علت پیری زودرس

با بالارفتن سن، چین و چروک‌ها و لک‌های پوستی افزایش می‌یابند. این موضوع، بخشی از چرخه طبیعی زندگی می‌باشد. درصورتی که این تغییرات زودتر از زمان موعد بروز یابند، طبیعی نیست. به همین خاطر به آن پیری زودرس پوست می‌گویند.

به هرحال، راه‌هایی وجود داشته که با کمک آن می‌توانید علائم پیری پوست را کاهش بدهید. بعضی از این کارها بسیار آسان است، مانند داشتن یک برنامه خواب منظم، نوشیدن آب و استفاده از ضد آفتاب. علت پیری زودرس و کارهایی را که باید جهت مقابله با آن انجام دهید را در ادامه توضیح داده‌ایم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

عناوین مقاله ...

علت پیری زودرس چیست؟

علت پیری زودرس چیست؟

چندین عامل بر زمان بروز علائم پیری زودرس پوست مستقیما تاثیرگذارند. بعضی از این عوامل کنترل‌پذیر بوده و برخی نه. در ادامه این عوامل را نام می‌بریم:

سیگار کشیدن، اولین علت پیری زودرس

براثر سموم موجود در دود سیگار پوست شما در معرض استرس اکسیداتیو (از بین رفتن تعادل آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد در بدن) قرار می‌گیرد. به همین علت، پوست خشک شده و چین و چروک و دیگر علائم پیری زودرس آشکار می‌شوند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب و برنزه کردن پوست

علت پیری زودرس چیست؟

چنانچه زمان زیادی زیر نور خورشید باشید یا از تخت‌های برنزه استفاده نمایید، موجب آسیب اشعه فرابنفش به پوست خود می‌شوید. این پرتوها به DNA سلول‌های پوست شما صدمه رسانده و به دنبال آن پوست شما چروک می‌شود.

ژنتیک یک علت پیری زودرس

بیماری پیری زودرس در ایران طی شرایط ژنتیکی بسیار نادری، علائم آن در کودکی و ابتدای بلوغ بروز می‌یابند. به این حالت پیری زودرس یا پروگریا (Progeria) می‌گویند. از هر یک میلیون نفر، یک نفر به سندرم ورنر (Werner) مبتلا می‌شود. این سندرم در سنین 13 تا 30 سال آشکار می‌شود. مبتلایان سندرم ورنر به چین و چروک، سفید شدن مو و طاسی دچار می‌شوند.

سندرم هاچینسون-گیلفورد (Hutchinson-Gilford) یک نوع بیماری بسیار نادر می‌باشد. از هر 8 میلیون نوزاد، 1 نفر به این بیماری مبتلا می‌شود. کودکان مبتلا به سندرم هاچینسون-گیلفورد به سرعت همسالان خود رشد نمی‌نمایند. معمولا این کودکان اندام‌های نحیفی داشته و طاس می‌شوند. میانگین امید به زندگی کودکان مبتلا به این سندرم، 13 سال می‌باشد.

این عوامل روند پیری پوست شما را تسریع می‌کنند

این عوامل روند پیری پوست شما را تسریع می‌کنند

کارهایی که باعث پیری میشود، چیست؟ بعضی از عادت‌های نادرست سرعت بروز علائم پیری را افزایش می‌دهند، حتی اگر این موارد، علت اصلی بروز علائم پیری نباشند.

کیفیت پایین خواب مهمترین علت پیری زودرس

خواب به بدن شما این فرصت را داده تا سلول‌ها را بازتولید و احیا نماید. باتوجه به یک تحقیق، کیفیت پایین خواب با بروز علائم پیری و کاهش عملکرد محافظتی پوست ارتباط دارد.

رژیم غذایی ناسالم

این عوامل روند پیری پوست شما را تسریع می‌کنند

بعضی از تحقیقات حاکی از آن است که رژیم غذایی‌ای که غنی از قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده باشد، در گذر زمان به پوست صدمه می‌رسانند.

مصرف الکل و کافئین، شایع‌ترین علت پیری زودرس

نوشیدن بیش از اندازه الکل بدن شما را کم آب می‌کند. درپی این کم آبی، پوست شما به مرور شل شده و حالت و شکل خود را از دست می‌دهد. کافئین نیز تأثیر مشابهی دارد. اگرچه تحقیقات کاملی در این زمینه وجود نداشته و اینکه مصرف روزانه قهوه موجب ایجاد چین و چروک می‌شود یا خیر، هنوز ثابت نشده است.

آلودگی محیطی

این عوامل روند پیری پوست شما را تسریع می‌کنند

آلاینده‌های زیست محیطی موجب ایجاد لک‌های پوستی و چین و چروک می‌شوند. همچنین، شدت آن را افزایش خواهند داد. با توجه به اینکه پوست مستقیما با هوای اطراف خود در تماس است، زمانی که هوا آلوده است، سموم و آلاینده‌ها به پوست نفوذ کرده و بر آن اثر می‎‌گذارند.

استرس

ممکن است شرایط و سبک زندگی پراسترس در بدن شما واکنش التهابی ایجاد نماید. علاوه بر این، استرس روی پوست و کیفیت خواب تاثیرگذار است. به دنبال آن، پوست شما سلامت خود را از دست خواهد داد. هورمون‌های استرس و بروز التهاب، علت پیری زودرس در زنان و مردان است.

درمان پیری زودرس پوست

درمان پیری زودرس پوست

زمانی که متوجه علائم پیری شدید، می‌توانید با این تغییرات مقابله کنید و اقداماتی را جهت تغییر آن انجام دهید. همچنین، امکان دارد منفعل باشید و به طبیعت اجازه بدهید مسیر خود را طی نماید. تعریفی از روش درست یا غلط جهت طی این مرحله از زندگی وجود ندارد. یعنی انتخاب مسیری که درمورد فرآیند پیری بدن خود در پیش می‌گیرید، کاملا به عهده شماست. در ادامه، جهت درمان هر کدام از نشانه‌های پیری پوست، پیشنهاداتی را بیان کرده‌ایم.

قیمت انواع محصولات مراقبت از پوست اورجینال و با کیفیت

 

درمان لکه‌های پوستی (خورشیدی)

درمان لکه های پوستی (خورشیدی)

چنانچه لکه‌های ناشی از آفتاب را روی پوست خود مشاهده کردید، به متخصص پوست مراجعه نمایید تا از نبود سایر مشکلات پوستی مطمئن شوید. بعد از آنکه از مشکلات و بیماری‌های پوستی خود آگاه شدید، تغییراتی را که باید در سبک زندگی خود ایجاد نمایید، شناخته و به آن‌ها پایبند بمانید.

  • هر روز از کرم ضد آفتاب با حداقل 30 SPF استفاده نمایید. با این کار پوست شما از اشعه فرابنفش مصون می‌ماند.
  • همچنین، تا حد امکان، باید از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید، بپرهیزید.
  • هرگاه بیرون از خانه می‌روید، پوست خود را با لباس‌های مناسب پوشانده تا لک‌های آن بیشتر نشود.

لکه‌های خورشیدی را می‌توانید به طور موضعی نیز درمان نمایید. آلوئه ورا، ویتامین C و محصولات دارای آلفا هیدروکسی اسید به درمان لکه‌های خورشیدی کمک می‌نمایند. درصورتی که این موارد موثر نبودند، روش‌های درمانی بالینی را امتحان نمایید. این درمان‌ها عبارتند از : درمان با نور پالسی با شدت بالا (IPL)، کرایوتراپی (سرما درمانی) و لایه برداری شیمیایی.

درمان پیری و چروک پوست دست

درمان پیری و چروک پوست دست

چنانچه دستان شما نحیف و پوست آن چروک شده و رگ‌های قابل مشاهده دارد، به صورت منظم آن‌ها را مرطوب نمایید. شاید زمان آن رسیده باشد که محصولی تازه را امتحان نمایید که لایه‌های زیرین پوست شما را آبرسانی می‌نماید.

همچنین، بهتر است برای دست‌های خود هم از ضد آفتاب (با حداقل 30 SPF) استفاده نمایید. چنانچه دستان شما (به علت شغلی که دارید، یا به دلیل کارهای خانه) به صورت مرتب در معرض مواد شیمیایی و آلاینده‌هاست، ممکن است نتوانید این موارد آسیب‌زا را به صورت کامل حذف نمایید. به جای آن می‌توانید چند تغییر کوچک ایجاد نمایید.

برای مثال زمان شستن ظروف یا چیدن علف‌های هرز باغ خود از دستکش استفاده نمایید. چنانچه نگران ظاهردستان خود هستید، با متخصص پوست مشورت کنید. لایه برداری شیمیایی، استفاده از ژل (فیلر) پوستی و درمان با لیزر از درمان‌های بالینی رایج برای دستان پیر است.

مطالب مرتبط:  15 مدل از بهترین کرم مرطوب کننده و آبرسان ایرانی

 

درمان التهاب و هایپرپیگمنتیشن (لکه‌های قهوه‌ای روی پوست)

درمان التهاب و هایپرپیگمنتیشن (لکه‌های قهوه‌ای روی پوست)

چنانچه پوست قفسه سینه شما تغییر رنگ داده است، تا جای ممکن، آن ناحیه از بدن خود را در مقابل آفتاب محافظت نمایید. هر روز از ضد آفتاب (با حداقل 30 SPF) استفاده نمایید، نواحی آسیب‌دیده پوست خود را پوشانده و به آن‌ها بیشتر توجه نمایید. علاوه بر این، نواحی آسیب‌دیده پوست خود را به طور مرتب مرطوب نمایید. مصرف محصولاتی مثل سرم ویتامین C نیز به دلیل خواص لایه برداری و ضدپیری که دارند، بسیار مفید هستند.

پزشک جهت درمان هایپرپیگمانتاسیون ناحیه قفسه سینه، بعضی از داروها را تجویز می‌کند. استروئیدهای ضعیف و روشن کننده‌ها با گذشت زمان هایپرپیگمنتاسیون را محو می‌کنند.

رفع خارش و خشکی پوست

رفع خارش و خشکی پوست

چنانچه پوست شما خشک، پوسته پوسته و خارش دار است، نیاز است با متخصص پوست مشورت کرده تا احتمال بیماری‌های دیگر را بررسی نماید. زمانی که مطمئن شدید خشکی پوست شما ناشی از افزایش سن بوده و نشانه چیز دیگری نمی‌باشد، بر عواملی تمرکز نمایید که ناشی از سبک زندگی شما بوده و بر پوست شما تاثیر گذاشته است. جهت آنکه پوست خود را هیدراته نگه دارید:

  • آب بیشتری بنوشید.
  • زمان دوش گرفتن خود را کوتاه‌تر نمایید.
  • با آب ولرم دوش بگیرید.
  • مرطوب کننده‌ای بیابید که با پوست شما سازگار باشد و بتواند خشکی آن را جبران نماید. پوست خود را هر روز با آن مرطوب نمایید.

رفع افتادگی و چین و چروک پوست

رفع افتادگی و چین و چروک پوست

جهت رفع چین و چروک صورت و افتادگی آن، می‌توانید اقدامات زیر را انجام بدهید:

  • مراقبت از پوست را با مصرف روزانه ضد آفتاب ( با حداقل 30 SPF) را شروع کنید.
  • از کلاه لبه‌دار و لباس‌های راحت و گشادی استفاده کرده که پوست شما را بپوشاند.
  • زمان کمتری در معرض آفتاب بمانید.
  • سیگار نکشید.
  • آب بنوشید.
  • پوست خود را هر روز مرطوب نمایید.
  • از محصولات مراقبت از پوست دارای عصاره چای سبز، ویتامین A، ویتامین  C، رتینوئیدها و آنتی اکسیدان‌ها استفاده کنید.

چنانچه می‌خواهید از درمان‌های بالینی استفاده نمایید، روش‌هایی مثل بوتاکس یا استفاده از ژل (فیلر) چین و چروک پوست شما را کمتر و ظاهر شما را خوشایندتر می‌نماید.

جلوگیری از پیری زودرس پوست

چگونه از پیری زودرس پوست جلوگیری نمایید؟

عوامل بسیاری بر بروز علائم پیری پوست تاثیرگذارند. بعضی از آن‌ها را می‌توانید کنترل نمایید و بعضی دیگر را نمی‌توانید. در بخش زیر فهرستی از کارهایی که جهت جلوگیری از پیری پوست می‌توانید انجام دهید را بیان کرده‌ایم:

از ضد آفتاب استفاده کنید

استفاده روزانه از ضد آفتاب طیف گسترده ( با حداقل SPF 30) مهم‌ترین کاری بوده که می‌توانید جهت جلوگیری از علائم پیری زودرس انجام بدهید.

مطالب کاربردی:  بهترین برند ضد آفتاب ایرانی و خارجی برای داشتن پوستی سالم

 

فقط به صورت خود توجه نکنید

برنامه مرطوب نمودن و محافظت از پوست خود را تنها به صورت خود محدود نکنید. حتما از ضد آفتاب ( با حداقل 30 SPF)  و کرم مرطوب کننده جهت دیگر نواحی بدن خود به خصوص دستانتان استفاده نمایید.

محصولات جدید را یکی یکی امتحان کرده و برای دیدن نتیجه کار، صبور باشید

سازندگان بعضی از محصولات، ادعاهای عجیبی را جهت کاهش فوری علائم پیری مطرح می‌کنند. حقیقت این است که هر محصول مراقبت از پوستی جهت اثرگذاری به زمان نیاز داشته و رسیدن به نتایج عینی و قابل مشاهده مدتی زمان می‌برد.

حتما پیش از خواب تمام آرایش خود را پاک نمایید

حتما پیش از خواب تمام آرایش خود را پاک نمایید

نحوه شستشوی صورت بر ظاهر پوست شما اثرگذار است. هر روز صورت خود را دو مرتبه (صبح و شب) با آب گرم و شوینده صورت ملایم بشویید. پیش از خوابیدن مطمئن شوید که صورت شما از هرگونه لوازم آرایشی و بهداشتی یا سایر مواد دیگر، کاملا پاک شده است.

خواب منظم داشته باشید

خواب برای تمام اعضای بدن (از جمله پوست) واجب است. برنامه خواب منظم به پوست شما فرصت داده تا روزانه خود را بازسازی و تجدید نماید.

رژیم غذایی متعادل داشته باشید

رژیم غذایی متعادل تمام مواد غذایی‌ای را که بدن شما جهت تولید سلول‌های سالم پوست به آن احتیاج دارد، به بدن شما می‌رساند.

آب بنوشید

آب بنوشید

کم آبی بدن سرعت بروز چین و چروک را افزایش می‌دهد. هر روز 8 لیوان آب بنوشید (حدودا دو لیتر) تا بدن خود را آبرسانی (هیدراته) نمایید.

ورزش کنید

ورزش روزانه، گردش خون را افزایش می‌دهد. افزایش گردش خون، پوست را سالم‌تر نگه می‌دارد. همچنین، ممکن است با این کار پوست شما جوان‌تر به نظر برسد.

سیگار کشیدن را کنار بگذارید

کمبود چه ویتامینی باعث پیری زودرس میشود؟ در میان افراد سیگاری سطح ویتامین C بدن کاهش می‌یابد که درنتیجه موجب پیری زودرس می‌شود. درصورتی که سیگار نکشید، به پوست خود فرصت می‌دهید خود را ترمیم نماید. پژوهشی نشان داده که شرکت کنندگانی که سیگار را ترک کرده‌اند، متوجه شده‌اند که پوست آن‌ها بعد از ترک سیگار، جوان‌تر به نظر می‌رسد.

استرس خود را کنترل کنید

استرس خود را کنترل کنید

یوگا، پیاده‌روی در طبیعت و مراقبه، تمامی از روش‌های به اثبات رسیده جهت مقابله با استرس بدون دارو هستند. جهت کاهش استرس خود، روشی را یافته که برای شما موثر است و آن را به عادت تبدیل نمایید.

مطالب پربازدید:  11 غذایی که باعث ایجاد چین و چروک صورت و پیری پوست می‌شوند

 

شناخت علت پیری زودرس و پیشگیری از آن

در این مقاله علت پیری زودرس و هرچه را که به آن مربوط بود را به شما توضیح دادیم. در صورتی که هنوز هیچ یک از علائم پیری را در پوست خود مشاهده نکرده‌اید یا متاسفانه دچار پیری زودرس پوست شده‌اید و می‌خواهید علائم آن را کاهش دهید، بهتر است همیشه از ضد آفتاب و مرطوب کننده استفاده نمایید.

 

منبع : clevelandclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

4 دیدگاه در “علت پیری زودرس پوست چیست و برای درمان آن چه باید کرد؟

  1. سحر گفت:

    خانم صفری مثل همیشه عالی
    خیلی نوشته های زیبایی دارید.

  2. nazanin M گفت:

    خیلی شیرین می نویسید 🙂

  3. صدرا گفت:

    این کارها برای آقایون هم ج.واب میده؟؟

  4. صبا گفت:

    بسيار مفيد و عالي!?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *