خواص و عوارض ویتامین آ برای پوست صورت و نحوه مصرف آن

احتمالا بارها شنیده‌اید که داشتن یک روتین پوستی مناسب، تا چه حد در سلامت و زیبایی پوست تاثیرگذار است. حقیقت این است که رژیم غذایی شما، به خصوص انواع ویتامین‌ها، نقش پراهمیتی در تعیین سلامت پوست شما دارد. از جهتی دیگر، حتی اگر محصولات روتین پوستی شما، دارای نوع خاصی از ویتامین‌ها باشند، به مراتب تاثیرات بیشتری برجای می‌گذارند.

در این مقاله به بررسی مزایای ویتامین آ برای پوست، از کاهش چین و چروک گرفته تا درمان جای زخم ناشی از آکنه، می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

فواید ویتامین آ برای پوست صورت

فواید ویتامین آ برای پوست صورت

ویتامین آ چه از طریق غذاها و مکمل‌ها به بدن شما برسد و چه از پماد ویتامین آ برای پوست و یا دیگر لوسیون‌ها و کرم‌های موضعی دارای آن استفاده نمایید، فواید بسیاری برای پوست شما دارد، که برای تهیه این محصولات می‌توانید به انواع معتبر فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه نمایید. همچنین این ویتامین در مواردی می‌تواند مشکلات پوستی خاص را برطرف نماید.

جلوگیری از پیری زودرس

زمانی که غذاهای دارای بتاکاروتن و کاروتینوئیدهای پروویتامین آ را مصرف می‌کنید، خواص آنتی اکسیدانی آن‌ها رادیکال‌های آزاد مسئول تجزیه کلاژن را از بین می‌برد. درنتیجه اولین تاثیر ویتامین a برای پوست صورت این است که دیگر خبری از خطوط ریز و چین و چروک و به دنبال آن، پیری زودرس پوست نخواهد بود.

محافظت از پوست در مقابل آفتاب

محافظت از پوست در مقابل آفتاب

مصرف مقدار کافی ویتامین آ می‌تواند از پوست شما در مقابل آسیب اشعه UV خورشید محافظت نماید. در حقیقت ویتامین آ پوست شما را به خورشید کم‌تر حساس کرده و از آن در مقابل آفتاب‌سوختگی و بروز لکه‌های قهوه‌ای روی پوست محافظت می‌نماید.

تحریک بازسازی سلول‌های سالم

کاروتینوئیدهای موجود در ویتامین آ (رتینول و رتینوئیک اسید) جهت تولید سلول‌های سالم حیاتی می‌باشند. افزون بر این، ویتامین آ یک محرک شناخته شده برای فیبروبلاست‌ها یا سلول‌هایی است که استحکام پوست در سطح درم را برعهده دارند.

کاهش و صاف کردن چین و چروک پوست

انواع پمادهای ویتامین آ برای پوست وجود دارد که توسط متخصصان پوست تجویز شده و به طور موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. رتینول و رتینوئیک اسید ترکیبات اثبات شده‌ای می‌باشند که با علائم اولیه پیری مقابله می‌کنند. این ترکیبات به تولید سلول‌های جدید کمک کرده تا این سلول‌ها کلاژنی را که امکان دارد در اثر عوامل خارجی مثل اشعه ماورا بنفش و آلودگی تجزیه شده باشد، بازسازی نمایند.

درخشندگی و رنگ یکنواخت پوست

درخشندگی و رنگ یکنواخت پوست

استفاده از کرم‌های حاوی ویتامین آ می‌تواند رنگدانه‌ها را کاهش دهد و موجب درخشندگی پوست شما شود. این کرم‌ها موجب بازسازی سلولی می‌شوند. بنابراین سلول‌های سالم‌تر، جوان‌تر و جدیدتر به سطح پوست آمده و جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده و مرده می‌‎شوند و رنگ یکنواختی به پوست می‌دهند.

رتینوئیدهای موجود در کرم‌های ویتامین a آنزیمی را که ملانین (رنگدانه‌های پوستی) تولید می‌نماید، مسدود و مهار می‌کنند. درنتیجه با کاهش تولید ملانین پوستی درخشان‌تر و بدون لکی خواهید داشت.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

پماد ویتامین آ برای جوش صورت

پماد ویتامین آ برای جوش صورت

همان‌گونه که گفتیم ویتامین a برای پوست و مو خواص بسیار زیادی دارد. انواع جوش صورت به علت مسدود شدن منافذ، باکتری‌ها، سبوم یا چربی زائد و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شوند. در حقیقت منافذ مسدود شده محل خوبی برای رشد باکتری‌های عامل آکنه (پروپیونی باکتریوم) هستند.

کرم‌های ویتامین آ چشمی برای پوست به تحریک تولید سلول‌های جدید کمک کرده و تولید چربی پوست را کاهش می‌دهند که همین موضوع از بروز جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. چه از کرم‌ها و پمادهای رتینوئید بدون نسخه استفاده نمایید و چه متخصص پوست آن را تجویز کند، این محصولات قادرند آکنه را کاهش داده و از ایجاد مجدد آن‌ها جلوگیری کنند؛ زیرا خاصیت ضد التهابی دارند.

همچنین همانطور که پیش از این اشاره نمودیم، ویتامین آ د برای پوست صورت می‌تواند به حذف سلول‌های مرده آن و در نتیجه بسته نشدن منافذ کمک نماید. تحقیقات علمی ثابت نموده که رتینوئیدها و ویتامین آ موضعی در درمان آکنه برای پوست نوجوانان و بزرگسالان تاثیرگذار است.

نکته: اگر فکر می‌کنید به یک کرم موضعی قوی ویتامین آ احتیاج دارید، از متخصص پوست خود بخواهید آن را برای شما تجویز نماید. این داروهای تجویزی دوز موثرتر و قوی‌تری در مقایسه با کرم‌های بدون نسخه دارند و به طور معمول Retin-A در نام آن‌ها گنجانده شده است.

مطالب کاربردی:  میزان مجاز برای مصرف ویتامین‌های مختلف چقدر است؟

 

ویتامین آ برای پوست و از بین بردن چین و چروک

این ویتامین می‌تواند تاثیر بسیاری در از بین بردن چین و چروک‌های صورت داشته باشد. از دیگر خواص ویتامین آ برای پوست می‌توان به از بین بردن لکه‌های سفید روی پوست اشاره کرد. به صورتی که با استفاده از آن پس از مدتی تمام لک‌های پوست از بین می‌رود، چرا که این ویتامین دارای مقدر بسیاری بتاکاروتن است. از این رو ویتامین A را می‌توان از مهم‌ترین انواع ویتامین مورد نیاز پوست برای شفاف‌تر شدن آن به شمار آورد.

برای بالا بردن سطح ویتامین A بدن، باید رژیم غذایی خود را دست خوش تغییرات زیادی کرد. از جمله مهم‌ترین خوراکی‌های دارای این ویتامین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • هویج
  • گرمک
  • سبزیجات با برگ سبز تیره
  • ماهی
  • میوه‌های گرمسیری
  • فلفل دلمه‌ای‌های رنگی
  • کدو حلوایی

نحوه مصرف ویتامین آ چگونه است؟

نحوه مصرف ویتامین آ چگونه است؟

اگر تا به حال از ویتامین آ برای صورت خود استفاده نکرده‌اید، بهتر است با یک کرم بدون نسخه ملایم شروع نمایید. جهت خرید کرم‌های رتینول قوی به نسخه پزشک نیاز دارید؛ اما درصورتی که قبلا از ویتامین آ استفاده نکرده باشید، ممکن است به پوست خود آسیب برسانید.

کرم‌های رتینول بدون نسخه همچون رتینیل پالمیتات یا رتینالدئید برای شروع مناسب هستند. همچنین برای اینکه ویتامین آ حداکثر تاثیر خود را روی پوست شما بگذارد، باید یک شب تا صبح بدون پاک شدن روی صورت بماند؛ زیرا پوست لطیف صورت در شب نفوذ پذیرتر می‌باشد. درنتیجه کرم‌های ویتامین آ را در روتین مراقبت از پوست شبانه خود قرار دهید.

جهت مالیدن ویتامین آ به صورت، ابتدا با شوینده ملایم و آب گرم صورت خود را بشویید و با حوله تمیزی خشک نمایید. 20 دقیقه صبر کرده و سپس کرم ویتامین آ موردنظر را بزنید. چنانچه زودتر از این زمان کرم را بزنید، رطوبت باقی مانده ممکن است با ویتامین آ تداخل داشته باشد و موجب قرمزی، تحریک و پوسته پوسته شدن پوست شما شود.

کرم ویتامین آ را به اندازه یک نخود روی نوک انگشت خود بریزید. این مقدار، برای کل پوست صورت کافی می‌باشد. اگر در اول کار از مقدار بسیاری رتینول استفاده نمایید، به پوست شما آسیب رسیده و خشک می‌شود. به یاد داشته باشید که پوست صورت، ظریف‌تر از پوست دیگر نواحی بدن است.

مطالب پربازدید:  تقویت سیستم ایمنی با مواد غذایی سرشار از ویتامین د

 

در مرحله بعد، تقریبا نیمی از کرم ویتامین آ را که روی انگشتان شماست، بردارید و با ملایمت به پیشانی خود بزنید. سپس باقی کرم را با نوک انگشتان هر دو دست، روی پوست گونه‌ها، چانه و اطراف چشم‌های خود بزنید و با حرکات کوچک و دورانی ماساژ دهید.

استفاده از پماد ويتامين آ برای دور چشم نیز مشکلی ندارد؛ البته برای این ناحیه کم‌ترین مقدار ممکن را استفاده نمایید، زیرا پوست نازک‌تری دارد. کرم‌های رتینول غلیظ بوده و جذب آن‌ها به پوست زمان‌بر است. بنابراین 20 دقیقه صبر کرده و سپس روی آن حتما مرطوب‌کننده بزنید.

ویتامین آ در کرم‌های موضعی

ویتامین آ در کرم‌های موضعی

چنانچه تابه‌حال از ویتامین آ برای صورت خود استفاده نمی‌کردید، ممکن است پس از مصرف پوست شما خشک و پوسته پوسته شود. به جای استفاده روزانه از کرم رتینول، صبر نمایید تا به مرور پوست شما خودش را با کرم جدید سازگار نماید. بنابراین درصورتی که کرم ویتامین آ خود را برای نخستین بار یکشنبه شب به پوست صورت زدید، تا چهارشنبه یا پنجشنبه صبر کرده و بار دوم را به یکی از این دو شب موکول نمایید.

چنانچه پوست حساسی دارید، بهتر است فواصل میان ویتامین آ زدن یک هفته‌ای باشد. با استفاده مدام از رتینول، پوست حساسیت خود را نسبت به کرم از دست داده و می‌توانید بیشتر از آن استفاده نمایید.

جهت آنکه با حداقل عوارض ویتامین آ برای پوست مواجه شوید، 2 هفته اول تنها 2 مرتبه در هفته و سپس 3 هفته پس از آن 3 مرتبه در هفته ویتامین آ بزنید. پس از این 5 هفته درصورتی که هیچ عارضه‌ای را تجربه نکردید، می‌توانید روزانه از کرم ویتامین آ یا رتینول استفاده نمایید.

عوارض جانبی و نکات مصرف ویتامین آ

عوارض جانبی و نکات مصرف ویتامین آ

چنانچه بار اول است که از کرم ویتامین آ برای صورت خود استفاده می‌کنید، احتمالا چند عارضه جانبی خفیف را تجربه می‌نمایید. ممکن است پوست اطراف چشم یا روی گونه‌ها مقداری قرمز شود یا مقداری خارش یا تحریک داشته باشد.

همچنین ممکن است حس کنید بخش کوچکی از پوست صورت شما در حال کنده شدن است. این عوارض طبیعی بوده و باید 2 الی 3 روز پس از زدن ویتامین آ به صورت برطرف گردد. همچنین دقت داشته باشید که رتینول می‌تواند پوست شما را به اشعه ماورا بنفش آفتاب بسیار حساس نماید. درنتیجه در طی مصرف ویتامین آ برای پوست، به هیچ عنوان زدن ضد آفتاب را با یک کرم دارای حداقل SPF=30 فراموش نکنید.

نکته مهم دیگر این است که امکان دارد زمان استفاده از ویتامین آ پوست شما خشک شده و یا کشیده شود. این مورد به ویژه در هوای سرد زمستانی یا زمان‌هایی که رطوبت هوا پایین است (به‌خصوص اگر در آب و هوای خشکی زندگی می‌کنید) رخ می‌دهد. درنتیجه، چنانچه در حین دوران مصرف ویتامین آ، با خشکی شدید پوست روبه‌رو شدید، مقدار مرطوب کننده یا آبرسانی را که همیشه می‌زنید را افزایش دهید.

مطالب مرتبط:  فواید کرم مرطوب کننده برای پوست چیست؟

 

اما درصورتی که در اثر استفاده از کرم رتینول، پوست شما به شدت پوسته پوسته شد، حتما به پزشک مراجعه نمایید. همان‌گونه که قبلا نیز اشاره شد، کسانی که پوست حساسی دارند باید در استفاده از رتینول احتیاط نمایند. ضمنا اینکه هیچ فردی با هر نوع پوستی، نباید طولانی مدت از ویتامین آ قوی مثل کرم‌های رتینول استفاده نماید.

 

منبع : medlineplus

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *