بهترین روتین مراقبت پوست حساس

پوست حساس مشکلات فراوانی دارد؛ به آسانی تحریک می‌شود و شما را درگیر سوزش و خارش و التهاب و قرمزی خواهد کرد. در این صورت برای مراقبت از پوست حساس صورت چه باید کرد؟ باید یک روتین پوستی برای خود در نظر داشته تا علائم پوست حساس و مشکلات مرتبط با آن را به حداقل برسانید. پوست، یک عضو مهم از بدن انسان بوده که تمام اندام‌های بیرونی را پوشش می‌دهد.

در نتیجه وقتی که دچار تحریک می‌شود، نادیده گرفتن آن بسیار سخت است و حتما جهت بهبود آن باید اقداماتی را انجام داد. مهم‌ترین نشانه های پوست حساس، قرمزی، خارش و التهاب می‌باشد. ولی توجه داشته باشید که پوست حساس با پوست خشک کاملا متفاوت است و نباید این دو را با یکدیگر یکی دانست. در این مطلب سعی داریم روتین مراقبت پوست حساس که شامل استفاده از مرطوب کننده مناسب، کرم دور چشم ، ضد آفتاب، شوینده و … می‌شود را برای شما شرح بدهیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

نشانه‌های پوست حساس چیست؟

نشانه‌های پوست حساس چیست؟

علائم پوست حساس عبارت هستند از:

  • قرمزی پوست، تورم و خارش
  • سوزش پوست
  • بثورات پوستی مثل کهیر
  • خشکی پوست همراه با تاول، ترک یا خونریزی
  • لکه‌های پوستی که سفتی و خشکی روی آن‌ها احساس می‌شود.

البته توجه داشته باشید که علائم پوست حساس با توجه به عامل حساس شدن پوست ممکن است مقداری متفاوت باشند.

دلیل پوست حساس چیست؟

دلیل پوست حساس چیست؟

قبل از آنکه به روتین مراقبت از پوست حساس بپردازیم، شما را با رایج‌ترین دلایل حساس شدن پوست آشنا می‌کنیم:

درماتیت تماسی: شایع‌ترین دلیل پوست حساس بوده که بعد از قرار گرفتن در معرض یک ماده شیمیایی تحریک ‌کننده یا هر عامل فیزیکی دیگری که به لایه بیرونی محافظ پوست صدمه می‌رساند، ایجاد می‌گردد.

درماتیت تماسی آلرژیک: در نتیجه یک واکنش آلرژیک به یک ماده شیمیایی یا آلرژن پدید می‌آید.

اگزما یا درماتیت آتوپیک: یک بیماری مزمن بوده که قادر است تا به طور دوره‌ای ایجاد شده و موجب التهاب و زبری بیش از اندازه پوست شود.

داشتن پوست خشک در آخر می‌تواند منجر به پوست حساس شود، چرا که زمانی که میزان رطوبت در پوست کاهش پیدا می‎کند، مقدار محافظت پوست در مقابل عوامل خارجی کم‌تر می‌شود.

روتین مراقبت پوست حساس

روتین مراقبت پوست حساس

در روتین پوست حساس و جوش دار، چنانچه از محصولات مناسب استفاده نمایید، احتمال صدمه رسیدن به پوست و حساس‌تر شدن پوست کاهش پیدا می‌کند. در ادامه چند نمونه از محصولات مراقبت از پوست حساس را به شما معرفی خواهیم کرد، پس به موارد زیر دقت کنید:

آرایش پاک کن مناسب

آرایش پاک کن مناسب

در روتین مراقبت پوست حساس باید از آرایش پاک ‌کن مخصوص استفاده بشود. چنانچه می‌خواهید از شیر پاک کن استفاده نمایید، محصولی را در نظر گرفته که بدون اسانس و بدون چربی باشد. یکی از ترکیباتی که در تسکین پوست قادر است موثر عمل کند، آلوئه ورا است. به عنوان مثال می‌توانید از شیر پاک کن ملایم حاوی رز و هاماملیس کاسمکولوژی که مخصوص انواع پوست‌ به خصوص نوع حساس فرموله شده است، کمک بگیرید.

این شیرپاک‌ کن آلودگی‌ها و آرایش را از سطح پوست پاکسازی نموده و افزون بر آبرسانی به تقویت پوست هم کمک می‎نماید. همچنین برای پاک کردن آرایش از روی پوست از میسلار واتر مخصوص پوست حساس هم می‌توانید استفاده کنید.

استفاده از شوینده پوست حساس

استفاده از شوینده پوست حساس

به سراغ شوینده‌ای بروید که مخصوص پوست حساس فرموله گردیده باشد. حتما باید روزانه 2 مرتبه پوست صورت خود را با شوینده پوست حساس و آب ولرم شستشو دهید. از شستن پوست با آب داغ به شدت اجتناب کنید، چرا که آب داغ پوست را خشک‌تر نموده و حساسیت را بیشتر می‌نماید. مراقبت پوست حساس با استفاده از شوینده‌های دارای اسید هیالورونیک و سرامیدها به خوبی امکان‌پذیر می‌باشد، چرا که این ترکیبات پوست را تحریک نمی‌نمایند.

یکی از شوینده‌هایی که می‌توانید با داشتن پوست حساس از آن استفاده نمایید، فوم شستشوی صورت التیام دهنده پوست حساس هیدرودرم بوده که موجب کاهش قرمزی پوست می‌شود و از ایجاد خشکی پیشگیری می‌کند.

قیمت انواع شوینده و پاک کننده صورت باکیفیت و اورجینال

 

تونر برای پوست‌های حساس

تونر برای پوست‌های حساس

جهت مراقبت پوست حساس حتما از تونر هم استفاده نمایید. تونر تنها مخصوص پوست‌های چرب نیست. پس از اینکه پوست خود را با شوینده مناسب شستشو دادید، با استفاده از یک پد پنبه‌ای مقداری تونر به پوست خود بزنید.

از تونری استفاده کرده که فاقد الکل باشد تا از خشک شدن بیشتر پوست جلوگیری کند. به دنبال تونرهایی باشید که PH پوست را متعادل نمایند، پوست را هیدراته نگه داشته و از شدت قرمزی و التهاب پوست کاهش دهد. یک نمونه از این تونرها تونر مولتی ویتامین پوست های خشک و حساس است.

مرطوب کننده پوست حساس

مرطوب کننده پوست حساس

یکی از ضروری‌ترین محصولات در روتین مراقبت پوست حساس استفاده از مرطوب کننده می‌باشد. با داشتن پوست حساس نیاز سات تا هر صبح و هر شب پس از شستشو و پاکسازی پوست صورت خود، از مرطوب کننده استفاده کنید. سعی کنید صبح‌ها از مرطوب‌کننده سبک استفاده کرده و شب‌ها مرطوب‌کننده‌ای به صورت زده که فرمولاسیون غنی‌تری داشته باشد. پوست حساس به آسانی تحریک می‌شود.

در نتیجه چنانچه از مرطوب کننده نامناسب استفاده نمایید، منافذ پوست به سادگی مسدود شده و احتمال حساس‌تر شدن پوست افزایش می‌یابد. به سراغ مرطوب کننده‌ای رفته که غیر کومدون زا و ضد حساسیت باشد. برای مثال می‌توانید از کرم نرم‌کننده پوست خشک و حساس درماتیپیک استفاده نمایید. این کرم مخصوص صورت و بدن است و علائم حساس بودن پوست را بهبود خواهد داد و در حقیقت بهترین کرم برای پوست حساس محسوب می‌شود.

مطالب کاربردی:  آشنایی با بهترین برند مرطوب کننده برای داشتن پوستی جوان

 

استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب

استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب

روتین مراقبت پوست حساس بدون استفاده از کرم ضدآفتاب ممکن نمی‌باشد. هر روز از کرم ضد آفتابی استفاده کرده که SPF آن حداقل 30 باشد. توجه داشته باشید در صورتی که از خانه خارج می‌شوید، کرم ضد آفتاب باید هر 2 ساعت یکبار باید تمدید شده تا کارایی کافی را در محافظت از پوست در مقابل اشعه UV داشته باشد و از آفتاب سوختگی پیشگیری کند. کسانی که پوست حساس دارند بر اثر آفتاب سوختگی دچار صدمه جدی می‎گردند. با داشتن پوست حساس به سراغ ضد آفتابی بروید که دارای اکسید روی باشد و اثر تسکین دهنده داشته باشد.

به عنوان مثال می‌توانید از کرم ضد آفتاب SPF50 پوست حساس درماتیپیک استفاده نمایید. این ضد آفتاب نه تنها در مقابل اشعه مضر آفتاب از پوست محافظت می‌کند، بلکه التهاب پوست را هم کاهش می‌بخشد. در نتیجه از شدت قرمزی پوست کاسته خواهد شد. این ضد آفتاب در دو نوع ارئه می‌شود: بی رنگ و با رنگ بژ طبیعی که جهت تهیه آن می‎توانید به انواع فروشگاه‎های معتبر لوازم آرایشی و بهداشتی مراجعه نمایید.

استفاده از ماسک صورت به صورت هفتگی جهت درمان پوست حساس و قرمز

استفاده از ماسک صورت به صورت هفتگی جهت درمان پوست حساس و قرمز

درصورتی که ماسک‌های صورت به صورت صحیح استفاده شوند، برای مراقبت پوست حساس بسیار فوق‌العاده به نظر می‌رسند. استفاده از ماسک پوست حساس به تسکین پوست کمک نموده و با کاهش قرمزی، خاصیت آبرسانی و ترمیم کنندگی همراه است. ماسک‌هایی که دارای جو دوسر یا آلوئه ورا هستند، مطلوب به نظر می‌آیند.

در آخر مهم‌ترین نکته آن است که باید به روتین پوستی مراقبت پوست از پوست حساس پایبند بوده تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

نکاتی جهت مراقبت از پوست حساس

نکاتی جهت مراقبت از پوست حساس

به منظور گرفتن بهترین نتیجه از مراقبت پوست حساس به نکات زیر دقت نمایید:

  • در روتین پوست حساس به جای آنکه از محصولات با تعداد فراوان استفاده نمایید، فقط از چند محصول با ترکیبات ساده استفاده کنید. چرا که پوست حساس امکان دارد به مواد خاص واکنش نشان داده و مشکلاتی را به وجود آورد. یک شوینده، یک مرطوب کننده و یک ضد آفتاب کافی است.
  • از محصولاتی استفاده کرده که فاقد اسانس و الکل باشند و موجب تحریک پوست و جوش و آکنه نشوند.
  • حتما هر صبح و شب پوست حساس خود را با کمک مرطوب کننده، آبرسانی نمایید. مرطوب کننده قادر است تا شما را از شر خشکی نجات بدهد.
  • همیشه در روتین پوست حساس و به صورت کلی تمامی انواع پوست از ضد آفتابی بهره گرفته که SPF آن حداقل 30 باشد. در این صورت اشعه UV خورشید موجب تحریک بیشتر پوست و آفتاب سوختگی نمی‌شود.
  • جهت شستشوی صورت و بدن خود هرگز از آب داغ استفاده ننمایید. به ویژه در ماه‌های سرد سال استفاده از آب داغ موجب تحریک شدید پوست می‌شود.
  • با داشتن پوست حساس هر بار قصد داشتید محصول جدیدی را امتحان نمایید، ابتدا آن را روی بخش دیگری از پوست خود به جز صورت به کار برده تا از عدم ایجاد حساسیت توسط آن محصول اطمینان حاصل نمایید.

مطالب پربازدید:  بهترین محصولات مراقبت از پوست خشک برای یک روتین معجزه آسا

 

همه چیز در رابطه با روتین مراقبت پوست حساس

مراقبت پوست حساس موجب می‌شود کم‌تر درگیر مشکلات مرتبط با داشتن این نوع پوست شوید و در عین حال علائمی مثل التهاب، قرمزی، خارش و سوزش در پوست شما تسکین خواهد یافت. جهت آنکه مراقبتی صحیح از پوست حساس خود به عمل آورید حتما از محصولاتی استفاده نمایید که مخصوص پوست حساس فرموله شده باشند و برروی بسته‌بندی محصول این نکته درج شده باشد.

 

منبع : kiehls

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *