فواید کشمش

کشمش از دسته تنقلات محبوب و پرطرفدار اکثر افراد محسوب می‌شود و به علت فواید بسیار زیاد آن را در برنامه غذایی خود قرار داده‌اند. البته هنوز افرادی وجود دارند که با فواید کشمش آشنا نشده‌اند و به همین علت هم ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان خواص این ماده مغذی بپردازیم پس در ادامه همراه ما باشید. انگورهای تازه، مدت زمان زیادی مهمان خانه‌های ما نیستند اما با خشک کردن آن‌ها و گرفتن کشمش از انواع انگور می‌توان کل سال به آن‌ها دسترسی داشت.

انوع کشمش به خصوص برای فصل زمستان یک میان‌وعده‌ بسیار سالم و مغذی محسوب می‌شود. با اطلاع از فواید و خواص کشمش برای سلامتی متوجه خواهید شد که این خوراکی کوچک و خوش‌طعم جایگزین بی‌نظیری برای بسیاری از مواد مغذی مضر و تنقلات غیرمفید است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

 

فواید انواع کشمش ها

فواید انواع کشمش ها

همان‌گونه که می‌دانید کشمش از خشک کردن انگور حاصل می‌شود. فرآیند خشک کردن دانه‌های انگور موجب افزایش مقدار مواد مغذی و قندهای موجود در آن می‌گردد و بدین ترتیب کشمش از لحاظ مواد مغذی و کالری بسیار غنی‌تر از انگور است. کشمش یکی از خوراکی‌هایی است که ریشه در خاورمیانه دارد و پس از آن به اروپا انتقال یافته است. از لحاظ تاریخی کشمش به عنوان پول رایج و پاداش در رویدادهای ورزشی مبادله می‌شده و همچنین جهت درمان بیماری‌هایی مثل مسمومیت غذایی مورد استفاده بوده است. این روزها کشمش در اغلب فروشگاه‌ها موجود است و به دلیل تنوع انگورها و نحوه خشک کردن آن‌ها در رنگ‌ها و اندازه‌های گوناگونی وجود دارد.

 

انواع کشمش

از انواع گوناگون کشمش می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کشمش مویز
  • کشمش سیاه
  • کشمش سبز
  • کشمش سرخ

فواید کشمش سیاه

فواید کشمش سیاه

این کشمش در واقع همان انگور سیاهی است که خشک شده است. به طور معمول کشمش سیاه به طور مستقیم با نور آفتاب خشک می‌شود. کشمش سیاه یک منبع به شدت غنی از انواع قندهای طبیعی مثل فیبر و کربوهیدرات و هم انواع ویتامین‌‌ها است. این ماده مغذی، غنی از قند و کالری بوده و ضامن سلامتی محسوب می‌شود.

در طب سنتی خوراکی‌هایی همچون کشمش سیاه نه فقط یک غذای سالم و طبیعی به حساب می‌آید بلکه خاصیت درمانی نیز دارد. اکثر افراد ورزشکار و افرادی که نیاز به تقویت بدن دارند از آن استفاده می‌نمایند. انگورهای بدون دانه، شاهانی و پرگوشت موارد بسیار مناسبی برای کشمش سیاه هستند و هر چه رنگ کشمش سیاه‌تر باشد در پیشگیری از آلزایمر مقاومت بیشتری دارد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه خواص کشمش سیاه و مزایای آن را نام ببریم؛ می‌توان به شکل زیر شرح داد:

  • کمک به هضم غذا
  • افزایش سطح آهن در بدن
  • سلامت قلب و عروق
  • سلامت دهان و دندان
  • کنترل دیابت
  • تنظیم سطح قند خون
  • تقویت حافظه
  • پیشگیری از کم خونی و درمان آن
  • مقابله با سرطان
  • پیشگیری از پوکی استخوان و سلامت آن‌ها
  • تقویت نیروی جنسی

فواید کشمش سبز

فواید کشمش سبز

انگور دانه‌دار بلند، کشیده و به رنگ سبز است که با استفاده از گوگرد خشک می‌گردد. این کشمش برای تمامی افراد به ویژه، کودکان و نوجوانان یک میان وعده بسیار عالی و مناسبی محسوب می‌شود. خوردن این میوه خشک انرژی کافی جهت فعالیت روزانه را تامین می‌نماید. مصرف کشمش سبز برای تقویت و سلامتی بدن دانش‌آموزان، ورزشکاران، کوهنوردان و افراد میانسال بسیار موثر و مفید است. از اصلی‌ترین خواص این نوع کشمش می‌توان به درمان خستگی و ضعف بدن، کاهش وزن، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان ضعف جنسی، حفظ سلامت دستگاه گوارش، پیشگیری از سرطان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی اشاره کرد.

قیمت انواع آجیل و خشکبار تازه و باکیفیت

 

فواید کشمش سرخ

فواید کشمش سرخ

کشمش قرمز با نور خورشید و بر روی خاک خشک می‌گردد که سرشار از مواد معدنی و الکترولیت‌ها است. کشمش سرخ یک ملین طبیعی است که همچنین می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. این نوع کشمش سبب تقویت مو می‌شود و درمان بی‌نظیری جهت بی‌خوابی است و باعث شاداب شدن پوست می‌شود. همچنین کشمش قرمز یا کشمش قهوه ای سرشار از آنتی اکسیدان است که موجب مقاومت بدن در مقابل عفونت‌ها می‌شود.

 

فواید کشمش مویز

فواید کشمش مویز

مویز، کشمشی است که از انگور شاهانی یا انگور سیاه مجلسی گرفته می‌شود. کشمش مویز دارای هسته است و قند بالاتری در مقایسه با کشمش‌های دیگر دارد. گوشتی بودن مویز نسبت به دیگر کشمش‌ها، طعم و فواید مویز برای سلامتی آن را به خشکباری بسیار محبوب و پرطرفدار تبدیل کرده است.

 

فواید کشمش در بارداری

فواید کشمش در بارداری

کم خونی و فقر آهن از دسته مشکلات معمول در دوران بارداری به شمار می‌رود که کشمش به علت دارا بودن مقادیر بسیار زیاد آهن، مس و ویتامین C کمک بسیاری به درمان این بیماری خواهد کرد.

همچنین فیبر موجود داخل کشمش سبب درمان یبوست در مادران باردار می‌شود و از دیگر فواید کشمش می‌توان به بالا رفتن انرژی موردنیاز زنان باردار اشاره کرد. دقت داشته باشید که ویتامین A موجود در کشمش جهت بهبود رشد چشم‌ها موثر بوده و انرژی لازم برای زنان باردار را به خوبی تامین می‌کند.

مطالب کاربردی:  فواید، مضرات و اهمیت مصرف امگا 3

 

فواید کشمش سیاه برای چاقی

فواید کشمش سیاه برای چاقی

کشمش‌ها همچون هر میوه‌ خشک دیگری، سرشار از فروکتوز و گلوکوز هستند که مقادیر بسیاری از انرژی را فراهم کرده و به افزایش وزن کمک می‌کنند. به همین علت کشمش می‌تواند قسمتی از رژیم غذایی یک فرد را شکل دهد، به خصوص رژیم غذایی بدن‌سازان یا ورزشکارانی که به انرژی بسیار زیادی نیاز دارند. یک علت دیگر برای افزایش وزن با خوردن کشمش، وجود ویتامین‌ها، اسید آمینه و مواد معدنی است که کمک زیادی به جذب دیگر مواد مغذی و پروتیین‌ها در بدن می‌کنند.

 

فواید کشمش برای سرماخوردگی

فواید کشمش برای سرماخوردگی

از دیگر فواید کشمش می‌توان به مقدار بسیار زیاد آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در کشمش اشاره کرد که سیستم ایمنی بدن را به شدت تقویت می‌کند و به همین علت باعث جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود. کشمش به علت داشتن فواید ضدمیکروبی به منظور یک آنتی بیوتیک عمل کرده و در نتیجه کمک شایانی به درمان بیماری‌های عفونی و تب بالا می‌کند.

 

فواید کشمش برای سلامت دهان و دندان

فواید کشمش برای سلامت دهان و دندان

دقت داشته باشید که وجود اولئانولیک اسید در داخل کشمش برای سلامت دهان و دندان بسیار موثر و مفید است و البته خطر پوسیدگی آن‌ها را هم از بین می‌برد. همچنین کشمش غنی از کلسیم است که سبب تقویت زیاد مینای دندان خواهد شد. لازم به ذکر است که بور موجود داخل کشمش قادر است تا از رشد میکروب‌های بیماری زا داخل دهان و دندان جلوگیری نماید.

 

فواید کشمش برای جوانسازی پوست صورت

فواید کشمش برای جوانسازی پوست صورت

شما می‌توانید از کشمش جهت درمان چین و چروک‌های صورت خود استفاده کنید، چرا که این ماده غذایی دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان پلی فنول‌ها است که موجب افزایش تولید کلاژن و الاستین پوست خواهد شد و در نتیجه کمک بسیاری به جوانسازی پوست خواهد کرد. همچنین رزوراترول‌های موجود در درون کشمش موجب پاکسازی خون و پاکسازی پوست می‌شود که در نتیجه پوست را شاداب‌تر و جوان‌تر خواهد کرد.

مطالب مرتبط:  هیالورونیک اسید چیست و چه کاربردی در جوانسازی پوست دارد

 

عوارض مصرف کشمش

عوارض مصرف کشمش

احتمالا عوارض جانبی کشمش و انگور هنگامی که از طریق راه دهان مصرف گردد ایمن خواهد شد. دقت داشته باشید که مصرف زیاد انگور خشک شده، کشمش می‌تواند فرد را به اسهال دچار کند. بهتر است بدانید که بعضی از افراد واکنش‌های آلرژیک به انگور و خوراکی‌هایی که انگور در آن‌ها وجود دارد نشان می‌دهند و از عوارض دیگر مصرف این ماده مغذی می‌توان به ناراحتی معده، سرفه، تهوع، استفراغ، گلودرد، خشکی دهان، عفونت و سردرد اشاره نمود.

 

منبع : webmd

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *