فلسفه و سنت ولنتاین چیست

شاید از خود بپرسید فلسفه و سنت روز ولنتاین چیست و این رسم قدیمی از کجا ریشه گرفته است؟ در پاسخ باید گفت قدمت این روز به سال 496 بعد از میلاد مسیح مربوط می‌شود. این روز جشنواره‌ای است که در اکثر کشورهای جهان بزرگداشت عشق و دوستی بین عشاق ابراز می‌شود.

این روزها شاید در بین دوستان خود این سوال را زیاد شنیده باشید که ولنتاین چندمه؟ این روز هر ساله در 14 فوریه برگزار می‌شود. مردم پیام‌های عاشقانه را به همسر، افراد خانواده یا دوستان خود ارسال می‌کنند و با هم این روز بزرگ را جشن می‌گیرند. در ادامه قصد داریم فلسفه ولنتاین را مورد بررسی قرار دهیم و در مورد این روز بیشتر صحبت کنیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

تاریخ روز ولنتاین

تاریخ روز ولنتاین.

اکثر افراد این سوال را به طور مکرر می‌پرسند که ولنتاین چه روزی است؟ این فرهنگ که در غرب و بین مسیحیان شکل گرفت، هر ساله در تاریخ 14 فوریه میلادی که معادل با 25 بهمن در ایران است، برگزار می‌شود.

داستان روز ولنتاین چیست؟

روز ولنتاین، روز عشاق.

به گفته نمایندگان کلیسای کاتولیک، نام ولنتاین یا والنتینوس به سه قدیسه شهید مربوط می‌شود. روایات زیادی از این روز نقل شده است که یکی از این روایات معروف به نقل از نماینده‌ای از کلیسای کاتولیک چنین است: ولنتاین کشیشی بود که در قرن سوم در رم زندگی می‌کرد. کلودیوس دوم، امپراتور حاکم در آن زمان، بر این باور بود که مردان مجرد نسبت به کسانی که خانواده دارند، سربازان بهتری هستند. از این رو سپاهیان را از ازدواج منع کرد.

ولنتاین از کلودیوس دوم سرپیچی کرد، زیرا فکر می‌کرد این فرمان ناعادلانه است. او به طور پنهانی برای ازدواج زوج‌های جوان تلاش فراوانی می‌کرد. وقتی سرانجام پادشاه متوجه این موضوع شد، دستور اعدام او را صادر کرد. این قدیس زمانی که به زندان افتاد عاشق دختر نابینای نگهبان شد. وی قبل از اعدام برای او نامه‌ای خطاب «به ولنتاین تو» به عنوان آخرین وداع نوشت. از آن زمان طبق سنت ولنتاین، این روز به عنوان زمانی برای یادآوری از آن قدیسه‌ شد که نماد عشق بود.

قیمت و خرید انواع هدیه روز ولنتاین

 

روز ولنتاین در سنت عامیانه

دادن هدایا، گل و شکلات در روز ولنتاین.

بهتر است در مورد سنت آداب و رسوم عامیانه آن اطلاعاتی داشته باشید. اگرچه آداب و رسوم عامیانه اروپایی مرتبط با ولنتاین و روز ولنتاین به دلیل فعالیت‌های مدرنی که بر عشق رمانتیک تاکید دارند، کاهش یافته است، اما هنوز برخی از این ارتباطات همچنان وجود دارد.

هنوز هم افرادی وجود دارند که این روز زیبا را با یک ست هدیه‌ ولنتاین، کارت تبریک و شکلات جشن می‌گیرند. طبق یکی از داستان‌های محلی قدیمی شخصی به نام جک در روز ولنتاین درهای خانه‌ها را می‌زد و هدایا و آب‌نبات‌ را برای بچه‌ها پشت در می‌گذاشت، اما بیشتر بچه‌ها از این شخصیت مرموز می‌ترسیدند.

روز ولنتاین در فرهنگ‌های مختلف

صرف شامی عاشقانه در شب ولنتاین.

درباره ولنتاین باید گفت این روز مربوط به عشاق است که در فرهنگ‌های مختلف با دادن کارت به همسر یا معشوقه به صورت رایج‌ترین رسم برگزار می‌شود. افرادی که زوج نیستند نیز می‌توانند به دوستان خود کارت تبریک هدیه بدهند. اکثر مردم در روز ولنتاین به همسر یا دوستانی که برایشان حائز اهمیت هستند، هدایایی ارائه می‌دهند که با تم رمانتیک روز ولنتاین هم‌خوانی دارد، این هدایا شامل شکلات و گل نیز می‌شود و برای خرید هدیه ویژه این روز بسیار متداول است.

مطالب دیدنی:  از کجا بدانم عشقم برای روز ولن چه انتظاری از من دارد؟

به طور معمول، زوج‌ها این روز را با هم در خلوت جشن می‌گیرند و عشق و احساس خود را به یکدیگر ابراز می‌کنند. یکی از معمولی‌ترین رویدادها، شامی عاشقانه در رستوران یا چیدن میزی عاشقانه در خانه است که این روز را برای زوج‌ها خاص می‌کند. انتخاب تم قرمز که نشان دهنده اشتیاق است، رنگی است که اغلب برای تزئین محیط انتخاب می‌شود. روز ولنتاین علاوه بر این موارد، روز پیشنهاد ازدواج برای جوان‌های زیادی است.

ولنتاین ایرانی

روز ولنتاین در ایران.

شاید باورکردنی نباشد که روز ولنتاین هر ساله در ایران نیز برگزار می‌شود. هر سال در 14 فوریه یا همان 25 بهمن، این روز به عنوان روز سنت ولنتاین یا جشن ولنتاین در بین عشاق جشن گرفته می‌شود. در بسیاری از نقاط جهان، روز ولنتاین جشنی مهم مذهبی و فرهنگی برای عشاق است.

اما با وجود فاصله فرهنگی بسیار ایران از غرب، باز هم اکثر مردم ایران با همان سنت‌ها و فرهنگ‌ها این جشن زیبا را در خانه‌های خود برگزار می‌کنند. شروع این روز در ایران را می‌توان به دوره قاجاریه در نیمه دوم قرن نوزدهم نسبت داد، زیرا زمانی که ناصرالدین شاه قاجار همسرش را در سفر به اروپا همراهی نکرد، در روز ولنتاین کارتی برای او فرستاد.

روز ولنتاین در ایران از اواسط دهه 1379 به ویژه در بین جوانان رشد چشم‌گیری داشته است. با این حال، محافظه‌کاران در ایران نیز به شدت از آن انتقاد کرده‌اند، زیرا معتقدند این امر به توسعه فرهنگ غربی کمک می‌کند. اگرچه از سال 1397 هجری شمسی این رویداد همچنان به طور گسترده جشن گرفته می‌شود، اما مقامات از سال 1390 تلاش کرده‌اند از برگزاری این جشن جلوگیری کنند که کاری از پیش نبردند.

مطالب خواندنی :  چه طور روز ولنتاین را تنها بگذرانیم؟

ولنتاین، روز زیبای عشاق

در پاسخ به سوال ولنتاین چیست باید گفت که این روز بزرگی برای عشاق است که افراد با ابراز محبت یا اهدای هدایایی مثل گل، شکلات و کارت پستال این روز را در کنار هم جشن می‌گیرند. این روز معمولا در اکثر دنیا بین زوج‌ها برگزار می‌شود، به طوری‌که اکثر زوجین امسال نیز در حال تدارک برای ولنتاین 2023 میلادی هستند تا یک کادو ولنتاین جذاب برای یکدیگر بخرند.

در این مقاله تاریخچه ولنتاین را مورد بررسی قرار دادیم که شما بتوانید با افزودن به اطلاعات خود در این زمینه، دوست یا همسر خود را با تبریک این روز شگفت‌زده کنید.

 

منبع : study

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

4 دیدگاه در “فلسفه و سنت ولنتاین چیست | ولنتاین چه روزی است

  1. حسین گفت:

    خیلی باحال بود دمتون گرم

  2. raha گفت:

    چه متن زیبایی
    به نظرم حتما باید ولنتاین رو به هر شکلی تبریک بگیم به هم

  3. این روز در کنار همه ی آداب و رسوم ایرانی، میتونه تلنگری برای ابراز محبت به عزیزان و عشق میان همسران باشه.

  4. LenaCenter گفت:

    مقاله ی جالبی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *