لیست مواد غذایی ضد جوش برای داشتن پوستی شفاف و آینه‌ای

جوش یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که پوست انسان را درگیر می‌نماید. هرچند که امکان دارد شدت آن متغیر باشد، تمام مردم دنیا برای مدتی به این بیماری پوستی دچار شده‌اند. بعضی از افراد این بیماری را که بیشتر در دوران نوجوانی شدت پیدا می‌کند،‌ تا سالیان سال به همراه دارند.

این بیماری خطری ندارد،‌ اما جذابیت چهره شما را تا حد زیادی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. اگر شما به دنبال راه‌حلی دائمی جهت ازبین‌بردن جوش‌های خود هستید،‌ علاوه بر استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی مرغوب و معتبر، ما به شما خوردن مواد غذایی ضد جوش را پیشنهاد می‌کنیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

جوش و آکنه چیست؟

جوش و آکنه چیست؟

قبل از اینکه درمان هرگونه بیماری را شروع کنید، نیاز است، اطلاعاتی کلی را درمورد آن به دست آورید. پس،‌ اگر شما هم از جوش رنج می‌برید،‌ بهتر است قبل از اقدام به درمان با مواد غذایی ضد جوش مقداری بیشتر آشنا شوید.

درواقع، انواع جوش و آکنه صورت نوعی بیماری یا مشکل پوستی است. ممکن است این بیماری باعث ایجاد چندین نوع برآمدگی‌ روی سطح پوست شود. ممکن است این برآمدگی‌ها در هرجایی از بدن ظاهر شوند، اما در بعضی از نواحی به مقدار بیشتری به وجود می‌آیند.

چهار ناحیه از بدن انسان که شامل صورت،‌ پشت، گردن و شانه‌ها می‌شوند، مستعد جوش هستند. در بیشتر مواقع آکنه‌ها به علت تغییر در ترشح هورمون‌ها در بدن ایجاد می‌شوند. درنتیجه، این بیماری بیشتر در دوران بلوغ و نوجوانی در صورت و بدن ظاهر می‌شود. در بیشتر افراد،‌ آکنه به‌آرامی درمان شده و از بین می‌رود و احتیاجی به خوردن مواد غذایی ضد جوش صورت ندارند.

چه چیزی باعث بروز آکنه و جوش می‌شود؟

چه چیزی باعث بروز آکنه و جوش می‌شود؟

سطح پوست از سوراخ‌های کوچکی پر شده که به غدد چربی یا غدد عرقی موجود در زیرپوست متصل می‌باشند. غدد چربی موجود در زیرپوست، مایعی روغنی با اسم سبوم تولید می‌نماید. سبومی که در این غدد تولید شده از طریق کانال‌های نازکی به نام فولیکول، به سطح پوست فرستاده می‌شوند.

این روغن، سلول‌های مرده پوست را از طریق فولیکول به سطح پوست انتقال داده و پوست شما را از شر آن‌ها خلاص می‌نماید. هر زمان منافذ پوست توسط سلول‌های مرده پوست، چربی زائد و گاهی اوقات باکتری‌ها مسدود شوند، چربی در زیر آن جمع شده و برآمده می‌گردد. به این برآمدگی آکنه یا جوش می‌گویند. در دوران بلوغ، ترشح هورمون‌ها باعث می‌شود که غدد چربی،‌ چربی اضافه تولید کند.

انواع جوش و آکنه

انواع جوش و آکنه

قبل از خلاص شدن از شر آکنه توسط خوردن مواد غذایی ضد جوش نیاز است بدانید که با چه نوع آکنه‌هایی مواجه هستید. به‌صورت‌کلی، اغلب دو نوع آکنه بر روی پوست ایجاد می‌شوند. نوع اول،‌ جوش سرسفید است.

درواقع، هنگامی که فردی به جوش یا آکنه اشاره می‌نماید،‌ بیشتر مواقع منظور او جوش سرسفید است. این جوش‌ها وقتی به‌وجود می‌آیند که منافذ پوست مسدود شده اما بسته باقی می‌مانند. این نوع جوش‌ها برجستگی‌های سفید رنگ و سفتی هستند که بسیاری را آزار می‌دهند.

نوع دیگر جوش،‌ جوش سرسیاه است. جوش سرسیاه هنگامی ایجاد می‌شود که منفذ پوست مسدود ‌شده اما سطح آن باز است. این نوع جوش،‌ به‌شکل لکه‌های تیره ریز روی سطح پوست ظاهر می‌گردد. آکنه انواع دیگری هم دارد که به‌اندازه این دو مورد معمول نیستند. پوسچول و پاپول دو نوع دیگر جوش می‌باشند.

چه مواد غذایی به درمان جوش کمک می‌نماید؟

چه مواد غذایی به درمان جوش کمک می‌نماید؟

خوردن مواد خوراکی ضد جوش همچون غذاهایی که گلوکز پایینی در ساختار خود دارند و از کربوهیدرات‌های پیچیده درست شده‌اند، امکان دارد خطر ابتلا به آکنه را کاهش بدهد. غذاهایی مثل غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها فراوری نشده غنی از کربوهیدارت‌های پیچیده می‌باشند. علاوه بر این، مصرف زینک یا همان روی معدنی، ویتامین‌های A و E و مواد شیمیایی به اسم آنتی‌اکسیدان بسیار مناسب برای پوست است.

بعضی دیگر از مواد غذایی ضد جوش به‌عنوان دوست پوست شناخته می‌شوند. این غذاها شامل سبزی‌های زرد و نارنجی مثل هویج، میوه‌ها، زردآلو و سیب‌زمینی شیرین، اسفناج و دیگر سبزی‌های سبز تیره و برگ‌دار، بلوبری، گوجه‌فرنگی‌ها، نان گندم کامل، برنج قهوه‌ای، لوبیا، کوینو، بوقلمون، دانه کدوتنبل، نخود و عدس، ماهی قزل‌آلا، ماهی خال‌مخالی و دیگر انواع ماهی‌های چرب و آجیل می‌شوند.

لازم به ذکر است که پاسخ بدن اشخاص متفاوت نسبت به دریافت مواد یکسان متغیر است. بعضی از افراد با خوردن بعضی از غذاها بیشتر به آکنه دچار می‌شوند.

اگر قصد گرفتن رژیم غذایی ضد جوش را دارید، باید زیر نظر پزشک بعضی از مواد غذایی را امتحان نمایید تا متوجه شوید که کدام غذاها و خوراکی‌ها برای شما موثرتر هستند. شایان ذکر است که اگر آلرژی یا حساسیت غذایی دارید، زمانی که برای رژیم غذایی خود برنامه‌ریزی می‌کنید، باید آن‌ها را در نظر داشته باشید.

قیمت انواع کرم و ژل ضد جوش باکیفیت و اورجینال

 

مواد غذایی ضد جوش بر روی پوست چه تاثیری دارند؟

مواد غذایی ضد جوش بر روی پوست چه تاثیری دارند؟

بسنده کردن به گفته‌های آشنایان و دوستان در تنظیم رژیم غذایی مبنی بر چگونگی تأثیرات مواد غذایی، کار چندان عاقلانه‌ای نمی‌باشد. جهت افزودن یا کاستن هر نوع ماده خوراکی به رژیم غذایی، نیاز است نوع تأثیر آن روی بدن به اثبات رسیده باشد.

اینجاست که تحقیقات و مطالعات به عرصه آمده و نشان می‌دهند که واکنش بدن به مصرف هر نوع ماده غذایی به چه شکل است. در نتیجه، ما هم نتایج تحقیقاتی را که در رابطه با این مسئله صورت‌گرفته است را در ادامه بیان خواهیم کرد.

مواد غذایی ضد جوش با مقدار گلوکز بسیار کم

مواد غذایی ضد جوش با مقدار گلوکز بسیار کم

اخیرا چندین مطالعه در رابطه با رژیم غذایی با مقدار گلوکز کم صورت ‌گرفته است. نتایج به دست آمده بیانگر این بوده است که داشتن رژیم غذایی با مقدار پایینی از گلوکز یا میزان بسیار کمی از قند‌های ساده، قادر است تا از بروز آکنه جلوگیری کرده و حتی آن را بهبود دهد. پژوهشگران در سال 2012 در تحقیقی بر روی بیماران کره‌ای پی بردند که پیروی از یک رژیم غذایی با مقدار گلوکز پایین در طی 10 هفته، بهبودی چشمگیری در آکنه‌ پدید می‌آورد.

همچنین، مطالعه دیگری که درباره مواد غذایی ضد جوش در سال 2007 صورت گرفت و در مجله آکادمی آمریکایی درماتولوژی به چاپ رسید. نتایج حاصل از این تحقیق نشان ‌دهنده آن بود که پیروی از یک رژیم غذایی دارای مقدار کمی گلوکز و مقدار زیادی پروتئین در طی 12 هفته، به بهبودی آکنه مردان منجر شده و همچنین کاهش وزن آن‌ها را به دنبال خواهد داشت.

البته جهت آن که این یافته‌ها به طور کامل مورد تأیید قرار بگیرند، به مطالعات بیشتری احتیاج داریم.

مطالب مرتبط:  راه حل فوری و آسان درمان جای جوش با روش‌های کاربردی

 

فلز روی برای جوش صورت

فلز روی برای جوش صورت

افزون بر این، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که غذاهای غنی از روی هم در گروه مواد غذایی ضد جوش قرار دارند. خوردن مواد غذایی دارای فلز روی از ایجاد آکنه جلوگیری کرده و حتی اگر از آکنه رنج می‌برید، در درمان آکنه به‌شدت موثر است. غذاهایی مثل دانه کدوتنبل، بادام هندی، گوشت گاو، بوقلمون، کوینو، عدس و غذاهای دریایی مثل صدف و خرچنگ غنی از روی هستند.

روی از دسته مواد غذایی ضد جوش است که در رشد پوست و تنظیم متابولیسم و ​​مقدار ترشح هورمون‌ها دخیل می‌باشد. در یک مطالعه منتشر شده در BioMed Research International Journal، پژوهشگران ارتباط بین سطح روی در خون و میزان شدت آکنه را بررسی نمودند.

نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که هرچه مقدار روی موجود در خون پایین‌تر باشد،‌ آکنه بیشتر است. درنتیجه، محققان پیشنهاد کرده‌اند که به‌منظور درمان کسانی که به آکنه شدید مبتلا هستند،‌ می‌توان از روی به منظور مواد غذایی ضد جوش صورت و یا دیگر قسمت‌ها استفاده نمود و مقدار آن را در رژیم غذایی افزایش داد.

مطالب کاربردی:  روش‌های درمان جوش عصبی و نحوه جلوگیری از بروز مجدد آن‌ها

 

مواد غذایی ضد جوش با ویتامین‌های A و E

مواد غذایی ضد جوش با ویتامین‌های A و E

نتایج تحقیقاتی که در ژورنال Cutaneous and Ocular Toxicology منتشر گردید، بیانگر آن بود که هرقدر مقدار ویتامین A و E  کمتر باشد،‌ شخص با آکنه شدید‌تری درگیر می‌شود. محققان پیشنهاد می‌کنند که افراد مبتلا به آکنه با افزایش مصرف غذاهای دارای این دو نوع ویتامین، مقدار آن‌ها را در خون افزایش دهند و در نهایت آکنه را بهبود ببخشند.

به یاد داشته باشید که هرگز مکمل‌های ویتامین آ برای پوست را خودسرانه به منظور نوعی از مواد غذایی ضد جوش مصرف ننمایید. قبل از انجام چنین کاری باید با پزشک مشورت کنید، زیرا ممکن است مقدار زیاد و سمیت ویتامین A موجب آسیب دائمی به اندام‌های اصلی شما گردد.

آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا 3

جوش و آکنه چیست؟

در واقع امگا 3 نوعی چربی است که در بعضی از گیاهان و پروتئین‌های حیوانی از جمله تخم مرغ و ماهی وجود دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها هم نوعی مواد شیمیایی هستند که وظیفه خنثی نمودن سموم مضر بدن را بر عهده دارند.

گفته می‌شود که امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها با یکدیگر موجب کاهش التهاب شده و از مواد غذایی ضد جوش محسوب می‌شوند. نتایج مطالعات انجام شده، نشان می‌دهند که سطح امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها به مقدار زیادی بر آکنه تاثیرگذار هستند.

مطالب پربازدید:  انواع رژیم مدیترانه‌ای برای لاغری در چند روز

 

هرقدر مصرف این دو ماده افزایش یابد، آکنه بیشتر کاهش پیدا می‌کند. در این راستا، مطالعاتی در سال  2012 و 2014 صورت گرفت. در پایان، محققان دریافتند که کسانی که روزانه مکمل امگا 3 و آنتی‌اکسیدان مصرف می‌کردند، هم توانستند باعث کاهش آکنه خود شوند و هم سلامت روان خود را بهبود بخشند. درهرصورت، جهت اطمینان از صحت این یافته‌ها به تحقیقات بیشتری احتیاج است.

لیست نوشیدنی‌های ضد جوش

  • آب سیب زمینی شیرین که می‌توانید به‌ صورت پخته یا نپخته هر صبح همراه با آب هویج و کرفس مصرف کنید.
  • آب نارگیل که می‌توانید با عسل و نعناع میل کنید.
  • آب سبزیجاتی نظیر کلم سبز یا کیل، خیار و کرفس یا آبلیمو
  • ترکیب آب سیب و هویج
  • آب کیوی یا اسموتی کیوی و سیب ترش
  • آب هنداونه

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *