فواید و عوارض AHA برای پوست و نحوه مصرف آن

آلفا هیدروکسی‌ها گروهی از اسیدها با منشا گیاهی و جانوری هستند. aha برای پوست فواید فراوانی دارد که مهم‌ترین آن‌ها لایه‌برداری پوست است. AHA  در شیر گاو، میوه‌‌ها و گیاهانی مثل نیشکر وجود دارد. استفاده از این هیدروکسی اسید می‌تواند فواید گوناگونی برای پوست به همراه داشته باشد، که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

aha پوست چیست؟

aha پوست چیست؟

شاید برای شما سوال شده باشد که aha برای پوست چیست؟ باید بگوییم که aha نوعی از اسیدهای هیدروکسی است. AHA  از لحاظ نزدیکی با BHA هم خانواده می‌باشد، زیرا این ماده نیز در گروه اسیدهای هیدروکسی قرار دارد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

به منظور حذف نمودن سلول‌های مرده پوست و کمک به لایه برداری می‌توان از ترکیبی به نام آلفا هیدروکسی اسید استفاده نمود. آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) به دسته‌ای از اسیدها اطلاق می‌شود که به صورت طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و موادهای غذایی وجود دارد. بیشتر افراد جهت کاهش لکه‌های تیره پوست یا هایپرپیگمانتاسیون و همینطور محو کردن اسکارهای پوستی به سراغ محصولات دارای آلفا هیدروکسی اسید می‌روند.

aha برای پوست خواص و فواید بسیاری دارد و می‌تواند در شرایط گوناگون به حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک نماید. AHA یا آلفا هیدروکسی اسید در انواع و اقسام مختلف در ترکیبات لوازم آرایشی و بهداشتی گوناگونی یافت می‌شود. از جمله محصولات مراقبتی دارای AHA می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

فواید aha برای پوست چیست؟

فواید aha برای پوست چیست؟

ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که aha برای پوست چه کاری انجام می‌دهد و در چه شرایطی اشخاص می‌توانند از محصولات دارای آلفا هیدروکسی اسید استفاده کنند؟ به طور کلی aha برای پوست تاثیرات و خواص ترمیمی و زیبایی در پی دارد.

این اسید جانوری یا گیاهی معمولا در لایه برداری و جوانسازی پوست تاثیر بسیار زیادی دارد. aha برای پوست کار لایه برداری و حذف سلول‌های مرده پوست را انجام داده و به برداشتن آن‌ها از روی سطح پوست کمک شایانی می‌نماید.

با توجه به غلظت آلفا هیدروکسی اسید محصول مراقبتی که استفاده می‌نمایید، حتی می‌تواند در قوی‌ترین حالت تمامی لایه خارجی و مرده پوست را پاکسازی نماید. به همین دلیل است که از آلفا هیدروکسی اسید به عنوان لایه بردار عمیق پوست یاد می‌شود.

خواص aha برای پوست چیست؟

خواص aha برای پوست چیست؟

خواص AHA برای پوست بسیار زیاد و مختلف است. از مهم‌ترین تاثیرات AHA برای  پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوست را نرم کرده و ناهمواری‌های آن را برطرف می‌کند.
  • باعث کاهش لکه‌ها و تیرگی‌های پوست خواهد شد.
  • جای جوش را به خوبی محو می‌کند.
  • جای زخم و اسکار را از بین می‌برد.
  • پوست شما را صاف می‌کند.

در ادامه با فواید AHA برای پوست بیشتر آشنا خواهیم شد:

ضدپیری

یکی از فواید aha برای پوست کاهش علائم پیری پوست می‌باشد. افزایش سن، نور آفتاب، استرس، تغذیه و آلودگی‌ها از جمله علت‌های سرعت گرفتن بروز علائم پیری هستند. AHA کمک می‌نماید تا چین و چروک و خطوط ظریف پوست کاهش یابد و جوانی و زیبایی را به پوست بازگردد.

پس جهت رفع چروک پیشانی قدرت این ماده را به هیچ عنوان نادیده نگیرید. محصول دارای آلفا هیدروکسی سلول‌های مرده انباشته شده بر سطح پوست را حذف کرده و باعث افزایش گردش خون در پوست می‌گردد. سپس پوست کلاژن بیشتری تولید می‌نماید، در نتیجه الاستینه آن افزایش پیدا کرده و خاصیت ارتجاعی پوست بهبود پیدا می‌کند.

پیشگیری از جوش و آکنه

پیشگیری از جوش و آکنه

جوش و آکنه یکی از رایج‌ترین مشکلات پوستی محسوب می‌شوند که عدم رسیدگی به آن‌ها قادر است زیبایی و سلامت پوست را به خطر بیاندازد. با توجه به اینکه AHA می‌تواند سلول‌های مرده را حذف نماید، بنابراین در درمان جوش و آکنه هم تاثیرگذار خواهد بود. آلفا هیدروکسی با تخلیه و پاکسازی منافذ پوست باعث کوچک و در نهایت بسته شدن منافذ می‌شود. در نتیجه مصرف مرتب محصول مراقبتی حاوی آلفا هیدروکسی باعث می‌شود، دیگر به جوش و آکنه دچار نشوید.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

لایه برداری پوست

یکی دیگر از فواید aha برای پوست، خاصیت لایه برداری آن می‌باشد. هنگامی که از آلفا هیدروکسی استفاده می‌کنید، دیگر به استفاده از براش‌های لایه‌بردار، لیفت‌های لایه بردار و اسکراب هیچ گونه نیازی نخواهید داشت. چنانچه پوست شما خشک و حساس باشد AHA برای لایه برداری پوست شما مناسب‌تر خواهد بود.

بافت پوست را بهبود می‌بخشد

بافت پوست را بهبود می‌بخشد

چهارمین فایده آلفا هیدروکسی برای پوست، ویژگی ترمیم کنندگی آن است. این ماده قادر است تا خشکی پوست را از بین ببرد، منافذ باز پوست را کوچک نماید و زبری پوست را برطرف کند. همچنین آلفا هیدروکسی با حذف سلول‌های مرده پوست کمک بسیار زیادی به روشن شدن و صاف شدن پوست شما می‌کند.

عوارض aha برای پوست چیست؟

عوارض aha برای پوست چیست؟

مضرات aha برای پوست در مقایسه با فواید آن بسیار ناچیز است. البته باید بگوییم که اسید هیدروکسی درصورتی که به طور اصولی استفاده شود، هیچ خطر و ضرری برای پوست به دنبال ندارد. اما در مواردی آلفا هیدروکسی عیب‌هایی دارد:

  • آلفا هیدروکسی پوست را لایه برداری می‌نماید، درنتیجه بعد از لایه برداری پوست صورت در مقابل خورشید آسیب پذیرتر می‌شود. بنابراین نیاز است بعد از استفاده از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی حتما از یک ضد آفتاب خوب استفاده کنید.
  • محصولات آلفا هیدروکسی را اشخاص می‌توانند بدون ارائه نسخه تهیه کنند و این دومین مشکلی است که به آلفا هیدروکسی نسبت داده می‌شود.
  • جهت نتیجه گرفتن از مصرف محصول دارای آلفا هیدروکسی باید چند ماه صبر نمایید، چرا که غلظت اسید آلفا هیدروکسی موجود در محصولات مراقبتی و زیبایی بسیار کم است.
  • اگر پوست خود را با یک آلفا هیدروکسی قوی لایه برداری نمایید، نیاز است چند روز اصلا در برابر نور خورشید قرار نگیرید، زیرا ممکن است پوست شما دچار التهاب و حساسیت شود.

کرم aha برای پوست چرب

کرم aha برای پوست چرب

کرم aha برای پوست چرب هم وجود دارد. اما بهتر است بدانید که افراد دارای پوست مختلط و بسیار چرب بهتر است از محصولی استفاده نمایند که غلظت AHA در آن بیشتر است. در حالت دیگر پیشنهاد می‌شود این افراد از کرم‌های حاوی BHA که از AHA قوی‌تر است، استفاده نمایند. چراکه لایه بردارهای حاوی BHA قادرند به طور عمقی‌تر سبوم و چربی موجود در منافذ پوست را پاکسازی نمایند.

مطالب پربازدید:  هایفوتراپی چیست و چه کاربردی برای پوست و مو دارد؟

 

کرم aha برای پوست خشک

کرم لایه بردار حاوی آلفا هیدروکسی اسید‌ با حذف کردن لایه شاخی پوست موجب تحریک فرآیند نوسازی پوست شده و همچنین باعث نرم و یکنواخت شدن سطح پوست می‌شود.

البته درپی حذف شدن لایه‌های فوقانی پوست، رطوبت موجود در لایه‌های میانی اپیدرم در سطح پوست آزاد شده که این عمل کمک زیادی به مرطوب شدن پوست می‌نماید. درنتیجه استفاده از این کرم برای اشخاص دارای پوست خشک و نرمال توصیه می‌شود تا از نوسازی فوری پوست و مرطوب شدن آن بهره‌مند گردند.

کرم aha برای پوست چه فوایدی دارد؟

کرم aha برای پوست چه فوایدی دارد؟

شاید این سوال در ذهن شما به وجود آمده باشد که کرم aha برای چی خوبه؟ باید بگوییم که زمانی که درمان‌های دیگر جهت از بین بردن لک و روشن کردن پوست با استفاده از این محصول همزمان گردند، این کرم تاثیر روشن کننده‌های دیگر را افزایش داده و از تجمع سلول‌های فرسوده در منافذ پوست جلوگیری می‌نماید.

جوش‌های سرسیاه و سرسفید با کمک این محصول کم شده و طی سست شدن اتصالات سلولی لایه شاخی پوست، تحریک کلاژن سازی و از بین رفتن سلول‌های مرده، چین و چروک‌ها هم کاهش می‌یابند.

طریقه مصرف کرم الفا هیدروکسی اسید

طریقه مصرف کرم الفا هیدروکسی اسید

تمامی محصولات AHA برای پوست مفید بوده و قادرند اثرات مفیدی از خود برجای بگذارند. اما باید بدانید که به طور کلی تمام محصولات دارای AHA پوست را لایه برداری کرده و برای کسانی مناسب هستند که هدف پاکسازی پوست را در اولویت خود قرار داده‌اند. با این وجود، تاثیرات و کاربردهای انواع متفاوت AHA برای پوست یکی نبوده و در مواردی با هم تفاوت‌هایی دارند.

غلظت AHA  محصولی که شما انتخاب نمودید، باید حداکثر بین 10 الی 15 درصد باشد. چنانچه می‌خواهید از یک محصول جدید دارای این اسید هیدروکسی استفاده نمایید، حتما در ابتدا از فواصل زمانی بلندتر آغاز کنید تا پوست به آن عادت نماید. پوست شما ممکن است حساس نباشد، اما احتیاط در این مورد می‌تواند پوست را از عوارض جانبی مثل تحریک و قرمزی در امان نگه دارد.

در رابطه با طریقه استفاده از کرم الفا هیدروکسی اسید باید بگوییم که کرم آ اچ آ به منظور یک کرم لایه‌بردار قوی برای لک صورت و بهترین کرم لایه بردار و روشن‌کننده برای آن محسوب می‌شود. جهت آنکه این میزان از تأثیرگذاری را بر صورت شما برجای بگذارد؛ باید زمان استفاده از آن اجازه دهید که چند دقیقه بر روی صورت و ناحیه استفاده شده بماند و سپس آن را بشویید.

مطالب کاربردی:  نیاسینامید چیست؟ فواید و عوارض احتمالی آن برای پوست

 

روش صحیح استفاده از شوینده AHA برای پوست

روش صحیح استفاده از شوینده AHA برای پوست

چنانچه محصول مراقبت از پوستی که تهیه کردید حاوی آلفا هیدروکسی است، به روش زیر از آن استفاده نمایید:

  • به میزان کافی از شوینده را روی پوست خود ماساژ دهید.
  • صبر کنید 30 ثانیه روی پوست بماند.
  • جهت شستشوی پوست از آب ولرم استفاده نمایید.
  • با استفاده از یک حوله تمیز پوست خود را خشک کنید.
  • از مرطوب کننده استفاده نمایید تا پوست شما دچار خشکی نشود.

 

منبع : renskincare

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *