کرم مرطوب‌ کننده چیست؟ بررسی کامل انواع مرطوب‌کننده‌ها

پوست بدن همچون تمامی اعضای بدن جهت فعالیت بهتر به آب و آبرسانی احتیاج دارد. فارغ از نوع پوستی که دارید (پوست خشک، پوست چرب، حساس، معمولی، مختلط، پوست جوش‌دار و آکنه‌ای) جهت حفظ سلامت، شادابی و جهت پیشگیری از پیری پوست، در روتین پوستی خود باید جای مهمی جهت آبرسانی در نظر بگیرید.

«کرم مرطوب‌ کننده چیست؟» افزون بر مصرف مقادیر کافی آب و مایعات و تامین آب موردنیاز برای بدن، آبرسانی مناسب پوست با استفاده از مرطوب کننده‌ها هم بسیار اهیمت دارد. به همین علت در ادامه مطلب به انواع کرم مرطوب کننده و اجزای تشکیل‌دهنده اشاره شده است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

کرم مرطوب کننده یکی از محصولات ضروری زیبایی و مراقبت از پوست بوده که قرن‌ها است برای حفظ پوستی درخشان و سالم استفاده می‌شود. چه پوست خشک، چرب و مختلط داشته باشید، یافتن کرم مرطوب کننده مناسب قادر است تفاوت قابل توجهی در ظاهر و احساس کلی پوست شما ایجاد کند.

کرم مرطوب‌ کننده چیست؟

کرم مرطوب کننده‌ چیست؟

در شرایط عادی، پوست انسان به صورت طبیعی چربی مورد نیاز خود را تامین کرده تا با ایجاد یک لایه محافظ چربی از خشک ‌شدن و از بین رفتن رطوبت پوست جلوگیری نماید؛ حال وظیفه کرم مرطوب‌ کننده چیست؟ کرم‌های مرطوب کننده‌ افزون بر تامین رطوبت، با ایجاد یک لایه محافظتی بر روی پوست از تبخیر رطوبت لایه خارجی پوست جلوگیری می‌نمایند. پس کرم مرطوب کننده پوست صورت موجب آبرسانی بهتر و رسیدن موادمغذی به پوست می‌شود.

چرا به مرطوب کننده‌ نیاز داریم؟

چرا به مرطوب کننده‌ نیاز داریم؟

برای شناخت این که کاربرد کرم مرطوب‌ کننده چیست باید گفت بهترین راه جهت مراقبت از پوست و تامین رطوبت موردنیاز پوست، استفاده مرتب و مداوم از مرطوب‌کننده‌‌هاست. در ادامه به موارد لزوم استفاده از انواع کرم مرطوب کننده‌ها اشاره می‌کنیم.

جوان‌سازی پوست

پوست با افزایش سن به ‌دلایل گوناگونی مانند کاهش میزان کلاژن، رطوبت و غیره طراوت خود را از دست می‌دهد. چین‌وچروک، کاهش حجم و تغییرات در لایه‌های پوست، از نشانه‌های از بین رفتن طراوت پوست هستند. رسیدن رطوبت کافی و مرتب به پوست از ایجاد تغییرات در پوست، خشکی، چین‌و‌چروک و لک پیشگیری کرده و در طولانی مدت موجب جوان‌سازی پوست می‌شود.

درمان خشکی پوست

درمان خشکی پوست

مصرف مرتب کرم مرطوب کننده، پوست را از خشک‌ شدن و پوسته ‌پوسته‌شدن محافظت می‌نماید. مصرف مرطوب‌کننده‌‌ها از ایجاد لک بر روی پوست و تغییرات رنگ هم جلوگیری می‌نماید. پس جهت داشتن یک پوست شاداب، نرم و لطیف از مصرف مرطوب‌کننده‌ها غافل نشوید.

جلوگیری از ایجاد جوش

یکی از دلایل ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست چرب ‌شدن آن می‌باشد. زمانی که پوست رطوبت خود را از دست می‌دهد، غدد چربی، جهت جبران خشکی، چربی (سبوم) اضافی تولید می‌نمایند. این چربی اضافی با مسدود‌ نمودن منافذ پوست سبب بروز انواع آکنه می‌شود.

مراقبت از پوست حساس

مراقبت از پوست حساس

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها به ویژه محصولات دارای مواد التیام بخش مانند بابونه و آلوئه‌ورا جهت حفظ سلامتی پوست‌های حساسی که دچار التهاب، اگزما، قرمزی یا لک‌های خارش‌دار می‌شوند، لازم است.

تفاوت کرم مرطوب کننده‌ دست و صورت

تفاوت کرم مرطوب کننده‌ دست و صورت

تفاوت میان مرطوب کننده‌ دست‌ و صورت این است که در مرطوب کننده‌‌های دست به دلیل شست‌و‌شوی مداوم دست‌ها، به‌طورمعمول از چربی بیشتری استفاده می‌شود که به سادگی با شستن دست‌ها از بین نرود. همچنین برخی از مرطوب کننده‌های دست دارای روغن بیشتری بوده که رطوبت موردنیاز پوست دست را فراهم می‌کنند.

قیمت انواع مرطوب کننده و آبرسان اورجینال و باکیفیت

 

اجزای تشکیل‌دهنده کرم‌های مرطوب کننده‌

اجزای تشکیل‌دهنده کرم‌های مرطوب کننده‌

مرطوب کننده‌های بسیاری با ترکیبات و فرمولاسیون گوناگون در بازار موجود هستند. در این قسمت به تعدادی از این ترکیبات و تاثیرات هریک اشاره‌ای خواهیم داشت.

دایمتیکون: ماده اصلی اغلب مرطوب کننده‌‌های فاقدچربی است. این ترکیب نرم‌کننده با ایجاد یک لایه محافظ روی سطح پوست که رطوبت را به دام می‌اندازد به آبرسانی و حفظ رطوبت پوست کمک می‌نماید.

پترولاتوم: پترولاتوم یک ترکیب نرم‌کننده‌ بوده که با تشکیل یک لایه ضد آب روی پوست موجب جلوگیری از خروج آب و افزایش آبرسانی سلول‌های مرده و زبر روی سطح پوست می‌گردد.

اسید هیالورونیک: هیالورونیک‌اسید یک ترکیب حفظ‌کننده رطوبت بوده که با خارج کردن آب از لایه‎‌های درونی پوست و آوردن آن به سطح، به رطوبت‌رسانی پوست کمک می‌کند.

گلیسیرین: گلیسیرین دارای ویژگی مرطوب‌کنندگی می‌باشد، چراکه به‌راحتی آب را جذب و آن را در خود نگه ‌می‌دارد. درحقیقت گلیسیرین آب را از محیط و لایه‌های زیرین پوست جذب کرده و این رطوبت را به لایه‌های سطحی پوست می‌آورد.

سرامید: پوست شما درست همچون خانه‌ای که از آجر ساخته شده باشد از سلول‌ها درست شده است. سرامیدها به عنوان ملات میان آجرهای سلولی پوست عمل کرده و آن‌ها را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند.

روغن‌ها: اغلب آن‌ها از موادی برپایه گیاهی تولید می‌شوند و دارای عوامل کمک‌کننده دیگری برای پوست مثل آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب و ویتامین‌ها می‌باشند. آنتی‌اکسیدان‌ها کمک زیادی به جلوگیری از آسیب‌رسانی رادیکال‌های آزاد به لایه خارجی پوست می‌کنند.

انواع کرم مرطوب‌ کننده چیست؟

انواع کرم‌های مرطوب کننده‌

کرم‌های مرطوب کننده‌ به 4 نوع متفاوت تقسیم می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌:

مطالب کاربردی:  همه چیز درباره تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده که باید بدانید

 

اُکلُسیو Occlusive (انسدادکننده، پوشاننده و مسدودکننده)

اکلسیوها یا اکلوژن‌ها به منظور یک مانع فیزیکی جهت جلوگیری از اتلاف آب موجود در سطح پوست عمل کرده و از تحریک‌کننده‌های خارجی محافظت می‌نمایند. وظیفه اکلسیوها کاهش تحریک و ترمیم لایه محافظ پوست و حفظ رطوبت آن است. مشهورترین اکلسیو را می‌توان وازلین معرفی نمود. اکلوژن‌ها زمانی که به‌صورت موضعی استفاده می‌شوند دارای قوام ضخیمی می‌باشند؛ این موجب می‌شود که انتخاب مناسبی فقط برای پوست‌های بسیار خشک باشد.

اِمولیِنت Emollient (چربی و روغن، نرم‌کننده)

اِمولیِنت

امولینت‌ها یا نرم‌کننده‌ها بعضی از ویژگی‌های مشابه اکلسیوها را دارند ولی عملکرد اصلی آن‌ها نرم‌کردن پوست می‌باشد. امولینت‌ها به پوست کمک کرده تا احساس راحتی کرده، درخشان‌تر دیده شده و کم‌تر دچار خارش بشوند.

امولینت‌ها خاصیت پخش‌‌پذیری خوبی بر روی پوست و بالابردن سرعت ترمیم لایه محافظ پوست دارند. استفاده از این لیپیدها (چربی‌ها) جهت پیشگیری از پیری پوست مفید است؛ چراکه لیپیدهای طبیعی توسط مواد پاک‌کننده آرایش، صابون، دوش‌گرفتن و قرارگرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش UV، کاهش پیدا می‌کند.

هومِکتانتHumectant (نَم نگه‌دارنده یا مرطوب نگه‌دارنده)

هومکتانت‌ها قادرند از تاثیرات موادی مانند صابون یا الکل در خشک‌شدن پوست‌ و‌ مو، با گرفتن مولکول‌های آب از هوا و کشیدن آن‌ها به سطح پوست جلوگیری کنند. به‌یاد داشته باشید که اصطلاح هومکتانت معمولا روی برچسب محصولات درج نمی‌شود، به همین علت باید ترکیبات مرطوب کننده‌ خود را بررسی نمایید.

هومِکتانتHumectant (نَم نگه‌دارنده یا مرطوب نگه‌دارنده)

هومِکتانت

ترکیبات هومکتانت‌ها معمولا شامل مواد زیر است: عسل، سفیده و زرده تخم‌مرغ، اوره، گلیسرول و سوربیتول، ملاس، ژل آلوئه‌ورا، سرامیدها، اسیدلاکتیک، گلیسیرین، اسیدهیالورونیک و… گلیسیرین و اسیدهیالورونیک دو ماده شناخته‌شده از دسته هومکتانت‌ها می‌باشند.

اِسکوآلن Squalene (روغن)

اسکوآلن‌ها مواد روغنی بوده که در طیف گسترده‌ای از محصولات آرایشی ‌بهداشتی به‌کار می‌روند؛ از جمله:

محصولات مو، روغن حمام، آرایش چشم، پایه‌ها، رژ لب، محصولات ضدآفتاب، پودرهای بدن، محصولات ناخن و همچنین در محصولات پاک‌کننده، مرطوب‌کننده‌ و مراقبت از پوست.اسکوالن در منابع طبیعی مثل زیتون، سبوس برنج و روغن جوانه گندم یافت می‌شود. این ماده به‌منظور یک آنتی‌اکسیدان طبیعی، نرم‌کننده‌ای موثر جهت بهبود شرایط کلی و احیای رطوبت پوست می‌باشد.

مرطوب کننده‌ مناسب برای هر نوع پوست

مرطوب کننده‌ مناسب برای هر نوع پوست

انتخاب کرم مرطوب کننده‌ با توجه به نوع پوستی که داریم بسیار اهمیت دارد. اولین گام جهت یک انتخاب درست، تشخیص نوع پوست است.

انواع کرم مرطوب کننده برای پوست معمولی

پوست معمولی نه چندان خشک است و نه چندان چرب. پس توصیه می‌شود جهت حفظ تعادل در رطوبت طبیعی پوست، از کرم‌های مرطوب کننده‌ بر پایه آب، که غیرچرب و سبک هستند، استفاده نمایید.

انواع کرم مرطوب کننده پوست خشک و حساس

کرم مرطوب کننده پوست خشک و حساس

پوست خشک یا آسیب‌پذیر، یکی از انواع پوست بوده که به توجه بیشتری نسبت به دیگر انواع پوست نیاز دارد. پوست در اثر کمبود آب و چربی، لطافت و نرمی خود را از دست داده و خشک می‌شود؛ رفته‌رفته پوست زبر می‌شود و طراوت خود را از دست می‌دهد.

انواع کرم مرطوب کننده پوست چرب

اشتباه بیشتر افراد دارای پوست چرب این است که تصور می‌کنند نیازی به کرم مرطوب‌کننده‌ ندارند. اما حقیقت این است که اغلب پوست این اشخاص رطوبت کافی نداشته و جهت جلوگیری از خشکی بیش از اندازه، چربی بیشتری تولید می‌کند. این نوع پوست به علت چربی زیاد همیشه مستعد جوش می‌باشد. درنتیجه اگر پوستی چرب دارید، به دنبال مرطوب کننده‌هایی باشید که مختص پوست‌های چرب و آکنه‌ای می‌باشند.

آبرسانی برای پوست‌های جوش‌دار بسیار مهم است. پوست چرب به کرم مرطوب کننده‌ سبک نیاز دارد. کرم‌های مرطوب کننده‌ سبک معمولا به حالت ژل یا لوسیون مایع می‌باشند. کرم مرطوب کننده‌ فاقد چربی یا اصطلاحا کرم مرطوب کننده‌ ضدچربی پوست خریداری نمایید یا حداقل محصولی را تهیه کنید که چربی بسیار پایینی داشته باشد. مرطوب‌کننده‌ پوست‌های چرب باید غیرکومدوژنیک باشد تا موجب بروز جوش‌های زیرپوستی نشود.

مطالب مرتبط:  فواید کرم مرطوب کننده برای پوست چیست؟

 

انواع کرم مرطوب کننده برای پوست مختلط

کرم مرطوب کننده‌ برای پوست مختلط

پوست مختلط به‌صورت همزمان ویژگی‌های دو یا چند نوع پوست را دارد، به‌عنوان مثال بخشی از پوست خشک بوده و پس از شستشو احساس خشکی و کشیدگی دارد و بخشی چرب بوده و براق می‌شود. معمولا این چربی بیشتر در ناحیه T صورت (بینی، چانه و پیشانی) دیده می‌شود.

استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی مناسب برای اشخاص با پوست مختلط لازم است. چنانچه پوستی مختلط دارید باید از کرم مرطوب‌کننده‌‌ای استفاده نمایید که چربی کنترل شده داشته باشد، چراکه چربی اضافه موجب بسته‌شدن منافذ پوست شده و سبب ایجاد آکنه می‌شود. همچنین این نوع پوست به آبرسانی کافی نیاز دارد تا نواحی خشک پوست به خوبی مرطوب نگه‌ داشته شود. بهترین کرم مرطوب کننده برای این نوع پوست به فرم ژل و فلوئید هستند.

مطالب کاربردی:  آشنایی با بهترین کرم ضد آفتاب خارجی و نحوه مصرف درست آن

 

انواع کرم مرطوب کننده برای پوست حساس

کرم مرطوب کننده‌ برای پوست حساس

معمولا پوست حساس درمقابل عوامل محیطی واکنش بیشتری نشان می‌دهد. پوست‌های حساس یا آسیب‌دیده به سادگی رطوبت خود را از دست می‌دهند، بنابراین این افراد بیشتر اگزما، خشکی پوست، پسوریازیس و روزاسه دچار می‌شوند.

در انتخاب مرطوب کننده‌ پوست‌ حساس باید توجه داشت که فرآورده فاقد الکل و اسید و همچنین مواد تحریک کننده باشد، چراکه این مواد با عملکرد لایه‌برداری خود موجب بروز آلرژی‌های پوستی در پوست‌های حساس می‌شوند. همچنین نیاز است مرطوب کننده‌‌های پوست‌های حساس دارای مواد تسکین‌دهنده و التیام بخش مثل سرامید، اسید هیالورونیک، عصاره آلوئه‌ورا و بابونه باشد.

 

منبع : cerave

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *