11 غذایی که باعث ایجاد چین و چروک صورت و پیری پوست می‌شوند

چین و چروک صورت در جوانی، دو دلیل اصلی دارد. این علت‌ها عبارتند از: قرار گرفتن در معرض نور خورشید و فرآورده‌های نهایی واکنش گلیکاسیون پیشرفته  (AGEs). محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته وقتی تشکیل شده که پروتئین یا چربی، با قند ترکیب گردد.

در حالی که این عوامل، به صورت کامل قابل کنترل نمی‌باشند، استفاده از کرم ضد آفتاب و توجه به رژیم غذایی قادر است تا در چگونگی محافظت بدن از پوست و بهبودی آن موثر واقع شود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

اگرچه توجه به رژیم غذایی در عمل، دشوارتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد، ولی اطلاع داشتن از تاثیر بعضی از غذاها بر سلامت پوست، به شما کمک خواهد کرد. جهت جلوگیری از پیری پوست، کافی است با خواص و تاثیرات مواد غذایی مختلف آشنا شده و محصولات مناسب را انتخاب نمایید.

در این مطلب 11 ماده‌ غذایی که سبب تسریع روند پیری پوست و ایجاد چین و چروک صورت می‌شوند را بررسی و جایگزین‌های آن‌ها را نیز معرفی می‌کنیم. همچنین در ادامه به این سوال شما که چه چیزی برای چین و چروک صورت چی خوبه؟ پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید…

سیب زمینی شیرین سرخ شده جایگزین سیب زمینی سرخ شده

سیب زمینی شیرین سرخ شده جایگزین سیب زمینی سرخ شده

سیب زمینی سرخ شده اگرچه غذایی بسیار پرطرفدار می‌باشد؛ ولی به دلیل سرخ شده و شور بودن، در گروه فرآورده‌های نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) جای می‌گیرد. غذاهای سرخ شده در دماهای بالا، رادیکال‌های آزاد تولید می‌‌نمایند. این مسئله می‌تواند موجب آسیب سلولی به پوست شود. قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد روند پیری را سرعت می‌بخشد.

اتصال متقاطع بر مولکول‌های DNA اثر گذاشته و می‌تواند قابلیت ارتجاعی پوست را تضعیف نماید. افزون بر این، مصرف زیاد نمک می‌تواند آب را از پوست بیرون کشیده و سبب کم آبی شود. این مسئله موجب شکل گیری چین و چروک صورت می‌شود.

در صورت تمایل می‌توانید سیب زمینی سرخ شده را با سیب زمینی شیرین تنوری یا سیب زمینی شیرین سرخ شده جایگزین نمایید. سیب زمینی شیرین، سرشار از مس می‌باشد. این ماده، یک نوع ماده‌ ضد پیری بوده و به تولید کلاژن کمک می‌نماید.

نان جوانه‌ غلات جایگزین نان سفید

نان جوانه‌ غلات جایگزین نان سفید

زمانی که کربوهیدرات‌های تصفیه شده با پروتئین ادغام می‌شوند، فرآورده‌های نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) تشکیل می‌گردد. فرآورده‌های نهایی گلیکاسیون پیشرفته، تاثیر مستقیمی بر بیماری‌های مزمن و روند پیری دارند.

غذاهایی که شاخص گلیسمیک بالایی دارند (مثل نان سفید) قادرند موجب ایجاد التهاب در بدن شوند؛ این مسئله، به طور مستقیم با روند پیری در ارتباط می‌باشد. در صورت تمایل می‌توانید جایگزینی برای نان سنتی پیدا نمایید؛ جایگزین‌هایی مثل نان‌های جوانه‌ غلات که حاوی قند اضافی نیستند. این نان‌ها، دارای آنتی اکسیدان‌هایی بوده که برای پوست مفید هستند.

عسل یا میوه جایگزین شکر سفید

عسل یا میوه جایگزین شکر سفید

قند، یکی از محصولاتی بوده که همواره از آن به منظور عاملی برای مشکلات ناخواسته‌ پوستی، مثل آکنه یاد می‌شود. همان‌گونه که پیش از این گفته شد، قند در تشکیل فرآورده‌های نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) که تخریب کننده‌ کلاژن می‌باشند، نقش دارد. زمانی که سطح قند خون افزایش می‌یابد، فرآیند پیری پوست تحریک می‌شود.

چنانچه نور خورشید نیز درگیر باشد، سرعت این فرآیند افزایش خواهد یافت. در نتیجه، به جای خوردن بستنی در ساحل، میوه‌های یخ زده یا بستنی یخی بدون قند افزوده را امتحان نمایید. همچنین در مواقعی که هوس خوراکی‌های شیرین دارید، می‌توانید میوه یا شکلات تلخ را انتخاب نمایید. بلوبری، (همان‌گونه که در تحقیقات حیوانی نشان داده شده است) به صورت خاص، از تخریب کلاژن جلوگیری می‌نماید.

روغن زیتون یا آووکادو جایگزین مارگارین (کره گیاهی)

روغن زیتون یا آووکادو جایگزین مارگارین (کره گیاهی)

نتایج تحقیقات قدیمی نشان می‌دهد کسانی که مارگارین یا کره مصرف نمی‌کنند (در مقایسه با افرادی که این محصولات را مصرف می‌کنند) صدمه پوستی و چین و چروک صورت کم‌تری دارند. افزون بر این، تحقیقات علمی نشان می‌دهد مصرف مارگارین (به علت سرشار بودن از چربی‌های نسبتا هیدروژنه) نسبت به مصرف میزان متعادل کره واقعی، صدمه بیشتری به دنبال دارد.

اسیدهای چرب ترانس موجب آسیب پذیری پوست در مقابل اشعه‌ ماورا بنفش شده و این مسئله، سبب آسیب به کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید به جای استفاده از کره روی نان تست، از روغن زیتون یا آووکادو (که غنی از آنتی اکسیدان‌های ضد پیری می‌باشند) استفاده نمایید.

قیمت بهترین کرم ضد چروک و ضد افتادگی پوست صورت

 

استفاده از مرغ به جای گوشت‌های فرآوری شده

استفاده از مرغ به جای گوشت‌های فرآوری شده

هات داگ، پپرونی، بیکن و سوسیس، همه مواردی از گوشت‌های فرآوری شده می‌باشند که می‌توانند برای پوست مضر باشند. این گوشت‌ها غنی از سدیم، چربی‌های اشباع و سولفیت بوده که همگی می‌توانند موجب دهیدراته شدن پوست شده و کلاژن را با ایجاد التهاب تضعیف نمایند. برای گزینه‌های ارزان قیمت پروتئین، به جای گوشت‌های فرآوری شده، تخم مرغ یا لوبیا را جایگزین نمایید.

در صورت تمایل می‌توانید از گوشت‌های کم چرب، مثل بوقلمون و مرغ استفاده نمایید. این گوشت‌ها مملو از پروتئین و اسیدهای آمینه بوده که در شکل گیری طبیعی کلاژن ضروری می‌باشند و معجزه رفع چین و چروک صورت محسوب می‌شود.

لبنیات

لبنیات

درصورتی که در مورد مصرف لبنیات احساس سردرگمی دارید، تنها نیستید. تحقیقات علمی هنوز هم نتوانسته‌اند به این سردرگمی‌ها پایان ببخشد. ممکن است بعضی از شما شاهد تغییر مثبت پوست خود در زمان استفاده از لبنیات باشید و بعضی دیگر، اصلا تفاوت چندانی را مشاهده نکنید. تمامی این موارد به شما بستگی دارد.

برای بعضی از افراد، ممکن است لبنیات سبب افزایش التهاب در بدن شده و این مسئله، منجر به استرس اکسیداتیو (عدم‌ تعادل میان رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن) گردد. استرس اکسیداتیو یکی از علت‌های اصلی پیری زودرس پوست است. رژیم‌های غذایی با لبنیات کم قادر است تا از ایجاد چین و چروک صورت ناشی از اشعه‌های مضر آفتاب، محافظت نماید. لبنیات، منبع بی‌نظیر کلسیم بوده و برای سلامت کلی پوست ضروری می‌باشد.

به عنوان منابع دیگر کلسیم می‌توانید دانه‌ها، لوبیا، بادام، سبزیجات دارای برگ سبز و انجیر میل نمایید.

تجدید نظر در مورد مصرف نوشیدنی‌های گازدار و قهوه

تجدید نظر در مورد مصرف نوشیدنی‌های گازدار و قهوه

تاثیر نوشیدنی گازدار (نوشابه‌ها) و قهوه بر سلامتی، بیشتر با خواب در ارتباط می‌باشد تا پوست. این نوشیدنی‌ها، دارای کافئین بالایی هستند. درصورتی که در طی شبانه روز به صورت مکرر نوشابه و قهوه بنوشید، ممکن است این موضوع روی خواب شما تاثیر بگذارد. خواب نامناسب و بد، با افزایش علائم پیری و سیاهی دور چشم، چین و چروک و خطوط ریز ارتباط دارد.

چنانچه در مورد میزان مصرف قند نگران هستید، می‌توانید مقدار آن را کم نموده یا نوشیدنی دیگری را جایگزین آن نمایید. برای مثال، می‌توانید به جای قهوه، شیر طلایی (شیر زردچوبه) مصرف نمایید. زردچوبه، ماده‌ اصلی شیر طلایی، غنی از آنتی اکسیدان‌هاست و از جهتی دیگر، یکی از قوی‌ترین ترکیبات ضد پیری می‌باشد.

حد اعتدال در نوشیدن الکل

حد اعتدال در نوشیدن الکل

الکل می‌تواند مشکلات فراوانی برای پوست ایجاد نماید؛ از جمله قرمزی، پف کردن، از بین رفتن کلاژن و چروک. الکل منجر به کاهش میزان مواد مغذی، هیدراتاسیون و سطح ویتامین A بدن می‌شود؛ که همگی مستقیما بر روی چین و چروک‌ها تاثیر دارند. ویتامین  A، از لحاظ رشد سلول‌های جدید و تولید کلاژن و درنتیجه تضمین پوستی انعطاف پذیر و بدون چین و چروک، از اهمیت به‌خصوصی برخوردار است.

در حد اعتدال الکل بنوشید. حد اعتدال عبارت است از یک نوشیدنی در روز برای خانم‌ها و دو نوشیدنی برای آقایان. اطمینان پیدا نمایید که با مصرف آب کافی، به خوبی هیدراته می‌شوید. همچنین سعی کنید بعضی از دستورالعمل‌های تهیه‌ نوشیدنی‌های غیر الکلی سرگرم کننده و خلاقانه را نیز امتحان نمایید.

مطالب کاربردی:  خواص و عوارض ویتامین آ برای پوست صورت و نحوه مصرف صحیح آن

 

خودداری از پخت و پز با حرارت بالا

خودداری از پخت و پز با حرارت بالا

بعضی از روغن‌های چند غیراشباع، غنی از اسیدهای چرب امگا 6، مثل روغن ذرت یا روغن آفتابگردان، قادرند تا باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد مضر و افزایش سطح التهاب در بدن گردند. درصورتی که هر روز سرخ کردنی مصرف می‌کنید یا پخت و پز را با حرارت زیاد انجام می‌دهید، احتمال بروز این مشکل افزایش پیدا خواهد کرد.

البته این بدان معنا نیست که تمامی روغن‌ها، ناسالم هستند. جهت جلوگیری از چین و چروک صورت، از چربی‌های تک غیراشباع استفاده کرده تا به هیدراته ماندن پوست شما کمک شود.

در صورت تمایل می‌توانید روغن زیتون را جایگزین روغن نباتی نمایید. بهترین روغن برای از بین بردن چین و چروک صورت، روغن زیتون است، چراکه این روغن سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین E و فیتواسترول‌ها (گروهی از ترکیبات در گیاهان با ساختمانی مشابه کلسترول و استروئیدها) بوده و التهاب را کاهش می‌دهد.

اجتناب از مصرف کیک برنجی

اجتناب از مصرف کیک برنجی

معمولا کیک برنجی به منظور میان وعده‌ای مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این وجود، این محصول غذایی برای پوست مناسب نیست. کیک برنجی از شاخص گلایسمیک بالایی برخوردار می‌باشد و می‌تواند سبب افزایش ناگهانی قند خون شود. افزایش قند خون به عنوان «تسریع کننده‌ی پیری» عمل کرده و می‌تواند موجب ایجاد چین و چروک در پوست شود.

در صورت تمایل می‌توانید برای میان وعده‌ ضد پیری و چین و چروک صورت با طب سنتی، حمص (نخود و ارده) را با فلفل دلمه‌ای قرمز امتحان نمایید. فلفل دلمه‌ای قرمز غنی از ویتامین C بوده و برای تولید کلاژن بسیار بی‌نظیر است. نخود نیز غنی از آنتی اکسیدان‌های مناسب جهت داشتن پوستی سالم است.

بی اثر کردن فروکتوز با اسید لیپوئیک

بی اثر کردن فروکتوز با اسید لیپوئیک

ممکن است از شنیدن این مورد که آگاوه (گیاه صد ساله) می‌تواند دارای فروکتوز بیشتری نسبت به شیره‌ ذرت با فروکتوز بالا باشد، تعجب کنید. بررسی‌ها نشان داده که فروکتوز بسیار زودتر از قند معمولی، کلاژن را تجزیه می‌نماید. این مسئله می‌تواند سبب تشکیل چین و چروک شود. اسید لیپوئیک ممکن است اثرات مضر فروکتوز در آسیب به کلاژن را خنثی نماید.

چنانچه آگاوه تنها شیرین کننده‌ای است که می‌توانید مصرف نمایید، حتما کلم بروکسل را (که دارای اسید لیپوئیک زیاد می‌باشد) در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مطالب پربازدید:  بهترین روش‌های درمان چروک دور لب و داشتن پوستی صاف

 

روش‌های دیگری برای شاداب نگه داشتن پوست و جلوگیری از چین و چروک صورت

چنانچه پس از خواندن مطالب بالا در این فکر هستید که نباید هیچ یک از این مواد غذایی را مصرف کرد، باید یادآوری کنیم که همه چیز، به حفظ اعتدال بازمی‌گردد.

مصرف غذا مسئله‌ای همیشگی است و روش‌های زیاد دیگری برای تقویت تشکیل کلاژن وجود دارد؛ از جمله: مکمل‌ها یا تزریقات. درمان‌های موضعی مثل سرم ویتامین C و رتینول، میکرونیدلینگ و اسیدهای مورد استفاده برای صورت قادرند در جلوگیری از بروز چین و چروک و درمان چروک صورت فوری موثر باشند. همچنین شما می‌توانید جهت تهیه انواع محصولات مراقبتی خود به فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی بهداشتی مدیسه مراجعه نمایید.

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *