جوش زیر پوستی

یکی از مشکلات پوستی شایع در بین افراد جوش و آکنه به‌خصوص جوش زیر پوستی است. این نوع جوش در تمامی اشخاص دیده می‌شود ولی در افرادی که پوست چربی دارند، بیشتر مشاهده می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم پیرامون انواع روش تخلیه جوش زیر پوستی صحبت نماییم.

روش‌های تخلیه و درمان جوش زیر پوستی

روش‌های تخلیه و درمان جوش زیر پوستی

جوش‌های زیر پوستی یا آکنه‌های کیستیک، یکی از جدی‌ترین انواع جوش هستند که در عمق پوست پدید می‌آیند. چه یک جوش ریز و خفیف مثل جوش سرسیاه یا جوش‌های سرسفید و چه جوش چرکی ملتهب که مقاومت در مقابل تخلیه نکردن آن کار دشواری بوده و بارها وسوسه می‌شویم که جوش پدید آمده را به طریقی از بین ببریم. درحالی که جهت تخلیه جوش‌ها به‌خصوص جوش زیر پوستی باید اصولی پیش رفت تا به پوست صدمه‌ای وارد نشود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

تخلیه جوش سر سیاه معمولا مشکلی ندارد، چون این نوع جوش سر باز می‌باشد. برای تخلیه جوش‌های صورت می‌توان در خانه این کار را انجام داد، اما جوش‌های عمیق پوستی مثل کیست یا ندول را نباید تخلیه نمایید، چراکه خطر بروز عفونت بیشتری را به همراه دارد.

هنگامی که منافذ پوست با چربی اضافه و سلول‌های مرده بسته می‌شوند، جوش‌ها روی صورت پدید می‌آیند. در مواردی با ورود باکتری به منافذ پوستی باعث عفونت، التهاب و بزرگ شدن جوش‌ها می‌شود. مدت زمان بهبود هر جوشی با توجه به اندازه آن متفاوت است.

جوش زیر پوستی

جوش زیر پوستی

این نوع جوش‌ها جزو جوش‌های مقاوم بوده که با دست کشیدن روی پوست مشخص می‌شوند. دلیل اصلی ایجاد جوش‌های زیر پوستی، وجود سبوم یا چربی اضافه روی پوست است که به شکل غدد دردناک بروز می‌کند. هرقدر یک جوش کوچک‌تر و به سطح پوست نزدیک‌تر باشد، معمولا زودتر بهبود می‌یابد. اما تخلیه جوش زیر پوستی بزرگ به دلیل اینکه در عمق تشکیل شده به سادگی امکان‌پذیر نبوده و به زمان بیشتری جهت بهبود احتیاج دارد.

ضمنا انواع جوش زیرپوستی بزرگ شامل جوش سرسیاه و جوش سرسفید هستند. زمانی که جوش به سطح پوست برسد و قابل تخلیه باشد، به عنوان جوش سرسیاه شناخته می‌شود.

و جوش سرسفید جوش‌هایی هستند که هنوز به سطح پوست نرسیده و سر باز نکرده‌اند. در میان انواع جوش صورت، تخلیه جوش سرسیاه بیشتر توصیه می‌شود، چون تخلیه آن صدمه‌‎ای به پوست وارد نمی‌نماید. جهت تخلیه جوش‌های سرسفید هم که معمولا روی قشر پوست نمایان می‌شوند، احتیاجی به فشردن زیاد نبوده و به سادگی تخلیه می‌شوند.

مطالب کاربردی:  5 اشتباه مراقبتی برای پوست‌های چرب و مستعد جوش

 

جهت تخلیه جوش سرسیاه این کار را فورا پس از دوش یا حمام انجام دهید. بخار و گرما باعث باز شدن منافذ پوستی و نرم شدن جوش‌های سرسیاه می‌شود. همچنین پیش از هر کاری ابتدا دستان را با آب و صابون بشویید. می‌توان از ابزارهای مانیکور هم جهت تخلیه این نوع جوش‌ها استفاده کرد.

تخلیه جوش سرسفید دردسر چندانی ندارد، چراکه معمولا این نوع جوش سطحی بوده و به راحتی خالی می‌شود. ابتدا کمپرس گرم را چند دقیقه روی پوست قرار دهید تا نرم شود. سپس از نوک انگشتان به جای ناخن جهت تخلیه جوش استفاده نمایید.

جوش زیر پوستی

پس از تخلیه کامل جوش‌ها سطح پوست را تمیز و از یک شوینده ملایم جهت شستشوی پوست کمک بگیرید. معمولا جوش سرسفید اگر سطحی باشد، به سادگی تخلیه می‌شود. درصورتی که در اثر فشار شما خالی نشد، بهتر است این کار را با فشار بسیار انجام ندهید. به صورت کلی اجازه دهید جوش‌های زیر پوستی کاملا شکل گیرند و بعد به تخلیه آن‌ها اقدام نمایید.

جوش‌های چرکی که عمیق‌ترین جوش‌ها محسوب می‌شوند را نباید به هیچ‌عنوان دست بزنید، چون ممکن است با فشار اشتباه جهت تخلیه آن به پوست آسیب جدی وارد نمایید.

چه کسانی ممکن است دچار جوش زیر پوستی شوند؟

چه افرادی بیشتر از همه مستعد جوش زیر پوستی هستند؟ سوال مهمی که می‌تواند برای هر فردی پیش بیاید، همین است! فرقی نمی‌کند در دوره حساس نوجوانی و بلوغ هستید یا در میانسالی به سر می‌برید، حقیقت این بوده که هر کسی ممکن است دچار جوش زیر پوستی شود. البته تحقیقات انجام شده در این زمینه، حاکی از آن هستند که افراد در دوره نوجوانی و جوانی بیشتر از دیگر بازه‌های سنی درگیر جوش زیر پوستی می‌شوند.

درمان جوش زیر پوستی

درمان جوش زیر پوستی

یکی از دغدغه‌های کسانی که دچار چنین مشکل پوستی شده‌اند، تخلیه جوش‌های زیر پوستی است. درمان این نوع جوش‌ها در صورتی است که در اندازه‌های کوچکی بوده و در نزدیک‌ترین لایه پوستی باشند. شایان ذکر است یک اشتباه بزرگ بیشتر اشخاص در درمان خانگی جوش زیر پوستی، فشار دادن آن‌ها است.

در حالی که این کار موجب ایجاد لک و ماندگاری جای جوش روی پوست صورت خواهد بود. خطر دیگری که فشردن جوش زیر پوستی به دنبال دارد، پخش باکتری، ترکیبات چربی و سلول‌های مرده زیر پوست است.

نکته مهمی که باید در درمان جوش رعایت نمود، حفظ تعادل در استفاده از داروهای شیمایی و خانگی است. چرا که با زیاده روی در این امر پوست به مرور خشک و تحریک می‌شود.

مطالب مرتبط:  درمان جوش صورت در یک روز

 

چند روش برای درمان جوش

استفاده از کمپرس آب گرم

می‌توان با استفاده از کمپرس آب گرم، جوش را تحریک کرد تا زودتر بهبود یابد. تماس با آب گرم باعث باز شدن منافذ پوستی شده و این مسئله موجب بالا آمدن جوش به نزدیک‌ترین لایه پوست می‌شود.

زمانی که جوش به سطح پوست نزدیک شد می‌توانید به سادگی و اندکی فشار این جوش‌ها را تخلیه نمایید. جهت این کار پارچه تمیزی را انتخاب و آن را در آب بسیار گرم قرار دهید. سپس آن را روی جوش گذاشته تا به‌طور طبیعی موجب تخلیه جوش زیر پوستی شود.

استفاده از محصولات دارای اسید سالیسیلیک

استفاده از محصولات دارای اسید سالیسیلیک

یکی از ترکیبات شیمایی اثرگذار در بهبود جوش زیر پوستی؛ استفاده از محصولات حاوی اسید سالیسیلیک است که به شکل چسب‌های کوچک در داروخانه‌ها موجود است. این چسب‌ها با قرار گرفتن روی جوش باعث کاهش تورم و چربی آن می‌شوند. ترکیب موثر با تمیز نمودن سطح و عمق پوست از سلول‌های مرده سبب باز شدن منافذ بسته پوست هم می‌شود. این چسب‌ها محدودیت زمانی نداشته اما نباید استفاده از آن بیشتر از ۲۴ ساعت طول بکشد.

استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی

امروزه داروهای بسیاری جهت درمان جوش ارائه می‌شود و می‌توان با انتخاب هوشمندانه‌ای از شر انواع جوش خلاص شد. در کنار استفاده از داروهای موضعی جوش توجه نمایید که با آنتی بیوتیک‌ها تداخل نداشته باشند.

استفاده از روغن چای

استفاده از روغن چای

روغن درخت چای به دلیل خواص ضد باکتریایی در تخلیه خانگی جوش‌های زیر پوستی تاثیر بسزایی دارد. جهت کسب نتیجه بهتر از این روغن بهتر است در یک دوره سه ماه استفاده شود. بدین صورت که در طی روز دو مرتبه بر روی محل جوش روغن درخت چای استفاده گردد. همچنین این روش یکی از بهترین روش‌ها جهت درمان جوش زیر پوستی پیشانی و جوش زیر پوستی زیر بغل محسوب می‌شود.

استفاده از محصولات ضد جوش و باکتری جهت شستشوی پوست

استفاده از محصولات ضد جوش و باکتری جهت شستشوی پوست

به همراه استفاده از داروها و روش‌های خانگی به شستشوی کافی پوست در طی شبانه روز می‌توان از ایجاد جوش زیر پوستی پیشگیری کرد. جهت این کار می‌توان از محصولات بهداشتی دارای مواد ضد جوش و ضدباکتری برای شستشوی صورت استفاده نمود.

قیمت انواع کرم و ژل ضد جوش باکیفیت و اورجینال

 

پیشگیری از جوش زیر پوستی

پیشگیری از جوش زیر پوستی

بهترین روش پیشگیری از ایجاد جوش زیر پوستی دردناک، مراقبت از پوست و رعایت تمامی نکات بهداشتی است. هر چند جوش زیر پوستی به علت ضعف در رعایت بهداشت ایجاد نمی‌شود اما آلودگی پوست یا چربی باقی مانده روی پوست، قادر است بروز آن را تشدید کند.

رعایت نکات زیر می‌تواند در پیشگیری از ایجاد جوش زیر پوستی تاثیرگذار باشد:

  • شستن صورت دو مرتبه در روز به خصوص پس از ورزش
  • استحمام مرتب در ایام گرم
  • زمان شستن صورت به جای استفاده از لیف زبر، با حرکات دورانی انگشتان دست، صورت را بشویید.
  • در صورت ایجاد جوش آن را لمس یا تحریک ننمایید. فشردن جوش ریسک باقی ماندن اثر آن را افزایش داده و زمان التیام را طولانی می‌نماید.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب و سایر محافظ های پوست در مقابل خورشید

نکات مهم جهت تخلیه جوش صورت

نکات مهم جهت تخلیه جوش صورت

اکنون که با روش‌های تخلیه انواع جوش زیر پوستی آشنا شدید، نیاز است تا با نکات مهمی جهت انجام آن آشنا شوید تا به پوست صدمه‌ای وارد نشود.

مطالب پربازدید:  راه حل فوری و آسان درمان جای جوش با روش‌های کاربردی

 

  • تا هنگامی که جوش به مرحله پاکسازی و تخلیه نرسیده از دست زدن و تخلیه آن خودداری نمایید.
  • تخلیه جوش در زمان نامناسب نه تنها اثری ندارد بلکه باعث التهاب اطراف جوش و حتی بزرگ‌تر شدن آکنه می‌شود.
  • تخلیه جوش با ملایمت صورت گیرد و به هیچ‌عنوان فشار زیادی به پوست وارد نشود، به شکلی که رد انگشتان روی پوست مشاهده شود.
  • هرگز ار وسایل تیز و برنده جهت تخلیه جوش صورت استفاده نکنید.
  • دستکاری جوش‌های عمیق ممکن است باعث التهاب و باقی ماندن جای جوش برای مدتی طولانی شود.
  • تخلیه جوش حتما با دست تمیز یا وسایل استریل انجام شود.
  • از کمپرس آب گرم فقط برای جوش سرسفید و جوش‌های زیر پوستی استفاده شود.
  • پس از تخلیه جوش، حتما صورت را با آب و صابون بشویید.

 

منبع : medicalnewstoday

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *