گربه‌های معروف تاریخ

گربه‌ها محبوب‌ترین حیوانات خانگی در سراسر جهان هستند. تا جایی که تاریخ نشان می‌دهد بیش از 100 هزار سال است که این موجودات پشمالوی بامزه با انسان‌ها زندگی می‌کنند. در مصر باستان گربه‌ها مانند الهه‌ها گرامی داشته می‌شدند و در روم باستان نیز به دلیل نقش مهمی که در دور نگه‌داشتن موش‌ها از انبار آذوقه داشتند مور توجه و احترام زیادی قرار می‌گرفتند. به دلایلی چون استقلال نسبی، سهولت نگهداری و سر‌وصدای کمتر، گربه‌ها حیوانات خانگی محبوب‌تری نسبت به سگ‌ها محسوب می‌شوند و در کل دردسری کمتری برای صاحبانشان ایجاد می‌کنند.

گرچه در عصر مدرن کنونی گربه‌ها از مقام خدا و الهه به حیوانات خانگی فانی تنزل یافته اند، اما همچنان این موجودات بانمک ما را مسحور رفتار و محبت خود می‌کنند. جای تعجب نیست که بسیاری از آن‌ها به شخصیت‌های تاریخی تبدیل‌شده‌اند. در ادامه با سه تا از گربه‌هایی که به کتاب‌های تاریخ راه پیدا کردند آشنا خواهید شد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

سام غرق نشدنی

در بحبوحه جنگ جهانی دوم ناو جنگی معروف بیسمارک متعلق به نیروی دریایی آلمان موردحمله کشتی انگلیسی اچ‌ام‌اس کازاک قرار گرفت و در آب‌های اقیانوس اطلس غرق شد. تنها بازمانده آن گربه‌ای خوش‌شانس بود که بر روی تخته‌ای شناور توسط خدمه کشتی انگلیسی از آب گرفته شد و اسکار نامیده شد. زمان گذشت و این بار قرعه غرق شدن به نام کشتی انگلیسی افتاد و با شلیک یک اژدر، اچ‌ام‌اس کازاک به همراه 159 خدمه به قعر آب‌ها رفت؛ اما اسکار از این حمله نیز جان سالم به در برد و به ساحل جبل‌الطارق منتقل شد و ازآن‌پس سام غرق نشدنی (Unsinkable Sam) لقب گرفت.

گربه‌ها

اما جالب‌ترین بخش داستان سام غرق نشدنی مربوط به زمانی است که از جبل‌الطارق با ناو هواپیمابر نیروی دریایی سلطنتی انگلیس همراه شد. این ناو جنگی نیز براثر اصابت اژدر از سوی نازی‌های آلمان به قعر دریاها پیوست اما اسکار خوش‌شانس بار دیگر درحالی‌که به یک‌تخته شناور چسبیده بود پیدا شد و نجات پیدا کرد. بعد از این اتفاق اسکار بازنشسته شد و باقی عمر خود را روی خشکی و در خانه یک ملوان در بلفاست گذراند. 14 سال بعد از غرق شدن ناو بیسمارک اسکار از دنیا رفت و در حال حاضر به‌عنوان یادبود تصویری از او در حالتی که بر روی تخته چوبی در آب شناور است در موزه ملی دریانوردی گرینویچ نگهداری می‌شود.

همینگوی و گربه‌های چند انگشتی (polydactyly)

چندین نسل است که گروهی از گربه‌های شش‌انگشتی در خانه سابق کی وست ارنست همینگوی اقامت گزیده‌اند. کسانی که از خانه و موزه ارنست همینگوی در کی وست، فلوریدا بازدید کرده باشند، بدون شک با بیش از 40 گربه در آن خانه مواجه شده‌اند که این خانه زیبا را خانه خود می‌دانند. اما نکته عجیب در خصوص این گربه‌ها تعداد آن‌ها نیست بلکه نقص ژنتیکی موروثی این گربه‌ها است که موجب شده است تا آن‌ها بیش از پنج پنجه در دست‌وپاهایشان داشته باشند. آن‌ها ظاهراً نوادگان اسنوبال Snowball، گربه سفیدی هستند که همینگوی از یک کاپیتان کشتی به نام استنلی دکستر ( Stanley Dexter) در سال 1935 هدیه گرفته بود.

گربه‌های همنیگوی

اسنوبال در سال‌های بعد زاد و ولد کرد و بر طبق اظهارات وب‌سایت موزه و خانه همینگوی، او گربه‌های خود را به نام افراد مشهور نام‌گذاری می‌کرد. گربه‌ها به نام‌های مختلف از زین گری (Zane Gray) و مرلین مونرو (Marilyn Monroe) گرفته تا رئیس‌جمهور هری ترومن (Harry S. Truman) و بیلی هالیدی (خواننده)، هانتر اس تامپسون (خبرنگار و نویسنده)، باگزی سیگل (یکی از تبهکار معروف جرائم سازمان‌یافته)، فتس والر (Fats Waller)،‌ ترومن کاپوتی (Truman Capote) و کری گرنت (هنرپیشه هالیوودی) نام‌گذاری شده‌‌اند.

 

با بهترین حیوانات خانگی آشنا شوید

 

گربه‌های آبراهام لینکلن

تا آنجا که می‌دانیم، آبراهام لینکلن اولین رئیس‌جمهوری بود که پای گربه‌ها را به کاخ سفید باز کرد. عشق رئیس‌جمهور ایالات‌متحده به انواع حیوانات و به‌ویژه گربه‌ها آن‌قدر زیاد بود که وزیر خزانه‌داری وی منسل بی. فیلدز (Mansell B. Fields) در کتاب خاطرات خود به این موضوع اشاره کرده است. گربه‌های او تبی (Tabby) و دیکسی (Dixie) هدیه وزیر امور خارجه ویلیام سوارد (William Seward) بودند. لینکلن عاشق گربه‌ها بود و برای کم کردن استرس دوران ریاست جمهوری ساعت‌ها با بچه‌گربه‌ها بازی می‌کرد.

گربه لینکلن

دیکسی آن‌قدر محبوب بود که در جلسات کابینه به‌عنوان دست راست لینکلن حضور داشت. البته این موضوع چندان هم عجیب نبود چراکه رئیس‌جمهور آمریکا معتقد بود که دیکسی از کل کابینه باهوش‌تر است. لینکلن در شام‌های کاخ سفید از غذا دادن به تابی با چنگال طلا لذت می‌برد.

 

خرید از پت شاپ آنلاین

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *