تفاوت دئودورانت و ضد تعریق

بیشتر مردم تفاوت دئودورانت و ضد تعریق را نمی‌دانند و تصور کرده که هر دوی این محصول کار مشابهی را انجام می‌دهند در حالی که هر یک ویژگی‌ها و موارد استفاده متفاوت و گوناگونی دارند. ما در این مطلب سعی داریم به تفاوت این دو محصول پرداخته تا شما بتوانید بهترین انتخاب را با توجه به نیاز خود انجام بدهید. دئودورانت در اصطلاح به معنای وسیله یا شی بوده که روی سطح بدن غلت می‌خورد.

اصلی‌ترین فرق دئودورانت و ضد تعریق وجود دارد، این است که انواع دئودورانت مانع از ایجاد بوی بدن خواهد شد. حال آنکه ضد تعریق‌ها از عرق کردن بدن جلوگیری می‌نمایند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

بسیاری از ما زمان خرید محصولات بهداشتی به این نکته توجه نکرده که این دو محصول با یکدیگر متفاوت هستند و یا فکر می‌کنیم هر کدام از گزینه‌های خریداری شده قادر است تا هم از بوی بد بدن و هم از عرق جلوگیری نماید. ولی جلوگیری از عرق و بوی بدن دو موضوع متفاوت بوده که به محصولات گوناگونی احتیاج دارد.

دئودورانت چیست؟

دئودورانت چیست؟

عرق حقیقی بدن بو ندارد ( بی بو و بی رنگ است ). بوی بد بدن زمانی رخ می‌دهد که عرق بی بو با باکتری‌های روی پوست بدن با هم ترکیب شده و با توجه به جایی از بدن که دچار تعریق می‌شود، میزان بوی عرق می‌تواند متفاوت باشد. غدد عرق به علت تولید باکتری‌ها، چربی یا پروتئین، می‌تواند بوی قوی‌تری ایجاد نماید. انواع دئودورانت مانع از ایجاد و تجمع باکتری‌ها روی بدن و غدد عرقی می‌شود، ولی از تعریق یا خیس شدن بر اثر عرق جلوگیری نخواهد کرد.

نحوه استفاده از آن هم به این صورت است که باید مستقیما در ناحیه زیر بغل مورد استفاده قرار بگیرد. چنانچه مشکل اصلی شما بوی بدن است، جهت رفع آن استفاده از انواع دئودورانت نخستین راهکار است.

بعضی از افراد پیشنهاد می‌کنند که این محصول را در دیگر نواحی از بدن که ممکن است بوی بدن ایجاد شود، مثل اطراف ناحیه قفسه سینه یا نزدیکی کشاله ران استفاده نمایید، ولی ما توصیه می‌کنیم از انجام این کار خودداری نمایید. در مقابل، پودر بچه، گزینه‌ای طبیعی‌تر و بهتر برای نواحی خارج از زیر بغل بوده که ممکن است بوی بد داشته باشند و باید رفع بشوند.

نکاتی در رابطه با دئودورانت، ترکیبات و نحوه استفاده

نکاتی در رابطه با دئودورانت، ترکیبات و نحوه استفاده

بهترین زمان جهت استفاده از انواع دئودورانت پس از دوش گرفتن است (مطمئن شوید که ابتدا بدن شما به طور کامل خشک است ). پیش از رفتن به رختخواب هم زمان مناسبی برای استفاده است، چرا که در این زمان بدن کم‌تر عرق می‌کند. چنانچه احساس می‌کنید جهت از بین بردن بوی بد بدن نیاز به استفاده مجدد یا بیشتر از دئودورانت است، می‌توانید مجددا در همان نقطه از دئودورانت استفاده نمایید اما دقت داشته باشید که بیش از اندازه مجاز این کار را انجام ندهید.

دئودورانت‌ها در رایحه‌ها و عطرهای گوناگون تولید می‌شوند. در رابطه با تفاوت دئودورانت و ضد تعریق باید گفت که ترکیبات به کار رفته در ساخت دئودورانت‌ها با ضد عرق‌ها بسیار متفاوت است و برای همین دو کاربرد است که با هم متفاوت هستند. دئودورانت‌ها دارای مواد آنتی باکتریال بوده که با رایحه‌های گوناگون ترکیب شده است و جهت کاهش باکتری‌های زیر بغل تاثیرگذار است.

بر عکس ضد تعریق‌ها، دئودورانت‌ها دارای آلومینیوم نیستند.( کلراید آلومینیوم ماده اصلی در محصولات ضد تعریق هستند).

نکاتی در رابطه با دئودورانت، ترکیبات و نحوه استفاده

رایج‌ترین ماده ضد باکتریایی در انواع دئودورانت الکل است ، ولی موادی مثل زغال فعال، جوش شیرین و روغن نارگیل در دئودورانت‌های طبیعی جهت از بین بردن و کاهش باکتری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از مواد دیگری که در بیشتر دئودورانت‌ها استفاده می‌شود می‌توان به این موارد اشاره نمود : ستیل الکل، دی متیکون، نشاسته ذرت هیدرولیز شده، پروپیلن گلیکول، عطر، سیکلومتریک. دئودورانت‌های  فراوانی وجود دارند، از مارک‌های معروف گرفته تا گزینه‌های طبیعی و بدون مواد شیمیایی که شما می‌توانید آن‌ها را تهیه و استفاده نمایید اما نکته مهمی که وجود دارد این است که آنچه برای دوست شما مفید می‌باشد؛ امکان دارد برای شما مناسب نباشد.

در نتیجه سعی کنید از میان انواع دئودورانت محصولی را انتخاب کرده که مناسب با نیاز و پوست شما باشد. برای این کار مواد و ترکیبات موجود روی دئودورانت را بررسی نموده و با یکدیگر مقایسه نمایید و در صورت امکان تست حساسیت را هم انجام دهید. همچنین بهتر است جهت تهیه محصول مورد نظر به انواع معتبر فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه نمایید.

قیمت انواع ضد تعریق و دئودورانت با کیفیت

 

ضد تعریق چیست؟

ضد تعریق چیست؟

ضد تعریق‌ها همان گونه که اشاره شد میزان عرق بدن را کاهش داده و در درمان تعریق زیاد به کار می‌روند. آلومینیوم، ماده اثرگذار در ترکیبات ضد عرق بوده که بیشتر به شکل ژل استفاده می‌شود. این ژل‌ها  به صورت موقت راه خروجی عرق بر روی پوست را  مسدود می‌نمایند و میزان عرق را کاهش می‌دهند.

با توجه به این که ضد تعریق‌ها از تشکیل عرق (یک عملکرد بدن طبیعی ، بیولوژیکی) جلوگیری می‌نمایند، FDA  (  سازمان دارو و غذا آمریکا ) ضد تعریق‌ها را به منظور یک دارو طبقه‌بندی می‌کند و علیرغم آنچه ممکن است تصور نمایید، ضد تعریق‌های مبتنی بر آلومینیوم عوارضی نداشته و موجب بروز سرطان و دیگر مشکلات نمی‌شوند. با توجه به نیاز شما انواع گوناگونی از ضد تعریق موجود است.

ضد تعریق‌های بالینی که توسط پزشک تجویز می‌شوند، به طور معمول برای کسانی است که بیش از اندازه عرق می‌کنند. شما هم با توجه به میزان عرق بدن خود می‌توانید رول ضد تعریق یا اسپری مناسب را انتخاب نمایید.

چگونه می‌توان از ضد تعریق استفاده کرد؟

چگونه می‌توان از ضد تعریق استفاده کرد؟

پس از دوش گرفتن یا شب پیش از رفتن به رختخواب (زمانی که غدد عرق کم‌ترین فعالیت را دارد) از ضد تعریق استفاده نمایید. پیش از بیرون رفتن از منزل از ضد تعریق استفاده نمایید، چرا که این مواد به طور معمول جهت آن که کارایی بهتری داشته باشند باید چند دقیقه پیش از عرق کردن روی سطح پوست استفاده شوند.

ضد تعریق‌ها را بر خلاف دئودورانت‌ها می‌توان در نواحی غیر از زیر بغل که عرق می‌کنند هم استفاده کرد. بسیاری از محصولات ضد تعریق بدن دارای اثرات ضد تعریقی از 12 تا 48 ساعت می‌باشند، در نتیجه به جز کسانی که به میزان زیادی عرق می‌کنند، دیگر اشخاص نیازی به استفاده مجدد از ضد تعریق‌ها در طی روز ندارند.

ترکیبات و مواد تشکیل دهنده ضد تعریق‌ها

ترکیبات و مواد تشکیل دهنده ضد تعریق‌ها

هر محصول خوشبوکننده بدنی که دارای آلومینیوم می‌باشد یک ضد تعریق به شمار می‌رود. آلومینیوم به طور معمول به صورت ترکیبات زیر در محصولات ضد تعریق مورد استفاده قرار می‌گیرد: آلومینیوم کلروهیدرات، زیرکونیوم آلومینیوم تری کلرو هیدروکسی، هیدروکسی برمید آلومینیوم، سولفات آلومینیوم و غیره.

مواد دیگری که امکان دارد عرق را کاهش دهند و در محصولات ضد تعریق به کار بروند عبارت‌اند از : نمک‌های معدنی، جوش شیرین، تالک و … ولی آلومینیوم تنها ماده‌ای بوده که توسط FAD جهت به کار بردن در این محصولات شناخته شده است.

ضد تعریق‌ها به اشکال گوناگونی از جمله اسپری، کرم، ژل و رول ارائه می‌شوند. جهت خرید ضد تعریق باید به این نکات توجه نمود : به برچسب‌هایی که به روی محصولات است، دقت کنید و همچنین بررسی میزان قدرت ضد تعریق که می‌تواند برای اشخاص متفاوت باشد. اغلب ضد تعریق‌ها دارای کلرید آلومینیوم به عنوان ماده اصلی هستند، به درصد آن توجه کرده تا متوجه شوید برای شما مناسب است یا خیر و با توجه به سطح عرق خود درصد مناسب را انتخاب نمایید.

مطالب کاربردی:  از بین بردن بوی بد دهان با روش‌های فوری و آسان

 

دئودورانت و ضد تعریق‌ها، کدام یک برای شما مناسب است؟

دئودورانت و ضد تعریق‌ها، کدام یک برای شما مناسب است؟

اغلب مارک‌ها از اصطلاح دئودورانت به صورت متقابل جهت توصیف ضد تعریق‌ها و دئودورانت‌ها استفاده می‌نمایند. ضد تعریق‌هایی که دارای رایحه هستند ( جهت به حداقل رساندن بو ) به منظور دئودورانت ضد تعریق یا ترکیبی شناخته می‌شوند. دئودورانت یک ماده و محصول آرایشی به شمار می‌رود، در حالی که ضد تعریق‌ها دارو به حساب می‌آیند و جنبه درمانی دارند.

انتخاب میان این دو گزینه بستگی به ترجیح فرد و مقدار عرق شما دارد. چنانچه شما شخص کم عرقی هستید و می‌خواهید تنها بوی بدن خود را برطرف نمایید، دئودورانت برای شما گزینه مناسب‌تری است. برای افرادی که به شدت عرق می‌کنند و موجب ایجاد لکه در زیر بغل و روی لباس می‌شوند، ضد تعریق یک راه پیشگیری برای این وضعیت است.

آیا ضد تعریق بو را هم از بین می‌برد؟

آیا ضد تعریق بو را هم از بین می‌برد؟

جواب این سوال هم بله است و هم خیر. با توجه به این که ماده ضد تعریق تولید عرق را متوقف می‌کند، از لحاظ تئوری نباید باکتری‌های موجود در پوست با عرق ترکیب و بوی بد ایجاد نمایند. ولی اگر به درستی و در زمان مناسب استفاده نگردد، موجب افزایش بو و باکتری در ناحیه عرق و زیر بغل می‌شود. در نتیجه مطمئن شوید که از ضد تعریق به صورت صحیح استفاده می‌کنید.

مطالب پربازدید:  عطر مو چیست و چه تفاوتی با عطرهای دیگر دارد؟

 

در نهایت ذکر این نکته حائز اهمیت است، محصولاتی که ترکیبی از هر دو نوع مواد یعنی دئودورانت و ضد تعریق هستند، شاید به لحاظ اقتصادی به صرفه باشند ولی ممکن است خیلی موثر نباشند. شاید بهتر باشد از یک دئودورانت و ضد تعریق به طور جداگانه استفاده نمایید. جهت بدست آوردن حداکثر تاثیر، دئودورانت را پیش از رفتن به رختخواب و ضد تعریق را در صبح‌ها استفاده نمایید. امیدواریم در این مقاله به خوبی با تفاوت دئودورانت و ضد تعریق آشنا شده باشید.

 

منبع : dove

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “تفاوت دئودورانت و ضد تعریق چیست؟

  1. عاطفه گفت:

    متشكر از شما. بسيار كاربردي و آموزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *