خواص کافئین برای مو و پوست چیست

همانطور که می‌دانید مصرف یک فنجان قهوه داغ می‌تواند به بهبود فعالیت مغز و تقویت حس نشاط کمک نماید. این مسئله را می‌توان به اینکه کافئین که یک محرک عصبی است، نسبت داد. درواقع کافئین یک آلکالوئید کریستالی سفید و تلخ است.

این داروی محرک به مقدار متفاوت در بعضی دانه‌ها، برگ‌ها و میوه‌ها وجود دارد. از جمله محصولاتی که کافئین در آن‌ها موجود است، می‌توان به قهوه و چای اشاره نمود. کافئین می‌تواند اعتیادآور باشد؛ ولی درعین حال مصرف دوز مناسب آن تاثیرات مثبتی روی سلامتی دارد. از جمله این تاثیرات می‌توان به خواص کافئین برای مو و پوست اشاره کرد که در ادامه این خواص را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

خواص کافئین برای مو

خواص کافئین برای مو

ایا کافئین برای مو خوب است؟ بهتر است بدانید که اندازه و حجم موها به سلامت فولیکول مو و مقدار رشد آن وابسته است. کافئین نه تنها باعث تحریک و بهبود فعالیت‌های مغزی می‌شود، بلکه در تحریک رشد مو هم موثر است.

اغلب از کافئین به‌عنوان ماده مفید در شامپوها و دیگر لوازم آرایشی بهداشتی مراقبت از مو جهت بهبود رشد و ساختار مو استفاده می‌شود. حتی می‌توان از انواع ماسک موی قهوه جهت بهره‌مندی از خواص کافئین برای مو نیز استفاده کرد و تاثیر قهوه بر موها را مشاهده نمود.

از دیگر فواید کافئین برای مو می‌توان به تقویت ساقه مو و همچنین افزایش درخشش آن اشاره نمود. استفاده از کافئین موجب می‌شود، موها باطراوت و شاداب شوند و به همین علت شانه زدن و همچنین براشینگ آن‌ها راحت‌تر انجام شود. در حقیقت کنترل موها با مصرف کافئین راحت‌تر صورت می‌گیرد.

خواص کافئین

  1. برای کبد بسیار مفید است
  2. کافئین خطر ابتلا به دیابت را بسیار کاهش می‌دهد
  3. سطح انرژی را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد
  4. سطح هشیاری را افزایش می‌دهد
  5. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد
  6. کاهش وزن با کمک کافئین
  7. سلامت چشمان را ارتقا می‌دهد
  8. کافئین ضد سرطان است
  9. عملکرد و استقامت عضلات را بهبود می‌بخشد
  10. با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند
  11. التهاب را تسکین می‌دهد
  12. رنگ روشن‌تری به پوست می‌بخشد
  13. پف و حلقه‌های سیاه ناحیه زیر چشم را بهبود می‌دهد
  14. سلولیت و تجمع چربی‌ها را کاهش می‌دهد
  15. کافئین در کاهش قرمزی پوست و رزاسه موثر است
  16. آسیب‌های ناشی از پرتو فرا بنفش را جبران می‌کند
  17. پوست را سفت می‌کند
  18. کافئین و کاهش ریزش مو
  19. تحریک رشد مو
  20. تسهیل حالت‌ دهی به موها

آیا کافئین موجب ریزش مو می‌شود؟

آیا کافئین موجب ریزش مو می‌شود؟

بهتر است بدانید که کافئین نه تنها موجب ریزش مو نمی‌شود، بلکه این عارضه را درمان می‎نماید. مردان اغلب به علت تاثیر هورمون مردانه به اسم دی هیدروتستوسترون که به نام اختصاری DHT شناخته می‌شود، به ریزش مو دچار می‌شوند. این هورمون سبب کوچک شدن و از بین رفتن فولیکول‌ها و در نهایت طاسی می‌شود. هنگامی که از خواص مصرف موضعی کافئین برای ریزش مو استفاده شود، ریشه موها تقویت شده و تحریک می‌گردند.

استفاده از کافئین افزون بر اینکه از طاسی و ریزش مو در مردان جلوگیری می‌کند، موجب تحریک ریشه مو در پوست سر زنان نیز می‌شود و اندازه و حجم موها را افزایش می‌دهد. جهت بهره‌مندی از خواص کافئین برای موی سر می‌توانید از شامپوهای حاوی کافئین استفاده نمایید. توجه کنید که این محصول باید در حدود دو دقیقه روی سر شما بماند تا به ریشه موها نفوذ نماید.

خواص کافئین برای پوست

خواص کافئین برای پوست

کافئین نه تنها برای مو مفید بوده و مصرف آن باعث بهبود رشد موها و تقویت فولیکول‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند روی پوست صورت هم اثرات مثبتی بگذارد. به همین علت، شرکت‌های آرایشی و بهداشتی از کافئین به مقدار زیادی در ترکیبات محصولات مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنند.

یکی از فواید کافئین برای پوست صورت، پیشگیری از پیری زودرس است. همان‌گونه که می‌دانید، رادیکال‌های آزاد مسبب پیری زوردس پوست می‌باشند. این رادیکال‌ها باعث ایجاد چین و چروک، خطوط ظریف و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست می‌شوند.

خواص کافئین برای پوست فراوان است و حتی می‌تواند با پیری زودرس مقابله نماید. آنتی اکسیدان‌های موجود در کافئین به رادیکال‌های آزاد حمله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. این امر موجب بهبود ظاهر کلی پوست شما می‌شود. یکی دیگر از موارد تاثیر کافئین بر پوست، کاهش قرمزی و التهاب پوستی است.

استفاده از کافئین در محصولات مراقبت از پوست می‌تواند التهاب و قرمزی پوست را کاهش داده و پوستی زیبا و یکدست برای شما پدید آورد. مصرف قهوه برای اشخاص دارای پوست حساس که در معرض التهاب و قرمزی بسیاری قرار دارند، توصیه می‌شود.

قیمت انواع محصولات مراقبت از مو باکیفیت و خارجی

 

کاهش تیرگی دور چشم، یکی دیگر از خواص کافئین برای پوست و مو

کاهش تیرگی دور چشم، یکی دیگر از خواص کافئین برای پوست و مو

حلقه‌های تیره دور چشم می‌تواند در اثر عوامل گوناگونی مثل آلرژی، کمبود آب بدن، کمبود خواب یا ژنتیک ایجاد شوند. حتی اگر کافئین نتواند به صورت کامل سیاهی دور چشم را درمان نماید، تاثیرات ضد التهابی آن به کاهش پف زیر چشم و درمان آن کمک شایانی می‌کند. افزون بر این، کافئین باعث کاهش تجمع خون در زیر پلک شده که در ایجاد تیرگی نقش دارند.

شما جهت بهره‌مندی از خواص کافئین در کاهش یا از بین بردن سیاهی زیر چشم مجبور به استفاده از داروها و کرم‌های مراقبت پوستی گران قیمت نیستید. تنها کافی است دو عدد چای کیسه‌ای را در آب گرم قرار داده و چند دقیقه صبر نمایید تا خنک شود. سپس کیسه‌های چای را به مدت 5 دقیقه روی پلک قرار بدهید. برگ چای دارای کافئین بوده و استفاده از چای کیسه‌ای باعث کاهش سیاهی و پف دور چشم می‌شود.

تاثیر کافئین در کاهش سلولیت پوست

تاثیر کافئین در کاهش سلولیت پوست

یکی از موارد تاثیر کافئین روی پوست، کمک به درمان سلولیت می‌باشد. کافئین موجود در محصولات مراقبت از پوست می‌تواند باعث کاهش حجم چربی زیر پوست شود. این کار موجب کاهش آب و چربی زیر پوست و در نتیجه درمان سلولیت می‌شود. درنتیجه، پوست شما در ظاهر شفاف و یکدست خواهد شد. امروزه بسیاری از اشخاص به علت کاهش یا افزایش وزن سریع، با مشکل سلولیت روبه‌رو هستند.

تحقیقات در دانشگاه سائوپائولو ثابت کرده که استفاده از کرم‌های دارای کافئین قادرند سبب کاهش 17 درصدی سلول‌های چربی سلولیت شوند. یک روش دیگر جهت کاهش سلولیت این است که از اسکراب دانه‌های قهوه استفاده نمایید. جهت این کار کافی است، دانه‌های قهوه را آسیاب کرده و مقداری روغن زیتون به آن اضافه نمایید. ترکیب به دست آمده را به‌صورت دورانی روی پوست ماساژ بدهید تا سلولیت را درمان یا از بروز آن پیشگیری نماید.

مطالب مرتبط:  شناخت بهتر منابع حاوی کافئین و استفاده درست از آن‌ها

 

تاثیر کافئین در درمان روزاسه

تاثیر کافئین در درمان روزاسه

کافئین برای کاهش قرمزی پوست، رگ‌‎های خونی را منقبض می‌نماید. این کار به درمان بیماری روزاسه یا برافروختگی پوست کمک بسیاری می‌کند. مصرف کافئین چه به‌صورت خوراکی و چه به‌صورت موضعی کمک به بهبود گردش خون می‌کند و همچنین یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. به همین علت، توانایی درمان قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی و تحریکات پوستی را دارد.

تاثیر کافئین در ترمیم صدمات ناشی از اشعه UV

مطالعات نشان داده‌اند که کافئین قادر است در درمان صدمات پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم آفتاب هم تاثیرگذار باشد. کافئین حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی بوده که در ترمیم پوست آسیب دیده ناشی از اشعه UV موثر عمل می‌کنند. در حقیقت یکی از بهترین و قوی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها جهت مقابله با این صدمات، کافئین است که به مقادیر بالا در چای سبز وجود دارد.

مطالب مرتبط:  راهنمایی ساده برای ایجاد یک روتین مراقبت از مو

 

تاثیر کافئین در افزایش استحکام پوست

تاثیر کافئین در افزایش استحکام پوست

یکی دیگر از فواید کافئین این است که مصرف موضعی آن می‌تواند موجب افزایش استحکام و قوام پوست شود. کافئین موجود در ترکیبات سازنده کرم‌ها توسط پوست جذب شده و ظاهر آن را مستحکم‌تر و سفت‌تر می‌نماید. افزون بر این، از رشد سلول‌های سرطانی پوست نیز جلوگیری می‌کند. اغلب محصولات آرایشی دارای کافئین هستند تا ظاهر پوست شما را بی‌عیب و نقص نمایند.

مقدار مناسب مصرف کافئین برای مو و پوست چقدر می‌باشد؟

مقدار مناسب مصرف کافئین برای مو و پوست چقدر می‌باشد؟

جهت بهره‌مندی از فواید کافئین برای پوست صورت و به حداقل رساندن عوارض آن، باید به مقدار مصرف و دوز آن توجه داشته باشید. میزان توصیه شده جهت مصرف کافئین در روز 500 میلی‌گرم است. این مقدار برای کسانی که بیماری‌های قلبی و فشار خون دارند یا باردار هستند، کم‌تر می‌شود.

به‌طور متوسط، یک فنجان قهوه فوری میان 80 تا 100 میلی‌گرم کافئین دارد. هر چه قهوه قوی‌تر باشد، مقدار کافئین آن هم بیشتر می‌شود. چای نسبت به قهوه از مقدار کافئین کم‌تری برخوردار است. مصرف بیش از اندازه قهوه در طی روز می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مطالب کاربردی:  دلیل ریزش مو در حمام چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد؟

 

عوارض کافئین برای پوست و مو

عوارض کافئین برای پوست و مو

به صورت کلی، کافئین برای مو و پوست عوارض جدی به دنبال ندارد؛ اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند سلامت بدن را دچار اختلالاتی نماید.

  • ساختار کافئین به طوری است که مصرف بیش از 500 میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند شما را مستعد مشکلاتی مثل بی‌خوابی، اختلالات اعصاب، حالت تهوع، مشکلات دستگاه گوارش، افزایش ضربان قلب، میگرن و سردرد کند.
  • فشار خون را در کسانی که به مصرف کافئین عادت ندارند، افزایش داده و در نتیجه خطر سکته قلبی و مغزی بیشتر می‌شود.
  • مصرف مرتب کافئین اعتیادآور است و ترک آن موجب خستگی، سردرد و کاهش سطح هوشیاری می‌شود.
  • مصرف بیش از اندازه کافئین با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان همراه بوده که می‌تواند پوکی استخوان را در پی داشته باشد.
  • مصرف روزانه کافئین می‌تواند افزایش سطح قند خون را به دنبال داشته باشد و بیماران دیابتی را با مشکل مواجه نماید.
  • کافئین می‌تواند وضعیت بی‌خوابی را بدتر کند. بنابراین کسانی که با مشکل بی‌خوابی یا اختلالات خواب مواجه می‌باشند، باید مصرف آن را کاهش دهند. زیاده‌روی در مصرف کافئین می‌تواند در داشتن خواب عمیق مشکل ایجاد کرده و باعث افزایش خستگی در طی روز شود.
  • کافئین یک ماده ادرار آور بوده و موجب دهیدراته شدن بدن می‌شود.
  • کافئین در از بین رفتن استخوان ستون فقرات زنان مسن و یائسه اثرگذار است.
  • دوز بالای کافئین می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب شود.
  • مصرف بیش از اندازه کافئین احتمال بروز توهم شنوایی را افزایش می‌دهد.

 

منبع : pubmed

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *