ماسک مو چیست و چه کاربردی دارد ؟

برای داشتن موهای سالم و خوش‌حالت، محصولات مختلفی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از بین این محصولات، ماسک مو بیش‌ترین تاثیر را دارد و هر شخصی که سلامتی و ظاهر موها برایش اهمیت دارد، باید به خرید یک ماسک مو متناسب با موهای خود فکر کند. در این مقاله به سؤالاتی نظیر ماسک مو چیست و چه کاربردی دارد؟ پاسخ می‌دهیم و انواع و نحوه استفاده از آن را بررسی می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ماسک مو چیست؟

ماسک مو چیست؟

همان‌طور که برای تقویت، نرم کردن و شادابی پوست از انواع ماسک‌ پوست مختلف استفاده می‌کنیم، برای تقویت و سلامتی موهایمان نیز باید از ماسک‌های مو استفاده کنیم. ماسک مو محصولی مراقبتی است که می‌تواند تقویت‌کننده انواع موهای آسیب‌دیده باشند و یا برای افزایش سرعت رشد مو از آن‌ها استفاده کرد و به طور کلی بسته به نوع آن، شامل مواد مغذی، ویتامین‌ها و روغن‌های طبیعی می‌شوند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

این محصولات موهایی را که در اثر رنگ، آب‌وهوا، قرار گرفتن در معرض حرارت و … وز، کدر یا شکسته شده‌اند را ترمیم و آب‌رسانی می‌کنند.

ماسک‌های مو می‌توانند به مرطوب کردن و تغذیه موهای شما کمک کنند. آنها به ویژه برای موهای خشک، آسیب دیده یا وز  بسیار مفید هستند. برخی از ماسک‌های مو حتی ممکن است سلامت پوست سر شما را بهبود ببخشند و استحکام موها را افزایش دهد.

برخلاف نرم‌کننده‌های فوری که فقط چند دقیقه روی موهای شما می مانند، ماسک های مو حداقل ۲۰ دقیقه روی موهای شما باقی می مانند و اثربخشی عمیق‌تری دارند البته برخی از ماسک‌ها بسته به نوع مو و مواد تشکیل دهنده می توانند چندین ساعت روی مو باقی بمانند. اگر اعتقادی به ماسک مو خانگی ندارید و  محصول آماده می‌خرید، به دنبال ماسکی باشید که با نوع موی شما مناسب باشد و تا حد امکان حاوی مواد نگهدارنده و شیمیایی کمتری باشد.

مواد تشکیل دهنده ماسک مو چیست؟

مواد تشکیل دهنده ماسک مو چیست

پس از دریافت پاسخ ماسک مو چیست نوبت به آشنایی بیشتر با مواد تشکیل‌دهنده آن می‌رسد. انواع ماسک مو از موادی نظیر ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C، روغن آرگان، اسیدهای چرب غیراشباع، امگا 3، امگا 6، امگا 9، سیلیکون، کراتین و … تشکیل می‌شوند. با توجه به این موارد، فرقی ندارد که موهای سلامی دارید یا آسیب‌دیده، در هر حالتی استفاده از ماسک مو برای شما مفید خواهد بود.

فواید استفاده از ماسک مو چیست ؟

فواید ماسک مو به ترکیبات موجود در آن بستگی دارد، ولی در حالت کلی ماسک موهای مختلف فواید زیر را دارند.

  • از نازک و شکسته شدن موها جلوگیری می‌کند.
  • مقاومت موها را در برابر لوازم حرارتی مانند سشوار و اتو مو و هم‌چنین در برابر موخوره افزایش می‌دهد.
  • از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
  • موها را نرم می‌کند.
  • موها را تقویت می‌کند.
  • باعث درخشان شدن موها می‌شود.
  • موها را ترمیم و احیا می‌کند.
  • موها را آب‌رسانی می‌کند.
  • باعث از بین رفتن وزی مو و موخوره می‌شود.

تفاوت سرم مو و ماسک مو چیست ؟

تفاوت سرم مو و ماسک مو چیست

ماسک مو بیشتر برای درمان موهای آسیب‌دیده یا پیشگیری از آسیب رسیدن به موها استفاده می‌شود. درحالی‌که سرم مو بیشتر برای نرمی، درخشانی و زیباسازی موها کاربرد دارد. سرم مو نیز خواص تقویتی دارد ولی وظیفه اصلی آن زیبایی و لطافت موها است.

انواع ماسک مو چیست؟

ماسک‌های مو به دو دسته کلی، ماسک مو آبکشی و ماسک مو بدون آبکشی تقسیم می‌شوند. ماسک‌های آبکشی غلیظ‌‌تر و کرم مانند هستند و داخل حمام استفاده می‌شوند. این محصولات به داخل کوتیکول‌های مو نفود کرده و باعث آبرسانی به موها می‌شود.

ماسک موهای بدون آبکشی بعد از حمام و برای موهای خیس و مرطوب استفاده می‌شوند. همان‌طور که از اسمش پیداست بعد از استفاده نیازی به آبکشی نداشته و یک لایه محافظ روی موها در برابر گرمای ناشی از سشوار و آلودگی هوا ایجاد می‌کنند. این محصولات از وز شدن موها جلوگیری و به حالت دادن موها کمک می‌کنند.

نحوه استفاده از ماسک مو

نحوه استفاده از ماسک مو

بیشتر ماسک‌های مو وقتی روی موهای تمیز و خشک شده با حوله که هنوز رطوبت دارند استفاده می‌شوند بهترین بازده را دارند. با این حال، اگر از ماسک مویی که عمدتاً از روغن تشکیل شده است، مانند روغن نارگیل یا زیتون استفاده می‌کنید، بهتر است ماسک را روی موهای خشک بمالید. از آنجایی که روغن و آب باهم ترکیب نمی‌شوند، برخی از متخصصان مراقبت از مو معتقدند که موهای خشک بهتر از موهای خیس قادر به جذب چربی هستند.

طرز استفاده از ماسک مو با آبکشی

طرز استفاده از ماسک مو با آبکشی

ابتدا راهنمای روی ماسک مو را مطالعه کنید. موهای خود را با شامپو بشویید و بعد ماسک مو را به ساقه مو بزنید. دقت کنید که ماسک مو کاملاً به تمام موها زده شود. با توجه به تایمی که در راهنمای روی محصول نوشته شده است، مقداری صبر کنید تا روی موهایتان بماند، درنهایت مانند نرم‌کننده آبکشی کنید.

مطالب کاربردی: راهنمایی ساده برای ایجاد یک روتین مراقبت از مو

طرز استفاده از ماسک مو بدون آبکشی

برای استفاده از این نوع ماسک مو، بعد از حمام زمانی که موی شما هنوز رطوبت دارد، با دست ماسک مو را به ساقه آن بزنید. ماسک مو را روی ساقه مو ماساژ دهید تا خوب جذب شود. حالا می‌توانید موهایتان را سشوار بکشید.

نکات کاربردی استفاده از ماسک مو

نکات کاربردی استفاده از ماسک مو

هنگامی که ماسک مو آماده است، این مراحل را دنبال کنید:

  • برای محافظت از لباس خود، یک حوله کهنه را روی شانه های خود بگذارید یا یک تی شرت قدیمی بپوشید.
  • اگر موهای شما بلند یا پرپشت است، بهتر است به کمک گیره مو، آن را به چند قسمت تقسیم کنید. می‌توانید ماسک را با نوک انگشتان خود بزنید یا از یک برس کوچک رنگ برای مالیدن مخلوط ماسک مو روی موهای خود استفاده کنید.
  • اگر موهای شما خشک است، استفاده از ماسک مو را از نزدیک‌ترین قسمت به ریشه مو شروع و به سمت ساقه مو حرکت کنید. هنگامی که ماسک به انتهای موهایتان زده شد، می توانید به عقب برگردید و به آرامی روی پوست سر خود بمالید.
  • اگر به طور خاص از ماسک برای درمان شوره سر استفاده می‌کنید، باید از پوست سر خود شروع کنید.
  • اگر موهایتان چرب است، استفاده از ماسک مو را از وسط ساقه شروع کنید و به سمت انتها حرکت کنید.
  •  پس از اتمام استفاده از ماسک، یک شانه دندانه پهن را روی موهای خود بکشید تا از پخش شدن یکنواخت ماسک اطمینان حاصل کنید.
  •  موهای خود را با کلاه دوش یا پوشش پلاستیکی بپوشانید. سپس یک حوله را دور سر خود بپیچید. این به محافظت از ماسک در برابر چکه کردن کمک می کند، اما همچنین به افزودن مقداری حرارت کمک می کند که می‌تواند به جذب مواد در موهای شما کمک کند.
  •  اجازه دهید ماسک حداقل 20 تا 30 دقیقه روی پوست سر بماند. بسته به مواد تشکیل دهنده، برخی از ماسک‌ها را می‌توان برای ساعت‌ها یا حتی یک شب تا صبح روی سر گذاشت.
  • با آب ولرم یا خنک فراوان کاملاً ماسک را از پوست سر بشویید. از شستن با آب داغ جدا خودداری کنید. آب سرد می‌تواند به بستن کوتیکول مو کمک کند و به موهای شما کمک کند رطوبت بیشتری را حفظ کند.

چند وقت یک بار از ماسک مو استفاده کنیم ؟

برای موهای نرمال تا خشک استفاده از ماسک مو به‌صورت یک‌بار در هفته پیشنهاد می‌شود. با توجه به میزان آسیب‌دیدگی مو این مقدار متغیر است. اگر موهایتان چرب‌ است، سعی کنید هر دو هفته یکبار از آن استفاده کنید. اگر از سشوار و اتو مو با دفعات زیاد استفاده می‌کنید، برای ترمیم موها بیش از یک بار در هفته باید از ماسک مو استفاده کنید.

معرفی ماسک مو مناسب موهای مختلف

معرفی ماسک مو

در بازار ماسک موهای مختلفی برای انواع موهای چرب، خشک، آسیب‌دیده، کراتینه، وز و … وجود دارد که باید با توجه به نوع موهای خود یکی از آن‌ها را تهیه کنید. توجه کنید که قبل از انتخاب ماسک مو، نوع موهای خود را تشخیص داده و از یک روتین مراقبت از مو پیروی کنید. بهترین ماسک مو را می‌توانید از انواع ماسک موی بدون سولفات پيدا کنید.

ماسک مو آبرسان

ماسک مو آبرسان پنتن

اگر موهای خشک، وز و موخوره دارید، به یک ماسک مو آبرسان یا ماسک مو مخصوص موهای خشک نیاز دارید.

نکته: آب‌رسانی موها با ماسک مو فقط برای موهای آسیب‌دیده و خشک نیست و اغلب موها به این آب‌رسانی نیاز دارند.

یکی از بهترین پیشنهادها در انواع ماسک‌های آبرسان ماسک مو پنتن است. این محصول با طوبت رسانی عمیق به موها حالت خشکی و وزی را از بین می‌برد و از کدر شدن مو جلوگیری می‌کند.

ماسک مو پروتئینی

ساختار مو از پروتئین تشکیل شده است و کمبود پروتئین باعث سستی و ارتجاعی شدن مو می‌شود. اگر موهایی بی‌حالت و بدون پروتئین دارید، چند وقت یک‌بار از ماسک مو پروتئینی استفاده کنید. اگر موهای شما کمبود پروتئین ندارد، از این ماسک استفاده نکنید، چون پروتئین بیش‌ازحد سبب خشکی مو می‌شود.

یکی از بهترین ماسک مو خارجی در این نوع محصول ماسک مو لورال هست. این محصول حاوی پروکراتین و سرامید که از مواد ضروری برای موهای آسیب‌دیده و دارای ریزش و موخوره هستند.

بیشتر بدانید: ۹ علت ریزش مو در زنان و ۱۰ درمان سریع

ماسک مو پایه روغنی

ماسک موهای روغنی بهترین ماسک مو برای موهای خشک محسوب می‌شوند. ماسک‌های مو با پایه روغنی شامل روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون، آرگان، نارگیل و … می‌شوند. این ماسک‌ها برای تأمین و حفظ رطوبت و تغذیه مو استفاده می‌شود. اين نكته را در نظر بگيريد كه اگر موهای چربی دارید از ماسک‌ مو با پایه روغنی بدون نیاز به آبکشی استفاده نکنید. یکی از بهترین ماسک‌ها در این دسته از محصول ماسک مو هلث نوشن است که حاوی روغن‌های بادام و زیتون است که برای بازگرداندن درخشندگی از دست رفته به مو بهترین مواد هستند.

ماسک مو ترمیم کننده

این نوع ماسک مو مخصوص موهای رنگ شده است. هم‌چنین برای ترمیم موهایی که با استفاده از مواد شیمیایی فر یا حالت دار شده‌اند نیز از ماسک موهای ترمیم کننده استفاده می‌کنند. یکی از بهترین انواع ماسک مو در این دسته ماسک مو لدورا است که یک محصول گیاهی بوده و حاوی ویتامین E است. این ماسک در ترمیم بافت مو و بازگرداندن زیبایی و درخشندگی مو کارکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

ماسک مو خانگی

ماسک مو خانگی

هرکسی برای درمان آسیب، افزایش درخشندگی یا فقط اضافه کردن مقداری رطوبت، به استفاده از ماسک مو روی می‌آورد. اما اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، بسیاری از آن‌ها برای استفاده به دفعات توصیه شده، بسیار گران هستند.

خوشبختانه، دستور تهیه انواع ماسک‌های خانگی در دسترس همگان قرار دارد و می‌توانید با موادی که احتمالاً از قبل در خانه دارید، ماسک مویی طبیعی و اورگانیک برای موهای خود آماده کنید. ماسک‌های خانگی برای تسکین و ترمیم کوتیکول‌های آسیب دیده از رنگ، ابزار داغ، نمک زیاد در آب و حتی برای بازسازی آسیب‌های ناشی از کلر عالی هستند. در ادامه با چند ماسک مو که می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید آشنا می‌شوید.

ماسک مو خانگی برای درمان شوره سر

ترکیب سرکه سیب، آسپرین و روغن درخت چای یک گزینه عالی برای درمان شوره سر است. طرز تهیه این ماسک مو به شرح زیر است:

½ فنجان سرکه سیب
½ فنجان آب
10-12 قطره روغن درخت چای
1 قرص آسپرین

آسپرین را له کنید و با باقی مواد ترکیب کنید تا شکلی منسجم به خود بگیرند. این مایع را داخل یک اسپری بریزید و به تمام پوست سر اسپری کنید. آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است که به کاهش التهاب و لایه برداری پوسته‌های شوره سر کمک می کند.

ماسک مو خانگی برای موهای آسیب دیده

ماسک مو خانگی برای موهای آسیب دیده

ماسک مو روغن نارگیل، مایونز و ماست یک درمان عالی برای موهای آسیب‌دیده و رنگ شده است که سلامت مو را به موها بازمی‌گرداند. ترکیبات این ماسک مو خانگی عبارتند از:

2 قاشق غذاخوری ماست پر چرب

½ فنجان سس مایونز

2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

برای استفاده حداکثری از این ماسک ترمیم‌کننده، ابتدا باید موهای‌تان را با یک شامپو بشویید تا کوتیکول‌ها را باز شوند. در مرحله بعد، ماسک را به طور یکنواخت روی موهای مرطوب بمالید، آن را با انگشتان خود از قسمت میانی تا انتها بکشید اما ریشه ها را تمیز نگه دارید. اجازه دهید ماسک حدود 50 تا 60 دقیقه به ماسک زمان دهید و آن را با شامپو بشویید و با نرم کننده معمولی کار را به پایان برسانید.

ماسک مو خانگی برای موهای نازک

روغن نارگیل، آووکادو، تخم مرغ و عسل بهترین مواد را برای ترمیم موهای نازک و ضعیف دارد. طرز تهیه این ماسک مو خانگی به این شکل است:

½ آووکادو

1 عدد تخم مرغ

1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

½ قاشق چایخوری عسل طبیعی

همه مواد را با هم مخلوط کنید و روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید. حداقل 30 دقیقه بگذارید روی سر بماند. بعد از گذشت 30 دقیقه، شامپو بزنید. داون کلمنس، آرایشگر و بنیانگذار LarweHair توضیح می دهد: «یکی از بزرگترین عوامل کمک کننده به ریزش مو و نازک شدن موها، کمبود پروتئین در رژیم غذایی ما است. او می‌گوید این ماسک می‌تواند به موهای شما مقدار زيادی از پروتئین مورد نياز روزانه را برساند.

چند نکته انتهایی

حال که کامل می‌دانید ماسک مو چیست و چه فواید و کاربردهایی دارد، در انتها چند نکته مهم را به شما یادآور می‌شویم تا از ماسک مو خود بهترین بهره را ببرید.

  1. هرگز هر ماسک مویی را به ریشه موهای خود نزنید.
  2. به آبکشی دقیق و کامل ماسک از پوست سر توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  3.  قبل از استفاده از ماسک مو، موها را با آب کمی گرم بشویید تا کوتیکول‌های مو برای جذب مواد مغذی آماده شوند.

 

منبع : goodhousekeeping

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *