عوامل ایجاد جوش صورت

صرف نظر از جایی که جوش ایجاد می‌شود، به طور معمول یکی از عوامل ایجاد جوش صورت، مسدود شدن منافذ پوست با چربی، آلودگی و سلول‌های مرده است. این گرفتگی منافذ به صورت جوش‌ سرسیاه و سفید ظاهر می‌شوند. در صورتی که باکتری‌ها هم وارد عمل شوند، جوش چرکی می‌شود. بدترین مدل آن‌ها، جوش‌ زیرپوستی بوده که در لایه‌های زیرین پوست تشکیل شده و به طور معمول جای آن‌ها پس از بهبودی هم باقی می‌ماند.

به صورت کلی، مسدود شدن منافذ صورت با چربی، آلودگی، باکتری، پوست‌های مرده و فولیکول‌های مو منجر به ایجاد جوش می‌شود. با توجه به این موارد، فعالیت‌های فراوانی وجود داشته که بر روی پوست، جوش ایجاد می‌کنند که در ادامه تعدادی از این فعالیت‌ها ذکر می‌شود:

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

  • استفاده از محصولات مو که در تماس با پوست هم قرار می‌گیرند.
  • روش‌های گوناگون اصلاح صورت
  • استفاده بیش از حد از محصولات مراقبت پوستی
  • استفاده از پاک کننده‌های نامناسب آرایشی
  • سفر به مکان‌های جدید با آب و هوای متفاوت
  • ضد آفتاب‌های سنگین
  • مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده و دارای کربوهیدرات
  • استرس بیش از اندازه برای مدت زمان طولانی
  • تماس طولانی مدت گوشی تلفن با پوست صورت
  • خشک شدن بیش از اندازه پوست هم همچون چرب شدن می‌تواند موجب ایجاد جوش صورت شود.

افزون بر عوامل ایجاد جوش صورت، عوامل محیطی، رفتاری و داخلی فراوانی وجود داشته که می‌توانند شما را مستعد ابتلا به جوش در نواحی گوناگون صورت کنند. در این مقاله، قرار است که نگاهی دقیق‌تر به نواحی از صورت که جوش اغلب در آنجا ظاهر می‌شود، بیندازیم و سپس عوامل ایجاد آن را بررسی نماییم، پس با ما همراه باشید. جهت رفع انواع جوش از جمله جوش التهابی دردناک، می‌توانید مقاله “درمان جوش“ را مطالعه نمایید.

جوش و آکنه در نواحی مختلف صورت به چه دلیل ظاهر می‌شوند؟ (عوامل ایجاد جوش صورت)

جوش و آکنه در نواحی مختلف صورت به چه دلیل ظاهر می‌شوند؟ ( عوامل ایجاد جوش صورت)

دانستن عواملی که ممکن است سبب ایجاد جوش در نواحی مختلف صورت شود، می‌تواند جهت درمان بسیار مفید و موثر باشد. برای بررسی دقیق‌تر دلایل ایجاد جوش صورت، سعی شده است که نواحی مختلف صورت تفکیک شده و علت‌های رایج هر بخش مطرح شود.

جوش پیشانی

جوش پیشانی :

  • ایجاد جوش و آکنه صورت و پیشانی، معمولا به علت چربی بیش از اندازه‌ پوست ایجاد می‌شوند. مدل موهای شما هم می‌تواند این مسئله را تشدید نماید. بعضی از افراد که جوش‌های بسیاری در قسمت پیشانی خود دارند، سعی می‌کنند با حالت چتری آن‌ها را پوشش دهند. باید بدانید که این کار ممکن است شرایط را بدتر نماید؛ چرا که چتری قادر است تا آلودگی، چربی و همچنین باقی مانده‌ محصولات مو را بر روی پوست نگه دارد.
  • جوش‌های پیشانی همچنین در اثر پایین آمدن پوست اضافی سر و گیر افتادن آن در منافذ هم ایجاد می‌گردند. افزون بر این، چربی و عرق هم می‌تواند منجر به ایجاد جوش شود. این نوع جوش‌ها ملتهب نیستند، ولی پوست را ناهموار می‌کنند. بهترین روش درمان برای این گروه، استفاده از شوینده‌های دارای سولفور (گوگرد) مانند سدیم سولفات استامید بوده که با نسخه قابل تهیه است. در مواردی مشاهده شده که در اثر استفاده از شامپو‌های ضدشوره که دارای ترکیبات فعال مانند سلنیوم سولفید می‌باشند، این جوش‌ها ناپدید می‌شوند.
  • جهت پیشگیری از جوش‌های پیشانی، محصولات قوی مو مانند حالت دهنده‌ها را کمتر مصرف نمایید و در صورتی که از کلاه یا روسری استفاده می‌کنید، سعی کنید آن‌ها را تمیز نگه دارید.

مطالب کاربردی:  درمان جوش سر سیاه بینی با 12 راه فوق‌العاده و آسان

 

علت ایجاد جوش سر سیاه بینی

علت ایجاد جوش سر سیاه بینی :

  • جوش‌های بینی در اغلب موارد، کوچک و بدون التهاب هستند. این جوش‌ها، اغلب به شکل سرسیاه ظاهر می‌شوند. کسانی که پوست بسیار چربی دارند، بیشتر به این جوش‌ها دچار می‌شوند.
  • غده‌های چربی صورت اغلب در اطراف بینی قرار دارند و این مسئله، بینی را به یک ناحیه‌ مستعد برای جوش تبدیل نموده است. نکته‌ مهم جهت رهایی از این نوع جوش‌ها، فشار ندادن آن‌ها می‌باشد. هرچه بیشتر منافذ بینی خود را تحریک نمایید، تجمع چربی، پوست مرده و باکتری بیشتر شده و التهاب و انتشار هم افزایش می‌یابد. به جای فشار دادن بهتر است از مواد لایه بردار مانند سالیسیلیک اسید، لاکتیک اسید و گلیکولیک اسید استفاده نمایید تا گرفتگی منافذ به مرور و به آرامی از بین برود. چنانچه این روش موثر نبود، از رتینوئیدها استفاده نمایید و با پزشک پوست خود مشورت کنید.
  • کسانی که از عینک استفاده می‌کنند، حتما به این نکته توجه نمایند که عینک نباید فشار زیادی بر روی بینی وارد کند. این فشار قادر است تا سلول‌های مرده پوست را وارد منافذ کرده و منجر به ایجاد جوش شود.

علت ایجاد جوش سر سفید روی گونه

علت ایجاد جوش سر سفید روی گونه :

  • علت اصلی جوش‌هایی که بر روی گونه ایجاد می‌شوند، هنوز مشخص نشده است؛ ولی چندین احتمال وجود دارد. ممکن است این جوش‌ها در اثر مشکلات ژنتیکی و تمایل زیاد این ناحیه به جوش زدن ایجاد گردند. افزون بر این، عادت‌های روزانه شما قادرند تا منجر به تشکیل جوش در این ناحیه بشوند. به صورت کلی، هر چیزی که برای مدت زمان طولانی بر روی پوست شما قرار بگیرد، می‌تواند چربی و باکتری به پوست منتقل نماید و یا سلول‌های مرده پوست را افزایش بدهد که نتیجه آن موجب ایجاد جوش می‌شوند. در نتیجه تلفن، بالش، ملحفه و حتی دستان شما (در صورتی که در طی روز صورت خود را زیاد لمس می‌کنید) می‌توانند در تشکیل و تشدید جوش‌های گونه نقش زیادی داشته باشند.
  • خوشبختانه، راه حل این مشکل نسبتا ساده است. تمامی وسایلی که با گونه‌های شما در تماس هستند را تمیز نگه داشته و از لمس کردن صورت خود تا حد امکان خودداری نمایید. با این کار میزان باکتری‌ها، آلودگی‌ها و چربی‌هایی که به صورت خود منتقل می‌کنید، کاهش پیدا می‌کنند.
  • نکته دیگری که باید حتما به آن دقت کنید این است که روزاسه پوستی (نوعی بیماری) بیشتر به شکل جوش‌های قرمز و کوچک بر روی گونه ظاهر می‌شود. در نتیجه اگر در درمان جوش‌های این ناحیه موفق نبودید یا دچار حساسیت و خارش شده‌اید، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کرده تا در این خصوص شما را راهنمایی نماید.

قیمت انواع کرم و ژل ضد جوش باکیفیت و اورجینال

 

جوش چانه

جوش چانه :

  • علت جوش صورت در خانم ها اغلب چیست؟ جوش‌های اطراف دهان، چانه و فک بیشتر به علت نوسانات هورمونی ایجاد می‌شوند. جهت درمان جوش‌های هورمونی، استفاده از داروهای ضد باروری توصیه می‌شود. چنانچه دکتر پوست تشخیص دهد که دلیل اصلی جوش‌های چانه شما هورمونی است، به شما پیشنهاد می‌کند که به یک متخصص جهت تنظیم هورمون‌ها مراجعه نمایید.
  • افزون بر داروهای ضد باروری، اسپیرونولاکتون هم گزینه‌ مناسبی برای جوش‌های هورمونی است. این دارو به طور معمول جهت درمان فشار خون بالا هم تجویز می‌شود، ولی همچنین تولید آندروژن‌ها یا هورمون‌های مردانه را کاهش داده و جوش‌های هورمونی را از بین می‌برد. فراموش نکنید که جهت مصرف داروهای هورمونی حتما باید تحت نظر پزشک باشید.

مطالب پربازدید:  10 مدل از بهترین محصولات مراقبت از پوست چرب و مستعد جوش

 

در این مقاله با علت ایجاد جوش زیر پوستی و دیگر عوامل ایجاد جوش صورت که در هر بخش پوست ممکن است اتفاق بیفتد آشنا شدیم. همچنین شما می‌توانید جهت پیشگیری و داشتن یک روتین مناسب پوست خود از محصولات مختلفی استفاده نمایید که به شما کمک کنند، این محصولات را می‌توانید با مراجعه به انواع فروشگاه‌های معتبر لوازم آرایشی بهداشتی تهیه نمایید.

 

منبع : mayoclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *