بدترین خوراکی ها و غذاهای مضر برای پوست

اهمیتی ندارد که قبل از خواب به خوبی صورت خود را می‌شویید یا از چه محصولات مراقبت پوستی و لوازم آرایشی بهداشتی استفاده می‌کنید، مادامی که یک رژیم غذایی سالم را دنبال نکرده باشید، به پوستی صاف و درخشان دست نمی‌یابید. در واقع هیچ چیزی به اندازه‌ی غذایی که در طول روز می‌خوریم روی پوست ما اثر نمی‌گذارد. مواد غذایی سرشار از کلاژن و آنتی‌اکسیدان می‌توانند پوست را بسیار جوان‌تر کنند و در دسته خوراکی های مفید برای پوست جای می‌گیرند. این در حالی می‌باشد که برخی غذاهای مضر برای پوست باعث ایجاد چین‌ و چروک، لکه‌های پیری و دیگر مشکلات پوستی می‌شوند.

عوامل گوناگونی شکل‌گیری چین ‌و چروک، جوش و آکنه، خشکی و تغییر در بافت پوست را به همراه دارند. بعضی از این علل شامل رژیم غذایی نامناسب، محصولات لبنی، شکلات ، قند و مواد غذایی چرب می‌شوند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

غذاهای مضر برای پوست

غذاهای مضر برای پوست

بسیاری از مطالعات نشان داده که بین بروز جوش و دیگر مشکلات پوستی با مصرف بعضی از مواد غذایی ارتباط مستقیم وجود دارد و ثابت می‌کنند رژیم غذایی نقش‌ قابل‌ توجهی در ایجاد جوش و سایر مشکلات پوستی دارد.

افرادی که جوش می‌زنند، در برابر افرادی که جوش نمی‌زنند یا جوش کمی دارند، به مقدار بیشتری کربوهیدرات تصفیه شده مصرف می‌کنند. مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات شامل نان، غلات صبحانه، پاستا، نان سفید، نوشابه ، نودل ، نوشیدنی‌های شیرین و عسل می‌شوند. مصرف بیش از حد قند می‌تواند پوست را خشک کند.

مواد غذایی مضربرای پوست

گوشت پرچرب

گوشت پرچرب

باید در رژیم غذایی خود مواد غذایی را مصرف کنید که برای تقویت سلامت بدن مفید باشد. گوشت حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده در خود است که تولید هورمون جنسی را تحریک می‌کند و می‌تواند بروز جوش را افزایش دهد.

اگر گوشت بخش زیادی از رژیم غذایی شما را تشکیل می‌دهد، گوشتی را که چربی بسیار کمی دارد، برای خوردن انتخاب کنید. گوشت گاو و گوساله در مقایسه با گوشت گوسفند حاوی چربی کمتری هستند. گوشت چرخ‌ کرده‌ی سینه‌ مرغ و سینه بوقلمون از جمله گوشت‌های کم‌چرب به شمار می‌روند.

مطالب کاربردی :  درمان جوش صورت در یک روز

 

هات ‌داگ

هات ‌داگ

گوشت‌های فرآوری شده مقدار زیادی نیترات در خود جای داده‌اند که از جمله مواد مضربرای پوست به شمار می‌رود، زیرا نتیرات می‌تواند از طریق ایجاد التهاب و چین ‌و چروک باعث آسیب دیدن پوست شود. این نوع گوشت‌ها حاوی مقدار بالایی سدیم هستند که جزو غذاهای مضر برای کلاژن سازی محسوب می‌شوند.

مواد غذایی حاوی شاخص گلیسمی بالا

مواد غذایی همچون نان سفید، پاستای و سیب‌زمینی که از شاخص گلیسمی بالایی برخوردارند، می‌توانند اثرات مخربی روی پوست داشته باشند‌. چنین مواد غذایی نه تنها تغذیه مناسب برای پوست جوش دار به حساب نمی‌آیند، بلکه ممکن است با پیری زودرس پوست نیز ارتباط داشته باشند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

مواد غذایی همچون پاستا، آب‌ میوه و نوشیدنی‌های غیرالکلی که به صورت مصنوعی شیرین شده‌اند، می‌توانند باعث بروز مشکلاتی برای پوست شوند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای سلامتی بدن هم اثرات مخرب بسیاری دارند. بالا بردن اشتها و در نتیجه افزایش وزن، افزایش احتمال ابتلا به دیابت از نوع ۲، تضعیف سلامت روده و معده و… از مضرات شیرین‌کننده‌ها برای سلامتی بدن به حساب می‌آیند.

شیر و محصولات لبنی

نتایج یک مطالعه نشان داد که شیر گاو سطح انسولین را در خون افزایش می‌دهد. لازم است بدانید که شیرهای بعضی از شرکت‌ها حتی رشد هورمون‌ها را نیز بیشتر می‌کنند.

افزایش سطح انسولین باعث بالا رفتن میزان هورمون کورتیزول یا هورمون استرس می‌شود که این امر افزایش تولید سبوم یا چربی را به همراه دارد. شیر مستقیما باعث آکنه نمی‌شود، اما ممکن است زمینه‌ی ژنتیکی آن را آشکار کند.

به خاطر این که شیر گاو با مشکلات پوستی در ارتباط است، گفته می‌شود که بقیه محصولات لبنی نظبر بستنی، پنیر و ماست هم اثرات منفی مشابهی روی پوست انسان دارند. شیر بادام یک جایگزین خوب برای شیر معمولی به شمار می‌آید.

پروتئین وی

پروتئین وی می‌تواند منجر به بروز جوش شود

این نوع از پروتئین در محصولات لبنی پیدا می‌شود و البته افراد آن را به شیک و اسموتی نیز اضافه می‌کنند. بیشتر فواید پروتئین وی را شنیده‌ایم تا ضررهای آن، اما واقعیت این است که بین این پروتئین با بروز جوش ارتباط  زیادی وجود دارد. پروتئین وی می‌تواند منجر به بروز جوش شود، زیرا تولید هورمون فاکتور رشد شبه‌انسولین شماره یک را بالا می‌برد.

مطالب دیدنی:  انواع رژیم مدیترانه‌ای برای لاغری در چند روز

 

به این ترتیب انسولین تولید چربی را افزایش داده که این موضوع با شکل گرفتن جوش در ارتباط است. می‌توان به جای پودر پروتئین وی از پودر پروتئین گیاهی استفاده کرد.

مضرات فست فود برای پوست

فست‌فودها جزو پر ضررترین غذاهایی هستند ‌که هرکس می‌تواند مصرف کند.

فست‌فودها جزو بدترین غذاهایی هستند ‌که هرکس می‌تواند بخورد.

آکنه به‌ شدت با خوردن غذاهای سرشار از کالری، چربی و کربوهیدرات تصفیه شده در ارتباط می‌باشد. فست ‌فودها مانند همبرگر، پتیزا، هات‌داگ، ناگت، سیب زمینی سرخ شده، نوشابه و ملیک ‌شیک آماده ممکن است احتمال بروز جوش را بالا ببرند. با خوردن فست ‌فود نه تنها پوست شما خراب می‌شود، بلکه سلامتی بدنتان نیز به خطر می‌افتد‌.

شکلات

شکلات هم در دسته‌ی غذاهایی که پوست را تیره میکند

شکلات هم در دسته‌ی غذاهایی که پوست را تیره میکند و بروز جوش را به دنبال دارند قرار می‌گیرد. بدن کربوهیدرات‌های موجود در شکلات را مثل قند سوزانده که این اتفاق می‌تواند از طریق آسیب رساندن به کلاژن پوست، منجر به بروز چین ‌و چروک شود. اگر در رژیم غذایی خود از چربی و قند تصفیه شده‌ی زیادی مثل آبنبات و شکلات استفاده می‌کنید تولید سبوم در بدنتان افزایش پیدا می‌کند و واکنش‌های التهابی در بدن شما تحریک شده که هر دو با افزایش احتمال ابتلا به جوش ارتباط دارند.

نوشابه

نوشابه و مصرف آن می‌تواند به کلاژن آسیب برساند

نوشابه و مصرف آن می‌تواند به کلاژن آسیب رسانده و باعث شل شدن پوست شود. نوشابه همچنین حاوی فسفات بوده و زمانی که سطح آن بالا رود، پوست را نازک کرده و منجر به پیری زودرس پوست و بروز چین ‌و چروک می‌شود.

مطالب مرتبط :  کارهایی که باعث پیری زودرس می شوند!

 

کلام آخر

رژیم غذایی به صورت مستقیم سلامت پوست را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. برای اینکه پوستی سالم، جوان و شفاف داشته باشید، باید از مواد غذایی آبرسان پوست در رژیم غذایی خود استفاده کرده و دریابید چه غذاهایی پوست را سفید میکند همچنین از خوردن بعضی دیگر از مواد غذایی همچون قند، چربی و کربوهیدرات تصفیه شده خودداری کنید زیرا این مواد به روش‌های مختلف روی سلامت پوست اثرات منفی به جا می‌گذارند.

اگر رژیم غذایی ناسالمی را در پیش گرفته‌اید، دچار جوش، چین ‌و چروک و پیری زودرس خواهید شد. حذف کامل تمام مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، ممکن است سخت باشد‌ ولی شما هدفتان را روی حذف کامل این مواد غذایی گذاشته، اما اگر نشد، میزان مصرف این خوراکی‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

 

منبع : medikaur

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “بدترین خوراکی‌ها و غذاهای مضر برای پوست

  1. سارا گفت:

    به نظر من غذا های پر چرب باعث سفتی و صاف شدن چروک های پوست می شه و باعث نرمی پوست و مو می شه و نوشابه و فست فودها هم باعث جوانی می شه و غذا های کم چرب یا حذف چربی در برنامه غذایی باعث پیری و شلی پوست می شه و خوردن میوه ها و سبزیجات در کنار غذاهای چرب بیشتر تاثیر داره بر جوانی پوست تا به تنهایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *