نیو کالکشن بخریم یا کالای حراجی

 

اگر شما هم از خریداران کارکشته فروشگاه‌های اینترنتی هستید، حتما تا حالا متوجه شده‌اید فروشگاه اینترنتی مدیسه بزرگترین فروشگاه آنلاین پوشاک در ایران است. گشت و گذار در صفحات کالاهای مدیسه مانند قدم‌زدن در یک مرکز خرید پیچ و خم و پر ویترین است. تنوع کالاها و مجموعه کالاها در حدی است که در قدم اول انتخاب و حتی مرور صفحات دشوار به نظر می‌رسد.

گاهی کالاها بر اساس نوع لباس طبقه‌بندی شده‌اند، گاهی بر اساس برند، گاهی بر اساس رنج قیمت، گاهی به صورت کالکشن و گاهی هم مجموعه‌ای از کالاها در بخش کالاهای حراجی قرار می‌گیرند. در این مطلب تفاوت کالای نیوکالکشن و حراجی را در گروه کالایی پوشاک بررسی می‌کنیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

نیوکالکشن New Collection به مجموعه ای از کالاها گفته می‌شود که به تازگی توسط طراحان برند مورد نظر به بازار راهی شده‌است. نیوارایوال New Arrivals یا «تازه رسیده‌ها» به مجموعه‌ای از کالاها گفته می‌شود که به تازگی وارد فروشگاه شده‌اند. در اکثر فروشگاه‌های پوشاک این دو مجموعه یکسان هستند و کالاهای جدید بلافاصله بعد از طراحی و تولید وارد فروشگاه می‌شوند و در دسترس خریدار قرار می‌گیرند. در ایران البته گاهی نیوکالکشن‌ها با تاخیر به فروشگاه‌ها می رسند، مگر در فروشگاه‌های بزرگ و معتبر.

 

نیوکالکشن New Collection - 1

 

کالای حراج فصلی معمولا به کالایی گفته می‌شود که در قیمت آن به دلیلی تخفیف داده شده‌است. گاهی حراج (Sale) که به تازگی در فارسی به آن «آف» هم می‌گویند از نوع Clearance و یا «حراج پایان فصل» یا پایان سال است که در آن فروشگاه قصد دارد اجناس فصل گذشته یا تک سایز خود را به اتمام برساند تا بتواند قفسه‌های انبارش را تخلیه‌کند و برای ورود کالاهای فصل جدید فضا باز کند. گاهی هم حراج از نوع پروموشن یا مناسبتی است. این نوع حراج معمولا مرتبط با مناسبت خاصی مثل خرید عید، روز مادر، شب یلدا و مانند آن طراحی می‌شود و گاهی هم بخشی از یک کمپین تبلیغاتی است.

 

نیوکالکشن New Collection - 2

 

خرید نیوکالکشن و خرید کالای حراجی هر کدام مزایا و معایبی دارند. وقتی از نیوکالکشن خرید می‌کنیم؛ معمولا بالاترین قیمت را برای کالای مورد نظرمان پرداخت می‌کنیم، اما در ازای آن مثل خرید یک میوه نوبرانه، این فرصت را داریم که لباسی را که هنوز هیچ کس ندیده و نخریده، و به تازه به بازار آمده را بپوشیم و خاص دیده شویم. علاوه بر این وقتی کالای نیوکالکشن خریداری می‌کنیم در انتخاب مدل لباس گزینه‌های فراوانی داریم و می‌توانیم از بین دهها مدل جدید لباس‌ یک برند، مدل مورد نظرمان را انتخاب‌کنیم. همچنین وقتی اول فصل و از نیوکالکشن خرید می‌کنیم، در مورد انتخاب سایز هم آزادی کامل داریم و قربانی ماجرای همیشگی دست گذاشتن روی یک مدل و مواجه‌شدن با همه سایزها به جز سایز خودمان (!) نمی‌شویم.

 

حراجی لباس زنانه و مردانه

 

 

نیوکالکشن New Collection - 3

 

از سوی دیگر خرید کالای حراجی مزایایی دارد که کم هم نیستند. مهمترین مزیت آن خرید کالا با قیمت پایین‌تر از ابتدای فصل است. البته عرضه‌شدن کالا در حراج آخر فصل، پروموشن و یا حراج تک‌سایز با اینکه مزیت تخفیف را دارد، ما را در گزینه‌ها و شیوه انتخابمان محدود می‌کند. به عنوان مثال خانم‌هایی که به دنبال خرید سایزهای متوسط و معمول مثل 38-40 برای لباس و 38-39 برای کفش هستند، معمولا در حراج‌ها و پروموشن‌ها کالای مورد نظرشان را در سایز مناسب پیدا نمی‌کنند. تمام‌شدن رنگ و مدل مورد نظر هم از معایب دیگر خرید کالای حراجی است. علاوه براین در فروشگاه‌هایی که روی کیفیت کالا کنترلی ندارند، گاهی در حراج پایان فصل یا حراج تک سایز کالاهای باقی‌مانده در انبار ممکن است چروک یا کثیف باشند که البته در این صورت برندهای معروف تخفیف خوبی روی این کالاها ارائه می‌کنند. خرید لباس مانند خرید کالاهای الکترونیک نیست که با یک قیمت به بازار عرضه می‌شوند و مدتها به همان قیمت باقی می‌مانند. بعضی برندها مثل زارا یا منگو حتی تا هفته‌ای دوبار نیوکالکشن به شعبه‌هایشان می‌فرستند و قیمت‌های بسیار متغیری دارند.

راهنمای خرید عید برای خانه

نیوکالکشن New Collection - 4

در واقع می‌توان گفت برای احساس رضایت کامل از خرید لباس باید هدفمان را از خرید به خوبی مشخصی کنیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم که در ابتدای فصل و از بین تازه رسیده‌ها خرید کنیم و یا منتظر انواع حراج برای خرید پوشاک مورد نظرمان باشیم. اما می‌توان نتیجه گیری کرد که هنگام خرید از فروشگاهی مانند مدیسه که به اصالت کالاهایش ایمان داریم اگر قیمت لباسی تغییر کرد و تخفیف خورد، آن کالا از کالکشن روز خارج شده و به فصل قبل تعلق دارد که تهیه آن هم خالی از لطف نیست. شاید خیلی از ما اهل این باشیم که بخشی از پوشاک مورد نیازمان را از نیوکالکشن تهیه کنیم و بخش دیگری را از بین کالاهای حراجی. نکته در این است که وقتی آگاهانه و مطلع انتخاب می‌کنیم، از خریدمان لذت می‌بریم.

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “نیو کالکشن بخریم یا کالای حراجی؟

  1. آرمان گفت:

    حراج اینترنتی مدیسه حرف نداره مخصوصا با تخفیف های که اعمال میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *