فواید گیاه خواری برای پوست؛ چرا این رژیم غذایی معجزه پوست شماست؟

یکی از برترین روش‌ها جهت یک زندگی سالم و شاد، استفاده از رژیم غذایی گیاهی می‌باشد. برعکس تصور بیشتر مردم، گیاهخواری یک رژیم تماما سالم است. در این رژیم شخص گیاه‌خوار به مقدار زیادی مواد شیمیایی گیاهی، فیبر، منیزیم، ویتامین c، چربی‌های غیراشباع و ویتامین e مصرف می‌نماید. درنتیجه، افزایش فشارخون، آمار سکته قلبی و کلسترول در اشخاص گیاه خوار بسیار کم‌تر است.

از جهتی سیستم گوارش بدن بهتر می‌تواند غذاهای گیاهی را هضم نماید. غذاهای گیاهی همچون انواع گوشت به طبخ زیادی نیاز ندارند، به همین علت سالم‌تر هستند. شما با خوردن غذاهای گیاهی به طبیعت هم کمک زیادی می‌کنید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

در این رژیم جهت برطرف‌ کردن نیازهای بدن، نیاز نیست گوشت بخورید. تحقیقات مختلفی ثابت کرده است رژیم‌های غذایی که بدون گوشت می‌باشند، سلامت شخصی را افزایش می‌دهند. افزون بر این گیاه خواری برای پوست هم بسیار مفید است. مصرف غذاهای گیاهی می‌تواند ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد.

اغلب اشخاص به علت تمایل زیادی که به خوردن مواد گیاهی و سبزی‌های تازه دارند، به رژیم گیاه خواری روی می‌آورند. این رژیم مزایای بسیاری برای بدن به دنبال دارد. بسیاری از افراد گیاه خوار به علت دغدغه‌های مختلفی که درباره حیوانات و محیط‌زیست دارند، این رژیم را انتخاب می‌نمایند.

خام گیاه خواری برای پوست چه خواصی دارد؟

خام گیاه خواری برای پوست چه خواصی دارد؟

شما پس از شروع به گیاه خواری، می‌توانید بلافاصله نتیجه آن را بر روی پوست خود مشاهده نمایید. رنگ صورت اشخاص با گذر زمان روشن‌تر از پیش می‌شود. این مسئله باعث می‌شود، شما از لوازم آرایشی خیلی کم استفاده کنید. چراکه پوست بسیار بهتر و سالم‌تر از قبل شده است. تاثیر گیاه خواری برای پوست و موها تماما قابل مشاهده است.

ولی نکته‌ای که وجود دارد، این است که تاثیر گیاه خواری بر موها مقداری دیرتر از پوست مشخص می‌گردد. برای تغییرات موها به زمان بیشتری نیاز است. پس از گذشت چند ماه گیاه‌خواران متوجه می‌شوند که موهای آن‌ها بسیار براق و درخشان‌تر از پیش شده است.

انواع ویتامین‌های گوناگون و مواد مغذی در رژیم گیاه خواری تامین می‌شوند. به همین علت پوست و موی اشخاص می‌توانند، از این مواد برای رشد بهتر، همچنین ترمیم خود استفاده نمایند. استفاده از رژیم گیاه خواری باعث می‌شود، بالانس مناسبی میان چربی‌های سالم همچنین مواد مغذی در بدن ایجاد شود.

این نکته به تدریج موجب می‌شود لک‌های سطحی پوست شما از بین بروند. کسانی که در نوجوانی دچار جوش و آکنه‌های بسیاری می‌شوند، با استفاده از این رژیم می‌توانند آن را برطرف نمایند.

البته وقتی این رژیم نتیجه‌بخش خواهد بود که دلیل آکنه و جوش‌های شما رژیم غذایی ناسالم با چربی فراوان باشد. تحقیقاتی که در زمینه تاثیر غذاهای گیاهی بر پوست صورت گرفته است، نشان می‌دهد، کسانی که از وز بودن و خشکی موهای خود رنج می‌بردند، با رژیم سالم باعث تغییر همه چیز شدند. در گیاه خواری برای پوست و مو استفاده از مواد غذایی سالم و ارگانیک مثل نارگیل آووکادو موجب می‌شود، مو و پوست شما درخشندگی خاصی پیدا نمایند.

انواع رژیم گیاه‌ خواری

انواع رژیم گیاه‌ خواری

رژیم گیاهخواری انواع مختلفی داشته که هرکدام از آن‌ها باید و نبایدهایی با خود به همراه دارند. انواع اصلی رژیم گیاه‌خواری عبارتند از:

  1. رژیم لاکتو گیاه‌خواری (Lacto-vegetarians): این رژیم شامل مصرف محصولات لبنی نظیر شیر، ماست، پنیر و کره است. گیاه خواران لاکتو گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ را اصلا مصرف نمی‌کنند.
  2. رژیم اوو گیاه‌خواری (Ovo-vegetarian): در این رژیم تخم‌ مرغ مصرف می‌شوند. گیاهخواران اوو گوشت، مرغ، ماهی و هیچ یک از محصولات لبنی را مصرف نمی‌کنند.
  3. رژیم گیاهخواری لاکتو-اوو (Lacto-ovo vegetarian): این متد در بر گیرنده مصرف محصولات لبنی و تخم‌مرغ است. گیاهخواران لاکتو اوو گوشت، مرغ و ماهی مصرف نمی‌کنند.
  4. رژیم وگان (Vegan): این رژیم که برای خیلی از ماها آشناست شامل مصرف هیچ‌گونه محصول حیوانی، از قبیل گوشت، مرغ، ماهی، محصولات لبنی، تخم‌ مرغ، عسل و ژلاتین نمی‌شود و همه این موارد کاملا ممنوع است.
  5. رژیم غذایی پسترین (Pescatarian): در این رژیم مصرف ماهی و دیگر غذاهای دریایی آزاد است. گیاهخواران پسترین مرغ، گوشت، محصولات لبنی، تخم‌ مرغ و سایر غذاهای حیوانی را مصرف نمی‌کنند.

فواید گیاه خواری برای پوست

فواید گیاه خواری برای پوست

در این قسمت به بررسی رژیم گیاه خواری برای پوست و تاثیراتی که به طور غیر مستقیم بر پوست و بدن افراد دارد، می‌پردازیم. بعضی از خواص گیاه خواری برای پوست و بدن عبارتند از:

کاهش وزن افراد

استفاده از رژیم‌های گیاه خواری قادرند به تدریج وزن افراد را کاهش دهند. همان‌طور که می‌دانید دلیل ایجاد سلولیت‌های پوستی تجمع چربی‌ها می‌باشد. کسانی که از رژیم‌های گیاه خواری استفاده می‌نمایند، سلولیت بسیار کم‌تری دارند.

درصورتی که شما از رژیم گیاه خواری جهت کاهش وزن خود استفاده نمایید، به‌مرور به این نکته پی می‌برید که با کاهش وزن سلولیت‌های بدن شما هم نسبت به گذشته کم‌تر می‌شوند. کاهش وزن موجب می‌شود، اشخاص سلامت بدن خود را حفظ کرده و کمردرد، پادرد و …  را تجربه نکنند. کاهش وزن فشار کم‌تری به پاها و زانوهای شما وارد می‌نماید.

کاهش کلسترول

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم رژیم‌های غیر گیاه خواری باعث تجمع چربی‌ها در بدن می‌شوند. کسانی که از رژیم‌های گیاه خواری استفاده می‌نمایند، در پخت غذاها نیز چربی بسیار کم‌تری استفاده می‌کنند. در گیاه خواری برای پوست این مسئله موجب می‌شود، سطح کلسترول به‌مرور کاهش یابد. کم‌شدن کلسترول هم بافت‌های چربی زیرپوستی را کاهش داده که به همین علت پوست افراد درخشنده‌تر و یکدست‌تر می‌شود.

اشخاص گیاه خوار در مقایسه با گوشت‌خوارها سلولیت بسیار کم‌تری دارند. بدین ترتیب این اشخاص نیاز نیست جهت ازبین‌بردن چربی‌های بدن خود از روش‌های درمانی گوناگونی استفاده نمایند و برای آن هزینه کنند.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

پیشگیری از سرطان

فواید گیاه خواری برای پوست

اشخاص گیاه خوار بسیار کم‌تر از غیر گیاه‌خوارها به سرطان دچار می‌شوند. میزان بروز سرطان پوست هم در اشخاص گیاه خوار کم‌تر است.

سلامت قلب و کاهش بیماری‌های قلبی عروقی

خطر بروز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی در کسانی که در رژیم غذایی خود از گیاهان استفاده می‌نمایند، بسیار کم‌تر است. باتوجه به اینکه یکی از عوامل سلامت پوست خون‌رسانی به آن می‌باشد.

درنتیجه اگر این کار به‌خوبی انجام نشود، پوست اشخاص را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. استفاده زیاد از چربی‌ها موجب می‌شود، عروق و رگ‌های خونی به‌تدریج بسته شوند. مسدود ‌شدن عروق، خون‌رسانی به بخش‌های گوناگون بدن را مختل کرده و در نتیجه شخص دچار سکته قلبی می‌شود. برهمین اساس، گیاه خواری برای پوست و گردش‌خون انسان بسیار موثر واقع می‌شود.

مطالب کاربردی:  فواید و عوارض AHA برای پوست و نحوه مصرف آن

 

دیابت

کسانی که از غذاهای گیاهی استفاده می‌نمایند، کمتر از دیگر افراد به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند. یکی از عوامل تاثیرگذار در این مسئله کاهش مصرف چربی‌ها و در مقابل افزایش میزان استفاده از غلات، فیبر، سبزیجات، حبوبات و … است. دیابت یکی از بیماری‌هایی بوده که در آن سلامت پوست افراد هم به خطر می‌افتد.

چنانچه پوست شخص مبتلا به دیابت صدمه ببیند، خوب شدن کامل آن زمان بسیاری می‌برد. حتی کسانی که دیابت دارند هم می‌توانند، با تغییر رژیم غذایی خود سلامت پوست و بدن خود را بهتر کنترل کنند.

البته باید اشاره کرد که چنین اتفاقاتی فقط با پرهیز از خوردن گوشت رخ نمی‌دهد، بلکه به رعایت بعضی از اصول نیاز دارد که عبارتند از:

  • مقدار مشخصی از کالری در رژیم غذایی دریافت نمایید.
  • تمرکز خود را روی استفاده از انواع سبزیجات، میوه‌ها و غلات بگذارید.
  • از غذاهای فرآوری شده خیلی کم استفاده نمایید.
  • نوشیدن الکل را کاهش بدهید.
  • از مصرف نمک، چربی‌های ناسالم و شکر اجتناب کنید.
  • استعمال سیگار را کنار بگذارید.

دیگر مزایای استفاده از رژیم گیاه خواری

دیگر مزایای استفاده از رژیم گیاه خواری

افزون بر تاثیرات غیرمستقیمی که برای تاثیر رژیم گیاه خواری بر روی پوست ذکر نمودیم، این رژیم تاثیرات مستقیمی هم داشته که بسیار فوری قابل ‌مشاهده هستند. شما با خوردن غذاهای گیاهی می‌توانید تا حد بسیاری مشکلات پوستی خود را رفع نمایید. بعضی از تاثیرات گیاه خواری بر پوست اشخاص عبارتند از:

محو کردن آکنه‌ های پوستی با گیاه خواری

بهتر است بدانید ایجاد آکنه بر روی پوست با مصرف شیر مرتبط است. دلیل این مسئله هورمون‌های رشدی بوده که در حیوانات باردار وجود دارد. هورمون رشد ترشح چربی‌ها در پوست را به مقدار زیادی افزایش می‌دهد.

به همین علت پوست این چربی‌ها را توسط آکنه خارج می‌نماید. بالانس هورمونی اشخاص با مصرف شیر به هم خورده و همین مسئله موجب بروز آکنه روی پوست می‌شود. چنانچه انجام گیاه خواری برای پوست عنصر مهمی برای شما به شمار می‌رود، نباید چندان شیر بنوشید.

مطالب مرتبط:  نیاسینامید چیست؟ فواید و عوارض احتمالی آن برای پوست

 

کم‌شدن چربی پوست

کم‌شدن چربی پوست

بذر کتان یکی از روغن‌های طبیعی و مفید محسوب می‌شود. این روغن تولید چربی پوست را تنظیم کرده و باعث کاهش منافذی که مسدود شده‌اند، می‌شود. لیگنان و اسیدهای چربی که در کتان موجود هستند، ظاهر پوست را بهتر می‌نمایند.

غلات هم تولید سبوم را کاهش می‌بخشند. با خوردن سبزیجات و افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها چین‌وچروک‌های کوچکی که روی پوست وجود دارند، به‌مرور از بین می‌روند. آنتی‌اکسیدان‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد، به‌تدریج علائم پیری پوست اشخاص را کاهش می‌دهند.

مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، باعث بهترشدن وضعیت پوست می‌شود. بهترین منابع جهت دریافت آنتی‌اکسیدان غذاهای گیاهی به حساب می‌آیند. مقدار آنتی‌اکسیدان موجود در این مواد حدود 33 برابر بیشتر از گوشت قرمز می‌باشد.

به همین علت گیاه خواری برای پوست پیشنهاد می‌شود. هیارولونیک اسید هم یکی از مواد لازم جهت بهبود شرایط پوست است. درنتیجه مصرف غذاهای گیاهی که غنی از هیارولونیک اسید هستند یا به تولید آن کمک می‌نمایند، باعث می‌شود چین‌وچروک‌های پوستی برطرف شوند.

مطالب مرتبط:  7 روش ساده برای کاهش تاثیر آلودگی هوا روی پوست شما

 

ازبین‌رفتن تیرگی‌های پوستی با گیاه خواری

مصرف مدام سبزیجات نارنجی مثل هویج و کدو باعث افزایش مصرف بتاکاروتن می‌شود. بتاکاروتن یکی از اصلی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها به‌شمار می‌رود. این ماده افزون بر ازبین ‌بردن رادیکال‌های آزاد درخشندگی و شفافیت پوست را چندین برابر می‌کند.

میوه‌هایی مثل سیب، انبه و کیوی نیز به علت وجود ویتامین C شفافیت پوست را افزایش می‌دهند. چنانچه به پوست کسانی که در آسیای شرقی و کشورهایی مثل کره و ژاپن زندگی می‌کنند، توجه کرده باشید در سنین بالا هم درخشندگی به‌خصوصی دارند.

قوی شدن ناخن‌ها در اثر گیاه خواری

قوی شدن ناخن‌ها در اثر گیاه خواری

کسانی که رژیم گیاه خواری دارند، ناخن‌های قوی‌تری نیز دارند. افرادی که رژیم گیاه خواری برای پوست را مدنظر دارند از مواد غذایی کم ارزش استفاده نکرده و بدین شکل سلامت پوست و موی خود را تضمین می‌نمایند. استفاده از لوبیا در رژیم گیاه خواری نقش بسیار اساسی در سلامت ناخن‌ها دارد. وجود بیوتین و امگا 3 موجب می‌شود اطراف ناخن افراد پوسته‌پوسته نشود.

مطالب پربازدید:  تاثیر سیگار بر پوست صورت و راه‌های کاهش عوارش آن

 

بهترشدن پوست چشم‌ها با گیاهخواری

شاید برای شما جالب باشد که رژیم‌های گیاهی وضعیت چشم اشخاص را نیز دچار تحول می‌کنند. این مسئله به علت از بین رفتن رادیکال‌های آزاد اتفاق می‌افتد. تیرگی و پف پوست زیر چشم با مصرف غذاهای گیاهی کاهش پیدا می‌کند. وجود مقادیر بالای فیبر در بدن به سم‌زدایی آن کمک شایانی کرده و در نهایت پوست صورت و اطراف چشم‌ها را بهتر می‌نماید.

 

منبع : pubmed

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *