نکاتی برای تقویت ناخن و داشتن ناخن هایی زیبا

فرقی نمی‌کند که خانم باشید یا آقا، به‌هرحال یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار در زیبایی و به‌خصوص زیبایی دستان شما داشتن ناخن‌هایی زیبا و سالم است. برای حفظ ظاهر و سلامت ناخن‌هایتان باید به آن‌ها رسیدگی کنید.

معمولا عواملی چون افزایش سن، تغذیه نامناسب، استفاده طولانی‌مدت از لاک ناخن، عادت‌های نامناسب و بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی باعث شکنندگی و ضعف ناخن‌ها می‌شود. از طرفی برای تقویت ناخن‎‌ راه‌های زیادی وجود دارد که در این مقاله می‌خواهیم آنها را به شما معرفی کنیم تا شما هم از داشتن ناخن‌هایی زیبا و سالم لذت ببرید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

10 راهکار برای تقویت ناخن

راهکار برای تقویت ناخن

در ادامه با 10 راهکار مهم برای تقویت ناخن خانگی آشنا شوید.

1- تقویت ناخن با رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی شما باید شامل مقادیر مناسبی آهن، پروتئین، کلسیم و چربی‌های سالم باشد. ازجمله مواد غذایی که برای رشد و سلامت ناخن‌‎ها مفید هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مواد غذایی حاوی آهن و پروتئین مانند عدس، لوبیا
  • سبزیجات سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی و کاهو
  • مواد غذایی حاوی بیوتین و کلسیم مانند بادام
  • مواد غذایی حاوی امگا 3 و پروتئین مانند ماهی، تخم‌کتان، تخم‌مرغ و سویا
  • میوه‌جات حاوی ویتامین C مانند پرتقال، توت‌فرنگی و کیوی

نکته: درصورتی‌که به هر دلیلی نمی‌توانستید مواد موردنیاز برای سلامت ناخن را از طریق مواد غذایی دریافت کنید، از مولتی‌ویتامین‌ها (با تائید پزشک) استفاده کنید.

2- استفاده از مرطوب کننده

تقویت ناخن با مرطوب کننده

بعد از شست‌وشوی دست‌ها و پاک کردن لاک ناخن‌ها، برای آب‌رسانی و مرطوب کردن ناخن‌ها از کرم مرطوب کننده دست استفاده کنید. مرطوب کننده را به ناخن‌های دستتان و کوتیکول‌های آن بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید.

مطالب دیدنی:  20 مدل فرنچ ناخن شیک سال 2022

3- پرهیز از عادت های ناسالم

تقویت ناخن آسیب دیده

برای داشتن ناخن‌ زیبا و سالم باید عادت‌های مضر و ناسالم را کنار بگذارید. در ادامه به برخی از این عادت‌های ناسالم اشاره کرده‌ایم.

  • ناخن‌های خود را نجوید و کناره‌های آن را نکنید.
  • برای مدت طولانی لاک را روی ناخنتان نگه ندارید.
  • از لاک‌هایی که مواد شیمیایی مضر مانند فرمالدهید و استون دارند استفاده نکنید.
  • دست‌های خود را زیاد در معرض آب و شست‌وشو قرار ندهید و برای کارهایی مانند ظرف شستن حتما از دستکش استفاده کنید.
  • کفش‌های تنگ و نوک‌تیز نپوشید.
  • کوتیکول‌های ناخن را نبرید و برای مرتب کردن، تنها آن را به عقب بکشانید.

4- استفاده از لاک با کیفیت

استفاده از لاک باکیفیت

از آن‌جایی که لاک‌ها مستقیم با ناخن برخورد می‌کنند و ممکن است برخی از موادشان جذب بدن شود، از تهیه لاک‌های ارزان‌قیمت و ناشناخته پرهیز کنید. لاک‌های بی‌کیفیت به ناخن‌ها آسیب می‌رسانند. برای کمک به تقویت ناخن و ضعیف نشدن آن از محصولات زیبایی و بهداشت ناخن باکیفیت و از برند معتبر استفاده کنید. علاوه بر این مطمئن شوید که مواد تشکیل‌دهنده آن بدون ضرر و ضد سرطان باشند.

قیمت بهترین محصولات مراقبت ناخن

5- عدم استفاده از استون

ماده استون موجود در پاک‌کننده‌های لاک سبب خشک، ضعیف و شکننده شدن ناخن می‌شود. برای جلوگیری از این امر از لاک‌پاک‌کن‌های فاقد استون استفاده کنید.

6- ماساژ ناخن

یکی از مؤثرترین روش‌های تقویت ناخن، ماساژ و کمک به گردش خون در آن است. در هفته چند بار به مدت 5 الی 10 دقیقه ناخن‌های خود را با ماسک‌های مرطوب کننده، روغن‌های طبیعی یا کرم ناخن ماساژ داده و تا صبح دستکش بپوشید تا پاک نشود. درنهایت هم آن را با آب گرم بشویید.

7- استفاده از محصولات تقویتی ناخن

استفاده از محصولات تقویتی ناخن

برای ترمیم ناخن‌ها برندهای زیادی محصولات تقویتی تولید کرده‌اند. برای آب‌رسانی، تقویت ناخن و رساندن مواد مغذی از یک محصول داروی تقویت ناخن استفاده کنید و آن را همانند لاک، روی ناخن تمیز و بدون لاک بزنید.

8- اهمیت ویتامین D

ویتامین D

ویتامین D یکی از بهترین ویتامین‌ها برای رشد مو و ناخن است. ویتامین D علاوه بر این‌که نقش مهمی در یکپارچگی ناخن‌ها ایفا می‌کند، از مواد ضروری برای جذب کلسیم نیز است. در طول روز، مدت‌زمانی ناخن‌های خود را زیر نور خورشید قرار بگیرید تا ویتامین D دریافت کنند. به‌علاوه می‌توانید با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D مانند ماهی، شیر، قارچ، غلات صبحانه و … این ماده را دریافت کنید.

مطالب دیدنی:  ترندهای جذاب ژلیش ناخن

9- استفاده از فلز روی یا زینک

زینک جزو مواد مغذی است که باعث تسریع رشد و تقسیم سلولی ناخن و درنتیجه رشد سریع و سالم آن می‌شود. فلز زینک در مواد غذایی مانند پروتئین‌های حیوانی، سویا، نخود، بادم و دانه‌های گیاهی وجود دارد. علاوه بر این‌ها شما می‌توانید فلز روی را به‌صورت قرص از داروخانه‌ها تهیه و با مشورت پزشک مصرف کنید.

10- نوشیدن آب به مقدار کافی

نوشیدن آب همان‌طور که در سلامت پوست و مو تأثیر مثبت دارد، برای تقویت ناخن نیز مناسب است. پوسته‌پوسته شدن و زود شکستن ناخن‌ها نشانه‌ی کمبود آب است و با نوشیدن آب و مایعات به مقدار کافی می‌توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

تقویت ناخن در خانه

تقویت ناخن در خانه

حال که راهکارهای تقویت و محکم کردن ناخن‌ها را باهم بررسی کردیم، نوبت به چند ایده برای سالم‌سازی ناخن‌ها در خانه می‌رسد. این کارها بسیار ساده و کم‌هزینه هستند و تنها نیاز به کمی وقت و انرژی ‌دارند.

  • روغن ویتامین E: این روغن ناخن را تقویت و تغذیه می‌کند. روغن ویتامین E را از کپسول آن خارج کرده و به‌آرامی به ناخن‌های خود بمالید و ماساژ دهید تا گردش خون افزایش پیدا کند.
  • روغن نارگیل و آبلیمو: روغن نارگیل چربی اشباع دارد و به حفظ رطوبت ناخن و جلوگیری از عفونت آن کمک می‌کند. آبلیمو نیز به درخشان شدن و تقویت ناخن کمک می‌کند. می‌توانید نصف قاشق روغن نارگیل را با چند قطره آبلیمو ترکیب کنید و ناخن‌های خود را 5 الی 10 دقیقه در آن قرار دهید. به‌علاوه می‌توانید هرکدام از این محصولات را به‌صورت جداگانه نیز استفاده کنید.
  • روغن‌زیتون: روغن‌زیتون را به میزانی که دستتان نسوزد گرم کنید و به ناخن‌های خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه روی آن باقی بماند. این کار باعث بهتر شدن بافت ناخن شما می‌شود.
  • زرده تخم‌مرغ و شیر: برای درمان خشکی ناخن‌ها زرده تخم‌مرغ را با شیر مخلوط کرده و به ناخن‌های خودتان بمالید. زرده تخم‌مرغ به‌خوبی رطوبت ناخن‌ را تأمین می‌کند.
  • آب‌پرتقال: اسیدفولیک موجود در پرتقال برای رشد ناخن‌ ضروری است. مقداری آب‌پرتقال تازه آماده کنید و ناخن‌های خود را در آن قرار دهید. درنهایت با آب گرم بشویید و مرطوب کننده بزنید.
  • چای سبز: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز در سلامت ناخن تأثیر بسزایی دارند. ناخن‌های خود را در یک ‌کاسه چای سبز سرد شده قرار دهید و 10 دقیقه نگه دارید.
  • عسل: عسل ضد باکتری و قارچ است و به سلامت و تقویت ناخن و کوتیکول‌های آن کمک می‌کند. مقداری عسل و آبلیمو را باهم مخلوط کنید و روی ناخن‌های خود بمالید.

از ناخن های خود مراقبت کنید

در این مقاله عوامل آسیب رسیدن به ناخن و راه‌های پیشگیری و ترمیم آن‌ها را بررسی کردیم. شما نیز برای سلامتی، زیبایی و تقویت ناخن دست خود وقت بگذارید، تاثیر مثبت آن را ببینید و از آن لذت ببرید. هیچ تفریح یا کاری زیباتر و لذت‌بخش‌تر از خود مراقبتی نیست و به این اندازه حس خوبی به شما منتقل نمی‌کند.

مطالب دیدنی:  20 ایده جذاب برای طرح ناخن پاییزی 1401

 

منبع : medium

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “راهنمای جامع تقویت ناخن برای حفظ ناخن‌هایی زیبا

  1. سارا گفت:

    مواد گیاهی برای تقویت ناخن ها خیلی بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *