روتین مراقبت از مو به روش اصولی

ایجاد یک روتین مراقبت از مو کاری فراتر از تعیین دفعات شستن موها است. درحالی‌که پایه‌های یک روال مراقبت از مو بر شستن، خشک‌کردن و حالت دادن پی‌ریزی شده است، اما فاکتورهای دیگری نیز برای داشتن موهایی سالم‌ و درخشان‌ وجود دارد. حتی روتین مو قبل از خواب هم یکی از مهمترین کارهایی است که هر فردی برای داشتن موهایی سالم و شاداب انجام دهد.

برای داشتن موهایی سالم که طبق ایده‌آل شما باشد، به ده‌ها لوازم نیاز ندارید، تنها کافی است اصول ابتدایی را رعایت کنید. اگر برای داشتن موهایی زیبا مشتاق هستید، در این مقاله راهنمایی ساده برای ایجاد یک روتین مراقبت از مو به وسیله بهترین محصولات روتین مو برای شما آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

قدم اول : نوع موهای خود را مشخص کنید

ایجاد روتین مراقبت از مو بر اساس نوع مو

نوع مو تنها به بافت مو بستگی ندارد. فاکتورهای دیگری مانند میزان جذب رطوبت یا شکنندگی هم به تعیین نوع موی شما کمک می‌کنند. ما 5 عامل زیر را معرفی می‌کنیم تا با کمک آن بتوانید از بین انواع ضخیم، نازک، زبر، وز یا چرب نوع موی خود را پیدا کنید.

  1. قطر: یک تست تار موی ساده انجام دهید. یک تار مو را بین نوک انگشتانتان خود قرار دهید. اگر هیچ‌چیزی احساس نکردید، این نشانه داشتن موی نازک است. اگر یک تار مو را حس می‌کنید، یعنی قطر موهایتان متوسط است. در آخر هم اگر حس ضخیم بودن تار مو و بافت آن را حس کردید، موهایتان زیر است.
  2. تراکم: تراکم مو درواقع به این بستگی دارد که شما چقدر مقدار مو دارید. برای تشخیص میزان تراکم موهای خود، یک دسته مو از جلوی سر خود را برداشته و به پهلو بکشید. اگر پوست سر خود را به‌راحتی می‌توانید مشاهده کنید، تراکم موهای کمی دارید. اگر هم به‌سختی پوست سرتان مشاهده می‌شود، تراکم موی بالایی دارید. هر چیزی که بین این دو باشد، هم در دسته تراکم متوسط جای می‌گیرد.
  3. تخلخل: به میزان توانایی در جذب و حفظ رطوبت و مواد مختلف، تخلخل می‌گویند. برای تشخیص میزان تخلخل موهای خود، یک کاسه آب پرکرده و یک تار موی خود را در آن قرار دهید. اگر تار مو داخل آب فرو رفت، میزان تخلخل بالایی دارد و تمامی مقدار رطوبت را جذب می‌کند. اگر تار مو زیر سطح آب شناور بود، تعادل خوبی دارد و میزان تخلخل آن نرمال است. درنهایت هم اگر تار موی شما روی سطح آب باقی ماند، میزان تخلخل پایینی داشته و رطوبت را به‌راحتی به خود جذب نمی‌کند. میزان تخلخل بالا، معمولاً نتیجه‌ آسیب، وزی یا خشکی مو است. موهایی با میزان تخلخل پایین ممکن است گاهی چرب به نظر بیایند. به این دلیل که مقدار زیادی از محصولات را به خود جذب کرده، ولی به‌درستی پخش نمی‌کنند.

نکته:

همواره به خاطر داشته باشید که وضعیت مو با تغییر فصل، تغییر می‌کند. برای مثال، ممکن است در آب‌وهوای مرطوب و گرم موهایتان وز یا فر باشد یا در فصل‌های سردتر میزان تخلخل کم‌تری داشته باشد. به‌هرحال ممکن است روتین شما تغییرات جزئی هم نیاز داشته باشد، ولی نباید شما را از مسیر اصلی دور کند.

مطالب کاربردی:  هشدارهای مراقبت از مو رنگ شده

قدم دوم: محصولات مو خود را جمع آوری کنید

محصولات مو

درحالی‌که محصولات مراقبتی بنا بر نوع و نیاز مو مشخص می‌شوند، چند نکته‌ برای هر روتین مراقبت از مو وجود دارد که باید وجود داشته باشند:

  • شامپو و نرم‌کننده مناسب با نوع مو
  • یک سشوار با کیفیت خوب و دارای قابلیت تنظیم دما
  • حوله میکروفایبر
  • یک دیفیوزر سشوار برای موهای فر
  • اسپری یا کرم محافظ گرما
  • محصولات حالت دهنده (اسپری، ژل، موس و …)
  • برس پارویی (برس تخت): این نوع از برس‌ها برای تمامی انواع مو مناسب هستند. به‌هرحال این برس‌ها با انواع سوزن‌های مختلف تولید می‌شوند که می‌توان بر اساس جنس مو انتخابشان کرد. برای مثال اگر موهای ضخیمی دارید، از برس‌هایی با سوزن‌های درشت استفاده کنید تا بتوانند به‌را‌حتی از بین موهایتان عبور کند.

قیمت انواع محصولات مراقبت و بهداشت مو

 

نکات اختیاری در روتین مو:

  • شامپو خشک
  • اتو مو
  • دستگاه بابلیس یا فر کننده مو
  • اکستنشن مو
  • ماسک مو
  • ماساژور پوست سر

قدم سوم: تشخیص زمان شست و شوی مو

تشخیص زمان شستشو در روتین مراقبت از مو

حالا که با نوع موهایتان و کارهای ضروری در یک روتین مو بیش‌تر از قبل آشنا هستید، می‌توانید ساخت روتین مراقبت از مو خود را شروع کنید. این کار هم با مشخص کردن روتین شست‌وشو موها شروع می‌شود.

در حالت ایده‌آل، شما نباید موهای خود را بیش‌تر از 3 بار در هفته بشویید. این موضوع هم باز نسبت به نوع مو و میزان فعالیت شما تغییر می‌کند. برای مثال اگر ورزشکار باشید، فعالیت بدنی شما زیاد باشد یا از محصولات زیادی برای موهایتان استفاده کنید، زودتر چرب می‌شوند؛ بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که روتین شست‌وشوی شما بنا بر فعالیت روزمره‌ منعطف باشد.

چگونه به شیوه مناسب از شامپو و نرم‌کننده استفاده کنیم؟

استفاده مناسب از نرم‌کننده

در هر صورت نرم‌کننده همیشه باید در روتین مراقبت مو شما باشد. نرم‌کننده به تغذیه و ترمیم مو بعد از شامپو کمک می‌کند. نکته مهم این است که نرم‌کننده را به ساقه میانی مو زده و تا انتها با دست ماساژ دهید.

درنهایت هم بسته به نوع نرم‌کننده چند دقیقه صبر کرده و بعد آبکشی کنید. معمولا قسمت میانی تا انتهایی ساقه مو به بیش‌ترین میزان رطوبت نیاز دارند؛ مخصوصاً در موهای آسیب‌دیده و رنگ‌شده. شامپو و نرم‌کننده را بنا بر نیازها و نوع موهای خود انتخاب کند. محصولات زیادی وجود دارند که از موهای خشک گرفته تا آسیب‌دیده را درمان می‌کنند. در حالت کلی دنبال محصولات تقویت‌کننده باشید و از سولفات‌ها اجتناب کنید.

نکات دیگر شست‌وشو در روتین مراقبت از مو

  • برای جذب بهتر TLC موجود در محصولات مو، یک ماساژور پوست سر تهیه کنید. علاوه بر این، ماساژ پوست سر به گردش بهتر اکسیژن و درنتیجه داشتن موهای سالم‌تر کمک می‌کند.
  • مراقب دما باشید. درحالی‌که دوش با آن گرم می‌تواند برای خیلی‌ها آرام‌بخش باشد، برای موها زیاد مناسب نیست. محصولات موهای خود را با دقت و با آب ولرم آبکشی کنید.

قدم چهارم: خشک‌کردن و حالت دادن به موها

لوازم خشک کردن و حالت دادن به مو

موهای خود را با یک حوله‌ میکروفیبر خشک‌کنید و از سابیدن موها به هم مخصوصا با حوله‌هایی غیر از میکروفیبر جلوگیری کنید. اگر از سشوار برای خشک‌کردن استفاده می‌کنید، ابتدا از محصول محافظ مو استفاده کنید. اگر هم می‌خواهید به موهایتان حالت دهید از برس‌های گرد استفاده کنید. درصورتی‌که وقت دارید یا می‌خواهید در خانه بمانید، از محصولات حالت‌ دهنده استفاده کنید و اجازه بدهید تا موهای شما خودش خشک شود.

محدود کردن هرچه بیش‌تر موها از قرار گرفتن در معرض گرما، به سالم ماندن آن‌ها کمک می‌کند. برای اتو کشیدن مو، این کار را بعد از خشک‌کردن انجام دهید. از محافظ حرارتی هم استفاده کنید و قبل و بعد از آن از محصولات حالت‌دهنده برای حالت دادن به موهایتان استفاده کنید.

گزینه‌های اضافی در روتین مراقبت از مو

محصولات بیشتر در روتین مراقبت از مو

اگر وقتتان کم است و نمی‌توانید موهایتان را بشویید، از شامپو خشک استفاده کنید. به موهایتان بزنید و با انگشتانتان ماساژ دهید تا روغن‌های اضافی جذب شوند. ماسک مو و استفاده از مواد تقویتی هم گزینه‌های خوبی برای درمان موهای آسیب‌دیده هستند. برای درمان و احیا موهای آسیب‌دیده به‌دلخواه، یا می‌توانید در ماه یک‌بار به سالن‌ها مراجعه کنید یا ماسک مو را در خانه استفاده کنید. هم‌چنین بنا بر نیاز و نوع موهایتان ماسک مو را می‌توان یک‌بار در هفته استفاده کرد.

بنابراین، شست‌وشو در روتین مراقبت از مو باید:

  • بنا بر نوع موهایتان 2 یا 3 بار در هفته باشد.
  • نرم‌کننده، روغن‌ یا ماسک مو را به قسمت میانی تا انتهایی ساقه موها بزنید.
  • کمی روی موهایتان که ماند به‌خوبی با آب ولرم آبکشی کنید.
  • برنامه شست‌وشوی موهایتان را بنا بر فعالیت و محصولاتی که استفاده می‌کنید، تنظیم کنید.

مطالب پربازدید:  ۱۳ روش آسان و کاربردی برای مراقبت از مو هنگام خواب

 

روتین مراقبت از موی خود را داشته باشید!

ایجاد یک روتین مراقبت از مو به‌طور کامل بر پایه شناخت نیازهای موهای خود، درمان و رفع نیازهای آن است و نیازی نیست تا پیچیده باشد. توجه به دفعات شستن موها، خشک کردن مناسب، محافظت از مو در برابر گرما و استفاده از ماسک‌های مورد نیاز ساده‌‎ترین راه برای پیروی از یک روتین محافظت از مو برای داشتن موهایی سالم است.

 

منبع : gisou

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *