تاثیر سیگار بر پوست صورت؛ چگونه عوارض پوستی را به حداقل برسانیم؟

پوست و موی هر شخصی در معرض عوامل محیطی گوناگون از جمله دود تنباکو است. این عوامل قادرند به پوست صدمات مختلفی بزنند و شخص را دچار بیماری‌های مختلفی کنند. دود تنباکو در داخل خود مواد بسیار مضری داشته که یکی از آن‌ها نیکوتین می‌باشد. سیگار کشیدن افزون بر افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و ریوی و همچنین پوست را هم به پیری زودرس دچار می‌نماید.

بنابر مطالعاتی که انجام شده است، اشخاص سیگاری بسیار بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به التهابات مربوط به پوست قرار دارند. حتی پروسه درمان هم در این افراد سخت‌تر از افراد سالم است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

تاثیر سیگار بر پوست صورت در مدت بسیار کوتاهی بعد از استفاده از آن، قابل ‌مشاهده است و هرگز نمی‌توان آن را پنهان کرد. اختلالاتی مثل پسوریازیس، لوپوس و هیدرادنیت چرکی هم در افراد سیگاری بسیار رایج است. سیگار کشیدن حتی بر سلامت موهای افراد هم اثر می‌گذارد.

سیگار، قاتلی برای سلامت پوست شماست

سیگار، قاتلی برای سلامت پوست شماست

در ابتدا باید اشاره کنیم که دود حاصل از تنباکو، اجازه نمی‌دهد اکسیژن کافی به پوست اشخاص برسد. به همین علت افراد به ایسکمی بافتی و انسداد عروقی دچار می‌شوند، همچنین باعث کاهش پاسخ‌های ایمنی ذاتی در بدن افراد می‌شود. این مسئله موجب می‌شود متالوپروتئیناز یا MMP که وظیفه تجزیه کلاژن‌ها را بر عهده دارد، از کار بیفتد. نیکوتین موجب می‌شود عروق انقباض یافته و التهاب موجود در بدن مهار گردد.

از طرفی بهبودی زخم را در افراد دیرتر از افراد سالم رقم می‌زند، اما پیری پوست را جلو می‌اندازد. تاثیر سیگار بر پوست و مو بسیار گسترده است. این تاثیرات در مدت کوتاهی پس از روی‌آوردن به مصرف سیگار مشخص می‌شوند. از اثرات ناخوشایندی که با کشیدن سیگار پدید می‌آید، می‌توان به زرد شدن انگشتان دست‌وپا، سیاه شدن زبان و لثه همچنین تغییر رنگ دندان‌ها اشاره کرد.

تاثیر سیگار بر پوست و مو در درازمدت بیشتر هم می‌شود، به شکلی که پوست نازک یک شخص سیگاری که 40 سال سن دارد مثل پوست فرد 70 ساله سالم می‌شود. پوست صورت به‌ویژه در اطراف لب‌ها به مرور دچار چین‌وچروک می‌شود. پلک‌های شخص سیگاری در طی زمان گشاد شده و خط فک، سفتی خود را از دست می‌دهد. رنگ پوست هم تغییر کرده و مایل به خاکستری یا زرد می‌شود که دارای رگ‌های برجسته‌ای است.

تاثیرات سیگار بر چهره

تاثیرات سیگار بر چهره

سیگار با داشتن توکسین‌هایی زیان آور، باعث افزایش تولید رادیکال‌های آزاد پوست و در نتیجه ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شود. این به معنای آن بوده که پوست نمی‌تواند اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کند. این مسئله می‌تواند بر سلامت پوست تاثیر گذار باشد و باعث بروز مشکلات موقت یا دائمی شود. رادیکال‌های آزاد همچنین احتمال مبتلا شدن به سرطان دهان، ریزش مو و بیماری‌های لثه را بالا می‌برند. در ادامه به مهمترین و شایع‌ترین تاثیرات سیگار بر روی پوست صورت می‌پردازیم.

  • رنگ پوست غیریکسان
  • بروز پیری زودرس پوست
  • افتادگی پوست
  • ابتلا به پسوریازیس
  • ابتلا به سرطان پوست
  • ترمیم دیرهنگام زخم‌ها

تاثیر سیگار بر پوست چیست؟

تاثیرات سیگار بر پوست چیست؟

نظریه‌های گوناگونی در مورد تاثیر سیگار بر پوست وجود دارد و محققان صحبت‌های متفاوتی را مطرح می‌کنند. اما چند مورد از علت‌هایی که سیگار می‌تواند به پوست افراد صدمه برساند برابر است با:

  • گرمایی که در اثر دود کردن سیگار به‌وجود می‌آید پوست صورت را می‌سوزاند و در لایه الاستیک پوست باعث تغییر می‌شود.
  • رگ‌های خونی به تدیج باریک شده که باعث می‌شود، خون‌رسانی به پوست کاهش یافته و در نتیجه کلاژن‌سازی نیز کاهش پیدا کند.
  • رطوبت پوست به مرور کاهش می‌یابد.
  • ویتامین A موجود در پوست به مرور کم‌تر می‌شود.

 تاخیر در بهبود زخم‌ها

تأخیر در بهبود زخم‌ها

یکی از اثرات سیگار بر پوست ایجاد تاخیر در زمان بهبود زخم‌ها است. افزون بر تاثیرات سیگار بر پوست صورت خطر شکست پیوند، عفونت کردن، مرگ بافت‌ها، همچنین تشکیل لخته خون در اشخاص سیگاری بالاست. این مسئله دلیل کاملا مشخصی ندارد، اما قادر است به دلایل زیر رخ دهد:

  • عروق انقباض یافته و به همین علت اکسیژن کافی به سلول‌های پوست نمی‌رسد.
  • در جابه‌جایی کراتینوسیت‌ها تاخیر ایجاد می‌شود.
  • سنتز کلاژن کاهش می‌یابد.
  • رشد عروق خونی جدید در درون زخم کاهش می‌یابد.

سیگار به ماندگاری زخم‌های پا همچنین ایجاد آن‌ها به‌ویژه ایجاد زخم‌های دیابتی، زخم‌های شریانی و کلسی فیلاکسی کمک می‌نماید.

سیگار و ابتلا به انواع عفونت‌ها

ابتلا به انواع عفونت‌ها در کسانی که سیگار می‌کشند، بسیار بیشتر از اشخاص غیرسیگاری است. معمولا این افراد دچار بیماری‌هایی مثل آنچه در بخش زیر می‌گوییم، می‌شوند.

  • ابتلا به انواع عفونت‌های باکتریایی زخم که به طور معمول توسط استرپتوکوک، استافیلوکوکوس و اورئوس به‌وجود می‌آیند.
  • ابتلا به انواع عفونت‌های دهانی مثل عفونت کاندیدا آلبیکنس که زخم‌های ناخوشایندی دارد.
  • درگیری با انواع ویروس‌های پاپیلومای انسانی یا همان زگیل تناسلی است.
  • اگر شخصی زگیل تناسلی داشته باشد و سیگار هم مصرف کند، شانس بالایی برای ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان داخل اپیتلیال دستگاه تناسلی دارد.

 

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

تاثیر سیگار بر ابتلا به سرطان پوست

تاثیر سیگار بر ابتلا به سرطان پوست

تاثیر سیگار بر پوست صورت و بدن قادر است منجر به ابتلا به سرطان پوست گردد. تحقیقات ثابت کرده است که اشخاص سیگاری 2 برابر اشخاص غیرسیگاری در خطر ابتلا به سرطان پوست کارسینوم سلول سنگ‌فرشی می‌باشند. ریسک ابتلا به سرطان دهان و لکوپلاکی دهان که به‌منظور یک بیماری پیش سرطانی شناخته می‌شود هم در افراد سیگاری به طرز چشمگیری بالاست.

75 درصد از موارد ابتلا به سرطان لب و دهان را اشخاص سیگاری شکل می‌دهند. همان‌طور که سیگارکشیدن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، ترک آن هم خطر گسترش سرطان لب را بین 2 تا 3 برابر کاهش می‌بخشد. بدین شکل شما بسیار فوری تاثیر ترک سیگار بر پوست را متوجه می‌شوید.

مطالب پربازدید:  7 روش ساده برای کاهش تاثیر آلودگی هوا روی پوست شما

 

سیگارکشیدن و پوسچولوزیس کف پا

پوسچولوزیس کف پا یکی از بیماری‌های ناتوان‌کننده بوده که در مقایسه با درمان هم مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. اغلب بیماری پوسچولوزیس با پوسته‌پوسته شدن کف پا بروز می‌کند. بیشتر زنان میانسالی که سیگار می‌کشند، دچار این بیماری می‌شوند.

در این بیماری نیکوتین با گیرنده‌های استیل‌کولین که در غده‌های عرق قرار دارند، پیوند خورده و ساختار آن‌ها را دچار تغییر می‌کند و بدین ترتیب التهاب ایجاد می‌شود. تاثیر ترک سیگار بر پوست این ناحیه بسیار سریع مشخص می‌شود، چراکه جوش‌های به وجود آمده به مرور از بین می‌روند.

ابتلای افراد سیگاری به پسوریازیس

ابتلای افراد سیگاری به پسوریازیس

ممکن است تاثیر سیگار بر پوست صورت به شکل لکه‌های پوستی نیز ظاهر گردد. طبق مطالعاتی که صورت گرفته، اشخاص سیگاری درمقایسه با اشخاص غیرسیگاری تمایل بسیار بیشتری به بیماری پسوریازیس دارند.

بیمارانی که پسوریازیس مزمن دارند، غالبا سیگار می‌کشند. به طور کلی سیگار با ایجاد واسطه‌های التهابی و افزایش بیش از حد کراتینوسیت‌ها باعث این بیماری می‌شود. نیکوتین موجود در سیگار هم به سلول‌های دندریتیک و سلول‌های T، همچنین کراتینوسیت‌ها متصل می‌شود.

مطالب کاربردی:  نیاسینامید چیست؟ فواید و عوارض احتمالی آن برای پوست

 

بیماری‌های عروقی در افراد سیگاری

از جمله تاثیرات سیگار بر پوست صورت می‌توان به ایجاد لکه‌های تیره و چین‌وچروک و کدر شدن آن اشاره کرد. کسانی که سیگار می‌کشند، بیش از دیگر افراد به بیماری‌های عروقی مبتلا می‌شوند. نیکوتین موجود در سیگار عروق شخص را منقبض کرده و موجب انعقاد بیش از حد آن‌ها می‌شود. به همین علت رگ‌های خونی دچار انسداد می‌شوند. مصرف سیگار در اشخاص سیگاری، می‌تواند موارد زیر را تشدید کند:

  • سرماسوزک
  • آمبولی کلسترول مرتبط با آترواسکلروز
  • ترومبوز ناشی از ترومبوفیلی
  • سندروم آنتی فسفولیپید یا داروها به‌خصوص داروهای ضدبارداری خوراکی
  • ترومبوآنژیت انسدادی یا بیماری بورگر که در آن در رگ‌های خونی کوچک خون لخته می‌شود.
  • بیماری وازواسپاستیک اولیه یا ثانویه

بیماری لوپوس اریتماتوز یکی از عوارض سیگار بر پوست

بیماری لوپوس اریتماتوز یکی از عوارض سیگار بر پوست

تاثیر سیگار بر پوست صورت می‌تواند با بیماری‌های دیگری هم مشخص گردد. برای مثال، خطر ابتلا به بیماری لوپوس اریتماتوی پوستی مزمن در اشخاص سیگاری 10 برابر بیشتر از اشخاص غیرسیگاری است.

با فعال‌ شدن لنفوسیت‌ها توسط سیگار، فعالیت خودایمنی در بدن شخص افزایش پیدا می‌کند. نکته دیگری که در این مورد وجود دارد، این است که گفته می‌شود درمان LE مزمن پوستی در کسانی که سیگار مصرف نمی‌کنند، موثرتر دنبال می‌شود. درمان لوپوس اریتماتوز با داروی هیدروکسی کلرو کین در بدن کسانی که سیگار می‌کشند، از افراد سالم کم‌تر جواب می‌دهد.

تاثیر سیگار بر ابتلا به بیماری‌های دهانی

ابتلا به بیماری‌های دهانی در اشخاص مبتلا به سیگار بسیار رایج است. بعضی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • برفک دهان که شامل لیکن پلان دهانی و لیکن پلان فرسایشی می‌شود.
  • بیماری زبان مودار که در این بیماری در زبان شخص عارضه‌های مو مانند درازی مشاهده می‌شود و به علت رشد زیاد باکتری‌ها به رنگ سیاه، سبز یا قهوه‌ای درمی‌آید.
  • استوماتیت نیکوتینی
  • لکوپلاکی مودار مرتبط با عفونت HIV
  • بزرگ‌شدن لثه‌های شخص همچنین التهاب آن‌ها

البته ممکن است این موارد در اثر رعایت ‌نکردن بهداشت دهان، استعمال بیش از حد دخانیات، همچنین کمبود بزاق هم رخ دهد. تاثیر سیگار بر پوست صورت به میزان مصرف اشخاص هم بستگی دارد.

تاثیر سیگار بر داروها

تاثیر سیگار بر داروها

سیگارکشیدن هیدروکربن‌های آروماتیک را در بدن تولید کرده که این هیدروکربن‌ها تنظیمات مرتبط با آنزیم‌های کبدی را در بدن افراد به هم می‌ریزند. CYP1A2 آنزیمی است که نقش دفع سموم از بدن را ایفا می‌کند. به همین علت اشخاص سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری در زمان بیماری باید دوز بیشتری دارو مصرف نمایند.

داروهای ذکر شده شامل انسولین، داروهای مرتبط با انعقاد خون، انواع مسکن‌ها و داروهای ضد روان‌پریشی می‌شود. تاثیر ترک سیگار بر پوست صورت همچنین وضعیت بدن به طور کامل مشخص است. افراد سیگاری دوبرابر اشخاص غیرسیگاری الکل و کافئین مصرف می‌نمایند. جالب است بدانید که با ترک سیگار، نوشیدن این مقدار کافئین و الکل سریعا کاهش می‌یابد. از جهتی نوشیدن الکل هم می‌تواند مصرف سیگار را در افراد افزایش دهد.

مطالب پربازدید:  فواید و عوارض AHA برای پوست و نحوه مصرف آن

 

عوارض پوستی ترک سیگار

تاثیر سیگار بر روی پوست در مطالب این مقاله ذکر شد. اما باید اشاره کرد که ترک سیگار نیز می‌تواند روی پوست شما اثر بگذارد. کسانی که قصد دارند سیگار را ترک کنند، می‌توانند از سیگارهای الکترونیکی، چسب‌های نیکوتین دار، قرص‌ها، اسپری بینی و … استفاده نمایند. این ابزارها قادرند بسیار مفید واقع شوند.

 

منبع : medicalnewstoday

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *