ویتامین برای مو

یک راه تاثیرگذار، طبیعی و آسان جهت جلوگیری از ریزش مو، دریافت ویتامین‌های ضروری و عناصر معدنی است. در صورتی که تا به کنون به سبک تغذیه خود به عنوان یک گزینه مراقبت از پوست و مو فکر نکرده‌اید، بهتر است این روش موثر را امتحان نمایید. در اینجا ما هر آنچه که باید در رابطه با بهترین ویتامین برای مو و جلوگیری از ریزش مو بدانید را، خواهیم گفت.

ویتامین‌های حیاتی برای مو و تاثیرات آن

ویتامین‌های حیاتی برای مو و تأثیرات آن

در صورتی که انواع روش‌های مراقبت از مو را امتحان نموده و نتیجه‌ای نگرفته‌اید، زمان آن رسیده که تغذیه خود را بررسی نمایید. خیلی مواقع علت ریزش مو و یا کاهش سلامت و کیفیت مو، تغذیه غلط و کمبود مواد مغذی است. به همین ترتیب ویتامین‌های حیاتی که کیفیت و سلامت موی شما را بهبود می‌بخشند و از ریزش مو پیشگیری می‌کنند عبارتند از:

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

بیوتین

بیوتین

کمبود کدام ویتامین ریزش مو را به همراه دارد؟ کم پشت شدن مو به معنی ضعیف بودن آن است. ضعیف شدن مو هم در آینده‌ای نه چندان دور به ریزش موی شدید ختم می‌گردد. در نتیجه اگر موهای شما کم پشت شده است، باید به سراغ دلیل آن بگردید. بیوتین یا ویتامین b برای مو یکی از اصلی‌ترین عناصر جهت قوی ماندن موهای شما است. کمبود بیوتین موجب می‌شود که سلول‌های خونی کم‌تری تولید گردد.

در نتیجه این شرایط اکسیژن نمی‌تواند در سراسر پوست سر شما انتقال پیدا نماید. درنتیجه پوست سر شما تغذیه نشده و ریزش مو کم‌ترین عواقب آن می‌باشد. با توجه به تحقیقات کمبود بیوتین رابطه مستقیمی با بیماری آلوپسی که عارضه اصلی آن ریزش مو است، دارد. در رابطه با تزریق ویتامین برای رشد مو باید بگوییم که بیوتین یکی از بهترین موارد به شمار می‌رود.

بهترین منابع خوراکی بیوتین :

گردو، زرده تخم مرغ، بادام زمینی، پنیر، شیر و ماست از جمله منابع مهم دارای بیوتین هستند.

ویتامین D

ویتامین  D

کمبود ویتامین D  قادر است تا به آلوپسی منجر شود. این شرایط در زنان به طور معمول به منظور ریزش مو الگوی زنانه شناخته می‌شود. طبق تحقیقی که در مجله بین المللی علوم مولکولی منتشر شده است، گیرنده‌های ویتامین D در تشکیل فولیکول‌های جدید مو که باعث رشد تارهای جدید مو می‌شوند، نقش دارند. با مصرف میزان کافی این ویتامین، رویش مو مجددا از سر گرفته می‌شود. اگر برای شما سوال پیش آمده که بهترین قرص ویتامین برای رشد مو کدام است؟ جواب ما ویتامین D است.

منابع خوراکی ویتامین D :

زرده تخم مرغ، قارچ، جو دوسر، شیر سویا و توفو از بهترین منابع طبیعی ویتامین D به شمار رفتند.

قیمت انواع محصولات تقویت کننده و پرپشت کننده مو

 

ویتامین A

ویتامین  A

چنانچه موهای شما خشک، وز، دوشاخه شده و با برخورد ساده برس به سادگی می‌شکند، به ویتامین A  احتیاج دارید. ویتامین A  موجب می‌شود که پوست سر شما سبوم بیشتری تولید نماید. در نتیجه تارهای مو آبرسانی می‌شود و البته مواد مغذی بیشتری دریافت می‌نمایند. البته پژوهش‌ها نشان داده که مصرف مکمل ویتامین A موجب ریزش مو می‌شود. در نتیجه نیاز است این عنصر را از طریق مصرف مواد غذایی طبیعی به دست آوردید.

بهترین منابع خوراکی ویتامین A :

اسفناج، هویج، هندوانه، انبه، گوجه، سیب‌زمینی شیرین، شیر، تخم‌مرغ و پاپایا از منابع خوراکی اصلی ویتامین A  هستند.

ویتامین C

ویتامین  C

ویتامین C نه تنها مسئول تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشد، بلکه رادیکال‌های آزاد رشد مو را هم کنترل می‌کنند. چنانچه رژیم غذایی غنی از ویتامین C داشته باشید، آنتی اکسیدان‌های موجود در آن مشکلات پوست سر را درمان می‌نماید.

درعین حال رادیکال‌های آزاد هم توسط عناصر آنتی‌اکسیدانی ویتامین C از بین می‌رود و در نتیجه از ریزش مو جلوگیری خواهد شد. ضمنا بدن شما بدون ویتامین C  قادر به تولید کلاژن نمی‌باشد. و همان‌گونه که می‌دانید کلاژن نقش اساسی در سلامت و زیبایی مو و پوست دارد.

بهترین منابع خوراکی ویتامین C :

مرکبات مثل نارنگی، لیمو شیرین، آملا و توت فرنگی از جمله اصلی‌ترین منابع ویتامین C هستند.

مطالب کاربردی:  خواص انواع ویتامین برای پوست و نیازهای ضروری صورت بانوان

 

ویتامین E :

ویتامین  E :

ویتامین e برای مو تقریبا مشابه با ویتامین C عمل می‌نماید. این عنصر یکی از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند بوده که به کاهش استرس اکسیداتیو و پیشگیری از ریزش مو کمک فراوانی می‌نماید. تحقیقات گوناگون اثر ویتامین E را در پیشگیری از ریزش مو ثابت می‌نمایند. در یکی از این تحقیقات مصرف منابع ویتامین E پس از 8 ماه تا حدود 35 درصد از ریزش موی اشخاص مورد مطالعه جلوگیری نمود.

بهترین منابع خوراکی ویتامین  E :

اسفناج، کلم بروکلی، بادام، فندق، بادام زمینی، روغن جوانه گندم، انبه و کیوی غنی از ویتامین E هستند.

بهترین منابع خوراکی ویتامین‌های حیاتی برای مو

بهترین منابع خوراکی ویتامین‌های حیاتی برای مو

محصولات غذایی که در ادامه معرفی می‌شود، بهترین منابع ویتامین برای مو و پیشگیری از ریزش مو است:

تخم مرغ

تخم مرغ منبع غنی از پروتئین و بیوتین، دو ماده مغذی که جهت رشد مو ضروری می‌باشند، به شمار می‌رود. مصرف پروتئین کافی جهت رشد مو اهمیت دارد؛ چرا که فولیکول‌های مو غالبا از پروتئین ساخته شده‌اند. بیوتین هم جهت تولید پروتئین مو به اسم کراتین ضروری است. همچنین مطالعات نشان داده است که مصرف بیوتین بیشتر، قادر است تا به بهبود رشد مو در اشخاص با کمبود بیوتین کمک نماید.

اسفناج

اسفناج

اسفناج یک سبزی سبز و سالم بوده که دارای مواد مغذی مفیدی مثل فولات، آهن و ویتامین‌های A و C است. این عناصر نقش بسیار مهمی در روند رشد طبیعی موها دارند.

خانواده توت‌ها

انواع توت‌ها با ترکیبات مفید و ویتامین‌هایی که از رشد مو پشتیبانی می‌نمایند، پر شده است. این شامل ویتامین C که خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد، می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها قادرند تا به محافظت از فولیکول‌های مو در مقابل آسیب مولکول‌های مضر مثل رادیکال‌های آزاد کمک نمایند. این مولکول‌ها به صورت طبیعی در بدن و محیط وجود داشته و کنترل آن‌ها جهت حفظ سلامت ضروری است.

همچنین، بدن از ویتامین C جهت تولید کلاژن استفاده می‌نماید. کلاژن همان‌گونه که می‌دانید به تقویت مو کمک کرده تا از شکننده بودن آن جلوگیری گردد. خانواده توت‌ها غنی از ویتامین C است. برای مثال، 1 فنجان (144 گرم) توت فرنگی 85 میلی‌گرم یا حداکثر 113 درصد  از نیازهای روزانه ویتامین C شما را فراهم می‌نماید.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مثل ماهی قزل آلا، شاه ماهی و ماهی خال مخالی حاوی مواد مغذی بوده که رشد مو را تحریک می‌نمایند. این محصولات منابع بی‌نظیر اسیدهای چرب امگا 3 است که از راه‌های مختلف به نفع رشد مو عمل می‌کنند.

تحقیقات نشان داده که مصرف مواد غذایی دارای اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و همچنین آنتی اکسیدان‌ها موجب کاهش ریزش مو و افزایش تراکم مو است. این شرایط در غذاهای دریایی و ماهی‌های چرب وجود دارد. ماهی چرب همچنین منبع عالی از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین‌های B است. تمامی این مواد مغذی به تقویت موها و پرپشت شدن آن کمک می‌نماید. جالب اینجاست که مطالعات نشان می‌دهد کمبود ویتامین D3 با ریزش مو مستقیما در ارتباط است.

دانه‌های روغنی

دانه‌های روغنی

دانه‌ها غنی از مواد مغذی با کالری تقریبا کمی هستند. بسیاری از این مواد مغذی در رشد مو نقش مهمی را ایفا می‌کنند. این موارد شامل ویتامین  E، روی و سلنیوم می‌شود. با توجه به بررسی‌های علمی 28 گرم از دانه آفتابگردان حدودا 50 درصد از نیازهای روزانه ویتامین E را در شما تامین می‌کند.

از این گذشته، دانه‌های روغنی خاصی مثل دانه کتان و دانه چیا هم اسیدهای چرب امگا 3 مورد نیاز موهای شما را فراهم می‌نمایند. دو قاشق غذاخوری بذر کتان 4.7 گرم اسیدهای چرب امگا 3 مورد نیاز شما را فراهم می‌کند. البته پیشنهاد می‌شود که جهت به دست آوردن بهترین نتایج، ترکیبی از تمامی دانه‌های روغنی را مصرف نمایید.

مطالب پربازدید:  فواید، مضرات و اهمیت مصرف امگا 3

 

بهترین‌های ویتامین برای مو و سلامت آن

هر برند یا شرکت دارویی با توجه به دستورالعمل‌های مشخصی دست به تولید بهترین مولتی ویتامین برای رشد مو می‌زند. در نتیجه تمامی مکمل‌های مخصوص مو از ویژگی‌های بسیار شگفت انگیزی جهت رشد مو برخوردار هستند.

البته دوز هر ترکیب، تعداد ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این مکمل‌ها با هم فرق می‌کند و همین مسئله باعث تفاوت در کیفیت و اثرگذاری آن‌ها در رشد مو می‌شود. جهت تهیه این محصولات هم می‌توانید به داروخانه و هم انواع فروشگاه‌های معتبر لوازم آرایشی و بهداشتی مراجعه نمایید.

 

منبع : cnet

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “بهترین ویتامین برای مو و جلوگیری از ریزش مو

  1. nazanin M گفت:

    زینک و آهن واقعا جواب میده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *