پنجاب دارای یکی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین فرهنگ‌های جهان است که آن را به هر شکل ممکنی به نمایش می‌گذارد. یکی از جذاب‌ترین شیوه‌های نمایش فرهنگ پنجابی، نحوه لباس پوشیدن مردمان این سرزمین است. به‌گونه‌ای که اغلب به افرادی که در حال بازدید از ایالت پنجاب هستند توصیه می‌شود حداقل یک‌بار لباس‌های سنتی این ایالت را امتحان کنند. رنگ‌های پر جنب‌وجوش و شاد لباس پنجابی به‌خوبی نشاط و پویایی مردم پنجاب را به نمایش می‌گذارد. لباس‌های سنتی ظرافت را فریاد می‌زنند. به‌ویژه، لباس سنتی پنجاب که علیرغم بسیاری از تغییرات، هنوز گویای فرهنگ و سنتی است که در طول قرن‌ها پابرجا مانده است. با ما همراه باشید تا با انواع مدل لباس پنجابی آشنا شوید.

مد و لباس پنجابی

مدل لباس پنجابی

کشور هند سرزمینی با یک فرهنگی غنی است. فرهنگ این کشور دارای رنگ‌های زنده‌ای است که در بسیاری از مناطق ایالت‌های مختلف استفاده می‌شود و بهترین ایالتی که استفاده غنی از رنگ‌ها را نشان می‌دهد ایالت پنجاب است. لباس‌هایی که توسط مردم ایالت پنجاب استفاده می‌شود، رنگ‌های زنده را با آثار گلدوزی غنی و سنگین به نمایش می‌گذارند. استفاده از چنین رنگ‌هایی نشان از فرهنگ جوشان پنجاب دارد. لباس‌های مورداستفاده در ایالت پنجاب ترکیبی از رنگ‌هایی آرام‌بخش است که چشم را تسکین می‌دهد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

عمده‌ترین نوع کار مورداستفاده در لباس‌های دوخته‌شده در ایالت پنجاب، کار فولکاری است. فولکاری نوعی گلدوزی است که با نخ روی انواع لباس‌ها اعم از کت مجلسی زنانه، ساری، دوپاتا، دال و لنگا انجام می‌شود. آثار فولکاری عموماً بر روی لباس‌های سنتی زنان جامعه که متعلق به مناطق روستایی در ایالت پنجاب هستند، دیده می‌شود، درحالی‌که در زمان کنونی می‌توان آن را روی لباس‌های زنانی شهری نیز مشاهده کرد. لباس‌ها در پنجاب همیشه رنگ و بویی از کارهای فولکاری دارند. این نوع گلدوزی که در حاشیه لباس و یا روی کل پارچه دیده می‌شود به‌گونه‌ای انجام می‌شود که رنگ پایه لباس را افزایش می‌دهد. کارهای سنگین فولکاری روی لباس‌هایی که مخصوص جشنواره‌ها طراحی می‌شوند انجام می‌شود. یک نوع فولکاری که نام باغ معروف است روی تمام پارچه انجام می‌شود. این کار توسط کارگران آموزش دیده به شکلی ماهرانه انجام می‌شود. جامعه سیک به‌عنوان پر جنب‌وجوش ترین افراد در میان تمام جوامع هند در نظر گرفته می‌شود.

لباس و لوازم جانبی زنان پنجابی

کورتا و چوریدار

کورتا و چوریدار

معروف‌ترین مدل لباس پنجابی نخی کورتا و چوریدار است که در بین مردم سراسر جهان محبوب شده است. این لباس ابتدا فقط در میان زنان در پنجاب محبوب بود، اما بعداً به‌عنوان لباس پنجابی دخترانه جای خود را در بین دختران نوجوان به‌عنوان یک لباس روزمره نیز بار کرد. این لباس‌ها به‌طورکلی در رنگ‌های زنده موجود هستند.

سالوار کامیز

سالوار کامیز

مدل لباس پنجابی معروف دیگر که زنان پنجابی می‌پوشند سالوار کامیز است. سالوار کامیز شامل دوتکه لباس است که یکی کامیز است که در بالا پوشیده می‌شود و دیگری سالوار است که به‌عنوان پایین زیر کامیز استفاده می‌شود. همچنین یک پارچه سوم و اختیاری روی آن پوشیده ‌می‌شود که به آن دوپاتا می‌گویند. سالوار، کامیز و دوپاتا در رنگ‌های مختلف و پر جنب‌وجوش دوخته می‌شود. در فصل زمستان، زنان شال‌هایی با گلدوزی فولکاری با سالور و کامیز می‌پوشند.

گاگرای پنجابی

گاگرای پنجابی

یکی از معدود لباس‌های سنتی پنجابی که مدرن شده، گاگرای پنجابی است. این لباس بخشی از یک لباس چهار تکه است که از پنجاب منشا گرفته است، اما اکنون در هاریانا و بخش‌هایی از هیماچال پرادش پوشیده می‌شود. این لباس بیشتر در طول “Giddha” که یک رقص محلی معروف پنجابی که توسط زنان اجرا می‌شود است، پوشیده می‌شود تا درحالی‌که آهنگ‌های محلی را می‌خوانند بچرخند.

 

جدیدترین لباس مجلسی زنانه

 

پرندی

پرندی

پرندی یا پارندا که با جواهرات و نخ‌های رنگارنگ تزئین شده است، اکسسوری مویی است که زنان پنجاب از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، زمانی که عروس آن را به‌عنوان نوعی محبت از شوهرش دریافت می‌کند، نماد عشق است. در زمان‌های قدیم، زنان برای افزایش زیبایی سنتی و بلندتر نشان دادن موهای خود به ساده‌ترین شکل ممکن از پرندی استفاده می‌کردند. پرندی ها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف هستند و می‌توان آن‌ها را با زیورآلاتی مانند گردنبند، تیکا، النگو و درخشش طلایی که به نوک آن اضافه شده است تزئین کرد. این کار نشاط زنان پنجاب را به نمایش می‌گذارد و به‌طور گسترده توسط زنان در سراسر هند نیز استفاده می‌شود.

پاتیلا

پاتیلا

این شلوار گشاد و چین‌دار در ابتدا توسط مردان پوشیده می‌شد اما بعداً به‌عنوان بخشی از لباس زنانه نیز در آمد، معمولاً با یک کورتی و یک چونی ترکیب می‌شود. این لباس یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین لباس‌های زنان پنجابی است که با ظرافت و سبک خاصی دوخته می‌شود.

جوتی جوتی

punjabi jutti

جوتی جوتی یا جوتی پنجابی 400 سال است که بخشی از لباس سلطنتی پادشاهان بوده و به‌طور سنتی روی چرم با نخ‌های طلا یا نقره واقعی گلدوزی می‌شود. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کفش دست‌ساز این است که هیچ‌گونه تمایز سمت چپ یا راست ندارد و می‌توان آن را روی هر پایی که انتخاب کردید پوشید. این کفش که توسط مردان و زنان پنجاب پوشیده می‌شود، راحت‌ترین و شیک‌ترین کفش کف تختی است که در عروسی‌ها و جشنواره‌ها پوشیده می‌شود. جوتی پر از درخشش و گلدوزی‌هایی است که حاوی میراث پنجاب است.

اکسسوری‌های زنان پنجابی

اکسسوری‌های زنان پنجابی

زنان پنجاب به جواهرات ساخته شده از طلا علاقه زیادی دارند. جواهراتی که موردعلاقه زنان پنجابی است، گردن، انگشتر، انگشتر، النگو، انگشتر بینی، گوشواره و خلخال است. تعداد کمی از زنان نیز دوست دارند از زیورآلاتی برای بستن مو استفاده کنند. اکثر زنان و مردان جامعه سیک ترجیح می‌دهند از النگوی ساخته شده از فولاد بر روی مچ دست خود استفاده کنند. با تغییر زمان، زنان با استفاده از لباس‌های مدرن مانند شلوار جین، شلوار، ژاکت، پیراهن، تی شرت و دامن، تغییراتی را در الگوهای پوشش خود ایجاد کرده‌اند.

جذابیت لباس پنجابی

لباس پنجابی

لباس در طول سال‌ها، در تمام جنبه‌ها تکامل‌یافته است. صنعت مد در هند طیف وسیعی از سبک‌ها را امتحان کرده است و با انبوهی از دگرگونی‌ها، چه در رویکردهای قومی و چه در رویکردهای غربی مواجه بوده است. با ظهور برندها شاهد لباس‌های تلفیقی در دو سبک غربی و سنتی در هند نیز بوده‌ایم. سبک‌های زیادی از مد در مناطق پنجاب وجود دارد که بسته به مبدأ، در تزئینات و کارهای گلدوزی متفاوت است. اگرچه مد و فشن در جنوب و شمال هند متفاوت است اما این سبک‌ها نیز با دوران مدرن سازگار شده‌اند. وقتی صحبت از خانم‌ها می‌شود، لباس سنتی پنجاب را می‌توان برای همه نوع ظاهر و مناسبت‌ها، از رسمی گرفته تا غیررسمی مناسب دانست. این لباس‌ها می‌توانند در مراسم‌هایی مانند عروسی، هولی، وایساخی، تیان و غیره مورد استفاده قرار گیرند.

 

مطالب مرتبط

هر آنچه درباره انواع مدل لباس افغانی نمی‌دانید

انواع مدل لباس عربی: آشنایی با مد و لباس عربی

چقدر لباس هندی و انواع مختلف آن را می‌شناسید؟

با انواع مدل لباس کردی آشنا شوید

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *