فرقی ندارد که برای بالاتنه خود چه لباسی را انتخاب کرده باشید؛ کت، پیراهن یا تی‌شرت، همه آن‌ها در یک بخش مشترک هستند. آستین لباس علاوه بر اینکه از دست دربرابر سرما و اشعه‌های آفتاب محافظت می‌کند، ورای نقش کاربردی که دارد بخشی از هویت هر لباس نيز هست. در نتیجه برای داشتن یک استایل زیبا باید انواع آستین را بشناسید و به کاربرد و تاثیر هر یک در ظاهر آگاه باشید. در این مطلب با 5 مدل آستین لباس پرکاربرد در دنیای مد آشنا می‌شوید پس تا پایان با ما همراه باشید.

آستین پفی

انواع مدل آستین فانتزی

این مدل، خانواده نسبتا پرجمعیتی دارد و انواع آستین پفی نسبت به اینکه پف آستین لباس در کدام قسمت قرار گیرد از یکدیگر متمایز می‌شود. نکته مهم در مورد مدل آستین‌ پفی این است که حجم آن در امتداد هر قسمت که قرار گیرد موجب بزرگنمایی آن بخش می‌شود. به طور مثال اگر پف آستین در سرشانه‌ها باشد، باعث می‌شود که عرض شانه پهن به نظر برسد. انواع مدل آستین فانتزی در خانواده آستین‌های پفی قرار می‌گیرد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

مدل آستین لباس پفی کلاسیک

در این مدل حجم اضافی در قسمت حلقه آستین لباس واقع شده است و سرآستین ساده و بدون آزادی است. پف در این آستین در امتداد خط سینه قرار گرفته است. در نتیجه لباس‌هایی با این مدل آستین باعث حجیم‌نمایی قسمت سینه می‌شود و برای افراد با سرشانه‌های افتاده نیز گزینه مناسبی است.

مدل آستین پفی اسقفی

مدل آستین پفی اسقفی

در این مدل آستین لباس از بالا آزادی چندانی ندارد و حجم اصلی آستین در بخش ساعد است و در قسمت مچ آستین جمع می‌شود. علت نام‌گذاری آن به دلیل شباهت به لباس اسقف‌های اعظم در انگلستان است. پف این آستین در امتداد خط باسن قرار می‌گیرد و باعث برجسته‌نمایی در قسمت باسن و شکم می‌شود.

مطالب خواندنی: فرم بدن من چیست و چه لباسی به آن می آید؟

مدل بالنی

مدل آستین بالنی

این مدل آستین لباس هم در قسمت حلقه و هم در بخش مچ آزادی دارد. این مدل آستین برای اندام‌های لاغر و استخوانی یک گزینه عالی است و ظاهر کلی را با حجیم کردن دست‌ها به تعادل می‌رساند. همچنین برای لباس‌های با طرح گلدار نیز گزینه خیلی خوبی است.

مدل ران گوسفندی

مدل آستین بالنی

مدل ران گوسفندی یک مدل آستین جدید است که در کالکشن‌‌های زیادی به چشم می‌خورد. این نام‌گذاری نسبتا زمخت به دلیل شباهت این آستین به ران گوسفند است. فرم کلی آن به این شکل است که در بالا حجیم و رفته‌رفته باریک می‌شود. این مدل می‌تواند با قد سه ربع یا کامل دوخته شود. این مدل آستین لباس دست‌ها را کشیده و بازوها را حجیم نشان می‌دهد. مدل ران گوسفندی برای افراد با سرشانه افتاده توصیه می‌شود.

آستین لباس رگلان

مدل آستین لباس رگلان

رگلان به مدل آستین گفته می‌شود که به صورت یک‌پارچه و یا با استفاده از یک درز مورب از زیربغل تا استخوان ترقوه یا محل یقه امتداد پیدا کرده باشد. برخلاف دیگر انواع مدل آستین لباس گشادی این مدل در قسمت زیربغل در بیشترین حد خود است و هرچه به سمت مچ می‌رود کم‌تر می‌شود.

نام رگلان برگرفته از نام یک افسر انگلیسی است. او در جنگ واترلوو زمانی‌‌که بازوی سمت راست خود را از دست داد، برای اولین بار کتی با این مدل دوخت و پوشید.

مدل آستین رگلان بیشتر در سبک لباس‌های غیررسمی و راحت مثل پولیورهای بافت، شومیز‌ و تی‌شرت‌ها کاربرد دارد. همچنین به خاطر راحتی و آزادی عملی که این مدل در اختیار افراد قرار می‌دهد؛ در طراحی لباس‌های ورزشی به خصوص ورزش‌هایی که به حرکت دست متکی است مثل بیسبال، از این مدل آستین لباس استفاده می‌شود. آستين رگلان بسته به محل اتصال آن به لباس، تفاسير مختلفی از ظاهر شما به بیننده می‌دهد، اما ویژگی مشترک آن در تمام مدل‌ها این است که سرشانه‌ها را ظریف‌تر نشان می‌دهد.

آستین کیمونو

مدل آستین کیمونو

کیمونو یک مدل آستین بی‌دردسر یک تکه است که بدون درز دوخته می‌شود؛ به این شکل که مدل آستین به شکل یکسره روی الگوی بالاتنه کشیده و برش داده می‌شود. برخلاف نام آن که به یک لباس سنتی ژاپنی اشاره دارد، در واقع این مدل آستین از یک روپوش چینی الهام گرفته شده است. جالب است که بدانید الگوی آستین کیمونو‌های ژاپنی به شکل جدا دوخته می‌شود.

این مدل آستین در مقایسه با دیگر انواع آستین عریض‌تر و آزادتر است به همین دلیل بیشتر برای لباس‌های راحت کاربرد دارد. مثلا گزینه‌ مناسبی برای استفاده در مانتو‌های خنک تابستانی است. مدل آستین کوتاه کیمونو در قسمت سینه حجیم‌نمایی می‌کند و هرچه قد آستین بلندتر باشد بالاتنه بزرگ‌تر دیده می‌شود. این مدل آستین یک مدل پایه‌ است و می‌توان الگوی انواع آستین را به کمک آستین کیمونو الگوسازی کرد.

آستین لباس دراپه

مدل آستین لباس دراپه

دراپه در لغت به معنای چین و شکن هست. این آستین در قسمت شروع از بالا بسیار پرچین است و در زیر بازو کاملا اندازه دست دوخته می‌شود. آستین دراپه به دلیل حجم چینی که دارد موجب بزرگ‌نمایی در قسمت بازو می‌شود در نتیجه برای افراد با سرشانه‌های عریض و درشت مناسب نیست. در عوض اگر دست‌های لاغر و ظریفی دارید می‌توانید با انتخاب این مدل آستین ظرافتی زنانه به ظاهر خود ببخشید.

آستین کلوش یا زنگوله‌ای

آستین کلوش یا زنگوله‌ای

این آستین تا سر آرنج تنگ و در ادامه گشاد می‌شود درست مثل شکل یک زنگوله. این مدل به دلیل شکل آن به آستین زنگوله‌ای هم شناخته می‌شود. حجمی که در این مدل ایجاد می‌شود نسبت به مدل پفی بسیار کمتر است. مدل کلوش به دلیل شکل فانتزی آن از مدل‌های پرطرفدار در لباس‌های شب است. بزرگنمایی که این مدل در بدن ایجاد می‌کند به حجم کلوش شدن آن نیز بستگی دارد. به طور کلی مدل الگوکشی آستین کلوش در سه مدل کلوش، نیم کلوش و تمام کلوش انجام می‌شود.

مطالب خواندنی: انواع مدل یقه لباس را می‌شناسی؟

حال که با معروف‌ترین مدل‌های آستین آشنا شدید به ما بگویید که کدام مدل آستین از موردعلاقه‌های شماست؟ در بین این مدل‌ها آستینی که اصلا تمایلی به امتحان کردن آن ندارید کدام مدل است؟

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *