کاپ قاعدگی چیست ؟

تمام بانوان به خوبی می‌دانند که قاعدگی چه دوره سخت و عذاب آوری است؛ خون‌ریزی، درد، نوسانات خلقی و… تنها بخشی از چالش‌های این دوره هستند. در این مطلب از مجله مدیسه قصد داریم موضوعی تحت عنوان کاپ قاعدگی چیست را بررسی و معرفی کنیم. وسیله‌ای کوچک که می‌تواند روی بهتری از قاعدگی را به شما نشان دهد.

کاپ قاعدگی چیست ؟

 کاپ قاعدگی

كوتاه‌ترين پاسخی که می‌توان به پرسش کاپ‌های پريودی چیست داد این است که؛ نوعی محصول بهداشتی زنانه است، که قابلیت استفاده مجدد دارد. این یک فنجان کوچک و انعطاف پذیر به شکل قیف است که از لاستیک یا سیلیکون ساخته شده و برای گرفتن و جمع آوری مایع پریود در واژن قرار می‌گیرد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

فنجان ها می توانند خون بیشتری را نسبت به روش‌های دیگر در خود جای دهند و بسیاری از زنان از آن به عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست برخلاف تامپون و پد بهداشتی استفاده می‌کنند. و بسته به طول دوران قاعدگی خود، می توانید تا 12 ساعت از کاپ استفاده کنید.

برندهای موجود کاپ‌های قاعدگی عبارتند از: Keeper Cup، Moon Cup، Lunette Menstrual Cup، DivaCup، Lena Cup و Lily Cup. همچنین نوع کاپ قاعدگی یک‌بار مصرف هم در بازار وجود دارد. به خواندن ادامه دهید تا درباره نحوه قرار دادن و برداشتن فنجان قاعدگی، نحوه تمیز کردن آن و موارد دیگر بیشتر بدانید.

عمر تاريخی کاپ‌های عادت ماهانه چقدر است ؟

حدودا تا 10 سال پیش افراد هیچ اطلاعی درمورد اینکه كاپ قاعدگی چيست ، نداشتند؛ غافل از آن‌که عمر این فنجان‌های دوست‌داشتنی بسیار قدیمی‌تر از یک دهه است. کاپ‌های قاعدگی در واقع از دهه 1930 وجود داشته است، اما گسترش آن در آمریکا به کندی اتفاق افتاد. اولین فنجان قاعدگی برای استفاده در ایالات متحده در سال 1987 ساخته شد. از آن زمان، چندین کاپ‌ دیگر تولید شده است که از مواد مختلف از لاستیک گرفته تا سیلیکون ساخته شده‌اند.

چرا کاپ یا فنجان قاعدگی را جایگزین پدهای بهداشتی یا تامپون كنم ؟

دليل جايگزيني کاپ یا فنجان قاعدگی به جاي پدهای بهداشتی یا تامپون

  1. برای خانم هايی كه فعاليت روزانه زياد مثل ورزش دارند مناسب است و در استخر هم می‌توان از آن استفاده كرد.
  2. می‌توان تا 12 ساعت از آن استفاده كرد. برای زمان هايی كه امكان تعويض زود هنگام وجود ندارد نيز مناسب است.
  3. خطر ابتلا به عفونت و خارش را كاهش می‌دهد.
  4. در هزينه‌ها صرفه‌جويی شده و لازم نيست هر ماه هزينه ای برای خريد تامپون يا پد متقبل شويد.
  5. همچنين آلودگی‌های محيطی كه زباله های نوار بهداشتی به وجود می‌آورند را ندارد.

این کاپ‌ها در اندازه, انعطاف پذيری و گنجايش های متفاوتی وجود دارد.

انواع کاپ

روش انتخاب سایز درست کاپ قاعدگی چیست ؟

یکی از دغدغه‌های مشترک مشتریان بالقوه این کاپ‌های دوست‌داشتنی این است که روش دقیق برای انتخاب سایز درست کاپ قاعدگی چیست. به طور كلی كاپ‌ها در دو اندازه كوچک و بزرگ (و گاهی متوسط) ارائه می‌شوند. اين شما هستيد كه با توجه به آناتومی بدنتان و ميزان خونريزی در عادت ماهانه ، بايد سايز صحيح و مناسب را برای استفاده بيابيد.

  • اگر هرگز زايمان طبيعی نداشته ايد, سايز 1 مناسبتان است. دقت داشته باشيد كه در انتخاب فنجان كوچک, بيشتر از اين كه به ميزان خونريزی توجه كنيد بايد به ميزان فيت شدن آن در واژنتان توجه داشته باشيد. پس اگر شرايط ذکر شده را دارید، حتي اگر ميزان خونريزيتان زياد است, كاپ های كوچک خريداری كنيد.
  • اگر سن شما بالای 30 سال است و تجربه زايمان طبيعی داشتيد يا مقدار خونريزيتان زياد است، كاپ قاعدگی با سايز 2 برای شما مناسب است.

اگر پس از مطالعه راهکارهای بالا هنوز سوال شما درباره سایز درست، برطرف نشده است؛ دکتر زنان شما می‌تواند بهترین راهنما در این موضوع باشد.

قیمت و خرید کاپ قاعدگی

 

عکس کاپ قاعدگی - 1

گنجايش

  • مدت زمان توصيه شده برای هر بار تخليه كاپ قاعدگی 10 تا 12 ساعت است. اما اگر جزو افرادی هستيد كه مقدار خونريزيتان بالاست اين مدت زمان را به 6 تا 8 ساعت كاهش دهيد. بعد از مدتی تمرين می‌توانيد زمان دقيق تخليه را بدست آوريد. پس در اين مدت نيز از نوار بهداشتی استفاده كنيد . اما بعد از اينكه مطمئن شديد و توانستيد دقيق و به موقع كاپ قاعدگی را تخليه كنيد، ديگر نيازی به نوار بهداشتی نيست.
  • در انتهای بيشتر كاپ ها برآمدگی ساقه مانندی وجود دارد كه می‌توان با بریدن آن طول فنجان را تنظيم كرد. اگر بعد از قراردادن کاپ، ساقه آن از بدنتان بیرون مانده است آن را قیچی کنید تا کوتاه تر شود.
  • استفاده از لونت كاپ به دوشيزگان توصيه نمی‌شود.

طریقه استفاده از کاپ قاعدگی چیست ؟

عکس کاپ قاعدگی - 2

نحوه استفاده کاپ قاعدگی به صورت اصولی به شرح زیر است :

  • كاپ را 5 دقيقه در آب بجوشانيد.
  • كاپ را به يكی از روش‌های زير تا بزنيد.
  •  زانوها را خم کرده و به حالت نیمه نشسته، کاپِ تا زده را وارد بدنتان كنيد.
  • در هنگام خارج كردن كاپ به همان حالتی که روی توالت ایرانی می نشینید خم شوید، انتهای كاپ را به داخل فشار بدهيد و به آرامی به بيرون بكشيد. نگران بالارفتن کاپ نباشید زیرا در اثر جاذبه زمین، همیشه کاپ به سمت پایین حرکت می کند.
  • هنگامی که برای اولین بار از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید، ممکن است احساس ناراحتی کنید؛ اما مرطوب کردن کاپ می تواند به تسهیل این فرآیند کمک کند. قبل از گذاشتن فنجان، لبه آن را با آب یا یک روغن پایه آب (روان کننده) چرب کنید. قرار دادن فنجان قاعدگی مرطوب و نرم بسیار راحت‌تر است.

روش درست خارج کردن کاپ قاعدگی چیست ؟

  • برای بیرون آوردن درست و اصولی کاپ قاعدگی، فقط این مراحل را دنبال کنید:
  •  دست های خود را کاملا بشویید.
  • انگشت اشاره و شست خود را داخل واژن قرار دهید.
  •  ساقه فنجان را به آرامی بکشید تا بتوانید به پایه برسید.
  • پایه را فشار دهید تا مهر و موم آزاد شود و برای برداشتن فنجان به سمت پایین بکشید.
  •  پس از بیرون آمدن، فنجان را در سینک یا توالت خالی کنید.

بهترین روش ضدعفونی کاپ قاعدگی چیست ؟

ضد عفونی كردن كاپ قاعدگی

  •  حتما در شروع هر سيكل ماهيانه و قبل از استفاده، کاپتان را ده دقیقه در آب جوش بجوشانيد.
  • در دوران قاعدگی، كاپ  را پس هر بار تخليه با آب سرد بشوييد و دوباره در بدن قرار دهید. نیازی به استفاده از محلول های ضدعفونی کننده نیست.
  • بعد از دوران قاعدگی کاپ را با جوشاندن در یک ظرف بزرگ آب برای ۵ الی ۱۰ دقیقه ضد عفونی کنید.(می توانید يك ظرف جداگانه مخصوص اين كار داشته باشيد و حتما مواظب باشيد هنگام جوشاندن، در اثر كمی آب و يا برخورد با ديواره ظرف ،كاپ نسوزد.)

عمر مفید یک كاپ قاعدگی چقدر است ؟

اينكه عمر مفيد برای یک کاپ پریودی چیست بسیار بستگی به میزان و نحوه درست استفاده از آن‌ها دارد. کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد باید قبل از قرار دادن مجدد در واژن ضدعفونی و تمیز شوند. فنجان شما باید حداقل دو بار در روز خالی شود. فنجان‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد بادوام هستند و با مراقبت مناسب می‌توانند از 6 ماه تا 10 سال دوام بیاورند. کاپ‌های یک‌بار مصرف را پس از خارج کردن، دور بیندازید.

روی هم رفته کاپ قاعدگی محصول درست دوران قاعدگی برای زندگی مدرن است. زیرا علاوه بر اینکه محدودیت‌های لوازم بهداشتی دیگر را ندارد استفاده از آن موجب حذف میزان زیادی از زباله‌های عفونی دوران پریود می‌شود.

عوارض کاپ قاعدگی بیشتر مربوط به استفاده نادرست از آن است از جمله ضدعفونی نکردن صحیح که باعث ایجاد عفونت‌های ادراری می‌شود یا دیر خالی کردن محتویات داخل کاپ است. پس باید در نظر داشته باشید که قبل از اقدام به خرید مطالبی علمی و درست درمورد اینکه کاپ قاعدگی چیست و چگونه استفاده می شود مطالعه کنید.

فواید کاپ قاعدگی

  1. کاپ‌های قاعدگی دوستدار محیط زیست هستند
  2. کاپ‌های قاعدگی می‌توانند خون بیش‌تری را در خود نگه دارند
  3. کاپ‌های قاعدگی شما را از سندروم شوک سمی دور نگه می‌دارند
  4. کاپ قاعدگی مقرون به صرفه است
  5. امکان برقراری رابطه جنسی با کاپ‌های قاعدگی
  6. کاپ قاعدگی با دستگاه داخل رحمی یا آیودی منافاتی ندارد

 

منبع : webmd

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *