشندگی و جذابیت را بادوام‌تر خواهد کرد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

تاثیر بدنسازی بر پوست صورت

تاثیر بدنسازی بر پوست صورت

ورزش بدنسازی باعث شده تا مواد مغذی و آب به اندام‌های بدن و (به ویژه) پوست شما برسد و همین مسئله منجر به افزایش استحکام و سفتی پوست صورت شما شده و از چین و چروک جلوگیری می‌نماید.

روتین مراقبت از پوست پیش از ورزش

پیش از شروع تمرین، آرایش خود را حتما پاک نمایید.

مرحله اول: شستشوی صورت با میسلار واتر

مرحله اول: شستشوی صورت با میسلار واتر

پیش از شروع ورزش باید از شادابی و تمیزی پوست خود اطمینان حاصل نمایید. فرقی ندارد که آرایش دارید یا خیر، پوست صورت خود را با استفاده از یک میسلار واتر مناسب پاک‌سازی نمایید. این محصولات دارای موادی بوده که آلودگی‌های سطح پوست را جذب کرده و آن‌ها را از بین می‌برند. پیشنهاد نخست ما میسلار واتر مرطوب کننده بیوآکوا بوده که مناسب انواع پوست طراحی شده است.

استفاده از آن احتیاجی به آبکشی نداشته، در نتیجه برای مواقعی که عجله دارید، بسیار مناسب می‌باشد. این میسلار واتر شوینده‌ای ملایم و فاقد مواد حساسیت‌زا بوده که قادر است آرایش چشم را هم به طور کامل پاک نماید.

پیشنهاد دوم؛ محلول میسلار واتر دو فاز لورال بوده که مراقبت از پوست برای ورزشکاران را راحت می‌نماید. وجود عبارت دوفاز به این معناست که این محصول هم قادر به پاکسازی آلودگی‌های مسدودکننده‌ منافذ پوست می‌باشد و هم قادر است تا مواد آرایشی سرسخت و ضد‌آب را از روی پوست پاک کند. شما می‌توانید جهت تهیه انواع محصولات مراقبت از پوست مدنظر خود، به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر لوازم آرایشی و بهداشتی مراجعه نمایید.

چرا باید پیش از ورزش آرایش خود را پاک کنید؟

چرا باید پیش از ورزش آرایش خود را پاک کنید؟

در زمان ورزش دمای بدن افزایش یافته و منافذ پوست باز شده تا عرق از آن‌ها خارج گردد. چنانچه آرایش داشته باشید، مواد شیمیایی به وسیله منافذ باز به سطوح عمیق‌تر نفوذ کرده و منجر به ایجاد جوش‌های سرسیاه و آکنه می‌گردند. در نتیجه حتما پیش از شروع تمرین با استفاده از پاک‌کننده‌های مناسب با پوست خود، صورت خود را پاکسازی نمایید.

مرحله دوم روتین مراقبت از پوست پیش از ورزش

مرحله دوم روتین مراقبت از پوست پیش از ورزش

بعد از شست‌و‌شو بهتر است که فورا پوست خود را آبرسانی و تقویت نمایید. جهت انجام این کار می‌توانید از اسپری آبرسان صورت نیوآ استفاده نمایید که دارای بوی شگفت‌انگیز گل رز است و تا 99 درصد از مواد طبیعی تهیه شده است. این اسپری آرام‌بخش بوده و یک آنتی اکسیدان قوی هم به حساب می‌آید و مناسب پوست‌های نرمال تا خشک می‌باشد.

مرحله سوم: رطوبت‌رسانی با کرم مرطوب کننده

رطوبت‌رسانی با کرم مرطوب کننده

در آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست پیش از ورزش، شما به یک کرم مرطوب‌کننده احتیاج دارید. پیش از تمرین از یک مرطوب‌کننده سبک استفاده کرده که فورا جذب پوست می‌شود. کرم زدن قبل از ورزش مسئله مهمی است که نباید از آن غافل شوید.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

مرحله چهارم روتین مراقبت از پوست پیش از ورزش

درصورتی که برای ورزش به باشگاه می‌روید و یا در فضای باز ورزش می‌کنید، حتما از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید. روی تمامی بخش‌های بدن که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد، کرم بزنید. یکی از اصلی‌ترین مراحل هر نوع روتین مراقبت از پوست به استفاده از کرم ضد آفتاب مرتبط است.

مراقبت از پوست هنگام ورزش

مراقبت از پوست هنگام ورزش

ابزار ورزشی و دستگاه‌های موجود در باشگاه، محل تجمع باکتری و آلودگی است.

در زمان انجام تمرینات ورزشی، به صورت خود دست نزنید، البته این کار بسیار دشواری است. با انجام حرکات ورزشی بدن گرم می‌شود و منافذ پوست جهت تعریق باز می‌شوند. تماس دست آلوده با صورت، شما را در معرض خطر به وجود آمدن بیماری‌های پوستی قرار می‌دهد. انواع باکتری‌هایی که روی وزنه‌ها، دستگاه‌های بدنسازی، هالتر، صفحه، زیرانداز و تمام ابزار  ورزشی موجود هستند، امکان دارد به پوست شما نفوذ نمایند.

یک راهکار مفید جهت مراقبت از پوست در باشگاه این بوده که حوله‌ای تمیز به همراه داشته باشید که جهت پاک کردن صورت از آن استفاده کنید. چنانچه خیلی حساس هستید، می‌توانید تجهیزات را پیش از استفاده، با دستمال‌های آنتی باکتریال پاک نمایید. از اسپری ضدعفونی‌کننده جهت از بین بردن باکتری‌های روی زیرانداز خود کمک بگیرید.

استفاده از کرم ضد افتاب هنگام ورزش

استفاده از کرم ضد افتاب هنگام ورزش

درصورتی که در فضای باز ورزش می‌کنید، استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر ضروری است (و حداقل هر دو ساعت یک بار مجددا استفاده نمایید). در صورت امکان، از ورزش در فضای باز در زمان اوج قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خودداری نمایید.

مراقبت از پوست پس از ورزش

مراقبت از پوست پس از ورزش

مرحله اول: شستشو

بلافاصله بعد از تمرین صورت و بدن خود را شسته تا از ایجاد هرگونه لک یا جوش جلوگیری کنید. بهتر است دوش بگیرید ولی اگر فرصت انجام این کار را را ندارید، حتما پوست خود را به طور کامل تمیز نمایید.

جهت مراقبت از پوست پس از ورزش از صابون‌های عطری که دارای میزان زیادی رنگ و مواد شیمیایی گوناگون هستند، استفاده نکنید. همان‌گونه که می‌دانید دوش آب داغ موجب خشکی پوست صورت و بدن می‌شود، در نتیجه پس از تمرین با آب ولرم رو به خنک دوش بگیرید. زمانی که از حمام خارج شدید، پوست را به استفاده از حوله و با ملایمت خشک نمایید و از هرگونه ایجاد فشار و کشیدن حوله روی پوست خودداری کنید.

در برخی از روتین‌های مراقبت از پوست پس از ورزش به استفاده از اسکراب اشاره شده است، ولی حتما از انجام این کار، خودداری نمایید. ممکن است لایه‌برداری موجب ایجاد خراش‌های ریز روی سطح پوست شود، در نتیجه به شست‌و‌شو اکتفا کرده و استفاده از اسکراب را به زمان دیگری موکول کنید.

مرحله دوم مراقبت از پوست پس از ورزش

مرحله دوم مراقبت از پوست پس از ورزش

پس از اتمام تمرین ورزشی و شست‌و‌شوی صورت و بدن بهتر است که با استفاده از یک سرم مناسب، پوست خود را آب‌رسانی و تغذیه نمایید. پیشنهاد ما به کسانی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند، سرم ضد جوش و آکنه فارماسی بوده که خواص آنتی اکسیدانی و ترمیم‌کنندگی هم دارد. برای اشخاص دارای پوست خشک کرم آبرسان اس تی ایوز پیشنهاد می‌شود که دارای ترکیبات مغذی بوده و پوست شما را به طور عمقی آب‌رسانی می‌نماید.

مطالب کاربردی:  معرفی بهترین آبرسان و مرطوب کننده خارجی

 

مراقبت از پوست هنگام ورزش با رطوبت رسانی

مرحله‌ پایانی روتین مراقبت از پوست هنگام ورزش مربوط به رطوبت‌رسانی می‌شود. در حقیقت، بعد از پاک‌سازی و آب‌رسانی، با استفاده از یک کرم مرطوب‌کننده، منافذ پوست را قفل کرده تا رطوبت خود را سریعا از دست ندهند.

نکته مهم مراقبت از پوست برای ورزشکاران

نکته مهم مراقبت از پوست برای ورزشکاران

پایبندی به یک رژیم غذایی سالم، کامل و متعادل و نوشیدن آب کافی جهت سلامت پوست واجب است. ورزش پوست شما را درخشان و زیبا می‌نماید، تعریق را افزایش می‎بخشد، افزایش انرژی را به همراه دارد و به سم‌زدایی از پوست و بدن منجر می‌گردد. این مزایای عالی را با پایبندی به تغذیه‌ای سالم و نوشیدن آب، تقویت نمایید.

مراقبت از پوست هنگام ورزش کشتی

ماهیت ورزش کشتی و نوع لباس آن به شکلی بوده که ورزشکاران تماس پوستی بسیاری با یکدیگر دارند، در نتیجه رعایت نکات مراقبت از پوست برای کشتی‌گیران بسیار حیاتی می‌باشد.

  • تمام لباس‌ها، کفش و تشک‌های کشتی باید به‌ طور منظم شسته و ضدعفونی شوند.
  • با کفش‌هایی که بیرون از محیط تشک می‌پوشید، روی تشک کشتی قدم نگذاشته و با کفش تمیز و ضدعفونی شده روی آن گام بردارید.
  • چنانچه پوست رقیب شما دچار بیماری و آسیب است از تماس فیزیکی خودداری نمایید.
  • وضعیت پوست باید توسط مربی ورزشی یا کارشناس امور بهداشتی بررسی شده و فقط استفاده از پانسمان یا دارو کافی نیست.
  • چنانچه دچار خراشیدگی، بریدگی و زخم باز هستید، حتما به درمانگاه مراجعه کرده و محل آسیب‌دیدگی را پانسمان نمایید.
  • زمان تمرین از پیراهن آستین بلند، مچ‌بند و زانو‌بند جهت کاهش ساییدگی پوست و کاهش تماس پوستی با حریف تمرینی استفاده نمایید.

مراقبت از پوست هنگام ورزش شنا

مراقبت از پوست هنگام ورزش شنا

شناگران هم باید به طور ویژه از پوست و موی خود مراقبت به‌ عمل آورند. کلر و مواد شیمیایی موجود در استخر امکان دارد به پوست و مو صدمه برساند. به نکات زیر توجه نمایید:

  • برای شنا از کلاه مخصوص شنا استفاده نمایید.
  • بعد از انجام تمرین یا مسابقه، سریعا دوش بگیرید.
  • حتما از شامپوهای مخصوص شنا و نرم‌کننده‌های عمیق استفاده نمایید.
  • مواد شیمیایی موجود در آب استخر، پوست و موی شما را خشک کرده و دوش آب گرم ممکن است این خشکی را تشدید کند. در نتیجه حتما از آب ولرم یا خنک استفاده نمایید.
  • از صابون‌های بسیار ملایم که دارای انواع روغن‌ها و نرم‌کننده هستند، استفاده نمایید.
  • بعد از حمام، با کمک حوله تمیز موها و پوست خود را خشک کنید.
  • آب‌رسانی و استفاده از کرم مرطوب‌کننده مناسب را فراموش نکنید.

مطالب پربازدید:  10 راز لاغری که متخصصان و ورزشکاران به شما نمی‌گویند

 

مراقبت از پوست هنگام ورزش، فاکتوری حیاتی برای داشتن پوستی جوان

سعی کردیم تمامی نکات مرتبط با مراقبت از پوست هنگام ورزش و نیز قبل و بعد از آن را برای شما توضیح بدهیم. مهم‌ترین نکته این است که زمان ورزش، منافذ پوست در اثر حرارت بدن و نیاز به تعریق، باز خواهند شد.

فضای باشگاه‌ها و ابزار و دستگاه‌های ورزشی هم پر از باکتری و میکروب هستند، در نتیجه مراقبت از پوست برای ورزشکاران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. این مراقبت تنها در دوش ‌گرفتن بعد از ورزش خلاصه نمی‌شوند. به‌ عنوان یک ورزشکار اهمیت پاک‌سازی، آب‌رسانی و تامین رطوبت پوست را نادیده نگیرید.

 

منبع : everydayhealth

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *