روغن تراپی مو

مو تأثیر بسیار زیادی در زیبایی ظاهر اشخاص دارد و از این‌رو نیازمند مراقبت‌های به خصوص خود می‌باشد. روغن تراپی مو به گزینه‌ مشهوری جهت مبارزه با موهای خشک و شکننده تبدیل شده است. هر از گاهی جهت رهایی از استرس روزانه‌ای که روی تارهای مو اثر گذاشته، به یک درمان مناسب مرتبط با تغذیه احتیاج دارید.

از جمله این موارد استرس‌زا برای تارهای مو می‌توان به هوای داغ، آلودگی هوا، شانه‌زدن و شست‌وشو اشاره نمود. استفاده از بهترین روغن برای روغن تراپی مو نقش بسیار مهمی را در تغذیه، مرطوب‌سازی و حفاظت از مو در مقابل آسیب ایفا می‌کند. در این مقاله آموزش روغن تراپی مو را برای شما تشریح خواهیم کرد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

روغن تراپی مو چگونه است؟

روغن تراپی مو چگونه است؟

منظور از روغن تراپی مو پوشاندن مو با یک گیاه روغنی بوده که به آن گرما داده شده است. این کار با هدف افزودن مواد مغذی اضافی به تارهای مو، مسدود کردن کوتیکول‌ها، حفاظت از تارهای مو و تقویت مو صورت می‌گیرد. همین مسئله نقش روغن تراپی جهت درمان ریزش مو را نشان می‌دهد. اساس روغن تراپی، روغن‌‌های گیاهی مثل زیتون، بادام و نارگیل می‌باشد.

چندین گزینه جهت انجام روغن تراپی مو وجود دارد. شما می‌توانید انتخاب نمایید که به سالن بروید یا اگر به دنبال گزینه مقرون به صرفه‌ای می‌باشید انجام روغن تراپی مو در خانه هم امکان‌پذیر است. همچنین این امکان وجود داشته که از محصولات آماده‌ روغن تراپی استفاده نمایید. در زمان استفاده از این محصولات دقت داشته باشید که دستورالعمل درج‌شده بر روی آن‌ها را به صورت دقیق بخوانید.

اما پیش از استفاده از روغن تراپی از هم‌خوانی این روش با نوع موی خود اطمینان حاصل نمایید و مطمئن شوید که از خطرات ایمنی آن آگاه شده‌اید. درصورتی که مبتلا به بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس یا اگزما هستید به دکتر پوست خود مراجعه نمایید تا در مورد ایمن‌ بودن یا ایمن ‌نبودن استفاده از این روش بر روی پوست سر شما اظهارنظر نماید. همچنین بهتر است برای تهیه و انجام روغن تراپی مو با روغن نارگیل و هر روغن دیگری، به فروشگاه‌های معتبر لوازم آرایشی و بهداشتی مراجعه نمایید.

فواید روغن تراپی مو

فواید روغن تراپی مو

حفظ توازن مناسب رطوبت

روغن تراپی با بستن کوتیکول‌های مو کمک به حفظ و حتی افزایش توازن رطوبت موی شما می‌کند. در تحقیقی که سال 2009 انجام گرفت، محققان دریافتند که روغن نارگیل زمان استفاده در پیش یا پس از شست‌وشو، کمبود پروتئین را کاهش خواهد داد. این مسئله به دلیل قدرت روغن نارگیل جهت نفوذ به لایه‌ رویی پوست و ایجاد حفاظ رطوبتی می‌باشد.

تقویت و بهبود رشد مو

فواید روغن تراپی مو

مواد غذایی گیاهان طبیعی همراه با ماساژ پوست سر، گزینه‌های ترکیبی خوبی جهت بهبود رشد سالم مو به حساب می‌آیند. علاوه بر این، افزایش روان‌بودن مو به جلوگیری از وز شدن و شکستگی آن کمک می‌نماید.

مشاهده قیمت بهترین مدل‌های روغن مو

 

جلوگیری از خشکی پوست سر و شوره

روغن تراپی موی چرب و دیگر انواع مو، توازن خوبی جهت تولید روغن طبیعی ایجاد کرده و از گسترش احتمالی قارچ و ایجاد شوره در پوست سر جلوگیری می‌کند.

افزایش براق‌بودن مو

فواید روغن تراپی مو

روغن تراپی مو کوتیکول‌ها را صاف کرده تا ظاهری براق به جای بگذارد.

مزیت بر حسب نوع مو

برای موهایی با منافذ کم یا معمولی، روغن گرم به بلند نمودن کوتیکول‌ها کمک کرده و اجازه می‌دهد که رطوبت در درون ساقه‌ مو جذب شود و تقویت ساقه مو را به همراه دارد. از این‌رو روغن تراپی برای ریزش مو هم موثر است.

برای موهای با منافذ بالا، روغن درمانی، صدمه دائمی ناشی از فرآیندهای شیمیایی و استفاده از سشوار و اتو مو را برطرف نمی‌کند اما به طور موقت ظهور شکستگی انتهای مو و وزشدن و تیرگی بیش از اندازه را کاهش می‌بخشد. از دیگر فواید روغن تراپی موی خشک و چرب می‌توان به کاهش وزشدن و شکستگی انتهای مو و افزایش گردش خون در پوست سر اشاره نمود که به بهبود وضعیت مو کمک می2نماید.

آموزش روغن تراپی مو

آموزش روغن تراپی مو

تمیز کردن مو

با یک شامپوی تمیزکننده موی خود را بشویید. یک شامپو تمیزکننده کوتیکول‌های مو را باز کرده و اجازه می‌دهد تا روغن بهتر جذب گردد.

جداسازی مو به 2 تا 4 بخش

آموزش روغن تراپی مو

آب اضافی را خشک نمایید و با استفاده از گیره، مو را به چند بخش تقسیم نمایید. چنانچه موی ضخیمی دارید، این کار راحت‌تر است. موی خود را شانه کرده و آن را به صورت عمودی از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. چنانچه تمایل دارید می‌توانید 2 بخش دیگر را هم جداسازی کرده تا به 4 بخش برسد. با استفاده از یک گیره‌ پنجه تمامی بخش‌ها را به جز یک بخش جداسازی نمایید. نیاز نیست این بخش‌ها بسیار مساوی و متقارن باشند.

گرم کردن روغن

استفاده از روغن گرم به باز شدن کوتیکول مو کمک می‌نماید. 2 تا 3 قاشق غذاخوری (30 تا 44 میلی‌لیتر) روغن را داخل یک کاسه‌ مقاوم به حرارت بریزید. یک قابلمه بزرگ را پر از آب کرده و روی حرارت قرار بدهید تا بجوشد.

با قرار دادن کاسه روغن در قابلمه یک دیگ دوتایی درست نمایید. به این روش «بن ماری» (Bain Marie) گفته می‌شود. استفاده از دو دیگ سبب می‌شود روغن به آرامی و به صورت یکنواخت گرم شود. روغن خود را در مایکروویو گرم نکنید. گرمای شدید ماکروویو سبب شده تا روغن بشکند و ناگهان بسوزد. روغن طبیعی گیاهی را برای 2 تا 3 دقیقه گرم نمایید.

روغن را تست کنید

آموزش روغن تراپی مو

روغن شما باید گرم باشد نه این‌که آن را بسیار داغ کرده باشید. به دمای روغن توجه داشته باشید. اگر پیش از اعمال آن به پوست سر و موی خود اجازه ندهید روغن به میزان کافی سرد شود، ریسک سوزاندن خود را افزایش می‌دهید. جهت تست دما مقدار کمی از روغن را پیش از استفاده با انگشت خود روی مچ دست بریزید. همچنین پیش از استفاده از روش روغن تراپی، حتما پچ تست (Patch test)  انجام بدهید.

جهت انجام پچ تست مقدار اندکی از روغن (گرماندیده) را به بازوی خود اعمال نمایید. چنانچه ظرف مدت 24 ساعت خارش یا جوشی مشاهده نکردید نتیجه می‌گیرید که استفاده از روغن برای شما ایمن است. بعد از تست آن را در بطری اپلیکاتور بریزید. از یک بطری با یک نوک اپلیکاتور نازک جهت اعمال بر روی پوست سر خود استفاده نمایید.

مطالب کاربردی:  چرا تقویت کوتیکول مو از اهمیت بالایی برخوردار است؟

 

از یک حوله استفاده کنید

یک حوله بر روی شانه‌ خود قرار بدهید. ممکن است روغن تراپی لباس‌ها و دیگر نواحی بدن شما را کثیف نماید.

روغن گرمادیده را روی پوست سر اعمال کنید

آموزش روغن تراپی مو

با استفاده از انگشت خود روغن را برداشته و آن را به پوست سر خود اعمال نمایید. این کار را از بالای مو شروع کرده و به طرف پایین بیایید. اطمینان حاصل کنید که تمامی نقاط پوست سر را با روغن گرمادیده پوشش داده‌اید. زمانی‌ که کناره‌ها، بالا و پایین پوست سر با روغن پوشانیده شد، پوست سر خود را به خوبی ماساژ بدهید.

2 یا 4 بخش موی خود را بالا آورده تا زیر این بخش‌ها هم آغشته به روغن شوند. جهت بررسی پشت سر خود از یک آینه استفاده کرده و اطمینان حاصل نمایید که تمامی تارهای موی این بخش از مو را پوشش داده‌اید.

از یک کلاه دوش استفاده کنید

در حین استفاده از روش روغن تراپی مو برای موخوره از یک کلاه دوش یا کیسه پلاستیکی استفاده کرده تا به صورت کامل موی شما را بپوشاند و به روغن اجازه دهید تا حداقل برای مدت 30 دقیقه جذب گردد. با یک حوله‌ گرم پیچیده‌‌ شده پیرامون کلاه دوش، تجربه بهتری خواهید داشت. چنانچه می‌خواهید می‌توانید روغن را یک‌شبانه‌روز بر روی مو خود بگذارید.

سر خود را بشویید

آموزش روغن تراپی مو

پس از زمان توصیه‌شده، کلاه دوش را از سر خود بردارید، سر خود را با آب گرم و یک شامپو فاقد سولفات بشویید و بعد از این‌که روغن به صورت کامل از سر شما خارج شد، از یک نرم‌کننده فاقد سیلیکون استفاده کرده تا موی شما نرم و براق شود. سپس کلیه نقاط پوست سر را ماساژ بدهید. اگر موهای شما هنوز مقداری چرب است نگران نباشید و برای بار دوم از شامپو استفاده نمایید. سپس با استفاده از یک تیشرت کتان، موی خود را خشک نمایید.

با توجه به نوع موی خود از روغن تراپی مو استفاده کنید

استفاده بلندمدت از روش روغن تراپی قادر است به ترمیم موی خشک و آسیب‌دیده کمک نماید. اگر موی فر و آسیب‌دیده دارید می‌توانید هر هفته جهت مرطوب‌سازی و براق‌ساختن مو از این روش درمانی استفاده نمایید. چنانچه موی شما بافت ظریف‌تری دارد، بهتر است یک مرتبه در ماه از روغن مو استفاده نمایید.

عوارض روغن تراپی مو

عوارض روغن تراپی مو

در فرآیند پچ تست چنانچه بدن شما به روغن واکنش نشان داد باید پچ تست را تا یافتن بهترین روغن ادامه بدهید. اگرچه بسیاری از روغن‌های گیاهی که در روغن تراپی مو مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای خواصی بوده که به رطوبت و حفاظت از موهای شما کمک زیادی می‌کند، فراموش نکنید که ترمیمی موقت جهت برطرف مشکلات قطعی مثل شکستگی انتهای مو و منفذدارشدن بی‌اندازه‌ مو به حساب می‌آید.

آگاه باشید که روغن‌های طبیعی گیاهی برای هر شخصی ایمن نیستند. چنانچه مبتلا به یک بیماری پوستی هستید یا از پوستی حساس رنج می‌برید، از دکتر پوست خود بپرسید که با توجه به وضعیت شما بهترین گزینه چه می‌باشد.

مطالب پربازدید:  کرم مو چیست و چه کاربردی دارد؟

 

دقت داشته باشید روغنی که استفاده می‌کنید با مواد مصنوعی ترکیب نشده و 100 درصد طبیعی باشد. خطر یک واکنش منفی را کاهش بدهید. هر زمان که اقدام به استفاده از روغن‌های گوناگون می‌کنید، آن‌ها را مورد تست قرار بدهید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در کنار تغذیه مو با دو عنصر ضروری آب و پروتئین، روغن تراپی را در روتین مراقبت از مو قرار بدهید.

 

منبع : planttherapy

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *