خواص روغن کرچک برای پوست

روغن کرچک را اگر از معجزه‌های طبیعت به حساب بیاوریم، کار گزافی انجام نداده‌ایم. این روغن خواصی متعدد برای پوست و مو به دنبال داشته و استفاده از آن همراه است با کلی تغییر مثبت در پوست و مو. چنانچه تا کنون از این روغن استفاده نکرده‌اید و می‌خواهید با خواص روغن کرچک برای پوست آشنا شوید، ادامه‌ این مقاله از مجله‌ اینترنتی مدیسه را دنبال نمایید.

ابتدا خواهیم گفت که اصلا این روغن چیست و بعد به بررسی فواید و مضرات روغن کرچک برای پوست صورت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک چیست؟

قبل از آنکه به خواص روغن کرچک برای پوست بپردازیم، بهتر است بدانیم که روغن کرچک چیست؟ این روغن را با نام روغن کاستور نیز می‌شناسند. اسم کاستور برگرفته از نام این روغن در زبان انگلیسی [castor oil] می‌باشد. روغن کاستور یا کرچک روغنی گیاهی بوده که از دانه‌های گیاه کرچک گرفته می‌شود. تقریبا بی‌رنگ است، ولی مقداری هم به زرد کم‌رنگ تمایل دارد.

گیاهی که این روغن از آن گرفته می‌شود، بیشتر در آفریقا، آمریکای جنوبی و هند رشد می‌نماید. البته از میان این‌ها، کشور هند اصلی‌ترین منبع تولید روغن کرچک محسوب می‌شود. جالب است که آمریکا و چین، واردکنندگان اصلیِ این روغن از هند می‌باشند. این روغن از طریق پرس سرد دانه‌های کرچک و سپس اعمال حرارت روی آن‌ها تولید می‌گردد.

البته فراموش نکنید که معمولا این روغن به‌منظور روغنی خوراکی استفاده نمی‌‌شود، مگر جهت رفع بعضی از مشکلات از جمله یبوست. در حقیقت در گذشته، یعنی سده‌های پیشین، از این روغن به‌عنوان یک ملین تاثیرگذار جهت رفع مشکل یبوست استفاده می‌کرده‌اند، ولی امروزه کاربرد اصلی آن در لوازم آرایشی و بهداشتی است.

خواص روغن کرچک برای پوست و مو

خواص روغن کرچک برای پوست و مو

در برخی از مجلات، فواید بسیار زیادی برای این روغن ذکر شده که متاسفانه بخش عمده‌ای از آن‌ها ثابت ‌نشده هستند. سعی ما این بوده که در ادامه به‌واسطه‌ مواد موجود در این روغن، برخی از فواید آن برای پوست و مو را ذکر کنیم:

از چین ‌وچروک پوست جلوگیری می‌نماید

روغن کاستور یا کرچک، دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی بوده که با فعالیت رادیکال‌های آزاد مقابله می‌نمایند. با توجه اینکه رادیکال‌های آزاد نقشی مهم در پیری پوست دارند، می‌توان گفت که این روغن جهت کاهش سرعت پیری پوست و البته جلوگیری از ایجاد چین‌وچروک موثر است.

برای مقابله با آکنه مفید است

خواص روغن کرچک برای پوست و مو

این روغن از خواص ضدباکتریایی برخوردار می‌باشد. چرا که به طور معمول باکتری‌ها با بستن منافذ پوست موجب بروز آکنه می‌شوند، با استفاده از این روغن روی پوست می‌توانید تا حد بسیاری از بروز آکنه جلوگیری نمایید. این خاصیت روغن کرچک به علت وجود اسید ریزینولئیک در در ذرات تشکیل دهنده آن ایجاد شده است.

پف‌کردگی پوست صورت را کاهش می‌دهد

روغن کاستور از خواص ضدالتهابی نیز برخوردار است. در نتیجه با استفاده از آن، تا حد فراوانی به کاهش تورم و پف‌کردگی صورت کمک می‌کنید. همچنین، این روغن به‌واسطه‌ همین خواص ضد التهابی، برای تورم زیر چشم موثر است. روغن کرچک برای افرادی که پوست حساسی دارند نیز مناسب است.

قیمت انواع روغن پوست و مو با کیفیت، اورجینال و طبیعی

 

رطوبت پوست را افزایش می‌دهد

خواص روغن کرچک برای پوست و مو

در صورتی که درگیرِ خشکی پوست هستید، روی روغن کرچک و خواصی که برای آب‌رسانی پوست دارد حساب نمایید. این روغن را اگر به‌ طور منظم استفاده کنید، سبب افزایش رطوبت پوست شده و همچنین روی براق و سرحال نشان ‌دادن پوست تأثیری مثبت می‌گذارد.

در رفع خشکی لب تاثیرگذار است

خواص روغن کرچک برای پوست و مو

این روغن نه تنها برای رفع خشکی پوست، بلکه برای رفع خشکی لب نیز موثر است. جالب است بدانید که در بسیاری از رژلب‌ها و برق‌لب‌ها روغن کرچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که لب‌های خشکی دارید، به استفاده از کرم‌های شیمیایی نیازی ندارید. همین روغن را روی لب‌ها بزنید و از اثرگذاری مثبت آن لذت ببرید.

البته چنانچه طعم آن را دوست نداشتید، می‌توانید مقداری روغن نارگیل با آن ترکیب نمایید. این روغن به علت خاصیت آبرسانی زیادی که دارد به سادگی ترک و خشکی لب را برطرف می‌نماید.

برای پوست‌های حساس مفید است

در رابطه با خواص روغن کرچک برای پوست چرب باید بگوییم که بسیاری از افرادی که جهت افزایش رطوبت، کاهش چین‌وچروک و مواردی از این قبیل به استفاده از روغن روی می‌آورند، دارای پوست حساس و جوش‌دار هستند.

از این رو هراس دارند که روغن موجب بدتر شدن جوش‌های صورت آن‌ها شود. ولی خبر خوب این است که برطبق امتیازبندی کمدوژنیک، این روغن دارای امتیاز بسیار پایینی است. این یعنی روغن کاستور بسیار بعید بوده که منافذ پوست را مسدود نماید و موجب ایجاد جوش شود. در نتیجه از بهترین روغن‌ها برای پوست‌های جوش‌دار می‌باشد. همچنین روغن کرچک برای لک صورت نیز موثر است.

روی آن برای پاکسازی پوست می‌توانید حساب کنید

خواص روغن کرچک برای پوست و مو

تری‌گلیسیریدهای موجود در این روغن، کمک کرده تا آلودگی‌های روی پوست و آلودگی‌های منافذ آن تا حد بسیاری از بین بروند.

در تسکین خارش موثر است

این روغن به دلیل اینکه از خواص ضد التهابی برخوردار است، با مالیدن آن به پوست خود می‌توانید به کاهش خارش پوست کمک نمایید.

ممکن است جهت افزایش رشد مو موثر باشد

خواص روغن کرچک برای پوست و مو

تحقیقات بسیاری در ارتباط با نقش این روغن در افزایش سرعت رشد مو انجام نگرفته است، ولی بسیاری از افرادی که از روغن کاستور استفاده کرده‌اند، تایید کرده‌اند که این روغن در افزایش سرعت رشد مو بسیار اثرگذار است.

گفته می‌شود یکی از بهترین روش‌ها جهت استفاده از آن برای افزایش سرعت رشد مو، ترکیب آن با روغن نارگیل می‌باشد. ترکیب این روغن‌ها را شب‌هنگام به موها زده و صبح بعد از بیدار شدن بشویید. هفته‌ای دو مرتبه این کار را روی موهای خود انجام دهید. بعد از گذشت مدتی شاهد تغییر روی رشد موی خود خواهید بود.

مطالب پربازدید:  روغن تراپی مو؛ روش‌های استفاده و تاثیر آن روی رشد و ترمیم مو

 

برای کاهش خشکی پوست سر مفید است

همان‌طور که از این روغن می‌توان برای رطوبت‌رسانی به پوست صورت استفاده کرد، امکان استفاده از آن برای کاهش خشکی پوست سر وجود دارد. خشکی سر منجربه خارش و التهاب پوست می‌شود. علاوه بر این خشکی سر عامل ایجاد شوره هم هست.

این روغن همچنین برای کاهش شوره‌ی سر مفید است. برای استفاده‌ای عالی از آن جهت کاهش خشکی سر، می‌توانید مقداری روغن زیتون و آب‌لیمو به آن اضافه کنید. ترکیب روغن زیتون و آب‌لیمو را روی سر بمالید و اجازه دهید ترکیب حدود نیم ساعت روی سرتان بماند. پس از آن با آب و شامپو موها و پوست سر را بشویید. اگر احساس کردید که این ترکیب پوست سر شما را اذیت می‌کند، به سرعت آن را از روی سر بشویید.

دیگر خواص روغن کرچک برای پوست و ابرو و دیگر اعضای بدن

دیگر خواص روغن کرچک برای پوست و ابرو و دیگر اعضای بدن

مروری بر خواص این روغن برای پوست صورت و مو داشتیم، ولی این روغن فواید دیگری نیز دارد. شاخص‌ترین فواید آن برای دیگر اعضای بدن از قرار زیر می‌باشند:

جهت رفع ترک پاشنه‌ پا کاربرد دارد

درصورتی که پاشنه‌ پای‌ شما دچار ترک است، می‌توانید از این روغن استفاده نمایید. استفاده از آن جهت رفع ترک نیز کار ساده‌ای ا‌ست. کافی است شبیه به یک کرم در طی هفته چند مرتبه پاشنه‌ پای ترک ‌خورده را با این روغن ماساژ بدهید.

روغن کرچک تا حدی جهت پر کردن ابرو مفید است

دیگر خواص روغن کرچک برای پوست و ابرو و دیگر اعضای بدن

بعضی از افراد ادعا دارند که از این روغن جهت پر کردن ابرو استفاده نموده و پاسخ مثبت دریافت کرده‌اند. برای این منظور، می‌توانید شب‌ها مقداری از این روغن را به نواحی خالی ابروها بزنید.

ملین یا مسهل است

چنان‌که در بالا نیز اشاره شد، روغن کاستور یا کرچک ملین یا مسهل می‌باشد. از آن می‌توانید جهت رفع یبوست استفاده نمایید. برای این کار، مقداری از آن را به طور خوراکی مصرف نمایید. چنانچه با طعم آن مشکل داشتید، می‌توانید زنجبیل به آن اضافه نمایید.

روی آن برای درمان بی‌خوابی حساب کنید

دیگر خواص روغن کرچک برای پوست و ابرو و دیگر اعضای بدن

چنانچه شب‌ها دچار بی‌خوابی هستید، می‌توانید مقداری از این روغن را به پشت پلک‌ها بزنید. وجود این روغن پشت پلک خاصیت آرامش‌بخشی داشته و در آخر خواب راحتی خواهید داشت.

طرز استفاده از روغن کرچک برای صورت چگونه است؟

طرز استفاده از روغن کرچک برای صورت چگونه است؟

در بالا به خواص روغن کرچک برای پوست اشاره کردیم و گفتیم که برای خشکی پوست، جهت جلوگیری از پیری پوست و چند مورد دیگر موثر است. اما قطعا پرسش اصلی این بوده که از آن چگونه می‌توان برای پوست استفاده نمود؟

پاسخ این است که این روغن غلیظ می‌باشد و بهتر است آن را با روغن‌های حامل ترکیب نمایید. از بهترین روغن‌های حامل می‌توان به روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام اشاره نمود. کافی‌ است چند قطره از این روغن را با یکی از این روغن‌های حامل ترکیب نمایید و شب‌هنگام و پیش از خواب به پوست بزنید. صبح و پس از بیدار شدن، صورت خود را با شوینده‌ غیرصابونی بشویید. ترکیب روغن کرچک با این روغن‌ها موجب می‌شود تا پوست صورت شما از خواص بیشتری بهره‌مند شود.

آیا روغن کرچک عوارض دارد؟

آیا روغن کرچک پوست را تیره میکند؟ خیر روغن کرچک نه تنها باعث تیرگی پوست نشده بلکه می‌تواند تیرگی‌ها را برطرف نماید. روغن کرچک با کلاژن‌سازی و افزایش جریان خون در پوست، به تولید سلول‌های تازه و دفع سلول‌های مرده عامل تیرگی کمک می‌نماید.

تحقیقات فراوانی در مورد خواص و مضرات این روغن انجام نگرفته ‌است، با این وجود ممکن است در بعضی از افراد باعث واکنش آلرژیک شود. اگر بعد از استفاده از این روغن دچار خارش یا قرمزی در پوست شدید، استفاده از آن را متوقف نمایید. اگر پس از قطع مصرف باز هم دچار حساسیت بودید، حتما به یک پزشک مراجعه نمایید.

مطالب پربازدید:  خواص روغن زردآلو برای پوست و مو و طرز تهیه آن در خانه

 

آشنایی با تمام خواص روغن کرچک برای پوست

در این مقاله در مورد روغن کرچک یا کاستور صحبت کردیم. چند تا از مهم‌ترین خواص روغن کرچک برای پوست، مو و دیگر اعضای بدن از جمله پاشنه‌ی پا را با هم مرور کردیم و به معرفی محصولاتی که در آن‌ها روغن کرچک به کار رفته پرداختیم. اگر دچار خشکی پوست صورت یا خشکی پوست سر هستید، روی این روغن و خواص آن حساب کنید.

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید. اگر در مورد استفاده از روغن کرچک تجربه‌ای دارید و یا می‌خواهید نکته‌ای به این مطلب اضافه کنید، آن را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *