جایگزین شکر؛ ۱۰ شیرین‌کننده برتر طبیعی

به‌ طور متوسط هر آمریکایی مستقیما یا غیرمستقیم روزانه 400 کالری شکر مصرف می‌نمایند. درحالی ‌که مصرف شکر تصفیه‌شده روبه افزایش می‌باشد، شیرین‌کننده‌های مصنوعی مثل آسپارتام، سوکرالوز، ای‌سی‌ای-کا و ساخارین سال‌ها به دلیل اثرات مخرب جانبی‌ موردبحث بوده‌اند. آسپارتام یک شیرین‌کننده مصنوعی کم‌کالری بوده که حدودا 200 برابر شیرین‌تر از ساکروز است.

سوکرالوز تنها شیرین‌کننده بدون کالری بوده که از شکر مشتق شده و 600 بار از شکر شیرین‌تر است. ای‌سی‌ای-کا هم نوعی شیرین‌کننده مصنوعی بوده که 200 برابر شیرین‌تر از شکر است و به عنوان جایگزین شکر در نوشیدنی‌ها و غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از پودر قند بجای شکر ممکن نیست، اما به جای پودر قند می‌توان از شکر آسیاب شده استفاده کرد. اگر برای شما سوال پیش آمده که بجای شکر از چی استفاده کنیم؟ این مقاله برای شماست.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

ده شیرین‌کننده طبیعی به منظور جایگزین شکر

ده شیرین‌کننده طبیعی به منظور جایگزین شکر

  • عسل طبیعی (یک قاشق غذاخوری عسل حاوی 64 کالری است)
  • استویا (برگ نوعی گیاه که کالری آن صفر می‌باشد)
  • خرما (هر عدد خرمای پیارم حاوی 66 کالری است)
  • شکر نارگیل (یک قاشق غذاخوری شکر نارگیل حاوی 45 کالری است)
  • شیره افرا (یک قاشق غذاخوری شیره افرا حاوی 52 کالری است)
  • ملاس (یک قاشق غذاخوری ملاس 47 کالری است)
  • بالزامیک گلیز (یک قاشق غذاخوری بالزامیک گلیز باتوجه به غلظتش حدودا 20 تا 40 کالری دارد)، بالزامیک گلیز (Balsamic Glaze) از جوشاندن سرکه بالزامیک حاصل شده و طرز تهیه‌ آن در ادامه خواهد آمد.
  • پوره موز (هر فنجان پوره موز دارای 200 کالری است)
  • شیره برنج قهوه‌ای (هر قاشق غذاخوری شیره برنج قهوه‌ای حاوی 55 کالری است)
  • مربای میوه (کالری آن باتوجه به نوع میوه متغیر است)

عسل طبیعی یک جایگزین طبیعی شکر

عسل طبیعی یک جایگزین طبیعی شکر

عسل طبیعی یک خوراکی بی‌نظیر و یکی از شیرین‌کننده‌های طبیعی پرطرفدار می‌باشد و به آسانی جایگزین شکر می‌شود. این خوراکی سرشار از آنزیم‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، آهن، روی، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین  B6، ریبوفلاوین و نیاسین می‌باشد. مجموعه این ریزمغذی‌ها به خنثی نمودن رادیکال‌های آزاد کمک نموده و به گسترش رشد باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش منجر می‌شود.

هر قاشق غذاخوری عسل طبیعی دارای 64 کالری است و تاثیر کمتری در مقایسه با یک موز روی شاخص گلیسمی دارد. شاخص گلیسمی راهی جهت شناخت کربوهیدرات‌های بد و خوب است.

کربوهیدرات‌های زودهضم مثل شکر و نان برای بدن مضر بوده و کربوهیدرات‌های دیرهضم مثل سبزیجات و غلات برای بدن مفید هستند. مهم است دقت داشته باشید که تمامی این‌ها خواص عسل خام است. وقتی که عسل پاستوریزه می‌شود، بسیاری از خاصیت‌های خود را از دست می‌دهد. جهت یافتن عسل خام محلی به فروشگاه‌های روستایی مراجعه نمایید و مستقیما از زنبوردارها خرید کنید. عسل تیره‌تر دارای طعم بهتر و مواد مغذی بیشتری می‌باشد.

چگونه از عسل خام استفاده کنیم؟

چگونه از عسل خام استفاده کنیم؟

قبل از هرچیز هرگز عسل خام را نپزید، آن را با صبحانه میل نمایید، با ماست مصرف کرده یا از آن جهت تزئین سالاد استفاده کنید. چنانچه می‌خواهید خواص غذایی عسل را تا حد امکان حفظ نمایید آن را از حرارت دورنگه دارید.

درصورتی که از خوردن عسل در چای یا قهوه لذت می‌برید صبر کرده تا نوشیدنی شما به میزان کافی سرد شود تا به آسانی بتوانید آن را مزه کنید؛ سپس عسل را به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید شناخت عسل طبیعی و عسل مصنوعی بدون آزمایش آن ممکن نیست. احتمال دارد حتی در یک فروشگاه غیرمعتبر عسلی ارائه شود که در تولید آن اصلا زنبوری شرکت نداشته باشد. پس به خاطر داشته باشید که عسل بهترین جایگزین شکر در چای به شمار می‌رود.

استویا یک جایگزین شکر

استویا یک جایگزین شکر

استویا بومی آمریکای جنوبی است و صدها سال در این مناطق جهت نگه ‌داشتن سطح قند خون در مقدار مناسب و کاهش وزن استفاده شده است. ماده‌ای که در برگ گیاهان استویا وجود دارد آن را 200 برابر شیرین‌تر از شکر می‌نماید.

این روزها عصاره استویا به شکل قطره‌، بسته‌بندی ‌شده در پاکت، قرص‌های قابل حل و در ترکیبات آشپزی وجود دارد. کالری استویا صفر بوده و فاقد کربوهیدرات است. استویا هیچ‌گونه اثرات جانبی مضر مثل شیرین‌کننده‌های مصنوعی نداشته و این مسئله آن را به یک شیرین‌کننده ایده‌آل تبدیل کرده است. بعضی بعد از مصرف استویا طعم تلخ ملایمی را تجربه می‌نمایند. چنانه چنین تجربه‌ای بعد از مصرف استویا دارید از برندی استفاده کرده که دارای عصاره استویای بالاتری باشد.

چطور از استویا استفاده کنیم؟

چطور از استویا استفاده کنیم؟

برعکس عسل خام، استویا در مقابل حرارت پایدار است؛ در نتیجه هرچقدر طور دوست دارید آن را استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که استویا 200 برابر شیرین‌تر از شکر است، در نتیجه حواستان باشد که با همان اندازه شکر از آن استفاده نکنید.

به این خاطر که نباید به همان نسبت شکر در پخت‌وپز از آن استفاده نمود، استفاده از استویا می‌تواند موجب ایجاد مشکل در قوام غذا شود. حل این مشکل راحت است. برای این کار 3/1 تا 2/1 فنجان از این خوراکی‌ها را به غذا اضافه کنید؛  پوره میوه تازه، ماست، 2 عدد سفیده تخم‌مرغ زده‌ شده یا استفاده از 1 تا 2 قاشق غذاخوری آرد نارگیل.

مطالب کاربردی:  اهمیت تغذیه سالم، چه رژیمی برای سبک زندگی شما مناسب‌تر است؟

 

خرما یک جایگزین شکر برای دیابتی ها

خرما یک جایگزین شکر

خرما دارای پتاسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم و ویتامین B6 می‌باشد. خرما به راحتی هضم شده و به سوخت‌وساز پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌نماید. شواهد نشان داده که خرما قادر است تا به کاهش ال دی ال (کلسترول بد) در خون و کاهش ریسک سکته مغزی کمک نماید.

چطور از خرما استفاده کنیم؟

ابتدا باید آن را به حالت خمیر درآورید. خمیر خرما می‌تواند برعکس استویا در بسیاری از دستور غذاها استفاده گردد. خرمای پیارم را در آب داغ ریخته تا نرم بشود؛ چنانچه دمای آن به دمای محیط رسیده و خرماها به مقدار کافی نرم نشده بودند مجددا آن‌ها را در آب داغ بریزید. آب خرماها را نگه داشته و با آن خمیر خرما را شکل بدهید. خرماها را در یک غذاساز ریخته و با قاشق غذاخوری در حین کار آب خرما را به غذاساز بیفزایید.

تا زمانی که خرماها نرم شده و به غلظت موردنظر برسند، به آن آب اضافه کنید. غلظت مورد نظر همان غلظت کره بادام زمینی می‌باشد. از این خمیر در دستور غذاها یا کیک‌های موردعلاقه خود جهت قطع مصرف شکر تصفیه ‌شده و افزایش مواد مغذی آن‌ها استفاده نمایید. می‌توانید از خمیر خرما جهت شیرین کردن مافین‌ها و پای‌های موردعلاقه خود نیز استفاده نمایید.

برای پای‌های میوه 1.5 فنجان از خمیر خرما را با 4 فنجان میوه مخلوط‌ کنید و به‌طور عادی بپزید. باتوجه به مقدار آب موجود در میوه ممکن است به یک قوام دهنده نیاز داشته باشید.

شکر نارگیل یک جایگزین شکر

شکر نارگیل یک جایگزین شکر

اغلب مردم درمورد خواص آب نارگیل، شیر نارگیل، آرد نارگیل و همچنین نارگیل تازه شنیده‌اند. این روزها افراد بیشتری از شکر نارگیل به‌منظور یک شیرین‌کننده طبیعی به دلیل گلیسمی پایین و مواد مغذی بالای آن استفاده می‌نمایند.

شکر نارگیل سرشار از پلی‌فنولها، آهن، روی، کلسیم، پتاسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها، فسفر و دیگر فیتونوترنیت‌ها می‌باشد. فیتونوترنیت‌ها ماده‌ای تاثیرگذار جهت مقابله با بیماری‌های گوناگون هستند. شکر نارگیل خواص متفاوتی داشته و در حال حاضر به‌آسانی در دسترس می‌باشد. شکر نارگیل از آب گل‌های نارگیل استخراج و پس از آن حرارت داده می‌شوند؛ پس از تبخیر آب گل‌ها شکر نارگیل باقی می‌ماند.

مطالب کاربردی:  سفت شدن پوست صورت با مواد طبیعی و گیاهی با اثر فوری

 

چطور از شکر نارگیل استفاده کنیم؟

چطور از شکر نارگیل استفاده کنیم؟

می‌توانید شکر نارگیل را در دستور غذاهای موردعلاقه‌ خود درست به ‌اندازه شکر استفاده نمایید! شکر نارگیل مقداری درشت‌تر از شکر تصفیه ‌شده بوده که می‌توان آن را جایگزین شکر نمود. در صورت قصد استفاده از شکر نارگیل، آن را در دستور غذایی که دارید، در غذاساز بریزید و تا رسیدن به نرمی موردنظر هم بزنید.

می‌توانید شکر نارگیل موردنیاز خود را در مایعاتی که جهت تهیه دستور غذایی خود نیاز دارید حل کرده و سپس از آن استفاده کنید؛ هرچند حل کردن شکر نارگیل در مواردی که قصد تهیه غذاهایی که به خامه‌ای کردن مواد بایکیدیگر نیاز دارند، مثل کیک‌ها و کوکی‌ها، پیشنهاد نمی‌شود.

حتی می‌توانید فورا از آن شکر قنادی تهیه نمایید. به هر فنجان شکر نارگیل یک قاشق غذاخوری  پودر آروروت بیفزایید. آروروت یک نوع گیاه نشاسته‌ای است. چنانچه پودر آروروت در منزل ندارید از نشاسته ذرت استفاده نمایید.  آن‌قدر آن را در یک قهوه‌ساب یا آسیاب چرخانده تا به طور کامل نرم شود. اگرچه شکر قنادی حاصل از آن مثل شکر قنادی‌ای که در فروشگاه‌ها به فروش رسیده و از شکر سفید تهیه می‌شود نخواهد شد، با این‌ وجود راه‌حل بسیار سالم‌تری به‌ حساب می‌آید.

شیره افرا یک جایگزین شکر

شیره افرا یک جایگزین شکر

شیره افرا بومی آمریکای شمالی است. پروسه تولید شیره افرا زمان زیادی لازم دارد و تولید آن شامل چهار مرحله می‌باشد. این مراحل عبارتند از ایجاد سوراخ روی درخت، آویزان کردن جمع کننده زیر شیره درخت، جوش آوردن و تبخیر شیره درخت و نهایتاً تسویه ناخالصی‌ها. شیره افرا یکی از منابع فوق‌العاده منگنز بوده و حاوی کلسیم، پتاسیم و روی است. غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و به جلوگیری از آسیب وارد به بدن به خاطر رادیکال‌های آزاد و کاهش صدمات ناشی از اکسیداسیون کمک می‌کند.

چطور از شیره افرا استفاده کنیم؟

شیره افرا در مقابل حرارت مقاوم است، در نتیجه تقریبا هرطور بخواهید از آن می‌توانید استفاده نمایید. شیره افرا را به طعم ‌دهنده‌ها و سس‌ها اضافه نموده و جهت پخت‌وپز از آن استفاده کنید. می‌توان از آن جهت شیرین کردن گرافولای خانگی و همچنین شیرین نمودن چای و قهوه استفاده کرد. گرافولا غذایی بوده که برای صبحانه از مخلوط آجیل و حبوبات و دانه‌ها درست می‌شود.

جهت لعاب کوکی‌ها و کیک‌ها شیره افرا را جوشانده و شکر پودر شده نارگیل را که نحوه تهیه آن در بالا آمد به آن اضافه نمایید. آن‌قدر هم بزنید تا به طور کامل یکدست شود. اجازه داده تا در دمای اتاق خنک شود و سپس آن را روی کوکی و کیک‌های خود بریزید.

بالزامیک گلیز (Balsamic Glaze) یک جایگزین شکر

بالزامیک گلیز (Balsamic Glaze) یک جایگزین شکر

سرکه بالزامیک غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی بوده که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. این سرکه دارای آنزیم پپسین (Pepsin) بوده که به‌سلامتی هاضمه کمک می‌نماید و طعم بسیار خوبی هم دارد؛ به همین علت است که رژیم غذایی دارای سرکه بالزامیک رژیم سالمی به شمار می‌رود.

مطالب پربازدید:  11 غذایی که باعث ایجاد چین و چروک صورت و پیری پوست می‌شوند

 

چطور از بالزامیک گلیز استفاده کنیم؟

بالزامیک گلیز در انواع فروشگاه‌های نوشیدنی‌ها و غذاهای سالم در دسترس می‌باشد، ولی می‌توانید خودتان نیز به‌سرعت آن را در خانه تهیه نمایید. طرز تهیه بالزامیک گلیز به این شکل است که دو فنجان از سرکه بالزامیک را روی حرارت ملایم به‌ راحتی جوشانده و هرازگاهی آن را هم بزنید. آن‌قدر به جوشاندن ادامه داده تا حجم آن به یک و نیم فنجان کاهش پیدا کند. این فرآیند می‌تواند از 15 تا 30 دقیقه زمان بگیرد. بعد از سرد شدن سرکه بالزامیک جوشانده شده، غلظت آن بیشتر خواهد شد.

 

منبع : familydoctor

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *