چرا تقویت کوتیکول مو از اهمیت بالایی برخوردار است؟

اگر موهای شما وز، خشک و درهم‌ پیچیده شده است به احتمال قوی کوتیکول موی شما باز است. باز بودن کوتیکول مو مستقیما با آسیب دیدن آن ارتباط دارد. اما خوشبختانه راه‌های راحت و طبیعی جهت برطرف کردن این مشکل وجود دارد که در این مقاله به شما معرفی خواهد شد. پس در ادامه همراه ما باشید تا با بهترین روش های مراقبت و تقویت کوتیکول مو آشنا شوید.

ساقه مو از سه قسمت به اسم مدولا، کورتکس و کوتیکول مو به وجود آمده است. کوتیکول خارجی‌ترین لایه از ساقه مو را تشکیل داده و همچون هر نوع لایه خارجی دیگری در بدن، نقش محاظت از لایه‌های زیرین خود را برعهده دارد؛ به همین خاطرتحت عنوان پوشش مو نیز شناخته می‌شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

كوتيكول مو چيست

كوتيكول مو چيست

برای اینکه بدانید چگونه به خود در تقویت کوتیکول مو کمک کنید، ابتدا باید با ماهیت آن آشنا شوید. اکنون می‌خواهیم بدانیم که کوتیکول مو چند لایه دارد؟ درواقع کوتیکول یکی از سه لایه ساختمان هر تار مو است.

این سه بخش شامل: کورتکس، مدولا و کوتیکول می‌شوند. مدولا بخش مرکزی تار مو است که دارای بافت نرمی است. جالب است بدانید این قسمت تنها در موهای ضخیم وجود دارد. یعنی در موهای نازک لایه مدولا وجود ندارد. مدولا توسط کورتکس پوشش داده می‌شود.

کورتکس قسمت میانی مو است که بیشترین حجم آن را هم به خود اختصاص می‌دهد. این بخش به صورت عمده از کراتین تشکیل شده است. همچنین رنگدانه طبیعی مو که ملانین است در کورتکس قرار گرفته است.

و اما کوتیکول دو لایه کورتکس و مدولا را در بر می‌گیرد. کوتیکول از سلول‌های کراتین که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند، تشکیل شده است. این سلول‌ها در یک ساختار روبه پایین و مشابه با فلس بر روی مو قرار دارند. با بسته بودن سلول‌های کوتیکول، مو در مقابل آسیب‌های خارجی حفاظت می‌شود. این در شرایطی است که رطوبت قادر است تا به سادگی به تار مو وارد شده یا از آن خارج گردد.

نشانه‌های کوتیکول موی سالم چیست؟

نشانه‌های کوتیکول موی سالم چیست؟

کوتیکول موی سالم دارای ظاهری صاف است که به خوبی نور را منعکس می‌کند. درحقیقت کوتیکول سالم یک کوتیکول صاف و بسته است که بافت‌های فلس مانند آن کاملا دست نخورده است. این کوتیکول موجب درخشندگی موها می‌شود. چرا که بافت‌های فلس مانند آن در جای مناسبی قرار گرفته و به خوبی قادرند تا بیشترین مقدار نور را منعکس نمایند.

از جهتی کوتیکول باید در برابر الکتریسته ساکن که در اثر برخورد موها ایجاد می‌شود، مقاومت کند. به صورت کلی بافت کوتیکول موی سالم از ریشه تا نوک موها یکنواخت و یکدست است. کافی است یک رشته تار مو را جدا نمایید. هنگامی که صافی و ضخامت مو از ابتدا تا ریشه آن به یک میزان باشد، نشان‌دهنده کوتیکول سالم مو است.

چه عواملی موجب آسیب پذیری کوتیکول مو می‌شود؟

چه عواملی موجب آسیب پذیری کوتیکول مو می‌شود؟

درواقع عوامل زیادی وجود دارد که قادرند کوتیکول مو را در معرض آسیب قرار دهند. توجه داشته باشید که کوتیکول مو خارجی‌ترین لایه موی شما است که در معرض انواع و اقسام محرک‌ها قرار گرفته است. با این وجود بیشترین صدمه کوتیکول از عوامل زیر ناشی می‌شود:

آب و هوای سرد

درحقیقت آب و هوای نامطلوب از اصلی‌ترین عواملی است که سبب باز شدن کوتیکول مو شده و لایه‌های زیرین آن را آسیب‌پذیر می‌نماید.

رطوبت بیش از اندازه

هنگامی که موهای خود را می‌شویید، مقداری از کوتیکول مو را باز می‌نمایید. چرا که آب و شامپو هر دو موجب تغییر شکل کوتیکول می‌شوند. به همین دلیل فقط 2 تا 3 مرتبه در هفته می‌توانید موهای خود را بشویید.

قیمت انواع تقویت کننده و پرپشت کننده مو باکیفیت

 

رنگ موهای شیمیایی

رنگ موهای شیمیایی

جالب است بدانید رنگ مو جهت اینکه به لایه زیری موها نفوذ و تغییر رنگ ایجاد نماید، باید کوتیکول‌ها را باز کند. در حالت طبیعی کوتیکول‌ توسط ماده‌ای چرب و روغنی به اسم سبوم پوشانده شده که از موها در مقابل خشکی محافظت می‌کند. به همین دلیل هنگامی که رنگ به قشر مو نفوذ می‌کند، موجب از بین رفتن سبوم مو می‌شود. در همچین شرایطی کوتیکول‌ها باز شده و جهت بازگشت به حالت سالم و طبیعی خود بایستی بسته شوند.

مراقبت کوتیکول مو با چند روش ساده

مراقبت کوتیکول مو با چند روش ساده

کوتیکول مو تنها با میکروسکوپ قابل مشاهده است، اما مراقبت از آن یعنی حفظ مو از انواع آسیب‌های محیطی. ضمنا بسته بودن کوتیکول به معنی حفظ رطوبت لازم و مورد نیاز سلول‌ها در تار مو می‌باشد. اگر این چند روش ساده را به عادت تبدیل نمایید، کوتیکول موی شما بسته و سالم می‌ماند:

استفاده از شامپو و نرم‌کننده با pH 4 تا 5/5

کوتیکول مو به میزان PH موجود در موادی که با آن‌ها سر و کار دارد، واکنش نشان می‌دهد. pH بین 4 تا 5/5 بیشترین سازگاری را با مو دارد. استفاده از موادی با این سطح از pH سبب می‌شود کوتیکول‌های مو بسته باقی بماند. وقتی موها در معرض ترکیباتی قرار می‌گیرند که pH بیشتر از این دارد، فلس‌های کوتیکول باز می‌مانند. بنابراین بهتر است محصولاتی مثل شامپو، نرم‌کننده و هرچیزی که قرار است بر روی موی خود اعمال کنید، دارای pH 4 تا 5/5 باشد.

به دفعات استاندارد شستشوی موها در هفته توجه کنید

قرار گرفتن در معرض آب گرم و بخار آب، موجب بازشدن کوتیکول و ورود مواد شوینده به لایه‌های زیرین می‌گردد. ضمنا خیس شدن مو سبب انبساط و تبخیر آن باعث انقباض کوتیکول‌ها می‌شود. این مسئله فرآیند سلامت مو را تهدید می‌کند. برهمین اساس بهتر است دفعات حمام کردن در هفته استاندارد باشد.

با موهای خود در حمام درست رفتار کنید

با موهای خود در حمام درست رفتار کنید

تحت هیچ‌عنوانی در حمام موهای خود را چنگ نزنید. درمقابل شامپو را با ملایمت روی پوست سر خود ماساژ دهید. سپس وقتی که زمان آبکشی موها می‌رسد، صبر کنید تا کف شامپو در کل موهای شما جریان یابد و در مقابل وسوسه دست زدن به آن مقاومت نمایید.

مطالب کاربردی:  آشنایی مناسب‌ترین رنگ مو پوست روشن و بهترین آن‌ها

 

از سشوار به درستی استفاده کنید

از سشوار به درستی استفاده کنید

دو الی سه مرتبه در هفته به موهای خود استراحت داده و از سشوار جهت خشک کردن آن استفاده ننمایید. همچنین تا جایی که ممکن است میان سشوار و موهای خود فاصله بگذارید. و بهتر است فقط 75 درصد رطوبت موهای خود را با سشوار بگیرید و اجازه دهید که هوای محیط نیز نقش خود را در خشک کردن موها داشته باشد.

روش صحیح شانه زدن

روش صحیح شانه زدن

شاید شما نیز شنیده باشید که شانه زدن مداوم، قسمتی از یک برنامه روزانه خوب جهت مراقبت از مو است، اما این یک افسانه‌ای بیش نیست. درواقع، شانه زدن بیش از اندازه می‌تواند صدمات مخربی به موها وارد نماید، به‌ویژه هنگامی که موهای شما هنوز مرطوب است. دراصل در این شرایط کوتیکول‌ها باز و موها در انعطاف‌پذیرترین حالت خود هستند.

در برابر نمک و کلر موجود در آب از موهای خود حفاظت کنید

درست است که شما روی کلر موجود در آب لوله‌کشی کنترلی ندارید، اما باید در شنا کردن در استخر یا دریا به چند نکته توجه داشته باشید. اگر در استخر و یا دریا شنا کردید باید سریعا بعد از خروج از آب، موهای خود را شامپو زده و خوب آبکشی نمایید. این کار کمک می‌کند تا نمک و دیگر عناصر آسیب‌زننده از بافت کوتیکول موی شما بیرون رانده شوند.

قدرت آبرسانی موها را جدی بگیرید

قدرت آبرسانی موها را جدی بگیرید

درطی روز مواد شوینده، شرایط آب و هوایی و استرس سبب از بین رفتن آب میان بافتی موها می‌گردند. به همین علت لازم است آبرسانی موها به صورت روزانه و حتی گاهی چند بار در روز انجام گردد. با این کار دیگر موهای شما مستعد آسیب و از دست دادن شادابی و طراوت نیستند. عالی‌ترین روش آبرسانی به موها استفاده از روغن‌های طبیعی آبرسان است.

مطالب پربازدید:  انواع رنگ موی مسی همراه با فرمولاسیون ساده و کاربردی

 

روغن‌تراپی جهت تقویت کوتیکول مو

روغن تراپی مو، درست همچون غذا دادن به موهاست، با این تفاوت که ظاهر موها هم افزون بر سلامت آن، تحت تاثیر قرار می‌گیرد. انواع گوناگون روغن‌های طبیعی، مواد مغذی لازم برای ترمیم کوتیکول مو را در اختیار آن قرار داده و نقش آبرسان را ایفا می‌کنند. این محصولات قادرند به طور روزانه بر روی موها اعمال گردند، بدون آنکه کوچک‌ترین ضرر و آسیبی به آن وارد نمایند.

بدین ترتیب بهترین روغن‌ها جهت تقویت و حتی ترمیم کوتیکول مو عبارتند از:

تقویت کوتیکول مو با روغن آرگان

روغن آرگان

روغن آرگان مولکول‌های کوچک‌تری در مقایسه با دیگر روغن‌های مو دارد و به این معنی است که می‌تواند به شکل مفیدتری به کوتیکول مو نفوذ کند. درحقیقت مواد مغذی روغن آرگان به‌خوبی توسط سلول‌های مو جذب می‌گردند. بدین‌ترتیب موها کاملا لطیف شده و کم‌تر مستعد گره خوردن یا شکسته شدن هستند.

ضمنا همانطور که می‌دانید حرارت دشمن سرسخت کوتیکول مو است. دراصل کوتیکول مو دراثر برخورد با آب داغ حمام یا حرارت ابزارهای حالت‌دهنده مو سریعا باز شده و آماده پذیرش انواع صدمات است. اما روغن آرگان به شکل موثری از کوتیکول مو در مقابل حرارت جلوگیری نموده و لایه محافظتی بر روی موها ایجاد می‌نماید. این محصول غنی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E است که سلامت لایه‌های مو مثل کوتیکول را ارتقا می‌بخشد.

مطالب مرتبط:  جادوی خواص روغن آرگان برای صورت شما

 

تقویت کوتیکول مو با روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ کوتیکول مو را با کلسیم، منیزیم و روی تقویت می‌نماید. این محصول با پدید آوردن یک لایه محافظ بر روی تار مو، از باز شدن کوتیکول‌ها جلوگیری می‌کند.

همچنین کوتیکول خشک توسط اسیدهای چرب موجود در روغن بادام تلخ به‌بهترین شکل آبرسانی شده و بافت نرم و لطیف خود را دوباره کسب می‌کنند. روغن بادام تلخ غنی از ویتامین E است. این ویتامین که یک آنتی‌اکسیدان قوی به شمار می‌رود، آسیب ناشی از آلودگی و مواد شیمیایی را بر لایه کوتیکول خنثی می‌نماید.

تقویت کوتیکول موی آسیب دیده با روغن نارگیل

روغن نارگیل

زمانی که روغن نارگیل جذب موهای شما می‌گردد، آن را با ویتامین‌های E و K، مواد معدنی مثل آهن و اسید لوریک تغذیه می‌نماید. روغن نارگیل افزون بر مرطوب نمودن موهای شما با ویتامین‌ها و مواد معدنی، به بسته شدن کوتیکول هم کمک زیادی می‌کند.

همچنین ترمیم کوتیکول موی آسیب دیده و حفظ مولکول‌های آب در سلول‌های تار مو از مزایای این روغن است. شما می‌توانید برای خرید روغن نارگیل و انواع دیگر روغن‌ها از برندهای معتبر به سایت فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی بهداشتی مدیسه مراجعه نمایید.

تاثیر رژیم غذایی در محافظت از کوتیکول مو

بعضی مواد مغذی به رشد مو کمک و از شکستگی آن به خوبی جلوگیری می‌کنند. آهن،روی، فولیک اسید و ویتامین A، C، D، E و ویتامین‌های گروه B از این جمله هستند، پس  این مواد را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. افزون بر این، پروتئین و آنتی اکسیدان موهای شما را از آسیب جدی دور نگه می‌دارد.

 

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *