سنت های جشن سال نو و عید

خرید عید سال به سال سخت‌تر و طاقت‌فرساتر می‌شود و رسمی که در زمان کودکی ما لذت‌بخش و دوست‌داشتنی بود، به جایی رسیده که هر سال از آن فراری‌تر می‌شویم. خوشبختانه در چند سال اخیر با رونق گرفتن فروشگاه‌های اینترنتی معتبر تا حد زیادی کارها آسان شده و به جز برای موارد معدودی، به مراکز خرید شلوغ و کلافه‌کننده مراجعه نمی‌کنیم. اما دوست داریم سری به چهارگوشه جهان بزنیم و ببینیم مردم دیگر کشورها چه‌طور و از کجا برای عید خرید می‌کنند. آیا خرید عید و سال نویشان برای آنها هم به همین اندازه مهم است؟

 

انگلستان

 

انگلستان

چند سالی است که با رونق گرفتن بلک فرایدی و دوشنبه اینترنتی فرصتی فراهم شده که مردم در این کشور مقدار زیادی از خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام بدهند. تخفیف‌های مناسب حراجی‌های اینترنتی باعث شده رفت و آمد مردم به مراکز خرید کمتر از سالهای قبل باشد. البته فروشگاه هایی هم هستند که چند روز قبل از شروع سال نو حراج‌های بی‌نظیری برگزار می‌کنند، به طوری‌که مردم گاهی از ساعت 3 نیمه شب پشت در این فروشگاه ها صف می‌کشند و منتظر بازشدن آنها می‌مانند. جالب است بدانید که خرده‌ریزهای مناسب برای پرکردن جعبه کادو بالاترین فروش را در تعطیلات سال نو میلادی برای انگلیسی‌ها دارند. نکته جالب دیگر اینکه انگلیسی‌ها دوست دارند خرید عید را حتما به همراه خانواده انجام بدهند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه


ژاپن

 

ژاپن

هدایای سال نو در ژاپن کوچک و ارزان قیمت است. مردم ژاپن سال نو را فرصتی برای جمع‌شدن در کنار خانواده و ادای احترام به بزرگترها می‌دانند و این فرصت را با وقت‌گذرانی در مراکز خرید از دست نمی‌دهند. ژاپن کشوری است که مردم آن احترام زیادی به بزرگترها می‌گذارند. در ژاپن هدیه دادن پول در پاکت بسیار مرسوم است و همین موضوع باعث می‌شود مراکز خرید و فروشگاه‌ها ترافیک ویژه‌ای در شب سال نو پیدا نکنند. البته ژاپن از کشورهایی است که مردمش به پوشیدن لباس نو و حتی نو کردن لوازم منزل در سال نو اعتقاد دارند و بنابراین در طول چند ماه پایانی سال کم کم خرید لباس و لوازم موردنیازشان را انجام می‌دهند. با این که ژاپن کشور بسیار پیشرفته‌ای است، خرید اینترنتی هنوز جایگاه واقعی‌اش را در این کشور پیدا نکرده‌است و مردم تمایل دارند در گروه‌های دوستانه به خرید بروند و برنامه خریدشان را با صرف یک وعده غذا یا بستنی همراه کنند.


استرالیا

 

استرالیا

در استرالیا هم مثل انگلستان چند روز مانده به شروع سال نو و در تاریخ 26 دسامبر فروشگاه‌های بزرگ حراج های فوق‌العاده‌ای برگزار می‌کنند که در طول کل سال تکرار نمی‌شود. در این کشور شب سال نو خیابان‌ها و مراکز خرید فوق‌العاده شلوغ هستند و خریدهای لحظه‌اخری شب عید با سرعت سرسام‌آوری انجام می‌شوند. با توجه به اینکه شروع سال نو در استرالیا در فصل تابستان است، حال و هوای عجیبی بر این کشور حکمفرما می‌شود. بیشترین فروش شب عید در استرالیا مربوط به ست‌های هدیه است. جعبه‌ها و سبدهای حاوی محصولات متنوع آرایشی بهداشتی، عطر و ادوکلن محبوب‌ترین هدیه‌های سال نو در کشور استرالیا هستند.


امارات متحده عربی

 

امارات متحده عربی

از آنجا که دوبی مهد خرید و کعبه آمال خیلی از خانم‌ها است و بسیاری از افراد از کشورهای دور و نزدیک برای خرید به این کشور سفر می‌کنند، خرید اینترنتی رونق چندانی در این کشور ندارد. مردم امارات هم هر برند و هر مرکز خریدی را قبول ندارند. اماراتی‌های اصیل بسیار علاقه‌مند به برندهای امریکایی و انگلیسی هستند و شب عید حتما به فروشگاه‌های دبنهامز و مارکس اند اسپنسر سری می‌زنند. دوبی‌نشین‌ها عاشق دو مرکز خرید معروف و شیک امارات مال و دوبی مال هستند که در آنها همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد و البته از نوع لوکس و گرانقیمت آن پیدا می‌شود. شب عید برای اماراتی‌ها فستیوالی است از خریدهای طولانی‌مدت و گروهیِ خانم‌ها در کنار آقایانی که نقش کیف پول را در خرید لباس‌های گرانقیمت دیزاینرهای معروف بازی می‌کنند.

 

خرید لوازم آرایش چشم و ابرو

 

2

 

فرانسه

 

فرانسه

اروپایی‌ها اصولا در مورد شب عید از امریکایی‌ها و حتی انگلیسی‌ها ریلکس‌تر و آسان‌گیر تر هستند. در فرانسه معمولا خریدها لحظه آخر و به سرعت انجام می‌شود. مردم این کشور مثل بسیاری از کشورهای دیگر اعتقادی به خرید لباس نو برای سال نو ندارند، به همین دلیل فقط برای تهیه عیدی و هدایای سال نو به مراکز خرید مراجعه می‌کنند. یک نکته جالب در مورد فرانسوی‌ها این است که علاقه بسیار به هدایای دست‌ساز دارند و این هدایا ارزش بسیاری برایشان دارند. فرانسوی‌ها یک نشانه کتاب، پاکت‌های کوچک کاغذی حاوی گل‌های خشک و خوشبو، آلبوم‌های حاوی برگ‌های خشک‌شده پاییزی، جاکلیدی و کادوهایی از این دست را به هدیه گرفتن لباس و عطر ترجیح می‌دهند.


تایوان

 

تایوان

خرید شب عید در تایوان سیستم جالبی دارد! بیشتر تایوانی‌ها برای خرید سال نو به هنگ‌کنگ می‌روند. ظاهرا قیمت‌ها در هنگ‌کنگ برای سال نو افت مناسبی دارد و به همین دلیل تایوانی‌ها تمایل دارند خرید سالانه‌شان را از این کشور انجام‌دهند. در خود کشور تایوان فروشگاه‌های بزرگ حراج‌های خوبی برای شب عید دارند ولی کیفیت این حراج‌ها و قیمتشان در حدی مناسب نیست که مردم را از سفر به هنگ‌کنگ منصرف‌کند. در هنگ‌کنگ حتی گرانترین برندها همچون گوچی، فِندی، سن لورن و پرادا هم برای شب سال نو تخفیف‌هایی تا 30% روی اجناسشان می‌گذارند. در پایان سال معمولا در فروشگاه‌ها و مراکز خرید هنگ‌کنگ جای سوزن انداختن نیست؛ البته به لطف حضور گرم تایوانی‌ها!


آلمان

 

آلمان

مراسم شب عید در آلمان بسیار مفصل و باشکوه برگزار می‌شود و در روزهای پایانی سال همه مردم به خیابان‌ها می‌ریزند تا برای عزیزانشان عیدی و یادگاری بخرند و لحظات خوشی را در فستیوال‌های شب عید سپری کنند. در آلمان خرید شب عید معمولا حضوری و در خیابان‌ها انجام می‌شود و کمتر کسی به مراکز خرید گرانقیمت سر می‌زند. بازارهای شب سال نو در آلمان شباهت زیادی به نمایشگاه‌های شب عید خودمان دارد. در روزها و شب‌های پایانی سال مردم با خانواده‌هایشان در این بازارهای چراغانی‌شده گشت می زنند، خریدهای کوچک انجام می‌دهند، شاه بلوط کباب‌شده می‌خورند و دور آتش جمع می‌شوند. با این اوصاف می شود گفت آلمان از لذت‌بخش‌ترین جاها برای گذراندن شب سال نو است. البته ناگفته نماند که مردم آلمان خریدهای سالانه لباس خود را اغلب اینترنتی و در طول سال انجام می‌دهند. مراکز خرید شیک و پر زرق و برق در آلمان معمولا خلوت و ساکت است.


چین

 

چین

خرید اینترنتی در چین به شدت محبوب است و کاملا رونق گرفته‌است. در چین به دلیل وجود سایت‌های فروش عمده مردم عادت دارند خرید عیدشان را اینترنتی و در روزهای حراج بزرگ فروشگاه‌های آنلاین انجام بدهند؛ به همین دلیل شب عید معمولا بازارها خلوت‌تر است و خانواده‌ها دور هم و در منزل جمع می‌شوند. خرید اینترنتی چنان در این کشور رایج است که بیشتر مردم حتی برای تهیه مایحتاج روزانه منزل هم از خرید آنلاین استفاده می‌کنند. اقلام خوراکی و پوشاک زنانه و مردانه بیشترین فروش آنلاین را در کشور چین دارند.

 

3

 

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *