قارچ پوستی چیست

بیشتر عفونت‌های قارچی که موجب ایجاد قارچ پوستی می‌شوند، خطر بالایی ندارند و با استفاده از کرم‌های مخصوص و مراقبت‌های بهداشتی از بین می‌روند. وجود راش‌های قرمز، خارش‌دار و پوسته پوسته بر سطح پوست هر کسی می‌تواند ناخوشایند و دیوانه کننده باشد. ممکن است بپرسید که آیا قارچ پوستی خطرناک است؟ یا اینکه قارچ پوستی گردن از چی میاد؟ در ادامه با ما همراه باشید و اطلاعات بیشتری در رابطه با این بیماری پوستی و راه‌های درمان قارچ پوست سر، پا و دیگر نواحی بدن بدست آورید.

قارچ پوستی چیست؟

قارچ پوستی چیست؟

قارچ یک موجود کوچک عفونتی مانند کپک است. این قارچ‌ها همه جا از جمله در هوا، آب و حتی روی بدن انسان وجود دارند. حدود نیمی از این قارچ‌هایی که با ما زندگی می‌کنند، مضر هستند. تنها کافی است که یکی از این قارچ‌های مضر روی پوست شما فرود آید علاوه بر آن شما هم به بهداشت فردی خود اهمیت ندهید، در این صورت شما در خطر مبتلا شدن به قارچ پوستی قرار می‌گیرید. در تصویر بالا می‌توانید شکل ظاهری قارچ پوستی را مشاهده کنید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

چه کسانی در معرض خطر مبتلا شدن به قارچ پوستی هستند؟

همه افراد ممکن است در معرض ابتلا به بیماری عفونت پوست و قارچ باشند. یکی از شایع‌ترین روش‌هایی که افراد را درگیر قارچ پوست می‌کند، عفونت‌های سطحی موجود بر پوست و ناخن است که موجب درگیر شدن 20 تا 25 درصد جمعیت جهان به این بیماری پوستی می‌شود. همچنین این نوع از بیماری قارچ می‌تواند تهدید بزرگ‌تری برای افرادی با مشخصات زیر باشد:

  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. (به عنوان مثال اگر از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، بیماری دارند که موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود یا تحت شیمی درمانی هستند.)
  • افرادی که آنتی بیوتیک‌های طولانی مدت یا با دوز بالا مصرف می‌کنند.
  • افرادی که مبتلا به دیابت هستند.
  • افرادی که از یک محصول جدید پوستی استفاده می‌کنند و از حساسیت پوستشان نسبت به آن اطلاع ندارد.
  • افرادی که به شدت عرق می‌کنند.
  • افرادی که حامله هستند.
  • همچنین ممکن است برخی از نوزادان نیز دچار بثورات پوشک شوند.
  • افرادی که دارای اضافه وزن شدید هستند.

بیشتر بخوانید: آیا بادی اسپلش و دئودورانت زمینه ساز قارچ پوستی هستند؟

ضایعه پوستی قارچی در کجا ظاهر می‌شوند؟

این قارچ‌های عفونتی می‌توانند در هر نواحی از بدن از جمله ناخن‌ها ظاهر شوند. اما ظاهر شدن آن‌ها در نواحی دارای چین و چروک پوستی مانند کشاله ران، باسن یا ران‌ها بسیار شایع‌تر است.

خرید بهترین شوینده‌های بدن

چه چیزی باعث ایجاد قارچ پوستی می‌شود؟

پیشتر درباره قارچ‌های مضری که در اطراف ما وجود دارند، اطلاع پیدا کردید. تماس پوست ما با یکی از این قارچ‌های مضر می‌تواند موجب ایجاد بثورات پوستی یا قارچ روی پوست شود. برای مثال اگر شما یک جفت کفش از یک ورزشکار قرض بگیرید، استفاده زیاد آن ورزشکار و عرق‌کردن مکرر آن می‌تواند موجب آلودگی کفش شده باشد، در نتیجه قارچ مضر موجود درون کفش می‌تواند با پای شما تماس پیدا کرده و شما را به این بیماری مبتلا کند. بیماری مورد نظر اغلب از تماس فردی با فرد دیگر یا حیوانی با حیوان دیگر انتقال پیدا می‌کند.

چه چیزی باعث ایجاد قارچ پوستی می‌شود؟

علائم قارچ پوستی چیست؟

علائم این بیماری اغلب مانند لکه‌های قرمز خارش‌دار یا سوختگی است. گاهی اوقات نیز ممکن است به برجستگی‌های قرمز و متورم مانند جوش یا لکه‌های پوسته پوسته تبدیل شود.

علائم قارچ پوستی

چگونه می‌توان از مبتلا شدن به قارچ پوستی جلوگیری کرد؟

در برخی از افراد که به این نوع بیماری مبتلا می‌شوند، ممکن است که حتی پس از درمان هم این عفونت‌های قارچی دوباره عود کنند. برخی از افراد به صورت مکرر دچار عفونت‌های پوستی می‌شوند که این عفونت‌های مکرر می‌تواند به دلیل ژنتیک نیز باشد. اما رعایت درست بهداشت دشمن قارچ پوستی است و از ابتلا به انواع قارچ پوستی جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند همه افراد را از مبتلا شدن به این عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند قارچ از نوع پوستی نجات دهد. تنظیم یک  برنامه شستشوی روتین پوست متناسب با نوع پوست شما و پایندی به آن یک حرکت درست برای پیشگیری از ابتلا به هر نوع ضایعه پوستی است.

مطالب کاربردی: آموزش صفر تا صد شستشوی روتین پوست

رعایت بهداشت پا

  • برای درمان سریع قارچ پوستی پا باید جوراب‌هایتان را مرتبا عوض کنید و پاهایتان را به صورت مرتب کاملا تمیز بشویید. همچنین باید استفاده از کفش‌های بی‌کیفیت که تنفس پا را مختل می‌کند، اجتناب کنید.
  • با پاهای برهنه در مکان‌های خیس مانند دوش یا رختکن سالن ورزشی راه نروید.
  • ناخن‌های پا را مستقیما از روی ناخن کوتاه کنید. اگر هنگام کوتاه کردن ناخن‌های پا ناخن‌ها دچار فرورفتگی شدند، برای مراقبت از آن به یک متخصص مراجعه کنید. همچنین اگر به عفونت قارچی ناخن مبتلا هستید، از همان ناخن‌گیر برای ناخن‌های سالم و آلوده نشده استفاده نکنید.

استفاده صحیح از دارو

  • اگر پزشک شما کرمی تجویز کرده یا به شما توصیه کرده که کرمی بدون نسخه را استفاده کنید، تنها تا زمانی که پزشک شما تعیین کرده است، آن دارو یا کرم را مورد استفاده قرار دهید. حتی بعد از اینکه دیگر اثری از قارچ پوستی نمی‌بینید، اگر پزشک شما ادامه دادن به استفاده از کرم را توصیه می‌کند، از آن استفاده کنید، زیرا ممکن است تا مدتی پس از بهبود بیماری نیز اثر بسیار کمی از آن باقی مانده باشد.
  • برخی اوقات ممکن است که پزشک شما یک دوره درمانی برای خانواده شما نیز تعیین کند. زیرا معمولا افرادی که با هم زندگی می‌کنند، می‌توانند عفونت را به یکدیگر انتقال دهند. اگر همه تحت درمان قرار بگیرند، می‌توانید از اینکه واقعا عفونت از بین رفته است، اطمینان حاصل کنید.
  • استفاده روزانه از پودر ضد قارچ و پودری که رطوبت داخل کفش را بگیرد در کفش‌هایتان می‌تواند کمک بزرگی برای جلوگیری از مبتلا شدن به قارچ پوستی باشد.

استفاده صحیح از دارو

روش‌های درمان قارچ پوستی

داروهای ضد قارچ بر درمان قارچ پوستی و بثورات پوستی تاثیر دارد. دارو برای قارچ پوستی می‌توانند ضایعات را مستقیما از بین ببرند یا از رشد آن جلوگیری کنند. برخی از داروهایی که دارای OTC ضد قارچی هستند و در دسترس همگان قرار دارند، عبارتند از:

  • کرم‌ و پماد برای قارچ پوستی
  • قرص‌ها
  • پودرها
  • اسپری‌ها
  • شامپوها
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *