بررسی خواص زنجبیل برای پوست

خواص زنجبیل برای پوست چیست؟ زنجبیل از گیاهی به نام علمی Zingiber officinale به دست می‌آید. بسیاری از افراد زنجبیل را ریشه این گیاه می‌دانند در حالی که محصول این گیاه ریشه نبوده بلکه ساقه متورم شده بخش انتهایی این گیاه است. خاصیت زنجبیل برای پوست، مو و زیبایی بسیار زیاد بی‌شمار است و این گیاه از دوران باستان شهرت داشته و در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در ایران باستان هم این گیاه که به اسم ژنگویر شناخته می‌شد کاربردهای بسیار زیادی به خصوص در طب سنتی داشت. پس از این دوران، خواص جادویی این گیاه به قدری گسترش پیدا نمود که تبدیل شد به یک عضو جدا نشدنی از آشپزی و شیرینی پزی.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

خاصیت زنجبیل به شکلی است که این روزها از آن در صنایع گوناگون غذایی استفاده گسترده‌ای می‌شود. استفاده از این گیاه، فقط به علت طعم دهنده بودن آن نیست، بلکه در کنار طعم دلپذیر آن از زنجبیل جهت بالاتر بردن ارزش غذایی نیز استفاده می‌شود که به دلیل داشت خواص دارویی و غذایی آن است. چنانچه نگاهی به مواد تشکیل دهنده زنجبیل بیندازیم، درک خواص بی‌شمار آن برای ما راحت‌تر خواهد بود.

مواد موثر زنجبیل

بررسی خواص زنجبیل برای پوست

زنجبیل انواع ویتامین‌ها مثل ویتامین C، B1، B2، A  و نیاسین را در خود جای داده است. مواد معدنی آن متشکل از منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، روی و … می‌باشد. همچنین در آن می‌توان مواد موثری مثل تریپتوفان، ترئونین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین و والین که همگی از آمینو اسیدهای ارزشمند محسوب می‌شوند را یافت.

مواد دیگری در این گیاه وجود دارد که نام بردن آن‌ها، این مطلب را بیشتر به یک مطلب پزشکی تبدیل خواهد کرد. هدف از ارائه این اطلاعات محدود در رابطه با مواد تشکیل دهنده و خاصیت زنجبیل برای پوست و زیبایی بود تا از ارزشمند بودن این گیاه شفابخش در سلامت و زیبایی آگاه شوید.

اما جالب است بدانید این گیاه جایگاه به خصوصی نیز در زیبایی دارد و این نکته با مواد تشکیل دهنده آن رابطه مستقیمی دارد. این روزها خواص ویژه این گیاه ارزشمند برای پوست و مو به اثبات رسیده است. به نحوی که حتی در صنایع لوازم آرایشی بهداشتی از عصاره آن استفاده می‌شود. جهت مشاهده محصولاتی که از زنجبیل تشکیل شده‌اند، می‌توانید از فروشگاه اینترنتی مدیسه هم دیدن نمایید.

خواص زنجبیل برای پوست چیست؟

خواص زنجبیل برای پوست چیست؟

خواص زنجبیل برای پوست، مو و زیبایی بسیار فراوان هستند و این گیاه از قدم‌الایام جایگاه بسیار به‌خصوصی در طب سنتی داشته است. در حقیقت زنجبیل منبعی سرشار از ویتامین‌هایی مثل A ،B1 ،B2 ، C  و نیاسین بوده و دارای مواد معدنی کلسیم، منیزیم،سدیم،  آهن، فسفر، پتاسیم، روی … است. این گیاه آسیایی به دلیل داشتن طبع گرمی خود، در رفع بسیاری از مشکلات پوستی موثر بوده که بعضی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

زنجبیل و درمان جوش و آکنه

زنجبیل و درمان جوش و آکنه

یکی خواص زنجبیل برای پوست چرب، درمان جوش و آکنه است. زنجبیل با داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی طبیعی، جهت درمان آکنه و جوش‌های چرکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماسک زنجبیل برای جوش صورت این قابلیت را دارد که میکروب‌ها و باکتری‌های فعال روی پوست را از بین برده و از گسترش آکنه جلوگیری کند.

شما می‌توانید آب زنجبیل تازه را روی جوش‌های خود قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه باقی بماند. این کار موجب تمیز شدن پوست، از بین رفتن سلول‌های مرده و پاکسازی منافذ شده و تاثیر بسیار زیادی در درمان جوش و آکنه دارد.

فواید زنجبیل برای لک صورت

فواید زنجبیل برای لک صورت

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین خواص زنجبیل برای پوست و مو این است که به درمان لک‌های پوستی و جای زخم کمک بسیار زیادی می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه قادرند تا به سرعت لکه‌ها و زخم سفید را درمان و محو نمایند.

برای بهره‌مند شدن از فواید زنجبیل برای لک صورت می‌توانید حلقه‌های زنجبیل تازه را روی صورت خود قرار دهید. افزون بر این، ماسک زنجبیل برای لک صورت را می‌توانید از ترکیب نمودن زنجبیل رنده شده با یخ خرد شده تهیه نمایید. توصیه می‌کنیم از این ماسک‌های خانگی حداقل دو ماه به طور منظم استفاده نمایید تا شاهد پوستی یکدست و بدون هیچ‌گونه لکی باشید.

یک مورد دیگر ماسک زنجبیل برای لک صورت، از ترکیب کردن لیمو ترش با این گیاه به دست می‌آید. تنها کافی است مقدار مساوی از این دو ماده را با یکدیگر مخلوط کرده و آن را به مدت 30 دقیقه روی پوست خود قرار دهید.

قیمت انواع محصولات مراقبت از پوست اورجینال و با کیفیت

 

زنجبیل برای جوانسازی پوست

زنجبیل برای جوانسازی پوست

یکی دیگر از خواص شگفت‌انگیز زنجبیل، کمک به جوانسازی پوست و جلوگیری از پیری زودرس می‌باشد. این گیاه غنی از آنتی اکسیدان بوده و می‌توانید با خوردن آن اثرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی نمایید. کاهش چین و چروک، جوان، شاداب و باطراوت کردن پوست از دیگر فواید بی‌نظیر این گیاه محسوب می‌شوند.

زنجبیل برای درخشان و شاداب کردن پوست

زنجبیل برای درخشان و شاداب کردن پوست

یکی از مهم‌ترین فواید زنجبیل برای پوست صورت درخشان و شاداب‌کنندگی آن است. این گیاه با داشتن خاصیت پاکسازی منافذ پوست و مسدود کردن آن‌ها باعث شادابی و درخشان شدن پوست می‌شود. البته بسیار حائز اهمیت است که جهت انجام این کار، حتما باید از زنجبیل تازه استفاده نمایید. توصیه می‌شود حلقه‌های نازکی از این گیاه را به طور تازه جدا کرده و آن‌ها را به صورت ماسک روی پوست صورت خود استفاده نمایید.

زنجبیل برای لایه برداری پوست

زنجبیل برای لایه برداری پوست

جالب است بدانید زنجبیل جهت لایه برداری پوست نیز خواص بسیار فوق‌العاده‌ای دارد. به شکلی که می‌توانید با استفاده از این گیاه یک اسکراب صورت و بدن تهیه کرده و به این طریق سلول‌های مرده پوست خود را به طور کامل از بین ببرید. ترکیب زنجبیل و عسل نیز جهت اسکراب کردن پوست بسیار تاثیرگذار عمل می‌کند.

مطالب کاربردی:  اثر بخش‌ترین راه‌‌های جلوگیری از شل شدن پوست صورت

 

خواص زنجبیل برای پوست و انعطاف پذیری آن

زنجبیل برای انعطاف پذیری پوست

با بالا رفتن سن و کاهش میزان کلاژن در پوست، به مرور شاهد کاهش انعطاف‌پذیری پوست و بروز علائم پیری در پوست خود خواهید بود. اما جالب است بدانید زنجبیل همچون یک کرم مرطوب کننده طبیعی برای پوست عمل کرده و آن را نرم و منعطف خواهد کرد. افزون بر این، زنجبیل با تغذیه کامل پوست از افتادگی و شل شدن آن ممانعت نموده و پوستی سفت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

زنجبیل برای درمان آفتاب سوختگی

زنجبیل به علت داشتن خواص ضد التهابی قادر است مثل یک ضدآفتاب عمل کرده و قرمزی و صدمات ناشی از آفتاب سوختگی را از بین ببرد. اگر می‌خواهید بدانید که یکی از فواید آب زنجبیل برای پوست چیست؟ باید بگوییم که چنانچه آب زنجبیل را با آبلیمو، شکر و روغن زیتون ترکیب نمایید و روی نواحی آفتاب سوخته بمالید، آن ناحیه را به خوبی درمان خواهد کرد.

زنجبیل جهت از بین بردن حساسیت‌های پوستی

زنجبیل جهت از بین بردن حساسیت‌های پوستی

ماسک زنجبیل قادر است تا تاثیرات آب و هوایی را روی پوست‌های حساس را خنثی نماید، قرمزی ناشی از حساسیت را از بین ببرد و با ترمیم تناژ پوست، طراوت و تازگی را به پوست حساس شما هدیه بخشد. افزون بر این‌ها، این گیاه جادویی اثرات منفی ناشی از کم‌خوابی روی پوست را هم کاهش می‌دهد.

زنجبیل برای از بین بردن سلولیت

زنجبیل یک سم‌زدای بسیار قوی بوده که تاثیرات شگفت‌انگیزی روی درمان و کاهش سلولیت دارد. افزون بر این، این گیاه علائم واریس را از روی پوست برطرف کرده و پوستی یکدست و زیبا ایجاد خواهد کرد.

زنجبیل بهترین ضد شوره سر

زنجبیل بهترین ضد شوره سر

این گیاه نه تنها موجب بهبود شوره سر می‌شود بلکه قادر است تا به عنوان یک ضد باکتری و ضدعفونی‌کننده طبیعی در درمان قارچ‌های پوستی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

مطالب پربازدید:  ۱۱ راز جنیفر لوپز برای داشتن پوست جوان و شاداب

ماسک زنجبیل برای مو و پوست سر

بدون شک از خواص زنجبیل برای پوست و مو شنیده‌اید. زنجبیل تازه را به صورت کامل ریز کنید. دو برابر مقدار آن روغن نارگیل اضافه کنید و روی پوست سر و موها خود ماساژ دهید. پس از گذشت 45 دقیقه تا یک ساعت، پوست و مو سر خود با یک شامپوی ملایم شسته و آب کشی نمایید.

عوارض زنجبیل برای پوست

عوارض زنجبیل برای پوست

درست که خواص زنجبیل برای پوست بسیار زیاد است، اما هرچیز خوبی معایبی نیز دارد. یکی از عوارض زنجبیل برای پوست، تحریک آن و بروز حساسیت است. با توجه به نتایج یک تحقیق ایرانی، رایج‌ترین واکنش آلرژیک به زنجبیل، ایجاد راش یا بثورات پوستی است.

افزون بر این‌ها، ممکن است این گیاه موجب خارش چشم، قرمزی و التهاب پوست هم بشود. در نتیجه توصیه می‌کنیم در مصرف این گیاه زیاده‌روی به خرج ندهید و پیش از استفاده‌ از هرگونه ماسک زنجبیل هم، مقداری از آن را پشت گوش یا روی بازو تست نمایید و بعد از 24 ساعت، در صورت عدم بروز حساسیت از آن روی صورت خود استفاده کنید.

 

منبع : ncbi

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *