7 روش ساده برای کاهش تاثیر آلودگی هوا روی پوست شما

افزایش آلودگی هوا در طی سالیان متمادی اثرات مخربی بر پوست انسان دارد. پوست در معرض اشعه ماورا بنفش (UVR) و آلاینده‌های محیطی هوا مثل هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs)، اکسیدها، ترکیبات آلی فرار (VOCs)، ذرات معلق (PM)، ازن (O3) و دود سیگار می‌باشد.

تاثیر آلودگی هوا روی پوست بسیار تامل برانگیز است. راهکارهایی برای این موضوع مطرح شده که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. اگر چه پوست انسان به منظور یک سپر بیولوژیکی در مقابل آلاینده‌های شیمیایی و فیزیکی هوای آلوده عمل می‌کند، ولی این قرار گرفتن درازمدت یا مکرر در معرض سطوح بالای آلاینده‌ها امکان دارد اثرات منفی عمقی بر روی پوست داشته باشد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

تاثیر آلودگی هوا روی پوست انسان با پیری پوست و بیماری‌های پوستی آلرژیک یا التهابی مثل اگزما، درماتیت آتوپیک، پسوریازیس یا آکنه مربوط است، این درحالی است که سرطان پوست از جدی‌ترین عوارض آن می‌باشد.

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا چیست؟

منظور از آلودگی هوا، آلودگی محیط بیرون (محیط) و محیط داخلی (خانگی) توسط هر عامل فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی بوده که ویژگی‌های طبیعی جو را دچار تغییر می‌کند. تقریبا تمام (90٪) جمعیت جهان روزانه آلودگی را تجربه می‌نمایند. ولی آیا همه از تاثیر آلودگی هوا روی پوست خود خبر دارند؟

در سال 2019، آلودگی هوا توسط سازمان بهداشت جهانی به منظور بزرگ‌ترین خطر سلامت محیطی برای انسان‌ها در نظر گرفته شد که این تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست هر ساله موجب مرگ زودرس بیش از 7 میلیون نفر می‌شود. عمده‌ترین اثر آلودگی هوا روی پوست بوده اما در کنار آن بر بسیاری از اندام‌ها مثل ریوی، سیستم‌های قلبی عروقی، اعصاب مرکزی، تناسلی و پوششی هم اثر می‌گذارد.

کدام آلاینده ها به پوست آسیب می رسانند؟

کدام آلاینده ها به پوست آسیب می رسانند؟

بسیاری از آلاینده‌های هوا قادرند به پوست صدمه برسانند، از جمله ازن، هیدروکربن‌ها (مثل VOCs و PAHs)، اکسیدها (مثل اکسیدهای نیتروژن و اکسیدهای گوگرد) و ذرات معلق. تمامی آن‌ها راه‌های گوناگونی برای مسموم کردن پوست دارند و اغلب آن‌ها اکسیژن واکنش پذیر یا اوزون را ایجاد می‌نمایند که نوعی اکسیژن فعال است.

ذرات خیلی ریز و جزئی بیشترین اثر آلودگی هوا بر روی پوست را دارند. ذراتی که کوچک‌تر از 100 نانومتر هستند، به‌ویژه خطرناک‌تر نیز می‌باشند، چرا که به میزان کافی کوچک هستند که بتوانند به بافت‌ها نفوذ نموده و آن‌ها را تجزیه و پیری را تسریع نمایند.

افزون بر ایجاد آسیب، ذرات تجمع یافته در پوست قادرند سبب التهاب هم بشوند که موجب آسیب به سد پوستی می‌شود. حتی می‌تواند بر میکروفلور طبیعی پوست اثر گذارد، که به جلوگیری از ارگانیسم‌های ناسالم کمک زیادی می‌کند.

آلودگی هوا چطور به پوست آسیب می‌رساند؟

مهم‌ترین اثر آلودگی هوا بر پوست از بین بردن سد حفاظتی پوست و کاهش تولید کلاژن پوست است. مطالعات نشان می‌دهد که آلاینده‌ها بر روی سطح پوست جمع می‌شوند و از طریق فولیکول‌های مو و منافذ پوست به بافت‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کنند. بسته شدن منافذ پوست مانع از رسیدن اکسیژن به پوست می‌شود و باعث آسیب‌های پوستی، چین و چروک و از بین رفتن خواص ارتجاعی پوست می‌شود.

چگونه آسیب‌های پوستی را به حداقل برسانیم؟

چگونه آسیب‌های پوستی را به حداقل برسانیم؟

چند راه ساده جهت کمک به محافظت از پوست در مقابل تاثیر آلودگی هوا روی پوست وجود دارد. ساده‌ترین روش این است که به خاطر داشته باشید که در پایان روز صورت خود را بشویید. آلاینده‌هایی که روی پوست شما انباشته شده‌اند در طی شب باقی می‌مانند و صدمه می‌رسانند؛ مگر اینکه پیش از خواب آن‌ها را کاملا بشویید.

چنانچه روتین مراقبت از پوست شما نیاز به شستشو در صبح دارد، حداقل توجه داشته باشید که صورت خود را در پایان روز با یک پاک کننده صورت مناسب تمیز کنید.

کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا روش دیگری برای کمک به محافظت از پوست در مقابل تاثیر آلودگی هوا روی پوست است. هنگامی که می‌خواهید بیرون از خانه ورزش کنید، بهتر است از جاده‌های اصلی و معابر شلوغ دوری نمایید. زمان آشپزی، گردگیری، رنگ‌آمیزی یا انجام دیگر فعالیت‌های خانگی که امکان دارد آلودگی هوای درون خانه را افزایش دهد،

به راه‌هایی جهت کاهش آلودگی با تهویه یا تصفیه‌کننده هوا توجه داشته باشید. روش دیگر استفاده از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها قادرند گونه‌های فعال اکسیژن را که واسطه بسیاری از آسیب‌های پوستی ناشی از تاثیر آلودگی هوا روی پوست می‌باشند، خنثی کرده و دفاع طبیعی بدن ما در مقابل اکسیژن فعال و رادیکال‌های آزاد باشند.

ویتامین E، ویتامین C، کوآنزیم Q10 و ترکیبات فنلی گیاهی قادرند به محافظت از پوست در مقابل آسیب اکسیداتیو و جستجوی رادیکال‌های آزاد که ممکن است در کمین باشند، کمک نمایند. استفاده از آن‌ها در انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و مصرف خوراکی آن‌ها به منظور مکمل هر دو راه‌های موثری جهت محافظت از پوست شما هستند.

قیمت انواع محصولات پاک کننده صورت اورجینال و باکیفیت

 

7 راه جهت محافظت از پوست در برابر اثرات آلودگی هوا

7 راه جهت محافظت از پوست در برابر اثرات آلودگی هوا

مواد شیمیایی موجود در دود قادر است منافذ را مسدود کرده و بر روی پوست تأثیر منفی بگذارد. هوای آلوده تنفس را برای پوست دشوار کرده و موجب تحریک، کم آبی و بدتر شدن شرایط موجود مثل قرمزی می‌شود.

پوست کدر و بسته شدن منافذ برای همگی کابوس است و با سطح بالای آلودگی در شهر، مشکلات بیشتری برای پوست ما وجود دارد. تعجب می‌کنید که چگونه خود را از اثر آلودگی هوا روی پوست نجات دهید؟ کارشناسان درمان‌های خانگی زیر را توصیه می‌کنند:

برای کاهش تاثیر آلودگی هوا پوست را هیدراته نمایید

مقدار فراوانی آب بنوشید، می‌توانید در خانه با برگ‌های آملا یا تولسی آب سم زدایی صحیح نمایید تا به دفع سموم کمک کند و آنتی اکسیدان‌های لازم را به پوست بدهد.

با این روش‌ها از پوست خود محافظت نمایید

با این روش‌ها از پوست خود محافظت نمایید

از کرم ضدآفتاب یا از یک رژیم مراقبت از پوست (سرم یا مرطوب‌کننده روزانه) استفاده نمایید تا لایه‌های محافظتی در بخش بالایی ایجاد شود. چرا که از پوست در مقابل صدمات ناشی از اشعه ماورا بنفش محافظت کرده و تاثیر آلودگی هوا روی پوست را کاهش می‌بخشد.

همچنین ذرات دود را به دام انداخته و از نفوذ این مواد شیمیایی مضر به عمق پوست به خوبی جلوگیری می‌نماید. صورت را با آب سرد شستشو دهید، از یک شوینده صورت غیر لایه بردار جهت پاک کردن آلودگی‌ها از روی آن استفاده نمایید.

روزانه اسکراب نمایید

چنانچه هر روز تنها 10 ثانیه اسکراب نمایید، به بهبودی پوست شما کمک شده و تاثیر آلودگی هوا روی پوست التیام پیدا می‌کند. جهت تهیه اسکراب در خانه، مقداری گردو برداشته و آن‌ها را به طور خمیر درشت خرد نمایید. مقداری شکر و چند قطره روغن زیتون را با یکدیگر مخلوط کرده و تنها به مدت 10 ثانیه صورت خود را با ملایمت ماساژ دهید.

همچنین می‌توانید اسکراب خانگی را با عسل، شکر و لیمو تهیه کنید و از آن دو مرتبه در هفته استفاده نمایید. آلودگی باعث ایجاد یک لایه‌ از مواد شیمیایی شده که منجر به التهاب می‌گردد. درنتیجه پاکسازی صبح و شب یکی از واجبات مراقبت از پوست است. در صورت نیاز، به ویژه در شب، جهت از بین بردن باقی مانده آلودگی، دوبار تمیز کردن یا حتی پاکسازی سه گانه را انجام بدهید.

مطالب مرتبط:  اسکراب چیست و چرا برای خانم‌ها ضروری است؟

 

از ماسک پوست صورت استفاده نمایید

از ماسک پوست صورت استفاده نمایید

جهت کم کردن تاثیر آلودگی هوا بر روی پوست همچنین می‌توانید یک برش از پاپایای سبز خام را برداشته و به مدت 20 ثانیه روی پوست خود بزنید. آنزیم‌های طبیعی موجود در پاپایا کمک بسیاری به از بین بردن سیاهی صورت شما می‌کنند.

ماسک صورت یک روش عالی جهت مقابله با اثرات مضر آلودگی است. این محصولات غنی از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشند که رادیکال‌های آزاد را دفع، پوست را سم زدایی کرده و تغذیه عمیق و درخشندگی سالمی را برای پوست فراهم می‌کنند.

برای کاهش تاثیر آلودگی هوا روی پوست به حمام بروید

جهت کاهش تاثیر آلودگی هوا روی پوست همچنین می‌توانید هفته‌ای یکبار بعد از ماساژ پوست خود با روغن بادام یا نارگیل از بخار آب استفاده نمایید. برای مقداری جوانسازی، چند قطره روغن اسطوخودوس یا پرتقال را به آب بخار داغ خود اضافه نمایید. پیش از حمام کردن، یک ماساژ با روغن نارگیل گرم انجام داده و سپس با یک دوش آب گرم خود را درمان نمایید.

قدرت پاکسازی پوست را دست کم نگیرید

قدرت پاکسازی پوست را دست کم نگیرید

ماست را به همراه یک قاشق غذاخوری آبلیمو و عسل ترکیب کنید. این معجون تاثیر آلودگی هوا روی پوست را کاهش می‌دهد. برای پاکسازی عمیق و رفع صدمات ناشی از آلاینده‌ها، آن را با حرکات دورانی روی ناحیه صورت بمالید. با قرار دادن پدهای پنبه‌ای در گلاب و شیر، ماسکی را در منزل تهیه کرده و بگذارید خیس بخورد و سپس در ظرف درب‌دار قرار بدهید و در یخچال بگذارید.

جهت استفاده آن را روی صورت تمیز قرار داده و پس از 20 الی 30 دقیقه بردارید. همچنین می‌توانید تکه‌های یخ را با چای سبز یا گلاب منجمد کرده و آب خیار را به آن اضافه نمایید و آن را روی صورت خود بزنید تا به آرامش و طراوت صورت از آلودگی کمک نماید.

مطالب پربازدید:  هایفوتراپی چیست و چه کاربردی برای پوست و مو دارد؟

 

پوست خود را مرطوب نمایید

پوست خود را مرطوب نمایید

همان‌گونه که پیش‌تر هم گفتیم، آلودگی، پوستی تیره و کدر را بر جای می‌گذارد. در نتیجه جهت از بین بردن تاثیر آلودگی هوا روی پوست ، استفاده از مرطوب کننده‌ها برای تغذیه پوست پیشنهاد می‌شود. از خمیر کره کاکائو دو مرتبه در هفته جهت تغذیه عمیق پوست استفاده نمایید. روغن زیتون همچنین دارای مقدار زیادی ویتامین E و آنتی اکسیدان بوده که به بازسازی سلولی کمک می‌نماید و باعث کاهش ظاهر آسیب دیده می‌شود.

 

منبع : skintrustclub

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *