بهترین کاتالوگ رنگ مو

احتمالاً برای شما هم پیش‌آمده است که وقتی به کاتالوگ رنگ مو نگاه می‌کنید با خودتان بگویید که عددهایی مانند 6N یا 8A به چه معنا است. ترسناک به نظر می‌رسد؟ نگران نباشید. سیستم شماره رنگ مو به‌طور جهانی بین تقریبا تمام خطوط رنگ مو استفاده می‌شود و پی بردن به معنای آن کار بسیار ساده‌ای است.

اگر تاکنون بارها وسوسه شده‌اید که خودتان برای رنگ کردن موهایتان دست‌به‌کار شوید، اما از ترس نداشتن اطلاعات کافی نسبت به این اعداد پشیمان شده‌اید، در این مقاله همراه ما باشید تا دقیقا آنچه را که برای رمزگشایی اعداد و برچسب‌های رنگ مو باید بدانید را به شما آموزش می‌دهیم! برای این‌که بتوانید رنگ موی مناسب و دلخواه خود را انتخاب کنید باید بتوانید اعداد نمودار رنگ مو را بخوانید و معنای آن‌ها را درک کنید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

حتی هنگامی‌که قصد تغییر رنگ موهای خود در آرایشگاه را هم دارید، دانستن برخی از اطلاعات اولیه در مورد نحوه عملکرد انواع رنگ مو می‌تواند به درک بهتر گزینه‌هایی که در سالن به شما ارائه می‌دهند، کمک زیادی کند.

چند نکته قبل از شروع آموزش کاتالوگ خوانی رنگ مو

آموزش کاتالوگ خوانی رنگ مو

  1. عدد پایه رنگ‌مو و عدد تناژ رنگ با ممیز ، خط تیره – یا نقطه . جدا می‌شود.
  2. ممکن است در بعضی کاتالوگ‌ها شماره‌های هر سری رنگی بیشتر یا کمتر باشد که کاملا بستگی به ترکیب رنگی کارخانه تولید کننده دارد.
  3. توجه داشته باشید به هنگام انتخاب رنگ‌مو پایه مو خود فرد نیز بسیار اهمیت دارد. رنگ‌هایی که روی کاتالوگ می‌بینید همه روی موی دکلره شده امتحان شده حتی مشکی پر کلاغی، بنابراین یک فرد ایرانی با پایه رنگ تیره هرگز نباید توقع داشته باشد که رنگ انتخابی روی موهایش دقیقا همان سایه را ایجاد کرده و اگر دقیقا همان رنگ و سایه را می‌خواهید مو نیاز به دکلره دارد.
  4. شماره رنگ‌ها تا پایه ۷ معمولا سفیدی مو را پوشش می‌دهند.
  5. آشنایی با اصطلاحات رنگی و روش استفاده از کاتالوگ رنگ‌های مو.
  6. تحلیل فرمول‌های شیمیایی رنگ‌های مو و آشنایی با شیوه اجرای آن‌ها و میزان مخلوط کردن با اکسیدان.
  7. داشتن تجربه کافی در استفاده رنگ مو و توانایی تفسیر نتایج به دست آمده.
  8. درک مهارت‌های استفاده از ابزارهایی مثل قیچی، تیغه، فرش مو و …
  9. آشنایی با دستورالعمل‌های ایمنی انجام کار و احتیاط‌های لازم جهت حفظ سلامتی پوست، چشمان و دوربین‌های چشمی.
  10. دقت در استفاده از کاتالوگ و مخلوط کردن رنگ‌ها.
  11. آشنایی با روش‌های متنوع رنگ کردن مو از جمله رنگ کاملا براق، رنگ طبیعی، هایلایت، آمبره، بالیاژ و سایر تکنیک‌های رنگ‌آمیزی مو.

چند اصطلاح که باید بدانید

سری رنگ

سری رنگ

رنگ‌های داخل کاتالوگ بر اساس رنگ نهایی که به موها می‌دهند، دسته‌بندی شده و در سری رنگی‌های مختلف تقسیم‌بندی شده است.

رنگ‌های اصلی

رنگ‌های اصلی کاتالوگ رنگ‌هایی هستند که تقریبا در تمامی کاتالوگ‌ها وجود دارند و در سری‌های دیگر رنگ مو از ترکیب این رنگ‌ها ایجاد می‌شوند.

مطالب مرتبط:  آشنایی مناسب‌ترین رنگ مو پوست روشن و بهترین آن‌ها

 

پایه رنگ

منظور از این عدد همان عدد قبل از ممیز است که میزان تیرگی و روشنی رنگ را مشخص می‌کند و از عدد ۱ شروع و تا ۱۲ که بلوند پلاتینه است هر چه عدد بیشتر باشد ، عدد ۱ تیره‌ترین و عدد ۱۲ روشن‌ترین رنگ است

تناژ رنگ

عدد یا عددهای بعد از ممیز در کاتالوگ‌خوانی رنگ مو هستند که به معنی رفله سایه‌ای که شما زیر نور خورشید موها را می‌بینید، به طور مثال زمانی که شما سایه‌ای از رنگ قرمز در موها می‌بینید، یعنی موها تناژ قرمزی دارند

اعداد در کاتالوگ رنگ مو

اعداد در کاتالوگ رنگ مو

رنگ موهای حرفه‌ای اغلب با اعداد یا ترکیبی از اعداد و حروف برچسب‌گذاری می‌شوند:

  • عدد قبل از اسلش (نقطه اعشار، خط تیره، نقطه) – نشانگر سطح رنگ.
  • اولین عدد بعد از اسلش – نشانگر تناژ اصلی رنگ مو است.
  • عدد بعدی بعد از اسلش – نشانگر بازتاب رنگ یا تناژ فرعی رنگ مو است.

 پایه رنگ مو

 پایه رنگ مو

اولین عددی که روی تیوپ یا جعبه ‌رنگ مو ظاهر می‌شود پایه رنگ (عمق/سبک بودن) است. این عدد به روشن یا تیره بودن رنگ اشاره دارد و تن یا ماهیت رنگ را توصیف می‌کند. همان‌طور که می‌بینید، هر یک از یازده سطح رنگ به‌طور مناسب برای نشان دادن درجه خاصی از روشنایی یا تیرگی نام‌گذاری شده است. هرچه عدد اول بزرگ‌تر باشد، یعنی تن رنگ روشن‌تر است.

به‌عنوان‌مثال، پایه 1 مشکی، پایه 5 قهوه‌ای متوسط و پایه 10 روشن‌ترین بلوند است. تمام پایه‌های دیگر نشان‌دهنده سایه‌هایی هستند که در بین این رنگ‌ها قرار می‌گیرند. همچنین گاهی ممکن است با اعدادی مانند 11، 12 هم مواجه شوید که مربوط به رنگ‌های بسیار روشن مانند پلاتینه هستند.

این سیستم شماره‌گذاری پایه رنگ در کاتالوگ رنگ مو تمامی برندهای حرفه‌ای یکسان است و تنها ممکن است برخی تفاوت‌های جزئی باهم داشته باشند. شناخت پایه رنگ مو می‌تواند در ترکیب رنگ‌های مختلف به شما کمک کند تا بتوانید جدیدترین رنگ مو‌های 1401 را بدون نگرانی روی موهای خود پیاده کنید.

تناژ اصلی و فرعی رنگ مو

تناژ اصلی و فرعی رنگ مو

عامل بعدی در انتخاب رنگ مو، انتخاب تناژ رنگی است که برای موهایتان انتخاب کرده‌اید. انتخاب تناژ مناسب برای رسیدن به رنگ موی دلخواه بسیار ضروری است. تناژ اصلی با عددی پس از نقطه اسلش یا اعشار  در کاتالوگ رنگ مو نشان داده می‌شود.

  • اولین عدد بعد از اسلش به تناژ اصلی رنگ اشاره دارد که رنگ غالب در یک تیوپ رنگ است و گرم یا سرد بودن رنگ را نشان می‌دهد.
  • اما شماره دوم (سوم) بعد از اسلش بسته به برند تولیدکننده رنگ مو، نشان‌دهنده تناژ فرعی رنگ مو و بازتاب رنگ است.
  • به‌طور مثال عدد 14/8 به این صورت خوانده می‌شود: بلوند طلایی روشن با تناژ دودی سرد و ته رنگ مسی

حروف در کاتالوگ رنگ مو

حروف در کاتالوگ رنگ مو

 

قیمت انواع رنگ مو با کیفیت و ملزومات

 

برخی برندها در کاتالوگ رنگ مو به‌جای اعداد از حروف استفاده می‌کنند. هرکدام از این حروف معنای خاصی دارند و در تشخیص رنگ موی مناسب به ما کمک می‌کنند. معنی این حروف به‌صورت زیر است:

  • N رنگ موی طبیعی
  • A خاکستری
  • V بنفش
  • C دودی
  • G طلایی
  • M زیتونی
  • B بژ- آبی
  • R قرمز
  • K مسی
  • O نارنجی
  • P پلاتین
  • OR قرمز نارنجی
  • NA خاکستر خنثی
  • NB قهوه ای خنثی
  • NF فوق طبیعی
  • PB روشن مایل به بژ
  • PG روشن مایل به طلایی
  • PS روشن مایل به ماسه‌ای
  • S ماسه‌ای

حرف B در این سیستم برای دو رنگ بژ و آبی به کار می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم هنگام انتخاب رنگ‌هایی با این حرف بیشتر دقت کنید و حتماً از یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اگر رنگی مانند RV دارای تناژهای دوتایی است، به این معنی است که تن اول برجسته‌تر است و دومی برای تکمیل رنگ اول اضافه می‌شود. به‌عنوان‌مثال، حروف RV در کاتالوگ رنگ مو به این معنی است که رنگ عمدتاً دارای تناژهای قرمز با کمی بنفش است.

عمومی‌ترین سری رنگ‌ها بر اساس حروف

رنگ مو سری طبیعی N

رنگ مو سری طبیعی N

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، سری N رنگ‌های گروه طبیعی در کاتالوگ رنگ مو و جز رنگ‌های پرکاربرد هستند. رنگ‌های سری N تا شماره ۶ یا همان N6 برای پوشاندن موهای سفید مناسب هستند و درصورتی‌که با رنگ‌های گروه طلایی ترکیب شوند، پوشش دهی به‌مراتب بهتری هم خواهند داشت.

رنگ مو سری دودی C

رنگ مو سری دودی C

این سری از رنگ مو‌ها شامل 10 رنگ از پایه ۱ تا ۱۱ هستند و با عدد بعد از ممیز 1/  در کاتالوگ رنگ مو نشان داده می‌شوند. به‌طور مثال رنگ 7c یعنی رنگ دودی پایه ۷ و در حالت عددی 1/ 5 یعنی رنگ دودی با پایه ۵. در سری دودی پیگمنت آبی بیشتر از قرمز و زرد است به همین دلیل برای گرفتن زردی و نارنجی از مو بسیار مناسب هستند.

سری مسی K

سری مسی K

سری مسی شامل 3 پایه هستند با عدد بعد از ممیز 4/  نشان داده می‌شوند. در سری مسی پیگمنت قرمز و زرد بیشتر از آبی است. به همین دلیل برای گرفتن تناژ سبز و خاکستری به کار برده می‌شوند.

مطالب کاربردی:  10 تکنیک پاک کردن رنگ مو بدون کمترین آسیب به موها

رنگ مو سری طلایی G

رنگ مو سری طلایی G

این سری از رنگ مو‌ها شامل ۴ طیف رنگی از پایه 4 تا ۱۱ هستند و با G و یا 3/ نشان داده می‌شوند. طلایی‌ها برای نتیجه خوب نیاز به دکلره دارند، در غیر این صورت نهایتاً موها را عسلی تیره تا متوسط روشن می‌کنند.

سری رنگ‌های خاکستری A

سری رنگ‌های خاکستری A

سری خاکستری با حرف A نمایش داده می‌شوند و عدد بعد از ممیز آن در کاتالوگ رنگ مو برندهای مختلف، متفاوت است. ازآنجایی‌که در این سری پیگمنت آبی نسبت به قرمز و زرد بیشتر است، رنگ‌‌های سری خاکستری برای رنگساژ و از بین بردن قرمزی و نارنجی مو به‌کاربرده می‌شوند.

سری رنگ‌های قرمز R

سری رنگ‌های قرمز R

سری قرمز جزو گروه رنگ‌های گرم هستند و شامل 3 یا 4 پایه می‌شوند که با R یا عدد بعد از ممیز 4/ یا 6/ در کاتالوگ رنگ مو نشان داده می‌شوند.

سری شرابی یا بنفش

سری شرابی یا بنفش

سری شرابی یا بنفش با v یا عدد بعد از ممیز  ۶/  در کاتالوگ رنگ مو نشان داده می‌شوند. رنگ‌های این سری به بیشتر رنگ پوست‌ها می‌آیند. اما سن را بالا می‌برند. در کل ماندگاری رنگ‌های این سری چندان زیاد نیست و نیاز به تمدید مجدد در فاصله زمانی کوتاهی دارند.

رنگ‌های شکلاتی W

رنگ‌های شکلاتی W

این دسته از رنگ‌ها که با حرف W مشخص می‌شوند، شامل  پایه ۳ تا ۷ هستند و عدد بعد از ممیز آن‌ها 77/ است. پایه بعد از 7 شکلاتی در کاتالوگ رنگ مو پایه رنگ طلایی است. سری رنگ‌های شکلاتی برخی برندها تناژ دودی و برخی دیگر تناژ قرمزی دارد که در هنگام خرید رنگ مو باید به آن توجه کنید.

مطالب کاربردی:  جدیدترین تکنیک‌های کالرملتینگ و رنگ مو اروپایی

انواع واریاسیون

واریاسیونواریاسیونواریاسیون

خرید انواع واریاسیون

انواع واریاسیون‌ها به‌صورت تنها استفاده نمی‌شوند و برای رنگساژ و گرفتن رفله و سایه‌های اضافی رنگ مو کاربرد دارند.

  • واریاسیون سبز برای از بین برند قرمزی مو
  • واریاسیون زرد برای ایجاد تناژ طلایی
  • واریاسیون نقره‌ای برای از بین برند زردی مو
  • واریاسیون آبی برای از بین برند نارنجی مو

مطالب پربازدید:  معرفی انواع رنگ مو یخی جذاب به همراه فرمولاسیون

کاتالوگ رنگ موی دودی

کاتالوگ رنگ موی دودی

در کاتالوگ رنگ مو دودی، این رنگ با اصطلاح Ash، سری C و شماره 1- نام‌گذاری شده است. یعنی به ترتیب از دودی تیره یعنی 1-1، 2-1، 3-1… تا 12-1 که بلوند دودی بسیار روشن نامیده می‌شود معرفی می‌شوند. همچنین در بعضی از کاتالوگ‌ها رنگ مو دودی با شماره C1، C2 و… مشخص می‌شوند.

 

منبع : lorealprofessionnel

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

3 دیدگاه در “آموزش خواندن کاتالوگ رنگ مو مانند یک آرایشگر حرفه‌ای

  1. شکیلا گفت:

    سلام عرض میکنم خدمت شما،
    بی نهایت سپاسگزارم از وقتی که گذاشتید خداقوت.

  2. سمانه گفت:

    عالییی بود❤️❤️❤️

  3. انا گفت:

    بسیار ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *