درمان قارچ ناخن

قارچ ناخن یک نوع عفونت شایع می‌باشد. افراد ممکن است در ناخن‌های دست یا پا درگیر این مشکل شوند. درمان قارچ ناخن با روش‌های کاربردی امکان پذیر است. قارچ بصورت لکه سفید یا زرد قهوه‌ای در زیر نوک ناخن پا یا دست خود را نشان می‌دهد.

قارچ ناخن چیست و درمان سریع قارچ ناخن چگونه است؟

قارچ ناخن چیست و درمان سریع قارچ ناخن چگونه است؟

قارچ ناخن یک مدل از انواع عفونت‌های شایع به شمار می‌آید. بر حسب میزان شدت عفونت قارچی، رنگ ناخن نیز تغییر می‌کند و گاهی دلیل زردی ناخن قارچ است. از جمله مشخصات ناخن‌های قارچی ضخامت بیشتر و لبه‌های خرد شده است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

قارچ ممکن بوده تا یک یا چند ناخن را همزمان درگیر کرده، پس جلوگیری از پیشروی آن بسیار ضروری است. امروزه جهت درمان قارچ ناخن دست و درمان قارچ ناخن شست پا روش‌های بی شمار و اثرگذاری وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها این عارضه را درمان نمود.

درمان قارچ ناخن چگونه است؟

درمان قارچ ناخن چگونه است؟

همانطور که اشاره شد جهت درمان قارچ ناخن دست و پا روش‌های سنتی و پزشکی بسیاری وجود دارد. حتی جهت درمان قارچ ناخن دست در طب سنتی نیز روش‌های تاثیرگذاری ارائه شده است. اگر که وضعیت خفیف باشد، برطرف کردن این معضل چندان سخت نبوده و حتی شاید نیاز به درمان مخصوصی نداشته باشد.

درمان قارچ در حالتی که ناخن دردناک یا ضخیم و شکننده شده باشد بسیار دارای اهمیت است.

درمان قارچ ناخن دست در خانه

درمان قارچ ناخن دست در خانه

برخی می‌گویند درمان قارچ ناخن با وایتکس انجام شدنی است. اما واقعا چنین روش‌هایی دارای ریشه علمی هستند یا خیر، بنابراین نباید خودسرانه از چنین توصیه‌هایی برای خود درمانی استفاده نمود. در این قسمت با رجوع به منابع معتبر، روش‌های تاثیرگذار برطرف کردن این بیماری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فلوکونازول برای درمان قارچ ناخن

فلوکونازول برای درمان قارچ ناخن

داروهای ضد قارچی خوراکی تجویزی، مثل تربینافین یا فلوکونازول که قطره آن هم موجود است به صورت سنتی سال‌هاست که جهت درمان قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما باید دانست که با وجود موثر بودن این روش، امکان دارد عوارض جانبی جدی از قبیل ناراحتی معده و سرگیجه تا مشکلات پوستی حاد و زردی به همراه داشته باشند.

درمان قارچ ناخن Vicks VapoRub

درمان قارچ ناخن Vicks VapoRub

ویکس یک نوع پماد بوده که به صورت موضعی می‌تواند روی ناخن استفاده می‌شود. در مورد پماد Vicks VapoRub در سال 2011 یک تحقیق انجام گرفته، که نشان داد این پماد اثرات بالینی خوبی داشته و می‌تواند جهت درمان قارچ مفید واقع شود. برای نتیجه‌گیری بهتر از ویکس باید هر روز از آن استفاده کرده و در روز حداقل یک بار این پماد را روی ناحیه مورد نظر بمالید.

درمان قارچ ناخن با عصاره اسنکروت

درمان قارچ ناخن با عصاره اسنکروت

عصاره اسنکروت یکی از تاثیرگذارترین ضد قارچ‌هایی است که برای حل این مشکل استفاده می‌شود. عصاره اسنکروت از خانواده آفتابگردان به شمار می‌آید. در مطالعه‌ای که در سال 2008 انجام شد، این عصاره به اندازه داروی ضد قارچ سیکلوپیروکس در درمان سریع قارچ ناخن شست پا موثر شناخته شده است.

اگر می‌خواهید از عصاره اسنکروت استفاده کنید، لازم است ماه اول هر روز سه بار، در ماه دوم هفته‌ای دو بار و در ماه سوم هفته‌ای یک بار از آن روی ناخن مبتلا به قارچ استفاده کنید.

قیمت انواع محصولات مانیکور و پدیکور باکیفیت

 

درمان قارچ ناخن با روغن درخت چای

درمان قارچ ناخن با روغن درخت چای

یکی دیگر از متد‌های درمان قارچ، روغن درخت چای می‌باشد. این روغن که ملالوکا هم نامیده می‌شود، یک روغن مهم با خاصیت ضد قارچی و ضد عفونی کننده است. اگر می‌خواهید از این روغن استفاده کنید، مقدار کافی از روغن درخت چای را روزی دو بار با استفاده از یک پنبه تمیز روی ناخن درگیر به قارچ بمالید.

مطالب کاربردی:  آموزش تخلیه جوش زیر پوستی و روش‌های جلوگیری از ایجاد آن

 

درمان قارچ ناخن با روغن پونه

درمان قارچ ناخن با روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی از موثرترین روش‌های درمان قارچ دست و پا شناخته می‌شود. روغن پونه حاوی تیمول است.

برای حل معضل قارچ با استفاده از روغن پونه، این عصاره را روزی 2 بار با استفاده از یک پنبه روی ناخن بمالید. برخی افراد از ترکیب روغن درخت چای با روغن پونه کوهی استفاده کرده و تا این ماده تاثیر بیشتری در درمان عارضه داشته باشد.

درمان قارچ ناخن با عصاره بزرگ زیتون

درمان قارچ ناخن با عصاره بزرگ زیتون

برای درمان نمودن قارچ با استفاده از عصاره برگ زیتون می‌توان برگ زیتون را کوبیده و روی ناخن درگیر به قارچ گذاشت یا اینکه عصاره برگ زیتون را به صورت کپسول مصرف نمایید. در تحقیقاتی که در سال 2012 بر روی ترکیبات برگ زیتون انجام گرفته، نشان داده که اگر افراد 1 تا 3 کپسول برگ زیتون را همراه با وعده‌های غذایی میل کنند قارچ ناخنشان درمان می‌شود.

درمان قارچ ناخن با استفاده از سیر

درمان قارچ ناخن با استفاده از سیر

سیر نیز می‌تواند در رفع قارچ موثر باشد. سیر هزاران خاصیت نهفته دارد و اگر بتواند این کار را هم انجام دهد، خیلی عجیب نیست. در یک مطالعه که سال 2009 انجام گرفته ثابت شده که سیر خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی دارد، پس می‌تواند در برطرف کردن عارضه قارچ ناخن نیز موثر واقع شود.

جهت درمان قارچ ناخن با سیر، چند حبه سیر را خرد نموده و پوره کنید. پس از آن پوره بدست آمده را هر روز به مدت زمان نیم ساعت روی ناخن درگیر به قارچ بگذارید. همچنین می‌توانید از کپسول‌های سیر جهت این کار استفاده کنید.

درمان قارچ ناخن با تنظیم رژیم غذایی

درمان قارچ ناخن با تنظیم رژیم غذایی

آنچه که به وضوح قابل مشاهده است ارتباط محکم بین سلامتی بدن و رژیم غذایی است. هرچه مواد غذایی که مصرف می‌کنید سالم‌تر باشد، بدن شما شانس بالاتری برای قوی شدن و مبارزه با باکتری و قارچ خواهد داشت. پس وقتی سیستم ایمنی شما قوی شود، ریسک ابتلا به قارچ ناخن دست و پا کاهش پیدا می‌کند.

با مصرف مواد غذایی گفته شده در ادامه می‌توانید نیاز بدن برای قوی شدن و رفع این مشکلات را تامین کنید:

  • ماست پروبیوتیک
  • آهن به میزان کافی جهت جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها
  • رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب ضروری
  • پروتئین به مقدار کافی جهت حمایت از رشد مجدد ناخن
  • غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D مثل محصولات لبنی کم چرب

مطالب کاربردی:  همه چیز درباره رژیم فلکسترین و مزایای این رژیم غذایی

 

استفاده از حنا

استفاده از حنا

شما می‌توانید همچون لاک از حنا روی ناخن‌های درگیر به قارچ استفاده نمایید. این روش برای درمان قارچ ناخن کاشت شده بسیار مطلوب می‌باشد.

داروهای ضدقارچ

داروهای ضدقارچ

بیشتر اوقات، برای تجویز داروهای ضد قارچی مثل تربینافین یا ایتراکونازول باید به پزشک مراجعه کرد. غالبا پزشک دارویی تجویز می‌کند که به صورت قرص بوده و به شکل خوراکی در درمان قارچ اثرگذار باشد. برای پاسخ به این سوال که درمان قارچ ناخن چقدر طول میکشد باید گفت گاهی لازم است فرد درمان شونده دارو را به مدت 12 هفته یا حتی بیشتر مصرف کند، تا زمانی که نشانه‌های بهبود ناخن درگیر به قارچ پدیدار شوند.

با این وجود رد نمی‌کنیم که داروهای ضد قارچ خوراکی نیز می‌توانند عوارض جانبی احتمالا شدیدی در پی داشته باشند. در صورتی که دچار عوارض جانبی داروی ضد قارچ شدید بی شک موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است نیاز باشد داروهای دیگری مصرف کنید.

لیزر درمانی

لیزر درمانی

در صورتی که تمایل ندارید داروهای ضد قارچ را مصرف کنید یا این که پزشک اثرات مطلوبی در اثر مصرف این داروها در شما ندیده، ممکن است لیزر درمانی گزینه قابل قبول‌تری باشد. در این متد ترکیبات حساس کننده به نور روی ناخن‌های درگیر به قارچ قرار می‌گیرد. سپس ناخن در معرض نور لیزر قرار می‌گیرد. در این حالت با روش لیزر درمانی قارچ از بین می‌رود. این متد به جلوگیری از ایجاد مجدد قارچ هم کمک می‌کند.

مطالب پربازدید:  یک روتین مراقبت از ناخن اصولی و حرفه‌ای به بهترین شکل

 

برداشتن ناخن

گاهی پزشک در دوره درمان برای بهتر درمان شدن ناخن، احتمال دارد لایه خارجی را از بین ببرد. به یا داشته باشید که یک متخصص مانیکور و پدیکور نمی‌تواند اینکار را انجام داده و باید انجامش را به یک پزشک متخصص بسپارید تا ناخن بیشتر از این آسیب نبیند.

 

منبع : srvtrck

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *