چگونه بچه را از پوشک بگیریم

یادگیری درست عمل دفع جدا از اهمیتی که روی سلامت فیزیک کودکان می‌گذارد، روی شکل‌گیری روان آنان نیز تاثیرگذار است. پاسخ به سوال چگونه بچه را از پوشک بگیریم؟ نیازمند بررسی عوامل مختلفی بوده که مهم‌ترین آن این است که به فرزند خود آموزش دهیم، این عمل فرآیندی بسیار طبیعی بوده و هیچ شرم و خجالتی در این رابطه نباید احساس کند.

به خاطر داشته باشید که کودک انسانی در این زمینه مانند بقیه مسایل برخورد کنجکاوانه‌ای داشته و اگر والد یا والدین نسبت به این عمل وسواس شدید و بیمارگونه‌ای داشته باشند، ناراحتی‌های جسمی و روانی بسیار زیادی از جمله مثانه عصبی، بی‌اختیاری ادرار، استرس، اضطراب و عصبانیت درون کودک شکل می‌گیرد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

پس در هنگام از پوشک گرفتن کودک شما نیز باید از لحاظ ذهنی آمادگی کامل داشته باشید. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.

چه زمانی کودک را از پوشک بگیریم؟

بهترین زمان آموزش از پوشک گرفتن بچه بین 18 تا 24 ماهگی بوده اما باز هم این اعداد فقط سن تقریبی گرفتن پوشک است و می‌تواند در کودکان مختلف، زمان متفاوتی را بطلبد. اما قبل از رسیدن به این سن شما می‌توانید زودتر ذهن فرزند خود را نسبت به عمل دفع آماده کرد.

یعنی در حدود یک سالگی این موضوع به کودک تفهیم شود که توالت رفتن امر طبیعی و نرمال بوده و باید مانند سایر اعمال و رفتار انسانی با آن برخورد شود. البته در این زمینه نیز افراط به خرج ندهید؛ زیرا اگر کودک را زمانی که آمادگی لازم ندارد، از پوشک بگیرید، خود لطمات بسیار زیادی خواهد زد.

چه زمانی و چگونه بچه را از پوشک بگیریم؟

چگونه بچه را از پوشک بگیریم؟

اول از همه باید به یک‌سری از نشانه‌ها در کودک دقت کرد. به عنوان مثال آیا فرزند شما هنگامی که پوشک خود را خیس کرده تلاش می‌کند تا شما را مطلع کند؟ آیا کودک شما فرق بین ادرار و مدفوع را می‌داند؟ آیا کودک شما می‌تواند جلوی ادرار خود را بگیرید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، در ادامه نکاتی را به شما خواهیم گفت تا بتوانید از شر پرسش چگونه بچه را از پوشک بگیریم، خلاص شوید.

کودک را بدون پوشک در محیط رها کنید!

بهترین زمان برای آموزش کودک در لحظه‌ای است که شما جسارت باز کردن پوشک را در محیط آزاد به خود بدهید. نگران نباشید! کودک را روی تشک‌های ضد آب مخصوص قرار دهید و دقت کنید که چه زمانی عمل دفع را انجام می‌دهد. شما فقط در این لحظه است که به قدرت ماهیچه‌های لگن کودک خود پی می‌برید. زیرا به وضوح مشاهده می‌کنید که چقدر قدرت نگه داشتن خود را دارد.

با کودک خود صحبت کنید

کودک بیش از آنچه که شما فکر می‌کنید می‌تواند مسائل را بفهمد. فقط کافی است او را به دستشویی برده و با او درباره محیط دستشویی صحبت کنید. شیر آب را باز کنید، حتی خود روی توالت فرنگی بنشیند، با یکدیگر کتاب بخوانید و حتی می‌توانید عروسک مورد علاقه‌اش را ببرید و با بازی به کودک خود بگویید که عروسکش نیاز به دستشویی رفتن دارد.

محیط دستشویی را برای کودک خود جذاب کنید!

محیط دستشویی را برای کودک خود جذاب کنید!

کار چندان سختی نیست! فقط کافی است روی دیوار یا آینه عکس‌های جذاب بچسبانید و سعی کنید محیط را به شکلی که کودک احساس آرامش می‌کند، دربیاورید. شما می‌توانید حتی داخل دستشویی شعر یا داستان مورد علاقه کودک خود را برایش بخوانید.

سیگنال‌های کودک خود را دریافت کنید

همه والدین به خصوص مادر می‌داند که چه زمان کودک عمل دفع را انجام می‌دهد. زیرا کودک نشانه‌های لازم را برای عمل دفع را در صورت خود نشان می‌دهد. پس هوشیار باشید و به موقع او را به دستشویی ببرید.

لگن سیار تهیه کنید

بعضی از کودکان ممکن است از صدای سیفون یا افتادن در دستشویی بترسند. مهیا کردن یک لگن سیار برای کودکان که بتوان آن را در حمام گذاشت، کار شما را راحت می‌کند.

لیست قیمت انواع ملزومات کودک

 

برای گرفتن از پوشک عجله نکنید!

درست است که همه والدین دوست دارند که سریع‌تر این پروسه را به اتمام برسانند اما نباید عجولانه رفتار کرد. عوارض زود از پوشک گرفتن کودک می‌تواند باعث یبوست، آسیب به کلیه و حتی عفونت‌های ادراری شود.

خود را آماده کنید

سعی کنید خود را از نظر روانی برای این کار آماده کنید. تمام انرژی خود را برای چگونه بچه را از پوشک بگیریم معطوف نکنید و صبر و حوصله به خرج دهید. اگر به هر دلیلی وسواس و اضطراب دارید، با پزشک مشورت کرده و اول مشکلات خود را حل کنید. حس شوخ طبعی، بازی با کودک و صبر زیاد به کار شما سرعت می‌بخشد.

شب نیز پوشک نبندید

بسیاری از افراد در هنگام شب از پوشک استفاده می‌کنند. این کار روند آموزش را کند یا منحرف می‌کند. به کودک خود اطمینان کرده و از تشک‌های مخصوص استفاده کنید. اگر کودک شما هنگام خواب عمل دفع را انجام داد، نگران نباشید؛ شاید هنوز آمادگی ندارد. اما اگر فقط در زمان شب این مشکل پیش می‌آید، حتما با یک پزشک مشورت کنید؛ زیرا ممکن است کودک شما به مشکلات شب ادراری دچار شود.

زمانبندی داشته باشید

به هیچ عنوان کودک را تنبیه نکنید!

معمولا هر کودکی بعد از خوردن یک لیوان نوشیدنی نیاز به دستشویی دارد. به طور میانگین می‌توانید هر سه یا چهار ساعت یکبار کودک خود را به دستشویی ببرید.

به هیچ عنوان کودک را تنبیه نکنید!

اگر به هر دلیلی کودک شما به صورت ناخواسته عمل دفع را انجام داد، حتی در سنین بالا، به هیچ عنوان او را تنبیه نکنید. وقتی این حرف به بسیاری از والدین گفته می‌شود، می‌پرسند پس چگونه کودک لجباز را از پوشک بگیریم؟ پاسخ روانشناسان این است صبر داشته باشید و هر زمان که کودک شما خبر از نیاز به دستشویی رفتن داد، او را تشویق کنید.

مطالب دیدنی:  بهترین روش های درمان بی خوابی کودکان

از شورت و شلوار آموزشی استفاده کنید

شورت و شلوار آموزشی یک لباس بچه بسیار کاربردی بوده که با اضافه کردن مواد جاذب، می‌تواند جلوی نشت ادرار و مدفوع کودکان بگیرد. شما می‌توانید این شورت و شلوارها را از فروشگاه لباس به راحتی تهیه کنید.

لباس‌ها را کامل از تن کودک در نیاورید!

یکی از روش‌های بسیار غلط در آموزش توالت به کودک، این است که والد تمام لباس‌های کودک را از تن فرزند خود خارج می‌کند. زیرا بعد از گذشت زمان و نهادینه شدن این رفتار، کودک در ملا عام نمی‌تواند به دستشویی برود. یادمان باشد این ما هستیم که باید تابو دسشتشویی رفتن کودک را بشکنیم نه اینکه آن را پیچیده‌تر کنیم.

رعایت مسایل بهداشتی را آموزش دهید

بعد از تمام شدن کار به کودک خود آموزش‌های لازم برای پاکیزه کردن بدنش را بدهید.

به جنسیت فرزند خود توجه کنید

به جنسیت فرزند خود توجه کنید

در یک نگاه کلی زمان از پوشک گرفتن کودک پسر و دختر فرق چندانی ندارد اما باید به ویژگی‌های آناتومیک آن‌ها توجه شود. این امر در خصوص پاکیزگی آن‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد.

جشن خداحافظی با پوشک بگیرید

برای این دستاورد بزرگ شما و کودکتان جشنی برگزار کرده و از فرزند خود تشکر کنید. برای خود نیز خوشحال باشید. زیرا از شر سوال چگونه بچه را از پوشک بگیریم راحت شده‌اید.

چالش های زندگی کودک خود را تبدیل به فرصتی برای رشد کنید

در این مقاله سعی کردیم به موضوع چگونه بچه را از پوشک بگیریم به تفصیل صحبت کنیم. انجام درست این پروسه نیازمند توجه و صبر بسیار زیاد است. انگیزه دادن، تشویق و بازی با کودک را فراموش نکنید و این نکته را در نظر بگیرید که آموزش غلط و بی‌موقع دستشویی رفتن می‌تواند صدمات بسیار جبران ناپذیری روی جسم و روان کودک دلبندتان داشته باشد. نظر شما چیست؟ آیا شما یا اطرافیانتان چالش چگونه بچه را از پوشک بگیریم داشتید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

منبع : ovuline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *