نوشیدن قهوه در شروع روز چه فوایدی دارد؟

برای بسیاری از افراد در دنیای امروزی، نوشیدن قهوه در صبح بخشی از عادت روزمره به حساب می‌آید. عطر دل‌چسب و طعم قهوه همچنین کافئین موجود در آن و در دست گرفتن فنجان داغ می‌تواند افراد را برای روز پیش رو آماده کند. ولی این سوال پیش می‌آید که آیا نوشیدن قهوه در شروع روز برای سلامتی نیز مفید است؟ جواب این سوال مثبت است، زیرا مطالعات و بررسی‌های علمی بسیاری نشان داده که قهوه قادر است فواید فراوانی برای انسان داشته باشد.

فواید نوشیدن قهوه در شروع روز

۱- افزایش انرژی

یکی از شناخته‌شده‌ترین مزایای قهوه بالا بردن سریع سطح انرژی است.

یکی از اصلی‌ترین مزایای قهوه بالا بردن بسیار سریع سطح انرژی است و این اتفاق به خاطر کافئین موجود در قهوه می‌باشد. کافئین یک محرک طبیعی بوده که در چای و قهوه به وفور وجود دارد. کافئین سبب می‌شود تا گیرنده‌هایی در بدن انسان که باعث ایجاد خستگی و احساس خواب‌آلودگی می‌شوند، به طور موقت از کار افتاده و به این ترتیب کمک کرده تا سرحال‌تر بمانید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

۲- افزایش توان ذهنی

قهوه می‌تواند باعث افزایش توانایی‌های ذهنی شود

علاوه‌بر افزایش سطح انرژی، قهوه می‌تواند سبب افزایش توانایی ذهنی شود. مطالعات علمی نشان داده که کافئین موجب می‌شود تا توجه، تمرکز و حافظه بهبود یافته و حتی قادر است در بلند مدت از مشکلات ذهنی و زوال عقل هم پیشگیری کند.

۳- بهبود عملکرد فیزیکی

قهوه می‌تواند عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد

قهوه می‌تواند عملکرد فیزیکی انسان را نیز بهبود بخشیده و به همین علت انتخاب فوق‌العاده‌ای برای روزهایی بوده که در آن ورزش می‌کنید یا مجبور هستید کار بدنی سخت انجام دهید. کافئین سبب تحریک سیستم عصبی شده و به بدن این سیگنال را داده که سلول‌های چربی را مصرف کرده و سلول چربی را به عنوان مواد مورد نیاز وارد خون کند. این فرایند سبب می‌شود تا خستگی دیرتر به وجود آید.

قیمت انواع نوشیدنی گرم و سرد

 

۴- کمک به کاهش وزن

خوردن قهوه ناشتا برای لاغری کمک خوبی است.

اگر تلاش دارید تا وزن خود را کاهش دهید، خوردن قهوه ناشتا برای لاغری کمک خوبی است. کافئین نه تنها سبب بالا رفتن متابولیسم و مصرف شدن چربی‌ها می‌شود بلکه گرسنگی را نیز سرکوب می‌کند و تمایل به خورد غذا را هم به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. ولی تمام اینها در حالی ممکن است که از مخلوط کردن شکر یا خامه با قهوه‌ هود صرف نظر کنید زیرا خود این ترکیبات تولیدکننده بزرگ کالری محسوب می‌شوند.

۵- منبع آنتی‌اکسیدان

قهوه منبع مهمی برای آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود

قهوه منبعی مهم برای آنتی‌اکسیدان به حساب می‌آید. عنصری که نقش بسیاری در بهبود سلامتی دارد. آنتی‌اکسیدان به بدن انسان کمک می‌کند تا از آسیب رادیکال‌های آزاد که عامل بیماری‌هایی همچون سرطان، مشکلات قلبی و دیابت هستند، محافظت گردد.

مطالب مرتبط:  همه‌چیز درباره قهوه ایتالیایی

 

۶- افزایش تعاملات اجتماعی

قهوه در بسیاری مواقع بهانه‌ای برای ارتباطات اجتماعی هست.

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که داشتن تعاملات اجتماعی خوب و مناسب می‌تواند نقش پررنگی در سلامت جسمی و روحی انسان‌ها داشته باشد. قهوه در بسیاری شرایط بهانه‌ای برای ارتباطات اجتماعی است.

زمانی که با یک دوست قهوه می‌نوشید یا با همکاری به بهانه نوشیدن یک فنجان قهوه در زمان استراحت هم کلام می‌شوید یا به یک کافه می‌روید، همه این موارد می‌توانند کمک کنند تا روابط اجتماعی گسترده و بیشتری پیدا کنید. موضوعی که به رضایت بالاتر از زندگی، سلامت روانی بیشتر و در نهایت احساس بهتری داشتن می‌انجامد.

نکاتی که قبل از نوشیدن قهوه باید در نظر داشته باشید

نکاتی که قبل از نوشیدن قهوه باید در نظر داشته باشید

برای این که قهوه را به یک روتین روزانه بدل کنید و همزمان از آن لذت ببرید و از مزایای فراوانش برای سلامتی بهره‌مند شوید لازم است تا نکات خاصی که طرفداران حرفه‌ای قهوه رعایت می‌کنند را در نظر داشته باشید.

نکاتی که قبل از نوشیدن قهوه باید در نظر داشته باشید

  • بلافاصله پس از بیدار شدن، قهوه میل نکنید. بهترین چیزی که بعد از بیدار شدن باید مصرف کنید، آب بوده تا سبب شود وضعیت بدن به حالت مناسبی بازگردد. سپس صبحانه‌ای مناسب خورده و سپس هنگامی که آماده کار می‌شوید یک فنجان قهوه میل کنید. نوشیدن قهوه بعد از غذا بسیار بهتر می‌باشد زیرا نوشیدن قهوه ناشتا برای بدن بسیار مضر است. برای مثال اگر ساعت 6 از خواب بیدار می‌شوید بهتر است صبحانه خود را صرف کنید و حدود ساعت ۹ اولین فنجان قهوه را بنوشید. این روش سبب می‌شود تا مواد شیمیایی بدن در حالت متعادل قرار گرفته و حداکثر میزان بهره‌وری از قهوه را داشته باشید.
  • برای خرید قهوه چه به صورت اینترنتی یا به صورت خرید از حضوری همیشه به سراغ تامین‌‌کنندگانی بروید که قهوه تازه و مرغوب را ارائه می‌دهند. کیفیت قهوه‌ای که در طول روز استفاده می‌کنید نیز نقش مهمی در طعم، عطر و مزه دلچسب آن دارد و هم عناصر شیمیایی معجزه‌آسای قهوه در آن‌ها بیشتر است.
  • اگر قهوه را خودتان آماده‌ می‌کنید، روش‌های گوناگون دم‌آوری قهوه را با ترکیب‌های گوناگون قهوه امتحان کرده تا در نهایت به روش و ترکیبی دست پیدا کنید که برای شما یک فنجان قهوه دلپذیر و مناسب با ذائقه شما را فراهم می‌کند. همچنین روش نگهداری درست قهوه را نیز درنظر داشته باشید تا عصاره و ترکیبات قهوه به بهترین شکل ممکن حفظ شوند.
  • میزان مصرف متناسب قهوه حداکثر ۳ تا ۴ فنجان در طول روز می‌باشد. مصرف بیشتر به ویژه در ساعات پایانی روز می‌تواند نظم خواب شما را به هم بزند و مشکلاتی نسبتا جدی به وجود بیاورد.
  • اگر می‌خواهید قهوه را به ‌عنوان کمکی جهت فعالیت‌های ورزشی و افزایش انرژی خود مصرف کنید، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از شروع فعالیت یک فنجان قهوه میل کنید.

مطالب پربازدید:  معرفی بهترین نوشیدنی های چربی سوز

 

  • به ترکیب‌ دانه‌های عربیکا و روبوستا در قهوه خود توجه کنید. بسیاری معتقدند که طعم دانه‌های عربیکا بهتر بوده و روبوستا دارای طعم تندتری است. در عوض میزان کافئین در روبوستا بیشتر است. اگر کافئین بالا باعث آزار شما می‌شود ترکیب‌هایی استفاده کنید که عربیکای بیشتری در ترکیب خود دارند، ولی اگر می‌خواهید حجم بالاتری از انرژی را به‌ دست بیاورید به سراغ ترکیب‌هایی از قهوه بروید که روبوستای آن بیشتر است.
  • سعی کنید میزان شکر و خامه قهوه را در حد تعادل نگهدارید یا اصلا مصرف نکنید. همچنین اگر عادت دارید با قهوه خود شیرینی یا شکلات میل نمایید به میزان آن‌ها نیز توجه داشته‌ کنید. مواد شیرین می‌توانند حجم بسیاری از کالری را در بدن شما تولید کنند.
  • اگر برای نوشیدن قهوه به سراغ کافه می‌روید، سعی کنید مواردی را انتخاب نمایید که اطمینان دارید قهوه مرغوب استفاده می‌کنند. برخی از کافی‌شاپ‌ها به جهت کاهش هزینه ممکن است از قهوه‌هایی استفاده نمایند که قیمت پایین و در نتیجه کیفیت کمی دارند.
  • نوشیدن قهوه در بارداری توصیه نمی‌شود و نیاز به مشورت با پزشک متخصص دارد

نوشیدن قهوه تلخ بهانه‌ای برای زندگی بهتر

نوشیدن قهوه تلخ بهانه‌ای برای زندگی بهتر

افزون بر موارد بالا می‌توانید از قهوه به‌ عنوان یک اهرم جهت ایجاد یک روتین صبحگاهی استفاده کنید. بسیاری از مردم ایجاد چنین روتینی را مشکل می‌دانند. اینکه صبح از خواب بیدار شوید، آب بنوشید، ورزش یا حتی مدیتشین کنید، دوش گرفته، صبحانه بخورید، سر کار بروید و قبل از شروع کار قهوه بنوشید. اما تمرکز روی قهوه به‌ عنوان یک پاداش برای انجام کارهای قبلی می‌تواند به شکل گرفتن این روتین روزانه کمک کند.

 

منبع : threepenceroasters

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *