عادت ماهانه

چرخه قاعدگی روالی است که دختران بالغ و زنان چه بخواهند چه نخواهند، آن را ماهی یک‌بار طی می‌کنند. چرخه عادت ماهانه نشا‌ن‌دهنده سلامت اندام تولیدمثل در خانم‌ها است و برخلاف تصور اشخاصی که آگاهی لازم را ندارند، نشانه بیماری نیست.

رعایت بهداشت قاعدگی در دوران قاعدگی مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید تا از آسیب‌های متعدد مانند عفونت یا سرطان رحم جلوگیری کنید. ما در این مقاله شما را راهنمایی می‌کنیم تا با نحوه رعایت بهداشت قاعدگی آشنا شوید و پاسخ سؤالاتی که در ذهنتان دارید را بیابید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

نکات بهداشتی دوران عادت ماهانه

بهداشت قاعدگی

رعایت بهداشت دوران عادت ماهانه به‌قدری اهمیت دارد که روزی از سال با عنوان روز جهانی بهداشت قاعدگی نام‌گذاری شده است. پس شما نیز این موضوع را جدی بگیرید و نکات زیر را رعایت کنید.

    1. مقدار زیادی آب بنوشید تا رحم راحت‌تر پاک‌سازی شود.
    2. مصرف چای و قهوه را در دوران قاعدگی به حداقل برسانید.
    3. لباس‌زیر نخی یا پنبه‌ای استفاده کنید تا امکان گردش هوا وجود داشته باشد.
    4. برای جلوگیری از رشد باکتری و ابتلا به عفونت در فاصله‌های زمانی کوتاه، به‌صورت مرتب وسایل بهداشت دوران عادت ماهانه خود مانند نوار بهداشتی و تامپون را تعویض کنید.
    5. قبل و بعد از تعویض تامپون، پد و کاپ قاعدگی دست‌های خود را بشویید و به‌درستی ضدعفونی کنید.
    6. بنا بر میزان خونریزی، تامپون یا پد بهداشتی با مقدار جذب بالا یا پایین را انتخاب کنید و برای خونریزی کم از لوازم بهداشتی با جذب بالا استفاده نکنید.
    7. در طول روز دو بار ناحیه تناسلی را شست‌وشو دهید. ph صابون‌های معمولی برای این کار مناسب نیست و بهتر است که از ژل‌ بهداشتی شست‌‎وشو مخصوص دوران عادت ماهانه استفاده کنید.
    8. برای رهایی از بوی نامطبوع در طی عادت ماهانه از مواد معطر استفاده نکنید.
    9. برای شست‌و‌شو از آب گرم یا ولرم استفاده کنید. این کار باعث کاهش درد نیز می‌شود.
    10. پس از هر بار شست‌وشو، ناحیه تناسلی را خشک کنید.
    11. برای جلوگیری از انتقال باکتری از روده به رحم، شست‌وشو و خشک‌کردن ناحیه تناسلی را از جلو به عقب انجام دهید.
    12. در صورت پس دادن خون به لباس‌زیر، سریع آن را تعویض کنید.
    13. در دوران قاعدگی دوش بگیرید، ولی حتماً با آب روان خود را بشویید و از وان حمام استفاده نکنید.
    14. برای رعایت بهداشت قاعدگی، پد و تامپون استفاده‌شده را داخل روزنامه، کاغذ یا مشمایی پیچیده و بعد داخل سطل زباله بیندازید.

خرید کاپ قاعدگی و فنجان پریودی

انواع وسایل بهداشت دوران عادت ماهانه

وسایل بهداشت قاعدگی

علاوه بر رعایت بهداشت قاعدگی در دسترس بودن لوازم بهداشتی زنانه مناسب هم ضروری است. این لوازم بنا بر سلیقه، شرایط فرهنگی و اقتصادی انتخاب می‌شود.

پد قاعدگی قابل شست و شو

پدهای قاعدگی قابل‌شست‌وشو، جنس پارچه‌ای و دوام بالایی دارند. معمولاً از این پارچه‌ها چندین بار می‌توان استفاده کرد، ولی نکته مهم این است که پس از هر بار استفاده و شست‌و‌شو آن را مقابل نور خورشید پهن و خشک کنید. نور خورشید استریل کننده است و باکتری‌های موجود در پارچه را از بین می‌برد. برای رعایت بهداشت قاعدگی پدهای پارچه‌ای را در جای خشک و تمیز نگهداری کنید.

نوار بهداشتی

نوار یا پدهای بهداشتی تجاری در هرجایی و در تمام مغازه‌ها و داروخانه‌ها یافت می‌شود. این پدها یک‌بارمصرف هستند و در تولید آن‌ها، الیاف مصنوعی به کار می‌رود. به همین دلیل هم برای محیط‌زیست ضرر دارند و زمان استفاده از آن‌ها امکان بروز حساسیت‌های پوستی وجود دارد. در صورت انتخاب نوار یا پد بهداشتی، نوعی از آن را مصرف کنید که با پوستتان سازگاری و کم‌ترین میزان استفاده از الیاف حساسیت‌زا را داشته باشد و باعث ایجاد مشکل نشود. نوار بهداشتی خارج از بدن قرار می‌گیرد و با چسبی به لباس‌زیر متصل می‌شود.

تامپون

تامپون از موادی نرم تشکیل شده است و برای جذب خون به‌صورت داخلی توسط بانوان استفاده می‌شود تا خون را قبل از خارج شدن جذب کنند. تامپون‌ها در دو نوع یک‌بارمصرف و چندبار مصرف تولید می‌شوند. انواع چندبار مصرف آن‌ها از الیاف طبیعی مانند پنبه، کنف، پشم و … تشکیل شده‌اند و قابلیت شست‌و‌شو دارند.

کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی که به آن فنجان قاعدگی هم می‌گویند، از جنس سیلیکون است و به‌راحتی تا می‌خورد. کاپ قاعدگی هم مانند تامپون به‌صورت داخلی توسط بانوان استفاده می‌شود. این نوع از لوازم بهداشت قاعدگی قابلیت استفاده مجدد و شست‌وشو دارند و آسیب کم‌تری به محیط‌زیست می‌زنند.

نکته: برای اطلاعات بیش‌تر و آشنایی با نحوه استفاده، مقاله کاپ قاعدگی چیست را مطالعه کنید.

خرید آنلاین کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی

شما می‌توانید انواع کاپ قاعدگی مناسب و مطمئن را از فروشگاه مدیسه تهیه کنید. این فنجان‌های قاعدگی به‌صورت ضد حساسیت با مواد اولیه مرغوب و دارای استانداردها و تأییدیه‌های بین‌المللی هستند. تنها کافی است در دوران عادت ماهانه مراقبت سلامتی خود باشید، بهداشت قاعدگی را رعایت کنید و لوازم موردنیاز خود را بدون زحمت از مدیسه سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

 

منبع : cdc

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *