مناسبت خارجی

در گذشته شاید ما اطلاعات کمی درباره انواع مناسبت خارجی داشتیم. اما در حال حاضر و با همه گیری شبکه‌های مجازی همچون اینستاگرام، مناسبت‌های بسیاری را می‌شناسیم. این مناسبت‌ها بسیار متنوع بوده و هر کدام دارای فلسفه مخصوص به خود هستند. اگر تمایل دارید که در رابطه با مهم‌ترین مناسبت‌های خارجی در سال 1402 بیش‌تر بدانید، در ادامه با ما همراه باشید. ما اطلاعات مفیدی را درباره هر یک از این روزهای مهم گرد هم آورده‌ایم.

اگر نگاهی به تقویم سال میلادی بی‌اندازید، موارد مختلفی از مناسبت‌های خارجی نظر شما را به خود جلب خواهند کرد. این مناسبت‌ها دارای دلایل مختلفی هستند. مطالب زیر را دنبال کنید که با دلایل شکل گیری و چیستی هر یک از این مناسبت‌ها آشنا شوید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

کریسمس

نمایی از کریسمس

در حال حاضر بیش‌تر ما کریسمس را با بابانوئل و هدایای آن می‌شناسیم. اما هر کشوری با توجه به فرهنگ خود دارای منشاهای مختلفی است. رایج‌ترین دلیل وجود این مناسبت، تولد عیسی مسیح پیامبر مسیحیان است. قرن‌ها پس از گسترش مسیحیت کریسمس به تعطیلات تبدیل شد. سنت‌های کنونی و مدرن کریسمس به داستان سنت نیکلاس بر می‌گردد.

سنت نیکلاس فردی است که ما او را با نام بابانوئل می‌شناسیم. از سنت‌های رایج این مناسبت در جهان می‌توانیم به تزئین درخت، ارسال کارت‌های خانوادگی، پخت کلوچه برای بابانوئل، هدیه گرفتن و هدیه دادن، رفتن به کلیسا و جشن گرفتن اشاره کنیم. در سال 1402 کریسمس مصادف با 4 دی ماه است.

ولنتاین

کارت تبریک ولنتاین

روز ولنتاین یک مناسب خارجی بوده که اغلب ما ایرانی‌ها نیز آن را جشن می‌گیریم. این روز روز عشاق بوده و از سنت‌های رایج این روز می‌توانیم به دادن کارت‌های تبریک، شکلات‌هایی در جعبه‌های قلبی شکل، جواهرات، خرس‌های عروسکی و … اشاره کنیم. قرارهای عاشقانه نیز یکی از رسوم روز این مناسبت بوده و برخی از رستوران‌های معروف به قدری در این روز شلوغ هستند که باید از ماه‌ها قبل رزرو شوند. این روز در سال 1402 مصادف با چهارشنبه 25 بهمن ماه است.

هالووین

نمایی از هالووین

در این روز مردم لباس‌های ترسناک می‌پوشند، آب نبات می‌خورند و طوری جشن می‌گیرند که انگار فردایی وجود ندارد. این روز هم برای بچه‌ها و هم برای بزرگسالان جذاب است. مهمانی‌های این مناسبت دارای تزیینات ترسناک، موسیقی رعب انگیز، غذاها و نوشیدنی‌های ترسناک و بازی‌های عجیب و غریب است. این روز در سال 1402 و تقویم ایران مصادف با سه شنبه 9 آبان ماه است.

قیمت بهترین هدیه‌ها برای مناسبت‌های خاص

 

دروغ آوریل

دروغ آوریل

دروغ‌آوریل یا April Fools’ Day روز اول آوریل هر سال است. تاریخچه دقیقی از این مناسبت مشخص نیست، اما آداب و رسوم‌های مختلفی این روز را در تقویم خود دارا هستند. در این روز مردم به یکدیگر دروغ‌هایی گفته یا شوخی‌های کرده و سپس با فریاد زدن عبارت April Fools دروغ یا شوخی خود را آشکار می‌کنند. یکی از شوخی‌های رایج در این روز جا به جا کردن جای شکر و نمک با یکدیگر است. دروغ‌آوریل در سال 1402 و تقویم ایران مصادف با روز شنبه 12 فروردین ماه است.

روز جهانی چپ دست ها

روز چپ دست‌ها

بعضی از کارهای ساده‌ای که راست دست‌ها به راحتی انجام می‌دهند، همانند قیچی دست گرفتن، برای چپ دست‌ها کاری دشوار است. بنابراین روزی برای چپ دست‌ها در تقویم در نظر گرفته شده است. روز جهانی چپ دست‌ها در 13 آگوست هر سال جشن گرفته می‌شود که تفاوت‌ها و منحصر به فرد بود افراد چپ دست در جامعه به رسمیت شناخته شود. چپ دست‌ها در دنیایی که بیش‌تر افراد آن راست دست هستند، در موقعیتی ناخوشایند قرار دارد. این مناسبت در تقویم سال 1402 مصادف با روز یکشنبه ۲۲ مرداد ماه است.

بلک فرایدی

بلک فرایدی

جمعه سیاه بزرگ‌ترین رویدار فروش در هر سال است. جعمه سیاه در سال 1869 زمانی که قیمت طلا به شدت کاهش یافت، آغاز شد و سبب شد که سرمایه داران وال استریت میلیون‌ها دلار از سرمایه خود را از دست بدهند. به همین سبب این روز به جمعه سیاه معروف شد. با گذشت زمان، بلک‌فرایدی به اصطلاحی برای خرده فروشان تبدیل شد که در آن روز بتوانند سال خود را با سودهای قوی به پایان برسانند. هر سال جمعه سیاه دقیقا در روز جمعه‌ای که بلافاصله پس از روز شکرگزاری قرار دارد، برگزار می‌شود. این روز برابر با 24 نوامبر 2023 و مصادف با روز جمعه ۳ آذر ماه سال 1402 است.

مطالب مرتبط:  تاریخچه بلک فرایدی و زمان برگزاری آن

 

زبان مادری

زبان مادری

21 فوریه در سال 1999 توسط سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی زبان‌مادری معرفی شده است. این مناسبت از 21 فوریه سال 2000 تا کنون در سراسر جهان برگزار می‌شود. این روز برای آگاهی از تنوع زبانی و فرهنگی مشخص شده و همچنین برای ترویج چند زبانگی است. زبان‌مادری اولین زبانی است که فرد به آن صحبت می‌کند، به همین سبب به تعریف هویت فرد کمک خواهد کرد. متاسفانه در جهان هر دو هفته یک بار، یک زبان‌مادری از بین می‌رود. بنابراین وجود مناسب‌های این چنینی برای پاسداشت این زبان ضروری است. روز جهانی زبان‌مادری در سال 1402 مصادف با چهارشنبه ۲ اسفند ماه است.

روز جهانی زن

روز جهانی زن

روز زن برابر با 8 مارس هر سال است. در ماه فوریه سال 1909 این روز به عنوان روز ملی زن در ایالات متحده آمریکا انتخاب شد. سپس در دومین کنفرانس بین المللی زنان کارگر در کپنهاگ، یکی از فعالان حقوق زنان، خواستار برقراری روز زنان برای بزرگ شمردن زنان و پیشبرد حقوق برابر با مردان شد. به اتفاق آرا شرکت کنندگان در این کنفرانس روز زن برای اولین بار در سال 1911 مشخص شد. در سال 1402 روز زن مصادف با جمعه 18 اسفند ماه است.

روز جهانی پدر

روز جهانی پدر

روز پدر در سومین یکشنبه ماه ژوئن در ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود. در این روز افراد به پدر‌ها و پدر بزرگ‌ها و دیگر افرادی که همچون پدران آنان بوده، کارت تبریک و هدایایی ارسال می‌کنند. یکی از رسوم این مناسبت آن است که افراد از گل رز قرمز برای تزیین لباس خود در صورت زنده بودن پدرشان و از گل رز سفید در صورت فوت کردن او استفاده می‌کنند. روز پدر در سال 1402 مصادف با 28 خرداد ماه است.

مطالب کاربردی:  40 ایده کادو روز پدر برای بهترین بابا دنیا

 

روز جهانی ‎بدون سوتین

روز بدون سوتین

13 اکتبر روز بدون سوتین است. این روز دقیقا در اواسط ماه آگاهی از سرطان یعنی اکتبر بوده و زمانی است که زنان و مردان باید در رابطه با سلامتی سینه بیش‌تر بیاموزند. این مناسبت به همه یادآوری می‌کند که سرطان سینه در عین حال که یک بیماری بالقوه کشنده بوده، اما همچنین قابل تشخیص و درمان است. این روز به طور کامل برای یادگیری تشخیص علائم هشدار دهنده اولیه و کسب برتری در مبارزه با سرطان به وجود آمده است. در تقویم سال 1402 روز بدون سوتین برابر با جمعه 21 مهر ماه است.

 

منبع : un

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *