علت و درمان خانگی حساسیت پوستی

حساسیت پوستی معضلی است که افراد زیادی سرتاسر دنیا به صورت مادام‌العمر و یا مقطعی با آن مواجه هستند. ممکن است این حساسیت بعد از استفاده از یک محصول آرایشی و یا بهداشتی برای شما پیش آید. در دنیای مراقبت‌های پوستی، پوست افراد به انواع چرب، خشک، مختلط، مستعد جوش و پوست حساس تقسیم می‌شود. همه در مورد حساسیت شنیده‌ایم یا شاید حتی گمان کنیم که پوست حساسی داریم. 

پوست حساس به پوستی گفته می‌شود که نسبت به انواع محرک‌ها واکنش‌هایی مانند بروز دانه، خارش و قرمزی و التهاب نشان می‌دهد. بنابراین این نوع پوست نسبت به مواد بهداشتی و آرایشی بسیار سختگیرانه عمل می‌کند و نسبت به بسیاری از مواد واکنش نشان می‌دهد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

با این تفاسیر در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که حساسیت پوستی چیست؟ آیا افراد با این نوع پوست به دنیا می‌آیند یا به مرور زمان ویژگی‌های پوست تغییر می‌کند؟ چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم؟ برای یافتن پاسخ تمامی این سوالات پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

محرک‌های زیادی ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند.

حساسیت پوستی چیست؟

پوست حساس به پوستی گفته می‌شود که نمی‌تواند برخی مواد شیمیایی، عطرها و رنگ‌های موجود در محصولات مراقبت پوستی، سرما، گرما، کم خوابی، آلودگی هوا و حتی برخی رژیم‌های غذایی را تحمل کند. این افراد حتی ممکن است نسبت به نوع خاصی از پارچه حساسیت نشان دهند. بنابراین داشتن پوست حساس، یک بیماری نیست.

در مواردی بسیار نادر نیز ممکن است نشانه‌ای از یک اختلال درونی باشد. به عنوان مثال مشکلات کلیوی یا کبد ممکن است خود را به شکل حساسیت پوستی نشان دهد. بنابراین بهتر است برای اطمینان بیشتر در این رابطه قبل از اقدامی با یک پزشک مشورت شود.

حساسیت‌های پوستی از جمله مشکلاتی است که افراد زیادی با آن درگیر هستند.

اصولا پوست حساس نسبت به انواع دیگر پوست عکس‌العمل بیشتری نشان می‌دهد. وقتی پوست در شرایط نامساعدی قرار گیرد، عصب‌ها در لایه‌های سطحی پوست تحریک می‌شوند. در حالت عادی پوست دارای سد دفاعی است که از پوست و محیط داخلی بدن نسبت به عوامل بیرونی محافظت می‌کند؛ اما در پوست حساس این سد دفاعی از بین رفته و به همین دلیل است که با کوچک‌ترین محرکی، پوست قرمز و ملتهب می‌شود. 

نشانه‌های حساسیت پوستی معمولا خشکی، پیدایش دانه، قرمزی، خارش، پوسته پوسته شدن و کهیر است. زیربغل، کشاله ران و اندام تناسلی افراد به دلیل داشتن پوست نازک‌تر، از دیگر نواحی بدن حساس‌تر هستند.

رطوبت رسانی دائمی به پوست باعث می‌شود که حساسیت فروکش کند.

آیا کسانی که حساسیت پوستی دارند می‌توانند بوتاکس کنند؟

شاید برای برخی سوال باشد که آیا افراد با داشتن پوست حساس می‌توانند از بوتاکس استفاده کنند و اینکه برای درمان حساسیت به بوتاکس باید چه کرد. خبر خوب این است که بوتاکس برای تمامی انواع پوست قابل استفاده است؛ چون مستقیما به عضلات صورت تزریق می‌شود‌ و به پوست کاری ندارد. اما در نظر داشته باشید که اگر پوست شما ملتهب، دارای زخم باز و عفونت است، نباید از بوتاکس استفاده کنید. ابتدا اجازه دهید پوست ترمیم شود و سپس بوتاکس کنید.

داروی حساسیت به رنگ مو شیمیایی چیست؟

از سوالات دیگری که برای افراد با پوست حساس به وجود می‌آید، رنگ مو است؛ اینکه داروی حساسیت به رنگ مو شیمیایی چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید به پزشک مراجعه شود؛ چون افراد، عکس‌العمل‌های مختلفی نشان می‌دهند که پزشک باید آن را بررسی کند. اما به طور کلی استفاده از رنگ مو باعث سوزش، خارش و قرمزی پوست سر برخی افراد می‌شود. 

موادی که باعث این عکس‌العمل آلرژیک می‌شوند، آمونیاک، سولفات‌ها و پارافنیلن دی آمین هستند. سعی کنید از رنگ موهایی استفاده کنید که فاقد این گونه مواد باشند. همچنین پچ تست را فراموش نکنید. قبل از رنگ کردن مو ابتدا مقداری رنگ را روی پوست پا یا بازوی خود گذاشته و مدت زمان مناسبی بگذارید بماند. اگر حساسیت نشان نداد، از آن استفاده کنید.

بهترین مرطوب‌کننده‌‌ برای پوست حساس

علت بروز حساسیت پوستی چیست؟

دلایل زیادی برای بروز حساسیت پوست وجود دارد که با کنترل برخی آن‌ها می‌توان تا حدی پوستی سالم و به دور از قرمزی و التهاب داشت. اما پوست در چه شرایطی حساس می‌شود و عکس‌العمل نشان می‌دهد؟

خشکی پوست

وقتی پوست مقدار زیادی آب و روغن طبیعی خود را از دست می‌دهد، خشک می‌شود. این امر سبب خارش، پوسته پوسته شدن، کنده شدن پوست، ترک، خونریزی، زبری پوست و خاکستری به نظر رسیدن رنگ پوست می‌شود. در تمامی نقاط بدن، پوست ممکن است خشک شود؛ اما نواحی که معمولا افراد با آن درگیر هستند، دست، پا، بازو و ساق پا است.

سد دفاعی پوست در افراد با پوست حساس از بین می‌رود و به همین جهت نسبت به محرک‌ها ری‌اکشن بیشتری نشان می‌دهند.

اگزما

از جمله انواع حساسیت پوستی اگزما است. اگزما در محافظت پوست در مواجهه با محرک‌های بیرونی تاثیر می‌گذارد و آن را ضعیف می‌کند. به طوری که فرد ممکن است نسبت به میکروب‌های موجود در هوا و مواد شوینده حساسیت نشان دهد. در حالی‌ که ممکن است این مواد شوینده هیچ تاثیری روی دیگر افراد نداشته باشند.

علائم اگزما برای هر فرد متفاوت است؛ اما به طور عمومی عبارتند از: خشکی، خارش، برجستگی‌ها و تاول‌های روی پوست که ممکن است ماده‌ای از آن‌ها ترشح شود، لکه‌های قرمز پوستی، تورم پوستی، پوست ضخیم، ترک خورده یا پوسته پوسته شده.

اگزما از جمله مشکلات پوستی است که از نشانه‌های آن خارش و لکه‌های قرمز است.

درماتیت تماسی تحریک کننده

در حساسیت پوستی، درماتیت تماسی تحریک‌کننده زمانی اتفاق می‌افتد که لایه محافظ پوست توسط فاکتور خارجی که در تماس با پوست است، آسیب ببیند و در آن قسمت جوش ایجاد شود. در بیشتر موارد، جوش تنها در ناحیه‌ای ایجاد می‌شود که مستقیماً توسط محرک لمس شده است.

افرادی که به سیمان حساسیت دارند، در این گروه قرار می‌گیرند. تماس با سیمان می‌تواند باعث ایجاد حساسیت پوست دست و بدن شود. اولین علائم ممکن است شامل لکه‌های خشک یا پوسته پوسته شدن پوست باشد و به مرور زمان پوست قرمز می‌شود و تاول می‌زند. در این حالت به عنوان پماد حساسیت پوست به سیمان، شخص می‌تواند به مدت 10 روز از پماد کلوبتازول استفاده کند.

اگر پوست حساسی دارید، هنگام ظرف شستن حتما از دستکش استفاده کنید.

حساسیت به مایع ظرفشویی نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. مواد شوینده ظروف حاوی فسفات‌ها، سولفات‌ها، فتالات‌ها و رنگ‌ها هستند و باعث حساسیت پوست دست می‌شوند. بنابراین برای درمان حساسیت پوست به مایع ظرفشویی سعی کنید به دنبال شوینده‌ای فاقد این مواد باشید به طور مثال از شوینده‌های گیاهی و اورگانیک که آسیب کمتری به طبیعت وارد می‌کنند، استفاده کنید. در نظر داشته باشید که در هنگام شستن ظرف حتما از دستکش و بعد از اتمام از مرطوب‌کننده مناسب پوست دستتان استفاده کنید.

در بیشتر موارد توقف استفاده از ماده آلرژی‌زا حساسیت را از بین می‌برد؛ اما در مواردی ممکن است تا مدت طولانی اگزما، جوش، خارش و پوسته پوسته شدن و علائم دیگر گریبان‌گیر افراد شوند. اگر عکس‌العمل آلرژیک از بین نرفت حتما به دکتر مراجعه کنید. معمولا به عنوان پماد ضدحساسیت پوست کورتیکو استروئید و قرص آنتی هیستامین برای شما تجویز می‌کنند.

اگر پوست حساسی دارید، آن را به هیچ عنوان خشک نگه ندارید.

رزاسه

رزاسه نوعی حساسیت پوست صورت است که صورت را درگیر می‌کند. شایع‌ترین علائم رزاسه سرخی و برافروختگی صورت است. رزاسه باعث حساسیت شدید پوستی می‌شود و ممکن است استفاده از برخی وسایل بهداشتی و آرایشی موجب سوزش پوست شوند.

علائم دیگر حساسیت پوست صورت در رزاسه شامل قرمزی صورت، گوش‌ها، قفسه سینه یا پشت، برجستگی‌های کوچک و جوش، رگ‌های خونی قابل مشاهده می‌شوند.

رزاسه از جمله آلرژی‌های پوستی است که پوست صورت را درگیر می‌کند.

حساسیت پوستی در کودکان

داشتن پوست حساس تنها مختص بزرگسالان نیست؛ آلرژی پوستی در کودکان و نوزادان حتی احتمال بیشتری دارد که اتفاق بیفتد. ممکن است به‌خاطر در تماس قرار گرفتن محرک خارجی خود را نشان می‌دهد.

ممکن است به عنوان یک مادر یا پدر حساسیت پوست برایتان ترسناک باشد، البته کاملا حق دارید؛ اما تشخیص مشکل و درمان آن در مراحل اولیه می‌تواند در درمان مشکلات پوستی کودک شما تاثیر بسیاری بگذارد و کودک را از عمری کشمکش با مشکلات پوستی آسوده سازد. 

معمولا واکنش‌های پوستی در تماس با جسم خارجی یا تغذیه خودش را نشان می‌دهد. در مواردی بسیار نادر ممکن است حساسیت پوستی از بیماری‌های مختلف مانند نورودرماتیت حکایت کند. به همین خاطر حساسیت پوستی کودک را باید جدی گرفت. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که لزوما پمادها یا لوسیون‌هایی که برای درمان مشکلات پوستی بزرگسالان استفاده می‌شود، برای کودکان مناسب نیستند.

برای جلوگیری از خشکی پوست فرزندتان، از مرطوب‌کننده‌های مخصوص پوست کودکان استفاده کنید.

پس از تولد، پوست کودک دارای pH تقریبا خنثی است (6.5) و تا چند هفته اول متابولیسم پوستی آغاز نمی‌شود. سپس به مرور زمان pH به عدد 5.5 می‌رسد و به pH پوست فرد بالغ نزدیک می‌شود. 

از آن‌جایی که اسید منتل پوست (لایه محافظتی پوست) هنوز شکل نگرفته است، کودک در مقابل میکروارگانیسم‌های مضر محافظت نمی‌شود. این لایه محافظتی تا سن شش سالگی به طور کامل فرم نخواهد گرفت. به همین خاطر است که کودکان نسبت به اشعه ماورای بنفش و دیگر محرک‌ها بسیار حساس‌تر هستند. اما اگر کودک به عنوان بیماری حساسیت پوستی داشته باشد، خود را به شکل‌های دیگر نشان می‌دهد. 

کودکان در برابر آلرژی بسیار آسیب‌پذیر هستند.

اگر قسمت‌هایی از پوست کودک قرمز شده باشد، ممکن است نسبت به ملافه، غذا و مواد شوینده مانند شامپو و حتی لباس بچه‌گانه هم حساسیت نشان داده باشد. معمولا پوست کودکان بسیار نرم و لطیف است؛ اما اگر حس می‌کنید که پوست کودک از حالت نرمال زبرتر است، باید به پزشک مراجعه کنید. انواع حساسیت پوستی در کودکان با عکس و ویزیت پزشک قابل تشخیص است و لزوما نمی‌توان به توضیحات متنی اکتفا کرد.

درمان حساسیت پوستی در کودکان

برای مراقبت از کودکان با حساسیت پوستی، باید چند نکته را در نظر داشت. توجه کنید که وسواس بیش از اندازه در تمیزی کودکان می‌تواند در تشکیل سد دفاعی پوست آن‌ها مشکل ایجاد کند. بنابراین کودکان باید تا اندازه کنترل شده‌ای در معرض میکروب‌ها و آلودگی‌ها قرار بگیرند. برای حمام نیز سعی کنید کودکان را بیشتر از ده دقیقه نشویید. همچنین شستن بیش از اندازه، پوست کودک را خشک می‌کند. 

مراقبت از کودکان با حساسیت پوستی نیاز به دقت زیادی دارد.

سعی کنید از شوینده‌هایی استفاده کنید که فاقد سیلیکون، پارافين، وازلین و عطر باشند. این مواد علاوه بر آزردن پوست، موجب آلرژی می‌شوند. پس از استحمام، کودک را به آرامی و به حالت ضربه‌ای نرم و آرام خشک کنید و به هیچ عنوان حوله را روی پوست نکشید؛ چون می‌تواند موجب حساس شدن و قرمزی شود.

حساسیت پوستی معمولا موجب خشکی می‌شود. بنابراین برای درمان حساسیت پوستی در کودکان بهتر است حتما به مقدار کم مرطوب‌کننده را روی پوست ماساژ دهید تا خوب جذب پوست شود. از مواد مرطوب‌کننده فاقد روغن‌های معدنی استفاده کنید.

تا یک‌سالگی سعی کنید کودک را در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید. از ضدآفتاب مخصوص کودکان با SPF بالا استفاده کنید و هر دو ساعت یک‌بار آن را تمدید کنید.

بیشتر بخوانید:  قارچ پوستی چیست؟ راه‌های درمان آن را بشناسید

برای درمان حساسیت پوستی کودک با پزشک در ارتباط باشید

در دنیا افراد زیادی وجود دارند که از حساسیت پوستی رنج می‌برند. پوست به دلایل مختلفی مانند ژنتیک و محیط تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از همین منظر باید مراقب کودکان در سنین پایین بود. اگر می‌خواهید کودکتان به حساسیت پوستی دچار نشود، سریع عکس العمل‌های آلرژیک آن‌ها را درمان کنید و تحت نظر پزشک باشید. گاهی حتی تشخیص حساسیت پوستی و قارچ پوستی برای یک دکتر هم کار آسانی نیست در نتیجه مراجعه به موقع به پزشک متخصص را بسیار جدی بگیرید.

اگر جزو کسانی هستید که پوست حساسی دارید، باید بدانید که هر وسیله‌ بهداشتی و آرایشی برای شما مناسب نیست و باید نهایت دقت را در انتخاب محصولات به کار بگیرید. سعی کنید همواره پوست حساس را مرطوب نگه دارید. با کارهایی ساده و استفاده از پمادهای مخصوص و تحت نظر دکتر بودن، می‌توان واکنش آلرژیک پوست خود را تا از حد زیادی کنترل کرد.

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “روش‌های درمان حساسیت پوستی و علت بروز آن‌ها

  1. حسن گفت:

    سلام خوبی دستان باسیمان حساسیت دارد باید چکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *