آشنایی با انواع پیرسینگ و عوارض آن

پیرسینگ همان سوراخ کردن پوست در نواحی مختلف بدن به وسیله سوزن است که برای آویختن زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نواحی مختلفی از بدن می‌توان این کار زینتی را انجام داد، اما پیرسینگ بینی و گوش طرفداران بیشتری دارد. اینکه چرا افراد تمایل به انجام این کار دارند جدا از مبحث زیباشناسی به بافت فرهنگی و خصوصیات فردی مرتبط است.

قدمت سوراخ کردن نواحی خاص بدن بسیار طولانی بوده و به هزاران سال قبل برمی‌گردد. باستان شناسان اولین نشانه‌های پیرسینگ گوش را در اجساد مومیایی شده در دوران باستان یافته‌اند. اگر از لحاظ تاریخی به اضافه کردن زیورآلات و جواهرات به قسمت‌های مختلف بدن نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که ابتدا در قبایل آفریقایی این پدیده دیده شده است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

برای مدت‌های بسیار زیاد سوراخ کردن پوست طرفداران خود را از دست داد، اما بنا بر دلایل مختلفی مانند مذهب، فرهنگ، لذت جنسی و ده‌ها دلیل دیگر توانست در دهه 70 به بعد بار دیگر جای خود را در میان جوامع باز کند.

دلیل انجام پیرسینگ چیست؟

پیرسینگ گوش قدیمی‌ترین مدل پیرسینگ است!

علاوه بر سوراخ کردن گوش که تقریبا امری جا افتاده و هنجار تلقی می‌شود، در قسمت‌های دیگر بدن نیز این عمل را انجام می‌دهند. اگرچه بسیاری از افراد معتقدند که به خاطر عنصر زیباشناسی و هنر اقدام به این کار می‌کنند، اما روانشناسان و جامعه شناسان نظرات دیگری دارند.

آن‌ها معتقدند که استفاده بیش از اندازه از piercing یک نوع خود زنی به حساب می‌آید و ریشه در اختلالات روانی و حتی فیزیکی دارد. اگرچه سوراخ کردن پوست بدن اعتیاد محسوب نمی‌شود، اما اگر توان جلوگیری از انجام مداوم این عمل وجود نداشته باشد، می‌تواند نگران کننده باشد.

انواع پیرسینگ چیست؟

انواع پیرسینگ piercing براساس ناحیه‌ای که انجام می‌شود عبارتند از:

  • بینی
  • سینه
  • نیپل (نوک سینه)
  • ترقوه
  • ابرو
  • چشم
  • ناف
  • زبان
  • شرمگاه
  • لب
  • دندان

علاوه بر موارد بالا در دنیای لوازم آرایشی و بهداشتی، پیرسینگ فیک نیز وجود دارد که نیازی به سوارخ کردن پوست ندارد و معمولا با چسب به بدن متصل می‌شود.

زیورآلات مناسب برای عمل سوراخ کردن، چیست؟

  • استیل
  • طلا
  • تیتانیوم

استیل

یکی از رایج‌ترین فلزات مورد استفاده است، زیرا افراد حساسیت کمتری بدان نشان می‌دهند. همچنین از این فلز تقریبا در همه جای بدن، از پیرسینگ ترقوه گرفته تا چشم، به دلیل اینکه کمترین احتمال عفونت را دارد، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طلا

قیمت طلا اگرچه از استیل گران‌تر است، اما به دلیل اینکه حاوی ماده‌ای به نام نیکل بوده می‌تواند در بعضی از افراد ایجاد حساسیت کند. همچنین پیرسینگ سینه با طلا کمی دشوار است، زیرا به راحتی خرد می‌شود.

قیمت ترندهای نگین و زیورآلات

 

تیتانیوم

تیتانیوم یک فلز بسیار سبک بوده که برای طراحی زیورآلات گزینه مناسبی است. این فلز علاوه بر اینکه حساسیت‌زایی بسیار کمی دارد برای بدن مفید نیز است. این فلز محکم، براق و مقاوم بوده و در برابر کدر شدن استقامت بالایی از خود نشان می‌دهد.

پروسه انجام عمل سوراخ کردن به چه صورت است؟

در هر نقطه‌ای از بدن می‌توان پیرسینگ را انجام داد.

فرد ابتدا دست خود را با مواد آنتی باکتریال به خوبی مورد شستشو قرار می‌دهد و سپس ناحیه‌ای را که باید سوراخ شود (به جز زبان) با الکل یا سایر مواد ضد عفونی تمیز می‌کند. تمامی ابزار استریل شده و سپس پوست را سوراخ می‌کنند. در نواحی مختلف، واکنش بدن می‌تواند متفاوت باشد؛ مثلا بینی در مقایسه با ابرو خونریزی بیشتری خواهد کرد.

همچنین ایجاد کلوئید در قسمت غضروف گوش بیشتر از سایر نواحی بدن است. دقت کنید که انجام این عمل به طور مثال در قسمت دندان باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود، زیرا امکان شکستگی دندان وجود دارد.

عوارض پیرسینگ چیست؟

عمل سوراخ کردن کار پیچیده‌ای بوده و نیازمند رعایت اصول بهداشتی است. به خصوص پیرسینگ چشم و نیپل پیرسینگ به دلیل جایگاهی که دارند از حساسیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در قدم اول دقت کنید که تمامی وسایل به خوبی استریل شده باشند. اگر تجهیزات به درستی تمیز نباشند، امکان ایجاد و گسترش عفونت وجود دارد.

در قدم بعدی دقت کنید که شخص از تفنگ‌های سوراخ کننده استفاده نکند، زیرا هم دقت در انجام عمل پایین خواهد آمد و هم نمی‌توان این تفنگ‌ها را به خوبی ضد عفونی کرد. نکته سوم استفاده از جنس زیورآلات است. دقت کنید که به چه موادی حساسیت دارید. اگر شما شخصی هستید که به جنس خاصی حساسیت دارید یا نمی‌دانید ممکن است بدن شما چه واکنشی نسبت به جنس این وسایل تزئینی نشان دهد، برای اولین بار به عنوان مثال، پیرسینگ ناف انجام ندهید.

بعضی از باکتری‌ها ممکن است بعد از ورود به بدن زمانی را طی کنند، تا خود را نشان دهند. به همین دلیل حتی بعد از بهبودی ظاهری قسمت سوراخ شده روزی حداقل دو بار عمل ضد عفونی را انجام دهید. این قضیه در مورد قسمت‌های خاص مانند پیرسینگ چشم حساستر نیز می‌شود.

مطالب دیدنی:  با 20 طراح مد معروف جهان آشنا شوید

چه افرادی مجاز به سوراخ کردن بدن خود نیستند؟

درست است که انجام این عمل در ظاهر ساده بوده اما موارد منع مصرف دارد. افرادی هستند که به هیج عنوان نباید بدن خود را سوراخ کنند. اما موارد منع کدامند؟

  • دیابت
  • هموفیلی
  • ایدز
  • هپاتیت
  • انواع اختلالات خود ایمنی
  • انواع اختلالات روانی
  • انواع ناراحتی‌های پوستی
  • افرادی که آلرژی زیادی دارند
  • خانوم‌های باردار
  • افرادی که سابقه کلوئید (رشد بی‌رویه سلول‌های پوستی) و زخم‌های خطرناک دارند

رکورد سوراخ کردن پوست بدن متعلق به چه کسی است؟

بهتر است در تعداد پیرسینگ افراط نکنید.

سوراخ کردن نواحی مختلف پوست را افراد زیادی انجام می‌دهند. اما به طور رسمی سازمان رکوردهای جهانی گینس خانم الین دیویدسن را به عنوان شخصی که بیشترین سوراخ را در بدن خود ایجاد کرده است، اعلام کرد. در ماه می سال 2009 طبق بررسی‌های صورت گرفته 462 سوراخ انجام داده بود که اکنون این عدد به 6005 رسیده است. این بانوی برزیلی در گذشته پرستار بوده است!

مطالب دیدنی:  از سبک پانک چه می‌دانید؟

آراسته بودن حق مسلم هر انسانی است اما نه به هر قیمتی…

انجام piercing در قسمت‌های مختلف بدن علی‌الخصوص گوش و بینی از دیرباز وجود داشته است. باستان شناسان قدمت انجام این عمل را به دوران رم باستان تخمین زده‌اند. امروزه نیز اغلب افراد دو یا چند سوراخ در صورت یا قسمت‌های دیگر بدن در جهت زیباتر شدن، ایجاد می‌کنند. نباید فراموش کرد که این عمل، یک حرکت تهاجمی بوده و می‌تواند برای انسان مشکلاتی بیافریند.

بهتر است قبل از هر موردی به مکانی امن رفته و از استریل بودن وسایل اطمینان حاصل کنید. در قدم بعدی خود نیز باید مرتب جای سوراخ شده را ضد عفونی کرده و در صورت بروز هر گونه مشکل به پزشک مراجعه کنید. نظر شما چیست؟ آیا تاکنون این عمل را انجام داده‌اید؟ ما منتظر خواندن تجربیات و نظرات شما هستیم.

 

منبع : mayoclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *